Forsvarsudvalget 2022-23 (2. samling)
FOU Alm.del
Offentligt
2761379_0001.png
Folketingets Forsvarsudvalg
ERHVERVSMINISTEREN
6. oktober 2023
Besvarelse af spørgsmål 141 alm. del stillet af udvalget den 11. septem-
ber efter ønske fra Trine Pertou Mach (EL).
Spørgsmål:
Det fremgår af Politikens artikel
”Midt i folkedrabet solgte Danmark skibs-
motorer til militærets flagskib”,
at FMI i en e-mail til Politiken har skrevet,
at salget af en skibsmotor til Myanmars flåde blev godkendt
”blandt andet
efter de såkaldte catch all-regler”.
Vil ministeren redegøre for disse reglers
indhold og anvendelsesområde?
Svar:
Jeg har indhentet et svar fra Erhvervsstyrelsen, som er ansvarlig myndighed
for dual-use eksportkontrollen i Danmark.
”Erhvervsstyrelsen kan oplyse, at dual-use
regelsættet stammer fra en EU-
forordning (2021/821). Det følger af denne forordning, at der kan være to
typiske situationer, hvor produkter der eksporteres fra Danmark er omfattet
af dual-use eksportkontrolreglerne.
Den første situation er, hvis produktet er opført på bilag I til dual-use for-
ordningen (kontrollisten), og produktet skal eksporteres ud af EU eller un-
der visse omstændigheder til andre EU-lande.
Den anden situation er, hvis produktet er omfattet af de såkaldte catch-all
regler. Her er der krav om eksporttilladelse, hvis der er viden om, at pro-
dukterne skal bruges til enten masseødelæggelsesvåben eller til militær an-
vendelse i et land underlagt våbenembargo. Militær anvendelse kan bl.a.
være inkorporering i militære produkter eller anvendelse af udstyr og kom-
ponenter til udvikling, fremstilling eller vedligeholdelse af militære pro-
dukter.
Det er et krav for anvendelsen af catch-all reglerne, at der er tale om et
produkt med dobbelt anvendelse (dual-use), og at dette produkt ikke er op-
ført på kontrollisten.
ERHVERVSMINISTERIET
Slotsholmsgade 10-12
DK - 1216 København K
Tlf.
33 92 33 50
Fax.
33 12 37 78
CVR-nr. 10092485
EAN nr. 5798000026001
[email protected]
www.em.dk
FOU, Alm.del - 2022-23 (2. samling) - Endeligt svar på spørgsmål 141: Spm. om ministeren vil redegøre for de såkaldte catch all-regler reglers indhold og anvendelsesområde
2/2
Om et produkt er omfattet af dual-use-reglerne og kræver eksporttilladelse,
afhænger således af en konkret teknisk vurdering af det pågældende pro-
dukt ift., om et produkt kan siges at have dobbelt anvendelse. I praksis be-
tyder dette, at helt almindelige tilgængelige civile produkter typisk ikke vil
kræve en eksporttilladelse, mens produkter der er beslægtet med produk-
terne på kontrollisten, kan kræve en eksporttilladelse, hvis de vurderes at
have dobbelt anvendelse.
Der gælder først et krav om eksporttilladelse, når Erhvervsstyrelsen har
meddelt virksomheden, at der er oplysninger om, at produkterne med dob-
belt anvendelse er eller kan være bestemt til masseødelæggelsesvåben eller
militær anvendelse i et land underlagt våbenembargo. Hvis en eksportør får
kendskab til, at et produkt skal eksporteres til et af disse formål, skal ek-
sportøren meddele dette til Erhvervsstyrelsen, som herefter beslutter, om
der skal kræves tilladelse til eksporten.
Hvad angår militære produkter, der er specielt konstruerede eller modifice-
rede til krigsmateriel (herunder militært simulations- og træningsudstyr, in-
strumenter, apparater og andre produktionsmidler), henvises til de danske
våbeneksportkontrolregler, som administreres af Rigspolitiet.
I forhold til den konkrete sag har Erhvervsstyrelsen
bl.a. på baggrund af
artikler i pressen
fundet anledning til at få foretaget en ny teknisk vurde-
ring hos FMI.”
Med venlig hilsen
Morten Bødskov