Granskningsudvalget 2022-23 (2. samling)
GRA Alm.del
Offentligt
2673455_0001.png
Folketinget
Granskningsudvalget
Christiansborg
1240 København K
DK Danmark
Dato:
9. marts 2023
Kontor:
Sikkerhedskontor I
Sagsbeh: Alexander Langgaard
Olesen
Sagsnr.: 2023-0032/50-0028
Dok.:
2731363
Besvarelse af spørgsmål nr. 11 (Alm. del) fra Folketingets Gransknings-
udvalg
Hermed sendes besvarelse af spørgsmål nr. 11 (Alm. del), som Folketingets
Granskningsudvalg har stillet til justitsministeren den 9. februar 2023.
Peter Hummelgaard
/
Michelle Argir Simonsen
Slotsholmsgade 10
1216 København K.
T +45 7226 8400
www.justitsministeriet.dk
[email protected]
Side 1/3
GRA, Alm.del - 2022-23 (2. samling) - Endeligt svar på spørgsmål 11: Spm. om reglerne for, hvornår PET og FE må yde økonomisk kompensation til en person, det har samarbejdet med dem.
Spørgsmål nr. 11 (Alm. del) fra Folketingets Granskningsudvalg:
”Kan
ministeren forklare reglerne for, hvornår PET og FE må
yde økonomisk kompensation til en person, det har samarbejdet
med dem?”
Svar:
Justitsministeriet har til brug for besvarelsen af spørgsmålet indhentet en
udtalelse fra Politiets Efterretningstjeneste (PET), der har oplyst følgende:
”PET kan oplyse, at PET’s honorering af kilder,
herunder kilder,
der udfører agentvirksomhed, sker i overensstemmelse med
PET-loven og administrativt fastsatte retningslinjer.
Det følger af de almindelige bemærkninger til lovforslag nr. L
161 af 27. februar 2013 om Politiets Efterretningstjeneste (PET-
loven), at PET kan dække eventuelle udgifter og tab, som en
kilde har haft i forbindelse med det arbejde, som den pågæl-
dende har udført for efterretningstjenesten, og at PET
til for-
skel fra det øvrige politi
endvidere kan honorere en kilde for
det arbejde, kilden udfører for tjenesten. Det gælder også, når en
kilde udfører agentvirksomhed.
Det fremgår endvidere af bemærkningerne, at PET råder over
midler til at dække særlige udgifter, og at størrelsen af disse ud-
gifter er klassificeret af hensyn til beskyttelsen af PET’s virk-
somhed. Blandt de udgifter, der dækkes af de særlige midler, er
godtgørelse og vederlag til kilder, herunder kilder der udfører
agentvirksomhed. Vederlag, der ydes af de særlige midler, med-
regnes ifølge PET-lovens § 15 ikke i den skattepligtige ind-
komst eller i grundlaget for beregning af sociale ydelser mv. Der
er i den forbindelse ikke i PET-loven fastsat betingelser for,
hvornår PET kan yde de omhandlede vederlag. Det fremgår i
den forbindelse af bemærkningerne, at det ikke vil være muligt
på forhånd at afgrænse de situationer, hvor efterretningstjene-
sten måtte kunne få behov for hemmeligholdelse af sine udgif-
ter.
På grund af karakteren af de udgifter, der afholdes af de særlige
midler, er kontrollen hermed underlagt en særlig revisionspro-
cedure.
PET’s anvendelse
af disse særlige midler revideres så-
ledes fuldstændigt og ikke blot ved en stikprøvevis kontrol af
bilagene. Denne revision foretages af en særligt udpeget (char-
geret) medarbejder i Rigsrevisionen, der bistås af en afdelings-
chef i Justitsministeriet, der er særligt udpeget til denne opgave.
Medarbejderen fra Rigsrevisionen rapporterer løbende til
Side 2/3
GRA, Alm.del - 2022-23 (2. samling) - Endeligt svar på spørgsmål 11: Spm. om reglerne for, hvornår PET og FE må yde økonomisk kompensation til en person, det har samarbejdet med dem.
rigsrevisor, der hvert år giver statsrevisorerne en mundtlig eller
skriftlig orientering.
PET kan ikke herudover inden for rammerne af et folketings-
spørgsmål oplyse nærmere om PET’s anvendelse af kilder, her-
under honorering, idet anvendelsen af kilder forudsætter en høj
grad af hemmeligholdelse både af hensyn til kildernes egen sik-
kerhed og hensynet til PET’s opgavevaretagelse. Den særlige
hemmeligholdelse af kildearbejdet skal således ses i lyset af, at
brugen af kilder er et helt afgørende værktøj for PET.”
Side 3/3