Forsvarsudvalget 2022-23 (2. samling)
FOU Alm.del
Offentligt
2757797_0001.png
Folketingets Forsvarsudvalg
Christiansborg
Medlem af Folketinget Trine Pertou Mach (EL) har den 1. september 2023
stillet følgende spørgsmål nr. 126, som hermed besvares.
Spørgsmål nr. 126:
Vil ministeren uafhængigt af Elbit-sagen redegøre for, hvilke regler og
retningslinjer der gælder i FMI for markedsundersøgelser mv. i forbin-
delse med større anskaffelser af materiel ved direkte tildeling og oplyse,
hvilke definitioner
man i FMI anvender for begreberne ”markedsunder-
søgelse”, ”tillempet konkurrence” og ”hastig markedsafdækning”? Der
henvises til Kammeradvokatens ”Notat om ligebehandling mv. ved di-
rekte tildelinger ima. TEUF art. 346” af 3. august 2023, jf. FIU alm. del
bilag 187 samt svaret på FIU alm. del - spørgsmål nr. 288.
Svar:
Til brug for besvarelsen er der indhentet bidrag fra Forsvarsministeriets
Materiel- og Indkøbsstyrelse (FMI), der oplyser følgende:
”Der er ikke i lovgivningen et formkrav til gennemførelse
af markedsun-
dersøgelser i forbindelse med anskaffelser af materiel ved direkte tilde-
ling. Forsvarsministeriets Materiel- og Indkøbsstyrelses interne forvalt-
ningsgrundlag indeholder bestemmelser, direktiver og vejledninger vedr.
markedsundersøgelser. Dette interne forvaltningsgrundlag gælder for
alle anskaffelsesprojekter, der gennemføres i regi af Forsvarsministeriets
Materiel- og Indkøbsstyrelse, herunder også større anskaffelser af ma-
teriel ved direkte tildeling. Forsvarsministeriets Materiel- og Indkøbssty-
relses forvaltningsgrundlag vedrørende markedsundersøgelser består
primært af FMIBST 041-01 (Bestemmelse for Forsvarets samarbejde og
dialog med industrien) og tilhørende FMIDIR 041-01 (om Forsvarets
samarbejde og dialog med industrien), samt især FMIVEJL 600-07 (Vej-
ledning i udførelse af markedsundersøgelser).
Begrebet ”markedsundersøgelse” dækker over alle typer af tiltag, hvor-
ved et anskaffelsesprojekt i Forsvarsministeriets Materiel- og Indkøbs-
styrelse indhenter viden om en forestående anskaffelse. Det kan, for at
nævne de mest almindelige kilder til markedsundersøgelse, f.eks. være
ved direkte markedsdialog (messebesøg, demonstrationer, besvarelse af
spørgsmål, leverandørmøder, virksomhedsbesøg mv.), internetundersø-
gelse af eksempelvis brochurer, kontakt til andre NATO-lande og med-
Dato:
Enhed:
Sagsnr.:
Dok.nr.:
Bilag:
2. oktober 2023
THK
2023/006934
620064
Ingen
Forsvarsministeriet
Holmens Kanal 9
1060 København K
Side 1 af 2
FOU, Alm.del - 2022-23 (2. samling) - Endeligt svar på spørgsmål 126: Spm. om, hvilke regler og retningslinjer der gælder i FMI for markedsundersøgelser mv. i forbindelse med større anskaffelser af materiel ved direkte tildeling, til forsvarsministeren
arbejderes forudgående markedskendskab. Forudgående markedskend-
skab kan eksempelvis være blevet indhentet ved tidligere anskaffelses-
projekter eller via de øvrige kilder til markedsundersøgelse, som er
nævnt ovenfor (messebesøg, demonstrationer mv.), men hvor denne vi-
den ikke indhentes som led i et konkret anskaffelsesprojekt, men i stedet
bidrager til at holde medarbejdernes viden om det generelle marked op-
dateret til brug for eventuelle kommende anskaffelsesprojekter. Af-
hængigt af hvor opdateret og hvor dybt medarbejdernes forudgående
markedskendskab er, samt hvor kompleks en anskaffelse der er tale om,
og hvor hastigt det konkrete marked udvikler sig, kan denne forudgå-
ende viden helt eller delvist erstatte yderligere markedsundersøgelse
forud for et anskaffelsesprojekt. Forudgående viden kan bidrage til at
fokusere markedsundersøgelsen til alene at omhandle de forhold ved
anskaffelsen, som er særlig kritiske, eller som kræver nærmere under-
søgelse, for derved at minimere ressourceforbruget og for ikke at for-
styrre markedet unødigt. Markedsundersøgelsen bliver i alle tilfælde til-
passet og skaleret til den konkrete anskaffelse for at minimere ressour-
ceforbruget til det nødvendige og tilstrækkelige.
Begrebet ”hastig markedsafdækning” dækker over de samme tiltag, som
kan anvendes i en normal markedsundersøgelse. Dog vil det i en ”hastig
markedsafdækning” ikke alene være anskaffelsens karakter, der er ram-
mesættende for de tiltag og det ressourceforbrug, som vurderes nød-
vendigt for markedsundersøgelsens gennemførelse. Her vil tiden til ud-
arbejdelse af markedsundersøgelsen også være en væsentlig begræn-
sende faktor i forhold til, hvilke af de ovenfor nævnte mulige kilder til
markedsafdækning, det er muligt at nå at gennemføre. Et tidspres vil
ofte være afstedkommet af operative behov for hurtigt at få anskaffet
en genstand.
Begrebet ”tillempet konkurrence” omhandler fasen efter markedsunder-
søgelsen, eller når den hastige markedsafdækning er afsluttet, og For-
svarsministeriets Materiel- og Indkøbsstyrelse er overgået til tilbudsind-
hentningsfasen. Begrebet dækker over tilfælde, hvor det ikke er muligt
for Forsvarsministeriets Materiel- og Indkøbsstyrelse at gennemføre et
traditionelt udbud, men hvor det stadig vurderes muligt at gennemføre
en form for konkurrence i forbindelse med tilbudsindhentningen. Det kan
f.eks. være tilfældet i sager efter EU-traktatens artikel 346 (beskyttelse
af Rigets væsentlige sikkerhedsinteresser), hvor Forsvarsministeriets
Materiel- og Indkøbsstyrelse vurderer, at situationen, herunder tiden til
rådighed, muliggør, at der kan laves en begrænset konkurrence mellem
få indbudte aktører.”
Med venlig hilsen
Troels Lund Poulsen
Sagsnr.: 2023/006934
Dok.nr.: 620064
Side 2 af 2