Grønlandsudvalget 2022-23 (2. samling)
GRU Alm.del
Offentligt
2717254_0001.png
Folketinget
Grønlandsudvalget
Christiansborg
1240 København K
Dato:
Kontor:
Sagsbeh:
Sagsnr.:
Dok.:
31. maj 2023
Nordatlantkontoret
Julie Kjærulf
2023-0032/09-0207
2833589
Besvarelse af spørgsmål nr. 38 (Alm. del) fra Folketingets Grønlands-
udvalg
Hermed sendes besvarelse af spørgsmål nr. 38 (Alm. del), som Folketingets
Grønlandsudvalg har stillet til justitsministeren den 3. maj 2023. Spørgsmå-
let er stillet efter ønske fra Aaja Chemnitz (IA).
Peter Hummelgaard
/
Marie Mølsted
Slotsholmsgade 10
1216 København K.
T +45 7226 8400
www.justitsministeriet.dk
[email protected]
Side 1/3
GRU, Alm.del - 2022-23 (2. samling) - Endeligt svar på spørgsmål 38: Spm. om retningslinjerne for anvendelsen af bestemmelsen i den grønlandske retsplejelovs § 322, stk. 2 samt oplyse antallet af sager, hvor bestemmelsen er blevet anvendt
Spørgsmål nr. 38 (Alm. del) fra Folketingets Grønlandsudvalg:
”Det
fremgår af den grønlandske retsplejelovs § 322, stk. 2, at
der ved sager af særlig alvorlig karakter skal beskikkes en advo-
kat som forsvarer i kredsretten, hvis hensynet til forsvaret gør
det påkrævet. Vil ministeren redegøre for retningslinjerne
for anvendelsen af bestemmelsen samt oplyse antallet af sager,
hvor bestemmelsen er blevet anvendt? Vil ministeren i øvrigt
give sin mening til kende, om hvorvidt det må anses for retssik-
kerhedsmæssigt betænkeligt, såfremt der ikke beskikkes en ad-
vokat i særlige alvorlige sager som eksempelvis sager med på-
stand om forvaring?”
Svar:
Justitsministeriet har til brug for besvarelsen af spørgsmålet indhentet en
udtalelse fra Domstolsstyrelsen, der har oplyst følgende, som jeg kan hen-
holde mig til:
”Domstolsstyrelsen
har til brug for bidraget indhentet en udta-
lelse fra Retten i Grønland og kan oplyse følgende:
Det fremgår af den grønlandske retsplejelovs § 322, stk. 2, at
retten i sager af ganske særlig alvorlig karakter beskikker en ad-
vokat som forsvarer, hvis hensynet til forsvaret gør det påkræ-
vet. Der er tale om en judiciel afgørelse.
Som led i anvendelse af bestemmelsen i praksis skal det for det
første vurderes, hvorvidt den konkrete sag må anses som ganske
særlig alvorlig. Det vil i Grønland typisk være tilfældet ved sig-
telser for bl.a. manddrab eller særligt grove tilfælde af vold,
voldtægt eller andre seksualforbrydelser. Bestemmelsen er dog
ikke afgrænset til bestemte typer af forbrydelser. Ud over de
nævnte typiske sager, anvendes bestemmelsen i praksis især i
sager om personfarlig kriminalitet som bl.a. frihedsberøvelse,
ulovlig tvang, røveri og brandstiftelse, men kan også anvendes
ved omfattende overtrædelser af lovgivningen om euforiserende
stoffer.
For det andet skal det vurderes, om hensynet til forsvaret gør det
påkrævet, at der beskikkes en advokat som forsvarer. Den en-
kelte kredsdommer skal således foretage en konkret vurdering
af, hvorvidt sagen på baggrund af dens alvor rummer sådanne
problemstillinger, at sigtede bør have en advokat som forsvarer.
Har sigtede afgivet en tilståelse, som forekommer bestyrket ved
de i øvrigt foreliggende oplysninger, vil det således ofte ikke
Side 2/3
GRU, Alm.del - 2022-23 (2. samling) - Endeligt svar på spørgsmål 38: Spm. om retningslinjerne for anvendelsen af bestemmelsen i den grønlandske retsplejelovs § 322, stk. 2 samt oplyse antallet af sager, hvor bestemmelsen er blevet anvendt
være påkrævet at beskikke en advokat som forsvarer, selv om
der er tale om en ganske særlig alvorlig sag om fx manddrab. På
den anden side kan også tilståelsessager være så komplekse, at
forsvareren bør være advokat. Dette kan fx være tilfældet, hvis
der er tvivl om rækkevidden af sigtedes erkendelse, hvis der er
spørgsmål om tilbagetræden for forsøg, hvis der er tvivl om sig-
tedes andel i gerningen i forhold til medgerningsmænd, eller
hvis der er tvivl om dødsårsagen og lignende.
Kredsdommeren skal i sin vurdering også tage hensyn til Den
Europæiske Menneskerettighedskonventions krav til et effektivt
forsvar og til princippet om equality of arms (princippet om li-
gestilling mellem forsvarer og anklager). Kredsdommeren bør
desuden tage hensyn til den sigtedes egne ønsker i det omfang,
de ikke kolliderer med hensynet til det nødvendige forsvar, jf.
herved den grønlandske retsplejelov § 324. Ønsker sigtede at få
beskikket en bestemt forsvarer, der ikke er advokat, bør kreds-
retten således kun imødekomme dette, hvis vedkommende for-
svarer konkret bedømmes at have den juridiske indsigt, som sa-
gen kræver og er i stand til at fremdrage de faktiske omstændig-
heder i sagen, der er relevante for navnlig bevisbedømmelsen i
sagen.
I Grønland findes nogle få autoriserede forsvarere med juridisk
kandidateksamen, der vil kunne anses for tilstrækkeligt kvalifi-
cerede.
Kredsretterne har desværre ikke et it-system til behandling af
kriminalsager, der kan generere en statistik over antallet af sa-
ger, hvor bestemmelsen i den grønlandske retsplejelovs § 322,
stk. 2, har været anvendt.”
2.
Jeg kan i øvrigt oplyse, at der på baggrund af drøftelser i Rådet for Grøn-
lands Retsvæsen i september 2022 nedsættes en arbejdsgruppe om professi-
onalisering af retsvæsenets aktører i kriminalsagskæden i Grønland. Det er
hensigten, at arbejdsgruppen skal analysere mulighederne for at øge profes-
sionaliseringen af retsvæsenets aktører og på baggrund heraf komme med
forslag til konkrete initiativer, som skal sikre en effektiv og tidssvarende
retspleje med en høj retssikkerhed for borgerne i Grønland. Det vil bl.a.
kunne omfatte reglerne om forsvarerbeskikkelse og det frie forsvarervalg i
retsplejelovens §§ 321-328. Kommissoriet for arbejdsgruppen er under ud-
arbejdelse og forventes færdigt henover sommeren, idet nedsættelsen af ar-
bejdsgruppen dog også forventes drøftet på det næstkommende møde i Rå-
det for Grønlands Retsvæsen i september 2023.
Side 3/3