Finansudvalget 2022-23 (2. samling)
FIU Alm.del
Offentligt
Finansministeriet
Finansieringsmanko fra Nationalt kompromis
Det blev med
Nationalt kompromis om dansk sikkerhedspolitik,
marts 2022, aftalt at
løfte Danmarks udgifter til forsvar og sikkerhed varigt til 2 pct. af BNP inden ud-
gangen af 2033.
1
I den fhv. S-regerings 2030-plan blev der foretaget beregnings-
tekniske reservationer hertil svarende til en lineær indfasningsprofil mod 2033
(mørkeblå graf i figur 1). De varige merudgifter som følge af det samlede løft til 2
pct. af BNP udgør ca. 20 mia. kr. (2030-niveau og 2023-priser) svarende til godt
0,7 pct. af BNP.
Regeringen ønsker at fremrykke indfasningen af 2 pct.-målsætningen til 2030. Af
figur 1 fremgår merudgifterne til forsvarsløftet i 2030-2033 som følge af en frem-
rykning til 2030. Fremrykningen vil i sig selv indebære merudgifter til forsvarsløf-
tet på ca. 4�½ mia. kr. i 2030 (lyseblå graf i figur 1).
Figur 1
Illustration af finansieringsmanko i
Nationalt kompromis om dansk sikkerhedspolitik
Mia. kr. (2023-priser)
22
20
18
16
14
12
10
8
6
4
2
0
2024
2025
2026
2027
2028
2029
2030
2031
2032
Beregningsteknisk lineær indfasning af forsvarsløft frem mod 2033, jf. fhv. S-regerings 2030-plan
Merudgifter til forsvarsløftet ved fremykning til 2030
Illustrativ beregningsteknisk lempelse af saldomål med -0,5 pct. af BNP i 2030 og frem
2033
4�½ mia. kr.
6 mia. kr.
17. januar 2023
Mia. kr. (2023-priser)
22
20
18
16
14
12
10
8
6
4
2
0
Anm.: I figuren illustreres forøgelsen af det finanspolitiske råderum ved en lempelse af den strukturelle saldo til -0,5
pct. af BNP i 2030 (lineært indfaset) set i forhold til et illustrativt scenarie med balance i alle år. Det er til
illustration forudsat, at den offentlige saldo fastholdes lempet med 0,5 pct. af BNP i årene efter 2030.
Skønnet for merudgifterne til forsvarsområdet som følge af et løft til 2 pct. af BNP er opgjort som forudsat i
den fhv. S-regerings finanslovforslag for 2023, og som efter 2023 er teknisk videreført og korrigeret for
udgifterne til kampflyanskaffelsen og Tillæg til aftale på forsvarsområdet 2018-2023 (januar 2019).
I figuren er virkningen af en lempelse af den strukturelle saldo samt merudgifterne til forsvarsudgifterne
deflateret med prisen på det offentlige forbrug.
Kilde:
2030-planforløb: Grundlag for udgiftslofter 2026,
august 2022 og egne beregninger.
Med Nationalt kompromis om dansk sikkerhedspolitik blev det desuden besluttet at revidere budgetloven
med henblik på at lempe underskudsgrænsen til 1 pct. af BNP. Lempelsen gør det muligt at have et sigte-
punkt for den strukturelle saldo på -0,5 pct. af BNP i 2030 og fortsat have finanspolitisk manøvrerum til at
understøtte økonomien i lavkonjunkturer.
1