Finansudvalget 2022-23 (2. samling)
FIU Alm.del
Offentligt
2664837_0001.png
PLA 15. oktober 2021
Oversigt over strukturelt underfinansierede kapaciteter på driften
(MDP-A)
Indledning
Denne oversigt indeholder en opgørelse af kapaciteter, hvor der på den aktivitetsbestemte
drift (MDP-A), er en væsentlig strukturel underfinansiering ved KALA, KAMA og KALU.
Oversigten er udarbejdet med henblik på at skabe et overblik i forhold til denne udfordring
bl.a. som følge af drøftelser i regi af BKM 3 2021.
Udgangspunktet for dokumentet er MKP (opdateret den 9. september 2021) samt det
nukendte aktivitetsniveau. KALA, KAMA og KALU er på baggrund af nuværende MKP
anmodet om at anføre driftsområder (MDP-A) hvor der vurderes at være en strukturel
underfinansiering i perioden 2022 til 2024. Perioden er valgt for dels at belyse omfanget i
resten af indeværende forlig, dels de særligt driftsudfordrede år, der inkluderer 2024.
Underfinansieringen – der i sagens natur fortsat er behæftet med en vis usikkerhed –
vurderes samlet set at være ca. 700 mio. kr. (KALA), ca. 234 mio. kr. (KAMA) og ca. 572
mio. kr. (KALU), samlet ca. 1.515 mio. kr. i perioden 2022 til 2024 eller omtrentligt 500
mio. kr. pr. år, dog med udsving over årene.
I lyset af den aktuelle udfordring på MDP i perioden frem til 2024 er der begrænsede
muligheder for at pege på konkrete initiativer for at håndtere disse merbehov, der for de
flestes vedkommende indledningsvist må henvises til en kommende samlet rulning af MKP
og indtil da håndteres enkeltvist når konkrete uomgængelige behov opstår, fx i regi af BKM.
Strukturelt underfinansierede områder
KALA
M936281 Værnsfælles ammunition: Den samlede økonomiske ramme jf. MKP 2022-2024
er 600 mio. kr. Det økonomiske behov frem til og med 2024, baseret på seneste
indmeldinger er 780 mio. kr. Underfinansieringen er dermed ca. 180 mio. kr., svarende
til ca. 60 mio. kr. pr. år i perioden. Beredskaber, INTOPS fra 2023 og frem er ikke med i
beregningen. Ligesom nyanskaffelser heller ikke er inkluderet.
Hjulkøretøjer: Den samlede økonomiske ramme jf. MKP 2022-2024 er 257 mio. kr. Det
økonomiske behov til og med 2024 er 437 mio. kr. Underfinansiering er dermed ca. 180
mio. kr., svarende til ca. 60 mio. kr. pr. år i perioden. I forhold til driften i 2021, kan det
være nødvendigt at lukke for driften, der ikke er relateret til INTOPS, NATOPS,
beredskaber, arbejdsmiljø samt lovmæssige og kontraktuelle forpligtelser, i Q4 2021.
Det vil være samme situation i 2022 og efterfølgende år.
M956062 Drivmidler: Den samlede økonomiske ramme jf. MKP 2022-2024 er 862 mio.
kr. Det økonomiske behov til og med 2024 er 997 mio. kr., hvor behovet er placeret i
2023 og 2024. Underfinansiering er dermed ca. 135 mio. kr. 2022 budgettet vurderes at
være underfinansieret med ca. 45 mio. kr. stigende til en underfinansiering med 145
mio. kr., såfremt den yderligere besparelse på 100 mio. kr. som er anført i ”Direktiv for
budgettering af MDP 2022” iværksættes.
Overstående er de tre største underfinansierede kapaciteter på driften i KALA, der samlet er
på ca. 495 mio. kr. Yderligere underfinansiering på ca. 204 mio. kr. i perioden 2022 til 2024
på mindre poster er fordelt på driften af kapaciteterne:
M938906 - Landbaserede sensorer (6 mio. kr. årligt), M938807 - Ingeniørmateriel (7 mio.
kr. årligt), M938860 - Lejrmateriel (10 mio. kr. årligt), M986611 - LTS materiel (5 mio. kr.
årligt), M936204 - Kampuniform (40 mio. kr. årligt).
FIU, Alm.del - 2022-23 (2. samling) - Endeligt svar på spørgsmål 57: Spm. om grundlaget for Forsvarsministeriets opgjorte merbevillingsbehov for 2022 og 2023
2664837_0002.png
KAMA
Fregatter: Den samlede økonomiske underfinansiering i perioden 2022 til 2024 vil være
på ca. 51 mio. kr.
Genforsyning af maskinmateriel: Den samlede økonomiske underfinansiering i perioden
2022 til 2025 vil være på ca. 45 mio. kr.
Inspektionsskibe Den samlede økonomiske underfinansiering i perioden 2022 til 2024 vil
være på ca. 42 mio. kr.
Miljøskibe- og fartøjer Den samlede økonomiske underfinansiering i perioden 2022 til
2024 vil være på ca. 45 mio. kr. Analyse pågår i KAMA.
Genforsyning af skibsudrustning Den samlede økonomiske underfinansiering i perioden
2022 til 2024 vil være på ca. 21 mio. kr.
Hjemmeværnsfartøjer Den samlede økonomiske underfinansiering i perioden 2022 til
2024 vil være på ca. 24 mio. kr.
Kystredningsfartøjer Den samlede økonomiske underfinansiering i perioden 2022 til 2024
vil være på ca. 15 mio. kr. Analyse pågår.
KAMA samlede underfinansiering på MDP-A i perioden 2022 til 2024 er på ca. 243 mio. kr.
Der er forskellige årsager til at der er en løbende underfinansiering på de overstående
kapaciteter i driften, hvor de styrende er:
Kapaciteternes alder,
Skibene bliver ældre, hvilket forøger driftsudgifterne.,
Havarier,
der ikke må budgetteres med havarier og der ikke kan forudses nye
skadestyper og korrosion, dermed vil disse skader skulle indmeldes enkeltvis som
havarier,
Materielgæld,
der forudses et væsentligt merbehov til dækning af materielgæld og
forøgede omkostninger på lagre i forbindelse med afstemningsproces
Tidligere reduktioner,
de seneste års reduktioner har skabt et pres på kommende års
budgetter.
KALU
M956015 C130J drift: Den samlede økonomiske ramme jf. MKP 2022-2024 er 358 mio.
kr. Det økonomiske behov til og med 2024 er 430 mio. kr., hvor behovet er placeret i
2023 og 2024. Underfinansiering er dermed ca. 72 mio. kr.
M956037 CL604 drift: Den samlede økonomiske ramme jf. MKP 2022-2024 er 104 mio.
kr. Det økonomiske behov til og med 2024, er 227 mio. kr., hvor behovet er placeret i
2023 og 2024. Underfinansiering er dermed ca. 123 mio. kr.). Driften har et behov i
2022 på 61 mio. kr. der behandles på BKM og det er derfor ikke medtaget i denne
opgørelse.
M956017 EH101 drift: Den samlede økonomiske ramme jf. MKP 2022-2024 er 954 mio.
kr. Det økonomiske behov frem til og med 2024, er 1.190 mio. kr., hvor behovet er
placeret i 2023 og 2024. Underfinansiering er dermed ca. 236 mio. kr. Driften har et
behov i 2022 på 469 mio. kr., der behandles på BKM og det er derfor ikke medtaget i
denne opgørelse. Fra 2025 og frem, er der et merbehov på ca. 150 mio. kr. pr. år
M956626 SEAHAWK drift: Den samlede økonomiske ramme jf. MKP 2022-2024 er 464
mio. kr. Det økonomiske behov frem til og med 2024, er 504 mio. kr., hvor behovet er
placeret i 2023 og 2024. Underfinansiering er dermed ca. 40 mio. kr. Driften har et
behov i 2022 på 163 mio. kr., der behandles på BKM og det er derfor ikke medtaget i
denne opgørelse.
Overstående er de fire største underfinansierede kapaciteter på driften. KALU samlede
underfinansiering på driften i perioden 2022 til 2024 er ca. ca. 572 mio. kr. Ovenstående
FIU, Alm.del - 2022-23 (2. samling) - Endeligt svar på spørgsmål 57: Spm. om grundlaget for Forsvarsministeriets opgjorte merbevillingsbehov for 2022 og 2023
står for de 471 mio. kr. Yderligere underfinansiering på ca. 101 mio. kr. i perioden 2022 til
2024 er fordelt på driften af kapaciteterne:
M956024 - F-16 drift (15 mio. kr.), M966602 - HJV fly (9 mio. kr.), M986092 -
Værkstedsudstyr (18 mio. kr.), M956648 - SAR Grønland (8 mio. kr.), M956012 - FENNEC
drift (1,2 mio. kr.), M956034 - T-17 (2 mio. kr.), M980059 - Forsvarets Laboratorium (14
mio. kr.), M956618 RDN CCIS DA1 (12 mio. kr.), M956619 Ship-Shore-S (2 mio. kr.),
M986630 Værnsfælles UAS, DA (20 mio. kr.). Alle beløb er i forhold til hele perioden 2022 til
2024.