Finansudvalget 2022-23 (2. samling)
FIU Alm.del
Offentligt
2789001_0001.png
Folketingets Finansudvalg
Christiansborg
27. november 2023
Svar på Finansudvalgets spørgsmål nr. 342 (Alm. del) af 2.
oktober 2023 stillet efter ønske fra Pelle Dragsted (EL)
Spørgsmål
I svar på FIU alm. del
– spørgsmål 250 anfører ministeren: ”Det er dog svært at
sammenligne studierne, der henvises til i besvarelsen af Finansudvalgets spørgs-
mål nr. 291 (alm. del) af 28. april 2022, med Humlum m.fl. (2023), da de søger at
svare på forskellige spørgsmål. Hvor Humlum m.fl. (2023) søger at undersøge ef-
fekten
for ledige
af at indgå i et kortere opkvalificeringskursus, så søger de an-
dre studier at kvantificere effekten af at gennemføre en ordinær uddannelse af hø-
jere niveau.”
Vil ministeren bekræfte, at ministeriets vurdering af beskæftigelsesef-
fekten af ordningen med ret til uddannelsesløft på 110 pct. dagpengesats tager af-
sæt i et gennemslag, som oprindeligt er baseret på Søgaard (2011), jf. bl.a. svar på
FIU alm. del
spørgsmål 100 og svar på FIU alm. del
spørgsmål 102? Ministe-
ren bedes desuden bekræfte, at Humlum m.fl. (2023) er tættere knyttet til den
konkrete problemstilling og den gruppe af borgere, som er berørt af den betrag-
tede politikændring end Søgaard (2011), når der skal fastlægges et uddannelsesgen-
nemslag af ordningen med ret til uddannelsesløft på 110 pct. dagpenge for visse
grupper af ufaglærte og faglærte, når 31 pct. af de omfattede uddannelsesaktive-
ringsforløb i Humlum m.fl. (2023) udgøres af ordinær uddannelse, herunder bl.a.
erhvervsuddannelser og SOSU-uddannelser.
Der henvises til “Table OA3: Train-
ing Classes and Activation categories in PLAN data” og “Table OA5: Classroom
Training Types” i Humlum m.fl. (2023) “What Works for the Unemployed?
Evi-
dence From Quasi-Random Caseworker Assignments.
Svar
Det kan bekræftes, som det fremgår af besvarelsen på Finansudvalgets spørgsmål
nr. 100 og 102 (Alm. del) af 8. februar 2023, at opkvalificeringseffekten ved ord-
ningen med uddannelsesløft på 110 pct. dagpengesats tager således afsæt i et gen-
nemslag på 25 pct. som oprindeligt er baseret på Søgaard (2011). Baggrunden for,
at Finansministeriet fortsat benytter et gennemslag på 25 pct. er beskrevet i
samme besvarelser.
Finansministeriet vurderer ikke, at Humlum m.fl. (2023) udgør et bedre udgangs-
punkt for at vurdere opkvalificeringseffekten af 110 pct. dagpenge end det, der er
Finansministeriet · Christiansborg Slotsplads 1 · 1218 København K
FIU, Alm.del - 2022-23 (2. samling) - Endeligt svar på spørgsmål 342: MFU spm. om ministeriets vurdering af beskæftigelseseffekten af ordningen med ret til uddannelsesløft på 110 pct. dagpengesats tager afsæt i et gennemslag, som oprindeligt er baseret på Søgaard (2011)
Side 2 af 2
lagt til grund ved vurderingen af effekten af 110 pct. dagpenge. Det skal blandt
andet ses i lyset af, at de kurser der undersøges i artiklen ikke er sammenlignelige
med opkvalificeringsforløbet under 110 pct. dagpenge. Fx udgør forløb, der klas-
sificeres som erhvervsuddannelser, kun 2 pct. af de samlede opkvalificeringsforløb
i Humlum m.fl. (2023),
jf. besvarelsen af Finansudvalgets spørgsmål nr. 341 (Alm. del) af
2. oktober 2023.
Med venlig hilsen
Nicolai Wammen
Finansminister