Grønlandsudvalget 2022-23 (2. samling)
GRU Alm.del
Offentligt
2717252_0001.png
Folketinget
Grønlandsudvalget
Christiansborg
1240 København K
Dato:
Kontor:
Sagsbeh:
Sagsnr.:
Dok.:
31. maj 2023
Nordatlantkontoret
Frederik Fog Samuelsen
2023-0032/09-0208
2833647
Besvarelse af spørgsmål nr. 39 (Alm. del) fra Folketingets Grønlands-
udvalg
Hermed sendes besvarelse af spørgsmål nr. 39 (Alm. del), som Folketingets
Grønlandsudvalg har stillet til justitsministeren den 3. maj 2023. Spørgsmå-
let er stillet efter ønske fra Aaja Chemnitz (IA).
Peter Hummelgaard
/
Marie Mølsted
Slotsholmsgade 10
1216 København K.
T +45 7226 8400
www.justitsministeriet.dk
[email protected]
Side 1/3
GRU, Alm.del - 2022-23 (2. samling) - Endeligt svar på spørgsmål 39: Spm. om at arbejde på at tydeliggøre, hvad gældende lov er i Grønland og hvordan den skal fortolkes i form af flere folketingslove og lovbekendtgørelser på justitsområdet og dermed også bedre vejledning
Spørgsmål nr. 39 (Alm. del) fra Folketingets Grønlandsudvalg:
”Det
opleves, at det kan være utroligt besværligt og tidskræ-
vende at klarlægge gældende ret i Grønland, hvilket bl.a. skyl-
des, at der sjældent sker sammenskrivninger af den oprindelige
lov med senere ændringer. Derudover kan det være vanskeligt
at finde fortolkningsbidrag, da der ofte udarbejdes kongelige an-
ordninger, hvor bemærkningerne til den lov, der anordnes, ikke
er en del af lovforslaget. Vil ministeren arbejde på at tydelig-
gøre, hvad gældende lov er i Grønland og hvordan den skal for-
tolkes i form af flere folketingslove og lovbekendtgørelser på
justitsområdet og dermed også bedre vejledning?”
Svar:
Som det fremgår af regeringsgrundlaget, vil regeringen arbejde for, at stan-
darden på danske ansvarsområder i Grønland følger standarden i Danmark
med respekt for de forhold og forskelle, der er mellem vores lande, ligesom
regeringen løbende vil prioritere, at lovgivning på danske ansvarsområder i
Grønland opdateres.
På Justitsministeriets ansvarsområder i Grønland findes der bl.a. love, som
alene gælder for Grønland. Dette gælder eksempelvis kriminallov for Grøn-
land og retsplejelov for Grønland, der regulerer to centrale sagsområder,
som løbende opdateres.
Ved love, der alene gælder for Grønland, hvor der er gennemført mere om-
fattende eller et større antal ændringslove, er det en prioritet for ministeriet,
at der udarbejdes lovbekendtgørelser med henblik på at gøre lovstoffet på
det pågældende retsområde mere overskueligt. Dette gælder bl.a. for krimi-
nallov for Grønland og retsplejelov for Grønland, som Justitsministeriet for-
venter at udstede nye lovbekendtgørelser for i løbet af sommeren 2023.
Herudover findes der en række love på Justitsministeriets område, som ikke
gælder direkte for Grønland, men som indeholder hjemler til, at de kan sæt-
tes i kraft for Grønland ved kongelig anordning med de ændringer, som de
grønlandske forhold tilsiger.
Der er således tale om bemyndigelser fra lovgiver til, at vedkommende mi-
nister kan sætte allerede vedtaget lovgivning i kraft for Grønland ved at
Side 2/3
GRU, Alm.del - 2022-23 (2. samling) - Endeligt svar på spørgsmål 39: Spm. om at arbejde på at tydeliggøre, hvad gældende lov er i Grønland og hvordan den skal fortolkes i form af flere folketingslove og lovbekendtgørelser på justitsområdet og dermed også bedre vejledning
udstede en kongelig anordning, der forinden er forelagt for selvstyret til ud-
talelse, jf. selvstyrelovens § 18, stk. 2.
Love, der er sat i kraft for Grønland ved kongelig anordning, skal derfor
som udgangspunkt fortolkes på samme måde som i Danmark, herunder ved
brug af de fortolkningsbidrag, der eventuelt kan findes i bemærkningerne til
forslaget til den pågældende lov, som blev fremsat for Folketinget.
I tilfælde, hvor de bestemmelser, der sættes i kraft ved kongelig anordning,
ikke er identiske med de tilsvarende danske bestemmelser (som følge af de
grønlandske forhold), vil forskellen typisk være beskrevet i det materiale,
der forelægges for selvstyret forud for selvstyrets udtalelse.
For love, der er sat i kraft for Grønland ved kongelige anordninger, hvor der
er ikraftsat flere eller særligt omfattende ændringer, er det en prioritet for
ministeriet, at der udarbejdes anordningsbekendtgørelser, der kan gøre lov-
stoffet på det pågældende område mere overskueligt.
Side 3/3