Finansudvalget 2022-23 (2. samling)
FIU Alm.del
Offentligt
Folketingets Finansudvalg
Christiansborg
7. marts 2023
Svar på Finansudvalgets spørgsmål nr. 55 (Alm. del) af 16. januar
2023 stillet efter ønske fra Pelle Dragsted (EL)
Spørgsmål
Vil ministeren redegøre for provenuvirkningen ved at sænke kapital- og
aktieindkomstskatten til 25 pct.? Ministeren bedes endvidere udarbejde en
kønsfordeling over, hvor meget af mindreprovenuet der vil tilgodese henholdsvis
mænd og kvinder, og oplyse den gennemsnitlige skattelettelse i kr. og øre for
henholdsvis mænd og kvinder.
Svar
Efter gældende regler beskattes aktieindkomst med 27 pct. op til en progressions-
grænse på 58.900 kr. (2023-niveau), og med 42 pct. af den del af indkomsten, der
ligger over progressionsgrænsen. Ægtefæller sambeskattes af aktieindkomst i den
forstand, at det er ægtefællernes samlede aktieindkomst, der udgør grundlaget for,
om der skal betales den høje sats. For ægtefæller udgør progressionsgrænsen
117.800 kr. (2023-niveau). Den progressive beskatning af parrets samlede aktie-
indkomst fordeles herefter proportionalt på ægtefællerne med udgangspunkt i,
hvor meget, de hver især ligger over den individuelle progressionsgrænse. Aktie-
indkomst består af personers udbytter og realiserede avancer fra aktier.
Sænkes aktieindkomstskatten til 25 pct. ved at fjerne progressionen og sænke den
lave skat på aktieindkomst fra 27 pct. til 25 pct., svarer det til, at den gældende
skattesats for alt aktieindkomst er 25 pct. Indføres en flad aktieindkomstsskat på
25 pct. skønnes det at give anledning til et umiddelbart mindreprovenu på ca. 8,9
mia. kr. (2023-niveau), svarende til et mindreprovenu på 6,8 mia. kr. efter tilbage-
løb og adfærd, idet det beregningsteknisk lægges til grund, at ændringer i aktieind-
komstbeskatningen har en selvfinansieringsgrad på 25 pct.
1
,
jf. tabel 1.
Det skal til opgørelsen bemærkes, at der er set bort fra virkningerne fra hovedakti-
onærers mulighed for indkomsttransformation. Hovedaktionærer er aktionærer
med bestemmende indflydelse i et selskab, og de kan selv afgøre, om virksomhe-
dens overskud udbetales som løn eller udbytter. Når aktieindkomstskatten reduce-
res øges det økonomiske incitament til at trække overskud ud som udbytte frem
De summariske selvfinansieringsgrader, som Skatteministeriet og Finansministeriet typisk anvender i forbin-
delse med skøn for provenuvirkningerne af justeringer af aktie- og kapitalindkomstbeskatningen, afspejler pri-
mært en arbejdsudbudsvirkning.
1
Finansministeriet · Christiansborg Slotsplads 1 · 1218 København K