Finansudvalget 2022-23 (2. samling)
FIU Alm.del
Offentligt
2670884_0001.png
Folketingets Finansudvalg
Christiansborg
6. marts 2023
Svar på Finansudvalgets spørgsmål nr. 72 (Alm. del) af 26. januar
2023 stillet efter ønske fra Lisbeth Bech-Nielsen (SF)
Spørgsmål
Vil ministeren redegøre for de forventede virkninger på den offentlige beskæfti-
gelse af henholdsvis en målsætning om en vækst i det offentlige forbrug svarende
til det demografiske træk, finansiering af lønløft gennem besparelser på admini-
stration, besparelser på beskæftigelsesindsatsen og afskaffelsen af store bededag,
jf. regeringsgrundlaget ”Ansvar for Danmark”, December 2022? I tillæg hertil be-
des ministeren oplyse, om der er øvrige dele af regeringsgrundlaget, der forventes
at øge eller reducere den offentlige beskæftigelse.
Svar
Det bemærkes indledningsvist, at der ikke fra centralt hold sættes et særskilt mål
for udviklingen i den offentlige beskæftigelse. Det er op til de enkelte statslige, re-
gionale og kommunale beslutningstagere, hvordan de udmønter de årlige udgifts-
rammer
herunder fordelingen på offentlige lønudgifter og køb fra den private
sektor (netto). Udviklingen i den offentlige beskæftigelse i de kommende år vil så-
ledes blandt andet afspejle de overordnede rammer samt lokale behov og priorite-
ringer i den enkelte kommune, region og institution.
I Finansministeriets mellemfristede fremskrivninger lægges det beregningsteknisk
til grund, at der i den offentlige produktion er et fast forhold mellem udgifterne til
offentlig beskæftigelse og offentligt varekøb. Det betyder, at andelen af det offent-
lige forbrug, der benyttes til aflønning af ansatte (lønsumskvoten) er omtrent uæn-
dret over tid. Antagelsen er overordnet på linje med de historiske erfaringer, om
end der har været udsving i lønsumskvoten over tid.
Udviklingen i den offentlige beskæftigelse i Finansministeriets fremskrivninger af-
spejler således beregningstekniske forudsætninger, og er ikke udtryk for regerin-
gens politik, eller forventninger hertil. Men i det omfang politiske tiltag mv. forud-
sættes at påvirke udviklingen i det offentlige forbrug, vil det isoleret set også have
betydning for den beregningstekniske fremskrivning af den offentlige beskæfti-
gelse.
Finansministeriet · Christiansborg Slotsplads 1 · 1218 København K
FIU, Alm.del - 2022-23 (2. samling) - Endeligt svar på spørgsmål 72: Spm. om de forventede virkninger på den offentlige beskæftigelse af henholdsvis en målsætning om en vækst i det offentlige forbrug svarende til det demografiske træk, finansiering af lønløft gennem besparelser på administration, besparelser på beskæftigelsesindsatsen og afskaffelsen af store bededag
Side 2 af 2
Regeringsgrundlaget ”Ansvar for Danmark” indeholder en beskrivelse af regerin-
gens politik fordelt på forskellige politikområder. Regeringens konkrete tiltag mv.
vil blandt andet tage afsæt i regeringsgrundlaget og vil løbende blive præsenteret i
forbindelse med politiske udspil. Der foreligger ikke en særskilt plan for de enkelte
delinitiativer i regeringsgrundlaget samt den konkrete virkning på det offentlige
forbrug.
Der henvises i øvrigt til
Svar på Finansudvalgets spørgsmål nr. 409 (Alm. del) af 4. juli
2022,
hvor udviklingen i den offentlige beskæftigelse under forudsætning om en
offentlig forbrugsvækst svarende til det demografiske træk er anført. Desuden kan
det også nævnes, at under forudsætning om uændrede offentlige serviceudgifter
samt Finansministeriets beregningstekniske principper vil en afskaffelse af store
bededag som udgangspunkt indebære et uændret antal arbejdstimer i den offent-
lige, men færre ansatte målt i antal personer,
jf. bl.a. Svar på Beskæftigelsesudvalgets
spørgsmål nr. 92 (Alm. del) af 20. januar 2023.
I det omfang ny finansiering
fx fra afskaffelsen af store bededag
udmøntes til
udgifter, der i nationalregnskabet falder under offentligt forbrug, vil det bereg-
ningsteknisk indebære flere offentlig ansatte i fremskrivningen. Herudover be-
mærkes, at det af regeringsgrundlaget fremgår, at regeringen bl.a. vil tilvejebringe
ny finansiering for 11 mia. kr. ligesom der fremgår en række prioriteringer, hvoraf
en del vil indgå i det offentlige forbrug. Af regeringsgrundlaget fremgår det også,
at regeringen vil træffe politiske beslutninger, der øger den strukturelle beskæfti-
gelse med 45.000 personer i 2030
bl.a. med henblik på, at der er tilstrækkeligt ar-
bejdskraft til både den private og offentlige sektor.
Med venlig hilsen
Nicolai Wammen
Finansminister