Finansudvalget 2022-23 (2. samling)
FIU Alm.del
Offentligt
2667348_0001.png
Folketingets Finansudvalg
Christiansborg
24. februar 2023
Svar på Finansudvalgets spørgsmål nr. 46 (Alm. del) af 12. januar
2023 stillet efter ønske fra Pelle Dragsted (EL)
Spørgsmål
Vil ministeren oversende en samlet liste over initiativer i regeringsgrundlaget
”Ansvar for Danmark”, december 2022, og hvordan de hver især og samlet
påvirker ginikoefficienten, og fordelingen på indkomstdeciler og
indkomstpercentiler for det øverste indkomstdecil?
Svar
Reformprogrammet består af otte spor, der på forskellige områder skal bidrage til
at udvikle og fremtidssikre Danmark og det danske vedfærdssamfund.
De otte spor sætter en ambitiøs retning for reformarbejdet, og regeringen vil
komme med forslag til konkret udmøntning på de enkelte områder og
delinitiativer. Der foreligger derfor ikke en særskilt plan for de enkelte
delinitiativer og den konkrete virkning på beskæftigelse, offentlige finanser og
indkomstfordeling. Det vil der blive taget stilling til i forbindelse med udmøntning
af delspor og konkrete initiativer. Der henvises til kapitel 3 i ”Ansvar for
Danmark” for en nærmere beskrivelse af reformprogrammet.
Således vurderes det på nuværende tidspunkt ikke muligt at opgøre virkningerne
på indkomstfordelingen af det samlede reformprogram. Det kan dog bemærkes, at
skatteinitiativerne (øget beskæftigelsesfradrag og ændringer vedr. topskatten)
isoleret set skønnes at bidrage til en stigning i indkomstforskellene på 0,04 pct.-
point målt ved Gini-koefficienten.
Regeringen vil således afsætte 5 mia. kr. til en skattereform, hvoraf ca. 85 pct.
anvendes på en forhøjelse af beskæftigelsesfradraget og dermed til en lempelse af
skatten på arbejdsindkomst for alle beskæftigede også dem med lavere
indkomster. Inklusive forhøjelsen af det ekstra beskæftigelsesfradrag til enlige
forsørgere bidrager forhøjelsen af beskæftigelsesfradraget til et lille fald i
indkomstforskellene på 0,01 pct.-point målt ved Gini-koefficienten. De resterende
15 pct. af provenuet til skattereformen, svarende til 0,7 mia. kr., afsættes til at
reducere topskatten.
Økonomiministeriet · Ved Stranden 8 · 1061 København K
FIU, Alm.del - 2022-23 (2. samling) - Endeligt svar på spørgsmål 46: Spm. om en samlet liste over initiativer i regeringsgrundlaget Ansvar for Danmark, december 2022 mv.
2667348_0002.png
Side 2 af 3
Initiativet vedrørende forhøjelse af den supplerende pensionsydelse
(ældrechecken) med 4.700 kr. årligt skønnes isoleret set at reducere
indkomstforskellene med 0,04 pct.-point målt ved Gini-koefficienten,
jf. tabel 1.
Tabel 1
Virkning af tre initiativer fra regeringsgrundlaget på indkomstfordelingen
Indkomstdecil
5.
6.
Gini
Pct.-point
0,8
0,0
0,3
0,9
0,0
0,3
0,5
0,0
0,2
0,04
-0,04
0,01
1.
2.
3.
4.
7.
8.
9.
10.
Pct. af disponibel indkomst
Personskattereform
Supplerende
pensionsydelse
Afskaffelse af helligdag
0,3
0,0
0,1
0,4
0,2
0,1
0,4
0,4
0,1
0,5
0,1
0,2
0,6
0,0
0,2
0,7
0,0
0,2
0,7
0,0
0,3
Anm.: Virkningerne er opgjort på baggrund af de familieækvivalerede disponible indkomster.
Kilde: Egne beregninger på lovmodellens datagrundlag.
Derudover kan det bemærkes, at afskaffelsen af store bededag som helligdag med
visse forbehold kan anslås at bidrage til en stigning i indkomstforskellene på 0,01
pct.-point,
jf. svaret på Beskæftigelsesudvalgets spørgsmål nr. 48 (Alm. del) af 17. januar
2023.
I forhold til virkning af afskaffelse af en helligdag skal det bemærkes, at den
opgjorte nettoforøgelse af de målte disponible indkomster har sit modstykke i en
afledt reduktion i borgernes fritid, hvor værdien af den reducerede fritid ikke
indgår i den målte disponible indkomst.
Finansieringen af initiativerne kan også have betydning for indkomstforskellene.
Blandt skatteinitiativerne indgår indførelse af en ekstra 5 pct.’s skat for personer
med en personlig indkomst på mere end 2,3 mio. kr., svarende til en indkomst før
arbejdsmarkedsbidrag på 2,5 mio. kr. Denne ekstraskat bidrager til at reducere
skattelempelsen for de højeste indkomstgrupper og indebærer, at den umiddelbare
lempelse som følge af skatteinitiativerne bliver negativ for den ene pct. af
befolkningen med de højeste disponible indkomster,
jf. tabel 2.
Tabel 2
Virkning af tre initiativer fra regeringsgrundlaget på indkomstfordelingen for de 10 pct. af
befolkningen med de højeste disponible indkomster
91.
92.
93.
94.
95.
96.
97.
98.
99.
100.
Pct. af disponibel indkomst
Personskattereform
Supplerende
pensionsydelse
Afskaffelse af en helligdag
1,1
0,0
0,3
1,0
0,0
0,3
1,1
0,0
0,3
1,1
0,0
0,3
1,2
0,0
0,3
1,1
0,0
0,3
1,2
0,0
0,3
1,1
0,0
0,2
0,9
0,0
0,2
-1,1
0,0
0,1
Anm.: Virkningerne er opgjort på baggrund af de familieækvivalerede disponible indkomster.
Kilde: Egne beregninger på lovmodellens datagrundlag.
FIU, Alm.del - 2022-23 (2. samling) - Endeligt svar på spørgsmål 46: Spm. om en samlet liste over initiativer i regeringsgrundlaget Ansvar for Danmark, december 2022 mv.
Side 3 af 3
Med venlig hilsen
Troels Lund Poulsen
Økonomiminister