Finansudvalget 2022-23 (2. samling)
FIU Alm.del
Offentligt
2664842_0001.png
Folketingets Finansudvalg
Christiansborg
Medlem af Folketinget Christina Olumeko (ALT) har den 20. januar
2023 stillet følgende spørgsmål nr. 60, som hermed besvares.
Spørgsmål nr. 60:
Det fremgår af beretning nr. 10/2022 om Forsvarsministeriets økono-
mistyring af forligsmidler i perioden 2018-2023, jf. FIU alm. del
bilag
32, at departementet har en styringsmodel, hvor departementet ikke
stiller særlige krav om budgetlægning og budgetopfølgning til de en-
kelte styrelser, og samtidig heller ikke følger op på sammenhængen
mellem faglig fremdrift og forbrug af ressourcer i gennemførelsen af
forligsinitiativerne. Mener ministeren, at denne styringsmodel er hen-
sigtsmæssig?
Spørgsmålet ønskes besvaret 2 dage forud for besvarelsen af samråds-
spørgsmål B
Svar:
Forsvarsministeriet tager kritikken af, at ministeries økonomistyring
ikke giver gennemsigtighed i anvendelsen af forligsmidler til efterret-
ning, og bemærker at der vil blive fulgt op på denne kritik som led i
forberedelsen af det kommende forsvarsforlig.
For mig som forsvarsminister er det helt afgørende, at der fremover
bliver en stærkere styring, gennemsigtighed og opfølgning på de politi-
ske målsætninger for Forsvaret, så Forsvarsministeriet lever op til
statsrevisorernes og forligskredsens forventninger. Det gælder alt fra
personel til anskaffelser og Forsvarets økonomi generelt. Det vil være
en væsentlig prioritet i forbindelse med indgåelse af et kommende for-
svarsforlig.
Forsvarsministeriet skal oplyse, at forligsmidler er det generelle bevil-
lingsløft i medfør af forsvarsforlig 2018-2023. Det fremgår af beretnin-
gen om økonomistyringen af forligsmidler, at bevillingsløftet udgør ca. 9
pct. af Forsvarsministeriets samlede bevillinger i forligsperioden på fi-
nansloven.
For Forsvarsministeriets samlede bevillinger stilles der sædvanlige krav
til budgetlægning og budgetopfølgning samt opfølgning på sammen-
hængen mellem faglig fremdrift og forbrug af ressourcer. Der udarbej-
des også kvartalsvise udgiftsopfølgninger til Finansministeriet.
Dato:
Enhed:
Sagsnr.:
Dok.nr.:
Bilag:
21. februar 2023
TBOE
2023/000897
496351
Ingen
Forsvarsministeriet
Holmens Kanal 9
1060 København K
Tlf.: +45 7281 0000
Fax: +45 7281 0300
E-mail: [email protected]
www.fmn.dk
EAN: 5798000201200
CVR: 25 77 56 35
Side 1 af 2
FIU, Alm.del - 2022-23 (2. samling) - Endeligt svar på spørgsmål 60: Spm. om en styringsmodel, hvor departementet ikke stiller særlige krav om budgetlægning og budgetopfølgning til de enkelte styrelser
Forsvarsministeriet skal i den forbindelse henvise til, at det er i over-
ensstemmelse med det politisk aftalte i forsvarsforlig 2018-2023 og de
statslige bevillingsregler, at der ikke er foretaget særskilt økonomisk
opfølgning på forligsmidlerne.
Det fremgår af aftalen om forsvarsforliget for 2018-2023, at der er tale
om et rammeforlig, som implementeres inden for Forsvarsministeriets
samlede økonomiske ramme. Dette har blandt andet betydet, at det
økonomiske grundlag bag forliget blev udmøntet i de økonomiske ram-
mer ved forligets indgåelse. Forligsmidlerne er i konsekvens af ramme-
forliget blevet tildelt som et generelt bevillingsløft på de enkelte hoved-
konti på de årlige finanslove i forligsperioden og ikke som øremærkede
finanslovsbevillinger til formål og initiativer i forsvarsforliget.
Endvidere skal Forsvarsministeriet henvise til, at Rigsrevisionen i beret-
ningen har fokuseret på departementets rolle i forhold til at tilrette-
lægge en gennemsigtig økonomistyring af implementeringen af for-
svarsforliget i perioden 2018-2023. Rigsrevisionen har således ikke un-
dersøgt den økonomistyring, der foregår i de enkelte styrelser, hvor
forligsinitiativerne implementeres, og bevillingerne disponeres i praksis.
Forsvarsministeriet skal i tilknytning hertil oplyse, at der foretages sær-
skilt økonomisk opfølgning for materielanskaffelser og bygge- og an-
lægsprojekter, som er omfattet af aktstykker.
Endvidere skal Forsvarsministeriet oplyse, at der på andre områder fo-
retages særskilt økonomisk opfølgning som følge af politiske krav og
øremærkede midler. I forbindelse med anskaffelsen af F-35 kampfly fo-
retages der særskilt årlig økonomisk opfølgning over for forligskredsen
og Finansudvalget på den samlede økonomiske ramme og særskilt op-
følgning på anlægsinvesteringen og programorganisationen, jf. akt-
stykke 75 af marts 2018. I forbindelse med udmøntningen af reserven
afsat i 2022 og 2023 i medfør af Nationalt kompromis om dansk sikker-
hedspolitik sker der løbende økonomisk opfølgning over for forligskred-
sen på øremærkede midler til donationer til Ukraine og militærfaglige
indsatser mv.
Med venlig hilsen
Troels Lund Poulsen
Sagsnr.: 2023/000897
Dok.nr.: 496351
Side 2 af 2