Finansudvalget 2022-23 (2. samling)
FIU Alm.del
Offentligt
Folketingets Finansudvalg
Christiansborg
7. marts 2023
Svar på Finansudvalgets spørgsmål nr. 54 (Alm. del) af 16. januar
2023 stillet efter ønske fra Pelle Dragsted (EL)
Spørgsmål
Vil ministeren redegøre for provenuvirkningen ved at fjerne topskatten?
Ministeren bedes endvidere udarbejde en kønsfordeling over, hvor meget af
mindreprovenuet der vil tilgodese henholdsvis mænd og kvinder, og oplyse den
gennemsnitlige skattelettelse i kr. og øre for henholdsvis mænd og kvinder.
Svar
Efter gældende regler skal der betales topskat ved en indkomst, der overstiger
568.900 kr. (svarende til en lønindkomst på 618.400 kr. før arbejdsmarkedsbidrag)
i 2023. Beskatningsgrundlaget for topskatten udgøres af den del af den personlige
indkomst med tillæg af positiv nettokapitalindkomst ud over et grundbeløb på
48.800 kr. for ugifte hhv. 97.600 for gifte, som overstiger den nævnte indkomst-
grænse (topskattegrænsen).
Det bemærkes, at regeringen vil nedsætte topskattesatsen med 7,5 pct.-point for
personlig indkomst op til 690.000 kr. (svarende til en lønindkomst før arbejdsmar-
kedsbidrag på op til 750.000 kr.) og samtidig indføre en ekstra skat på 5 pct. for
personlig indkomst over 2,3 mio. kr. (svarende til en lønindkomst før arbejdsmar-
kedsbidrag på over 2,5 mio. kr.),
jf. Ansvar for Danmark.
I de følgende beregnin-
gerne tages der udgangspunkt i gældende regler, hvilket vil sige, at initiativerne i
regeringsgrundlaget ikke er indregnet.
Det skønnes, at en afskaffelse af topskatten vil være forbundet med et mindrepro-
venu på 11,8 mia. kr. efter tilbageløb og adfærd,
jf. tabel 1.
Tabel 1
Økonomiske konsekvenser af en afskaffelse af topskatten, 2023
Provenu-
Umiddelbar
Provenuvirkning
Fordelings-
virkning ef-
Arbejdsudbuds-
provenu-
efter tilbageløb
virkning
ter tilbage-
virkning
virkning
og adfærd
(Gini-koefficient)
løb
Mia. kr. (2023-niveau)
Afskaffelse af topskatten
-20,6
-15,8
-11,8
Fuldtidspersoner
9.100
Pct.-point
0,93
Anm.: De opgjorte virkninger på offentlig saldo er ekskl. fremrykket skatteprovenu som følge af øget omlægning af
pensionsindbetalinger i retning af aldersopsparingsordningen.
Kilde: Beregninger på basis af en stikprøve på hhv. 33,3 pct. og 3,3 pct. af befolkningen.
Finansministeriet · Christiansborg Slotsplads 1 · 1218 København K