Forsvarsudvalget 2022-23 (2. samling)
FOU Alm.del
Offentligt
2702392_0001.png
Folketingets Forsvarsudvalg
Christiansborg
Medlem af Folketinget Søren Søndergaard (EL) har den 23. marts 2023
stillet følgende spørgsmål nr. 53, som hermed besvares.
Spørgsmål nr. 53:
”Vil ministeren, som opfølgning på samrådet i Forsvarsudvalget den 21.
marts 2023 og på FOU alm. del
spm. 7, tilsende udvalget den i svaret
omtalte juridiske analyse i en version, der er renset for de fortrolige op-
lysninger, som betyder, at ministeren hidtil ikke har kunne oversende
analysen, således Folketinget har mulighed at sætte sig ind i den fortolk-
ning af Tilsynet med Efterretningstjenesterne (TET)’s tilsynsopgaver,
som analysen omhandler?”
Svar:
1.
Tilsynet med Efterretningstjenesterne (TET) fremsendte den 2. fe-
bruar 2022 et antal spørgsmål til Forsvarsministeriet. Henvendelsen fra
TET er klassificeret. Forsvarsministeriet besvarede henvendelsen den 16.
januar 2023.
Forsvarsministeriets svar til TET indeholder blandt andet en nærmere
juridisk analyse af spørgsmålet om, hvorvidt TET har kompetence til at
føre kontrol med Forsvarets Efterretningstjenestes (FE) indhentning og
videregivelse af rådata. Analysen er udarbejdet med inddragelse af
Justitsministeriet.
Besvarelsen er klassificeret, men den juridiske analyse er ikke i sig selv
klassificeret, og jeg redegjorde nærmere for hovedpunkterne i analysen
ved min besvarelse af samrådsspørgsmål B i Forsvarsudvalget den 21.
marts 2023.
2.
Analysens centrale pointe vedrørende rådata tager udgangspunkt i,
at det følger af FE-lovens § 15, stk. 1, at TET efter klage eller af egen
drift påser, at FE overholder reglerne i lovens §§ 3-8 og regler udstedt i
medfør heraf vedrørende behandling af oplysninger om i Danmark hjem-
mehørende fysiske og juridiske personer.
Dato:
Enhed:
Sagsnr.:
Dok.nr.:
Bilag:
4. maj 2023
TLG
2023/002667
530252
Ingen
Forsvarsministeriet
Holmens Kanal 9
1060 København K
Tlf.: +45 7281 0000
Fax: +45 7281 0300
E-mail: [email protected]
www.fmn.dk
EAN: 5798000201200
CVR: 25 77 56 35
Side 1 af 2
FOU, Alm.del - 2022-23 (2. samling) - Endeligt svar på spørgsmål 53: Spm. om den juridiske analyse af Tilsynet med Efterretningstjenesterne (TET) ’s tilsynsopgaver
Det fremgår tilsvarende af afsnit 8.3.2 i de almindelige bemærkninger til
FE-loven,
jf. lovforslag nr. 163 af 27. februar 2013, at TET’s tilsynsop-
gave kun gælder i forhold til her i landet hjemmehørende fysiske og ju-
ridiske personer. Det fremgår endvidere, at hvad angår tilsynet med be-
stemmelsen i § 3, stk. 1, skal kontrollen fokusere på, at bestemmelsen
i § 3, stk. 2, er overholdt, jf. også bemærkningerne til FE-lovens § 15.
Det omfatter ifølge bemærkningerne særligt en kontrol af, at oplysninger
i forbindelse med den elektroniske efterretningsindhentning, der vedrø-
rer i Danmark hjemmehørende fysiske og juridiske personer, er kommet
FE i hænde ved en tilfældighed.
Det er pr. definition ikke muligt at fastslå, om der indgår oplysninger om
i Danmark hjemmehørende personer i rådata, idet det kendetegnende
for rådata netop er, at indtil rådata udsættes for bearbejdning, herunder
om nødvendigt dekrypteres og oversættes, er det ikke muligt at afgøre,
hvilke oplysninger der måtte ligge gemt i disse data.
3.
For så vidt angår TET’s kompetence i relation til FE-lovens
§§ 4-8,
henviser Forsvarsministeriet
som nævnt
til, at det pr. definition ikke
er muligt at fastslå, om der indgår oplysninger om i Danmark hjemme-
hørende personer i rådata.
TET’s kompetence i forhold til rådata er derfor alene at kontrollere, at FE
ikke uberettiget foretager søgninger i rådata efter i Danmark hjemme-
hørende fysiske og juridiske personer, og at reglerne for sletning af
rådata overholdes. Det følger af FE-lovens § 6, stk. 2, at rådata skal
slettes 15 år fra indhentningstidspunktet.
På baggrund af ovenstående fandt Forsvarsministeriet, at TET’s kompe-
tence ikke omfatter kontrol med FE’s indhentning og videregivelse af
rådata.
Fra det tidspunkt, hvor der foretages en videre behandling af rådata, vil
oplysningerne
der herefter ikke længere har karakter af rådata
være
omfattet af lovens behandlingsregler mv., jf. afsnit 4.4.3 i lovforslagets
almindelige bemærkninger, og dermed
også TET’s kompetence.
Med venlig hilsen
Troels Lund Poulsen
Sagsnr.: 2023/002667
Dok.nr.: 530252
Side 2 af 2