Grønlandsudvalget 2022-23 (2. samling)
GRU Alm.del
Offentligt
2666826_0001.png
Folketinget
Grønlandsudvalget
Christiansborg
1240 København K
Dato:
Kontor:
Sagsbeh:
Sagsnr.:
Dok.:
24. februar 2023
Nordatlantkontoret
Maria Thostrup Jakobsen
2023-0032/09-0202
2716287
Besvarelse af spørgsmål nr. 22 (Alm. del) fra Folketingets Grønlands-
udvalg
Hermed sendes besvarelse af spørgsmål nr. 22 (Alm. del), som Folketingets
Grønlandsudvalg har stillet til justitsministeren den 30. januar 2023. Spørgs-
målet er stillet efter ønske fra Aaja Chemnitz (IA).
Peter Hummelgaard
/
Marie Mølsted
Slotsholmsgade 10
1216 København K.
T +45 7226 8400
www.justitsministeriet.dk
[email protected]
Side 1/4
GRU, Alm.del - 2022-23 (2. samling) - Endeligt svar på spørgsmål 22: Spm. om at sikre, at et uafhængigt bevismiddeltilsyn også kommer til at gælde i Grønland
Spørgsmål nr. 22 (Alm. del) fra Folketingets Grønlandsudvalg:
”Ifølge
retsplejeloven har det statslige uafhængige bevismiddel-
tilsyn i Danmark ikke kompetence til at handle i Grønland. Et
sådant tilsyn kan ellers sikre, at DNA-beviset anvendes på en
retssikkerhedsmæssig forsvarlig måde. Er ministeren villig til, i
dialog med Naalakkersuisut, at sikre, at et uafhængigt tilsyn
også kommer til at gælde i Grønland?”
Svar
:
1.
Det Uafhængige Tilsyn med Bevismidler (Bevismiddeltilsynet) blev
etableret i Danmark ved lov nr. 1172 af 8. juni 2021, og bestemmelserne
vedrørende bl.a. Bevismiddeltilsynet trådte i kraft den 1. januar 2022. Be-
vismiddeltilsynet fører tilsyn med politiets og anklagemyndighedens be-
handling af tekniske beviser. Begrebet ”tekniske beviser” skal forstås bredt
og omfatter oplysninger, spor og materiale, som indsamles til brug for en
teknisk undersøgelse eller behandling, således at oplysningerne senere kan
dokumenteres som bevis i en straffesag (f.eks. teleoplysninger, fingeraftryk,
DNA-materiale eller våbenspor).
Bevismiddeltilsynet fører overordnet to former for tilsynsvirksomhed ved-
rørende politiets og anklagemyndighedens behandling af tekniske beviser.
For det første
kan Bevismiddeltilsynet på eget initiativ iværksætte tematiske
tilsyn af udvalgte bevistyper. Tilsynet kan indebære, at Bevismiddeltilsynet
påser, at politiets og anklagemyndighedernes procedurer og retningslinjer
for håndtering og behandling af de enkelte typer af tekniske beviser samlet
set er egnede til at sikre en passende kvalitet af den pågældende tekniske
bevistype, og at fejlkilder og usikkerheder, såvel generelle som konkrete,
identificeres. Bevismiddeltilsynet vil i den forbindelse også kunne kontrol-
lere, at myndighederne efterlever de fastsatte procedurer og retningslinjer.
Til brug herfor kan Bevismiddeltilsynet anmode om at få udleveret allerede
udarbejdede retningslinjer, systembeskrivelser og vejledninger samt skrift-
lig dokumentation for gennemførte kvalitetskontroller eller dokumentation
for identificerede fejl eller afvigelser og tilhørende beskrivelser af fejlløs-
ninger.
Bevismiddeltilsynet kan endvidere påse, at beskrivelsen af forbehold og
usikkerheder vedrørende den enkelte bevistype, som indgår i politiets videre
efterforskning, generelt er tilstrækkelig og fyldestgørende. Tilsynet kan
Side 2/4
GRU, Alm.del - 2022-23 (2. samling) - Endeligt svar på spørgsmål 22: Spm. om at sikre, at et uafhængigt bevismiddeltilsyn også kommer til at gælde i Grønland
endvidere omhandle, om anklagemyndigheden, som led i myndighedens le-
galitets- og kvalitetskontrol, sikrer, at straffesagerne indeholder de fornødne
oplysninger om bevisets karakter, herunder om anklagemyndigheden gene-
relt og i relevant omfang fremlægger usikkerhederne forbundet med det en-
kelte bevismiddel under straffesagens behandling ved domstolene. Tilsynet
kan eksempelvis foretages stikprøvevis ved at gennemgå retsbøgerne i et
antal afsluttede sager for at konstatere, hvilke bilag der er dokumenteret.
Det er ikke formålet med tilsynet, at Bevismiddeltilsynet på enkeltsagsni-
veau skal efterprøve konklusionerne vedrørende undersøgelsen eller be-
handlingen af tekniske beviser (f.eks.
om
der er et konkret match i DNA-
sporet, eller
om
en persons telefon ifølge teleselskabernes oplysninger har
været registreret på bestemte master), eller hvordan politiet og anklagemyn-
digheden har anvendt de pågældende tekniske beviser under tilrettelæggel-
sen af efterforskningen og ved vurderingen af tiltalespørgsmålet, samt om
retsplejelovens og øvrige regler om indhentelse af beviser mv. er iagttaget.
For det andet
kan Bevismiddeltilsynet føre tilsyn med, om myndighederne
når myndighederne opdager fejl eller mulige fejl ved behandlingen af tek-
niske bevismidler
i tilstrækkelig grad har afdækket og adresseret den kon-
staterede eller mulige fejl og dennes eventuelle retssikkerhedsmæssige kon-
sekvenser. Det bemærkes, at politiet og anklagemyndigheden af egen drift
skal orientere Bevismiddeltilsynet ved konstaterede fejl eller mulige fejl af
generel eller systematisk karakter og af retssikkerhedsmæssig betydning.
Bevismiddeltilsynet vil ikke skulle vurdere enkeltpersoners ageren eller an-
svar eller i øvrigt vurdere, om eller hvor der kan være grundlag for at placere
et retligt, disciplinært eller lignende ansvar.
2.
I forhold til politiets og anklagemyndighedens, herunder Grønlands Poli-
tis, behandling af tekniske beviser har Justitsministeriet til brug for besva-
relsen af spørgsmålet indhentet en udtalelse fra Rigspolitiet og Rigsadvoka-
ten, der har oplyst følgende:
”Ved behandling af tekniske beviser, herunder DNA-bevis
eller
teledata, er alle politikredse inklusive Grønlands Politi underlagt
de samme retssikkerhedsmæssige krav. Det gælder også den
fornødne opmærksomhed, som politiet og anklagemyndigheden
skal have på usikkerheder, mulige fejlkilder og lignende i for-
bindelse med behandlingen af tekniske beviser.
Det betyder, at de eventuelle tiltag, som politiet og anklagemyn-
digheden enten af egen drift eller som følge af vurderinger,
Side 3/4
GRU, Alm.del - 2022-23 (2. samling) - Endeligt svar på spørgsmål 22: Spm. om at sikre, at et uafhængigt bevismiddeltilsyn også kommer til at gælde i Grønland
henstillinger og anbefalinger fra Bevismiddeltilsynet måtte
iværksætte i relation til behandling af tekniske beviser, eksem-
pelvis DNA-bevis eller teledata, også vil omfatte Grønlands Po-
litis eventuelle behandling af sådanne beviser.
Det bemærkes i den forbindelse, at hvis der i grønlandske kri-
minalsager indgår kriminaltekniske beviser såsom DNA, finger-
aftryk, sålaftryk og våbenspor, forestås den kriminaltekniske be-
handling af Nationalt Kriminalteknisk Center (NKC) i National
enhed for Særlig Kriminalitet. Det gælder uanset, om de krimi-
naltekniske spor er indsamlet af Grønlands Politi eller af politiet
i Danmark som led i en assistance til Grønlands Politi i forbin-
delse med konkrete efterforskninger.”
Som det fremgår, kan Bevismiddeltilsynets virksomhed have en indvirkning
på kvaliteten af de tekniske beviser, som bliver anvendt i kriminalsager i
Grønland. Der vil imidlertid også være dele af tilsynets virksomhed, som
ikke omfatter forhold vedrørende Grønlands Politi. Det kan for eksempel
nævnes, at der kan være beviser, der er indsamlet og alene behandles af
Grønlands Politi, som ikke omfattes af Bevismiddeltilsynets virksomhed,
ligesom generelle indsatser såsom stikprøvevis gennemgang af retsbøger,
retningslinjer for myndighedernes håndtering og behandling af de enkelte
typer af beviser mv. ikke kan omfatte Grønlands Politi.
3.
Det er en prioritet for regeringen at udvikle de danske ansvarsområder i
Grønland, og regeringen vil bl.a. i fællesskab med Naalakkersuisut arbejde
for, at standarden på danske ansvarsområder følger standarden i Danmark
med de fravigelser de grønlandske forhold tilsiger.
Ændringer af straffeloven, retsplejeloven og straffuldbyrdelsesloven, der
vedtages i en folketingssamling, forelægges efterfølgende Rådet for Grøn-
lands Retsvæsen med henblik på rådets faglige vurdering af, om lovændrin-
gerne er egnede til at blive gennemført for Grønland. Rådet for Grønlands
Retsvæsen har efter indstilling fra Justitsministeriet i oktober 2021 tiltrådt,
at etableringen af Bevismiddeltilsynet er egnet til gennemførelse i Grønland.
Justitsministeriet drøfter løbende med Naalakkersuisut, hvilke konkrete lov-
givningssager for Grønland der skal prioriteres inden for den kapacitet, som
er til rådighed, og hvis Naalakkersuisut måtte fremsætte ønske om at priori-
tere gennemførelsen af Bevismiddeltilsynet for Grønland, vil Justitsministe-
riet prioritere arbejdet hermed.
Side 4/4