Finansudvalget 2022-23 (2. samling)
FIU Alm.del
Offentligt
2645600_0001.png
Folketingets Finansudvalg
Christiansborg
11. januar 2023
Svar på Finansudvalgets spørgsmål nr. 5 (Alm. del) af 20.
december 2022 stillet efter ønske fra Samira Nawa (RV)
Spørgsmål
Kan ministeren oplyse, hvad det forventes at koste ekstra i 2030 at rykke investeringerne i for-
svaret frem til 2030 for at nå målsætningen om at bruge 2 pct. af BNP på forsvarsudgifter tre
år frem, som det foreslås i regeringsgrundlaget ”Ansvar for Danmark”, december 2022?
Svar
Som led i
Nationalt kompromis om dansk sikkerhedspolitik af marts 2022
(S, V, SF, RV
og K) blev det aftalt, at det i et kommende forsvarsforlig vil være en bunden op-
gave at sikre, at Danmarks udgifter til forsvar og sikkerhed løftes varigt til 2 pct. af
BNP inden udgangen af 2033. Forudsat en beregningsteknisk lineær indfasning i
2024-2033 skønnes et løft af forsvarsudgifterne til 2 pct. af BNP i 2033 at inde-
bære merudgifter på 15,4 mia. kr. i 2030 ift. en teknisk fremskrivning af det nuvæ-
rende bevillingsniveau.
Regeringen vil fremrykke indfasningen af det varige løft af udgifterne til forsvar
og sikkerhed til 2 pct. af BNP fra 2033 til 2030,
jf. Ansvar for Danmark af december
2022.
En fremrykning af løftet af forsvarsudgifterne til 2 pct. af BNP fra 2033 til
2030 skønnes at indebære marginale merudgifter på 4,5 mia. kr. i 2030 sammenlig-
net med det beregningstekniske scenarie, hvor løftet indfases lineært frem mod
2033.
Tabel 1
Merudgifter ved fremrykning af løftet af forsvarsudgifterne til 2 pct. af BNP fra 2033 til 2030
Mia. kr., 2023-pl
Merudgifter i 2030 ved beregningsteknisk lineær indfasning af forsvarsudgifterne til 2 pct. af
BNP i 2033
1
Marginale merudgifter i 2030 ved fremrykning af løftet af forsvarsudgifterne til 2 pct. af BNP
fra 2033 til 2030
2
2030
15,4
4,5
Anm.: 1) Merudgifterne i 2030 ved en lineær indfasning frem mod 2033 er beregnet som differencen mellem det
budgettekniske niveau for forsvarsudgifterne og de fremskrevne udgifter ved lineær indfasning. Det budget-
tekniske niveau for forsvarsudgifterne er skønnet på baggrund af det niveau, der er forudsat på den fhv. S-
regerings finanslovforslag for 2023, og som efter 2023 er teknisk videreført og korrigeret for udgifterne til
kampflyanskaffelsen og
Tillæg til aftale på forsvarsområdet 2018-2023
(januar 2019). 2) De marginale merudgifter
i 2030 ved en fremrykning af løftet af forsvarsudgifterne fra 2033 til 2030 er beregnet på baggrund af en
beregningsteknisk lineær indfasning af forsvarsløftet til 2 pct. af BNP i 2033.
Kilde:
2030-planforløb: Grundlag for udgiftslofter 2026,
august 2022 og egne beregninger.
Finansministeriet · Christiansborg Slotsplads 1 · 1218 København K
FIU, Alm.del - 2022-23 (2. samling) - Endeligt svar på spørgsmål 5: MFU spm. om, hvad det forventes at koste ekstra i 2030 at rykke investeringerne i forsvaret frem til 2030, til finansministeren
Side 2 af 2
Det bemærkes, at der ikke er taget stilling til indfasningsprofilen for løftet af for-
svarsudgifterne til 2 pct. af BNP i 2030.
Med venlig hilsen
Nicolai Wammen
Finansminister