Forsvarsudvalget 2022-23 (2. samling)
FOU Alm.del
Offentligt
Folketingets Forsvarsudvalg
Christiansborg
Medlem af Folketinget Trine Pertou Mach (EL) har den 1. september 2023
stillet følgende spørgsmål nr. 126, som hermed besvares.
Spørgsmål nr. 126:
Vil ministeren uafhængigt af Elbit-sagen redegøre for, hvilke regler og
retningslinjer der gælder i FMI for markedsundersøgelser mv. i forbin-
delse med større anskaffelser af materiel ved direkte tildeling og oplyse,
hvilke definitioner
man i FMI anvender for begreberne ”markedsunder-
søgelse”, ”tillempet konkurrence” og ”hastig markedsafdækning”? Der
henvises til Kammeradvokatens ”Notat om ligebehandling mv. ved di-
rekte tildelinger ima. TEUF art. 346” af 3. august 2023, jf. FIU alm. del
–
bilag 187 samt svaret på FIU alm. del - spørgsmål nr. 288.
Svar:
Til brug for besvarelsen er der indhentet bidrag fra Forsvarsministeriets
Materiel- og Indkøbsstyrelse (FMI), der oplyser følgende:
”Der er ikke i lovgivningen et formkrav til gennemførelse
af markedsun-
dersøgelser i forbindelse med anskaffelser af materiel ved direkte tilde-
ling. Forsvarsministeriets Materiel- og Indkøbsstyrelses interne forvalt-
ningsgrundlag indeholder bestemmelser, direktiver og vejledninger vedr.
markedsundersøgelser. Dette interne forvaltningsgrundlag gælder for
alle anskaffelsesprojekter, der gennemføres i regi af Forsvarsministeriets
Materiel- og Indkøbsstyrelse, herunder også større anskaffelser af ma-
teriel ved direkte tildeling. Forsvarsministeriets Materiel- og Indkøbssty-
relses forvaltningsgrundlag vedrørende markedsundersøgelser består
primært af FMIBST 041-01 (Bestemmelse for Forsvarets samarbejde og
dialog med industrien) og tilhørende FMIDIR 041-01 (om Forsvarets
samarbejde og dialog med industrien), samt især FMIVEJL 600-07 (Vej-
ledning i udførelse af markedsundersøgelser).
Begrebet ”markedsundersøgelse” dækker over alle typer af tiltag, hvor-
ved et anskaffelsesprojekt i Forsvarsministeriets Materiel- og Indkøbs-
styrelse indhenter viden om en forestående anskaffelse. Det kan, for at
nævne de mest almindelige kilder til markedsundersøgelse, f.eks. være
ved direkte markedsdialog (messebesøg, demonstrationer, besvarelse af
spørgsmål, leverandørmøder, virksomhedsbesøg mv.), internetundersø-
gelse af eksempelvis brochurer, kontakt til andre NATO-lande og med-
Dato:
Enhed:
Sagsnr.:
Dok.nr.:
Bilag:
2. oktober 2023
THK
2023/006934
620064
Ingen
Forsvarsministeriet
Holmens Kanal 9
1060 København K
Side 1 af 2