Finansudvalget 2022-23 (2. samling)
FIU Alm.del
Offentligt
2671416_0001.png
Folketingets Finansudvalg
Christiansborg
7. marts 2023
Svar på Finansudvalgets spørgsmål nr. 54 (Alm. del) af 16. januar
2023 stillet efter ønske fra Pelle Dragsted (EL)
Spørgsmål
Vil ministeren redegøre for provenuvirkningen ved at fjerne topskatten?
Ministeren bedes endvidere udarbejde en kønsfordeling over, hvor meget af
mindreprovenuet der vil tilgodese henholdsvis mænd og kvinder, og oplyse den
gennemsnitlige skattelettelse i kr. og øre for henholdsvis mænd og kvinder.
Svar
Efter gældende regler skal der betales topskat ved en indkomst, der overstiger
568.900 kr. (svarende til en lønindkomst på 618.400 kr. før arbejdsmarkedsbidrag)
i 2023. Beskatningsgrundlaget for topskatten udgøres af den del af den personlige
indkomst med tillæg af positiv nettokapitalindkomst ud over et grundbeløb på
48.800 kr. for ugifte hhv. 97.600 for gifte, som overstiger den nævnte indkomst-
grænse (topskattegrænsen).
Det bemærkes, at regeringen vil nedsætte topskattesatsen med 7,5 pct.-point for
personlig indkomst op til 690.000 kr. (svarende til en lønindkomst før arbejdsmar-
kedsbidrag på op til 750.000 kr.) og samtidig indføre en ekstra skat på 5 pct. for
personlig indkomst over 2,3 mio. kr. (svarende til en lønindkomst før arbejdsmar-
kedsbidrag på over 2,5 mio. kr.),
jf. Ansvar for Danmark.
I de følgende beregnin-
gerne tages der udgangspunkt i gældende regler, hvilket vil sige, at initiativerne i
regeringsgrundlaget ikke er indregnet.
Det skønnes, at en afskaffelse af topskatten vil være forbundet med et mindrepro-
venu på 11,8 mia. kr. efter tilbageløb og adfærd,
jf. tabel 1.
Tabel 1
Økonomiske konsekvenser af en afskaffelse af topskatten, 2023
Provenu-
Umiddelbar
Provenuvirkning
Fordelings-
virkning ef-
Arbejdsudbuds-
provenu-
efter tilbageløb
virkning
ter tilbage-
virkning
virkning
og adfærd
(Gini-koefficient)
løb
Mia. kr. (2023-niveau)
Afskaffelse af topskatten
-20,6
-15,8
-11,8
Fuldtidspersoner
9.100
Pct.-point
0,93
Anm.: De opgjorte virkninger på offentlig saldo er ekskl. fremrykket skatteprovenu som følge af øget omlægning af
pensionsindbetalinger i retning af aldersopsparingsordningen.
Kilde: Beregninger på basis af en stikprøve på hhv. 33,3 pct. og 3,3 pct. af befolkningen.
Finansministeriet · Christiansborg Slotsplads 1 · 1218 København K
FIU, Alm.del - 2022-23 (2. samling) - Endeligt svar på spørgsmål 54: Spm. om provenuvirkningen ved at fjerne topskatten
2671416_0002.png
Side 2 af 2
En afskaffelse af topskatten vil medføre betydelige fordelingsmæssige konsekven-
ser og mindske progressionen i indkomstskattesystemet. Samtidig vil forslaget øge
arbejdsudbuddet ved, at beskæftigede gives et øget økonomisk incitament til at ar-
bejde ekstra. Konkret vurderes en afskaffelse af topskatten at ville bidrage til en
stigning i indkomstforskellene med 0,93 pct.-point målt ved Gini-koefficienten
samt at bidrage til en stigning i arbejdsudbuddet svarende til 9.100 fuldtidsperso-
ner. Det øgede arbejdsudbud afspejler sig i en stigning i BNP på i størrelsesorden
14 mia. kr.
En afskaffelse af topskatten vil øge det økonomiske incitament for nuværende
topskatteydere til at anvende muligheden for at flytte en del af deres indbetalinger
til ratepension og livrenteordninger over på en aldersopsparing. En øget omlæg-
ning til aldersopsparing vil bidrage til fremrykning af skatteprovenu fra pensions-
opsparing, dvs. bidrage til en styrkelse af saldoen på kort sigt mod en svækkelse på
længere sigt. Det fremrykkede skatteprovenu skønnes at udgøre omkring 360 mio.
kr. i de første år. Denne fremrykning er ikke indregnet i den ovenfor opgjorte sal-
dovirkning af en afskaffelse af topskatten.
Af den samlede indkomstskattelempelse ved en afskaffelse af topskatten på 20,6
mia. kr. kan 4,4 mia. kr. henføres til kvinders skattebetaling mens 16,2 mia. kr. kan
henføres til mænds skattebetaling. Den gennemsnitlige årlige lempelse udgør såle-
des 1.750 kr. for kvinder og 6.590 kr. for mænd,
jf. tabel 2.
Tabel 2
Lempelse af indkomstskatten for hhv. mænd og kvinder ved en afskaffelse af topskatten, 2023
I alt, mia. kr.
2023-niveau
Lempelse i egen personlig indkomstskat
Lempelse efter ligefordeling mellem personer i parforhold
Kvinder
4,4
9,6
Mænd
16,2
11,0
I gennemsnit, kr.
Kvinder
1.750
3.860
Mænd
6.590
4.480
Anm.: Se anmærkning til tabel 1. Ligefordeling mellem personer i parforhold tager udgangspunkt i Danmarks
Statistiks familiedefinition. Gennemsnitlig virkning er opgjort for alle skattepligtige personer over 18 år og
derover og afrundet til nærmeste 10 kr..
Kilde: Beregninger på basis af en stikprøve på 33,3 pct. af befolkningen.
For personer i parforhold kan det imidlertid være relevant at lægge til grund, at en
lempelse i indkomstbeskatningen betragtes som en lempelse af indkomstbeskat-
ningen for parret samlet set. Tages der højde for, at det er parrets samlede øko-
nomi, der forbedres, når den ene part opnår en lempelse i indkomstskatten kan
9,6 mia. kr. af lempelsen henføres til kvinder og 11,0 mia. kr. til mænd. Deles lem-
pelsen ligeligt mellem personerne i parforhold bliver den gennemsnitlige lempelse
således 3.600 kr. for kvinder og 4.200 kr. for mænd.
Med venlig hilsen
Nicolai Wammen
Finansminister