Finansudvalget 2022-23 (2. samling)
FIU Alm.del
Offentligt
2757106_0001.png
Folketingets Finansudvalg
Christiansborg
29. september 2023
Svar på Finansudvalgets spørgsmål nr. 340 (Alm. del) af 29.
september 2023 stillet efter ønske fra Simon Kollerup (formand)
Spørgsmål
Vil ministeren oversende sit talepapir fra orienteringen om revision af EU’s fler-
årige finansielle ramme (MFF) og nye egne indtægtskilder til EU’s budget på Fi-
nansudvalgets møde den 29. september 2023?
Svar
Finansministerens talepapir er vedlagt som bilag.
Det bemærkes, at det talte ord gælder.
Med venlig hilsen
Nicolai Wammen
Finansminister
Finansministeriet · Christiansborg Slotsplads 1 · 1218 København K
FIU, Alm.del - 2022-23 (2. samling) - Endeligt svar på spørgsmål 340: Spm. om talepapir fra orienteringen om revision af EU’s flerårige finansielle ramme (MFF) og nye egne indtægtskilder til EU’s budget på Finansudvalgets møde den 29. september 2023
2757106_0002.png
Side 2 af 6
Bilag
Tak for ordet.
Jeg vil senere i dag tage to forhandlingsoplæg i Europaudvalget.
Vi skal fastlægge Danmarks position til to forslag, som har betydelige statsfinan-
sielle konsekvenser.
Derfor har det været mit ønske, også at komme forbi finansudvalget for at orien-
tere om forslagene.
Det første
er Kommissionens forslag om en revision af
EU’s flerårige finansielle
ramme. Den såkaldte MFF-aftale.
Det andet
er Kommissionens forslag om Nye egne indtægtskilder til EU’s budget.
Kommissionens forslag til revision af MFF’en
Jeg vil starte med forslaget om en revision af MFF-aftalen.
Den nuværende MFF-aftale blev efter to års forhandlinger indgået ved enstem-
mighed mellem EU’s stats-
og regeringschefer i sommeren 2020.
Aftalen kom i stand i lyset af COVID-pandemien, som medførte et omfattende
økonomisk tilbageslag for hele Europa. På et tidspunkt, hvor der i forvejen var
store udfordringer med at håndtere klima- og migrationsudfordringerne.
Overordnet blev vi enige om et historisk budget i 2020. Sammen med EU’s gen-
opretningslån er budgettet på i alt mere end 2.000 mia. euro for perioden 2021 til
2027.
Blandt andet på grund af de svære forhandlinger blev man enige om, at der
ikke
skulle være en midtvejsrevision af MFF-aftalen.
Alligevel er Kommissionen den 20. juni 2023 kommet med et forslag til en revi-
sion af MFF-aftalen.
Forslaget bliver begrundet
med, at EU’s budget ikke længere har tilstrækkeligt
med ressourcer og fleksibilitet til at adressere fælles udfordringer.
Jeg vil generelt henvise til det oversendte samlenotat for en uddybende beskrivelse
af forslaget. Men i overskriftsform vedrører Kommissionens forslag seks områder:
For det første
indgår en Ukraine-facilitet med en blanding af lån og tilskud for i alt
50 mia. euro til finansiel støtte af Ukraine.
FIU, Alm.del - 2022-23 (2. samling) - Endeligt svar på spørgsmål 340: Spm. om talepapir fra orienteringen om revision af EU’s flerårige finansielle ramme (MFF) og nye egne indtægtskilder til EU’s budget på Finansudvalgets møde den 29. september 2023
Side 3 af 6
For det andet
indgår en forhøjelse af udgifterne til migration og eksterne anliggen-
der på i alt 15 mia. euro.
For det tredje
indgår
en ny platform kaldet ’STEP’, der skal styrke europæisk kon-
kurrenceevne for i alt 10 mia. euro.
For det fjerde
foreslår Kommissionen finansiering af de stigende renteomkostninger
til EU’s genopretningslån via et
nyt instrument uden for loft og uden en øvre
grænse. Kommissionen skønner, at renteudgifterne er ca. 19 mia. euro dyrere end
ventet.
For det femte
indgår en stigning i midlerne til EU’s administration for i alt 2 mia.
euro.
Og endelig
og for det sjette
indgår en forhøjelse af EU’s fleksibilitetsinstrument
på i alt 3 mia. euro, der kan bruges til at finansiere uforudsete merudgifter.
Samlet er der tale om et omfattende forslag for i alt cirka 100 mia. euro i perioden
2024 til 2027.
Der udestår stadig tekniske afklaringer med Kommissionen om de statsfinansielle
konsekvenser. Men på nuværende tidspunkt skønnes forslaget isoleret set
og
med betydelig usikkerhed
at medføre øgede udgifter via EU-bidraget for i alt ca.
11 mia. kr. i perioden 2024 til 2027.
Ved siden af forslaget til en revision af MFF’en har EU’s Fælles Udenrigstjeneste
foreslået en forøgelse af den såkaldte Europæiske Fredsfacilitet på op til 21 mia.
euro, der øremærkes til militær støtte til Ukraine.
Det forslag skønnes at medføre udgifter for i alt ca. 3,4 mia. kr. i perioden 2024 til
2027.
Det er altså potentielt meget væsentlige udgifter for de næste fire år, der skal fin-
des finansiering til.
Hvad den endelige regning bliver, vil dog afhænge af de tekniske afklaringer og
selvfølgelig af resultatet af forhandlingerne.
Det spanske formandskab og Kommissionen har lagt op til en meget hurtig be-
handling af forslaget.
De ønsker, at vi bliver enige i Det Europæiske Råd i oktober eller på et ekstraordi-
nært møde i november.
Det skal blandt andet ses i lyset af behovet for at fortsætte den finansielle støtte til
Ukraine. Om det så lykkes at nå til hurtig enighed er svært at sige.
FIU, Alm.del - 2022-23 (2. samling) - Endeligt svar på spørgsmål 340: Spm. om talepapir fra orienteringen om revision af EU’s flerårige finansielle ramme (MFF) og nye egne indtægtskilder til EU’s budget på Finansudvalgets møde den 29. september 2023
Side 4 af 6
[Regeringens holdning til revision af MFF’en]
Så vil jeg sige lidt om regeringens holdning til forslaget.
Regeringen ønsker at give sin fulde støtte til Ukraine. Det er centralt at sikre, at
Ukraine får den fornødne finansielle assistance og ressourcer til at genopbygge
landet.
EU skal i samarbejde med relevante aktører sikre, at støtten er forudsigelig og sta-
bil. Og støtten skal knyttes til reformer i Ukraine. Ikke mindst skal EU sikre en
fortsættelse af den militære støtte til Ukraine.
Fælleseuropæiske udfordringer kræver fælleseuropæiske svar.
Det gælder også i forhold til migrationsindsatsen og europæisk konkurrenceevne -
herunder den grønne omstilling.
Disse områder er også centrale. Men ikke alle gode formål, kræver nye penge.
Regeringen taler kraftigt imod en justering af MFF-aftalens udgiftslofter. Vi me-
ner, at en styrkelse bør finansieres inden for den eksisterende aftales udgiftslofter.
Både på grund af de umiddelbare afledte statsfinansielle konsekvenser. Men også
på grund af fremtidige MFF-aftalers troværdighed.
Det skal være muligt at omprioritere inden for eksisterende rammer.
Det var, hvad jeg havde at sige om forslaget om en revision af MFF-aftalen.
Kommissionens forslag til nye indtægter til EU-budgettet
Jeg vil nu orientere om forslagspakken om nye indtægtskilder til EU’s budget.
Jeg vil også for dette forslag generelt henvise til det oversendte samlenotat for en
uddybende beskrivelse af forslagspakken.
Men i overordnede linjer:
Kommission fremsatte i juni 2023 et ændret forslag til deres forslag fra december
2021. I det nye forslag indgår i alt fire nye indtægtskilder:
For det første
en
indtægtskilde baseret på EU’s kvotehandelssystem. Det såkaldte
ETS.
For det andet
en indtægtskilde baseret på en CO2-grænsetilpasningsmekanismen.
For det tredje
en indtægtskilde baseret på spor 1 i OECD’s aftale om international
selskabsbeskatning.
FIU, Alm.del - 2022-23 (2. samling) - Endeligt svar på spørgsmål 340: Spm. om talepapir fra orienteringen om revision af EU’s flerårige finansielle ramme (MFF) og nye egne indtægtskilder til EU’s budget på Finansudvalgets møde den 29. september 2023
Side 5 af 6
Og endelig
for det fjerde
en indtægtskilde baseret på statistikdata om selskabers
overskud i EU-landene.
Kommissionen anslår, at forslagspakken kan indebære indtægter til finansiering af
EU-budgettet for 36 mia. euro årligt fra 2028, når fuld indfaset. Skønnene er be-
hæftet med betydelig usikkerhed, fordi de blandt andet afhænger af kvoteprisen på
CO
2
-kvoter.
Når vi taler om nye indtægtskilder til EU-budgettet, er det værd at minde om, at
indtægtskilderne ikke i sig selv giver mulighed for at afholde flere udgifter.
Nye indtægtskilder ændrer grundlæggende kun i balancen i finansieringsbyrden
mellem landene.
Det skyldes, at EU’s budget i dag finansieres af bidrag fra EU-landene
baseret på
landenes toldindtægter, landenes momsgrundlag og omfanget af ikke-genanvendt
plastic i landene. Når de bidrag er opgjort, beregnes et bidrag baseret på landenes
andel af EU’s BNI, som sikrer balance mellem indtægter og udgifter i EU’s bud-
get.
Nye indtægtskilder reducerer derfor blot den del af bidraget, der finansieres efter
BNI-andelen. Og dermed er det
som nævnt
kun balancen i finansieringsbyr-
den imellem landene, der ændres.
Jeg vil ikke her gå i nærmere detaljer med, hvordan hvert af de fire forslag er ind-
rettet. I stedet vil jeg sige lidt om, hvad vi foreløbigt skønner, at konsekvenserne
vil være for Danmark.
De skønnede statsfinansielle konsekvenser for de enkelte indtægtsforslag dækker
over store spænd.
Vi ved derfor ikke endnu om forslagene vil øge eller sænke det danske bidrag.
Vi skønner
foreløbigt og med meget betydelig usikkerhed,
at forslagene samlet kan sænke
det årlige danske EU-bidrag med i gennemsnit 100 mio. kr.
eller
øge det med 200
mio. kr. fra 2024.
Det store spænd afspejler, at der stadig udestår substantielle tekniske afklaringer.
En række lande har derfor også udtrykt behov for yderligere tekniske afklaring om
forslagets konsekvenser inden egentlige substansdrøftelser.
Det spanske formandskab har dog ikke villet afvise en hurtig behandling, eller
koblingen til forhandlingerne om MFF-revision.
FIU, Alm.del - 2022-23 (2. samling) - Endeligt svar på spørgsmål 340: Spm. om talepapir fra orienteringen om revision af EU’s flerårige finansielle ramme (MFF) og nye egne indtægtskilder til EU’s budget på Finansudvalgets møde den 29. september 2023
Side 6 af 6
[Regeringens holdning til forslaget om nye indtægtskilder]
Det leder mig til at præsentere regeringens holdning.
Regeringen forholder sig konstruktivt til forslag til nye EU-indtægtskilder, hvis de
er en statsfinansiel fordel for Danmark.
I det lys er det også vores holdning, at der er behov for yderligere teknisk afklaring
af forslagene. For det er vanskeligt at tage endelig stilling til forslagene, når vi ikke
er mere sikre på konsekvenserne.
Endelig finder regeringen det centralt, at forhandlingerne om nye indtægtskilder
ikke foregriber andre forhandlinger. Dette gælder særligt om MFF-revision.
Det var de store linjer i de to forslag fra Kommissionen, som jeg senere til for-
middag forelægger til forhandlingsoplæg for Europaudvalget.
Det er to store forslag med potentielt betydelige statsfinansielle konsekvenser, og
jeg er derfor glad for at have muligheden for at orientere Finansudvalget om dem
og er derfor også meget villig til at drøfte forslagene, hvis udvalgets medlemmer
har nogen spørgsmål.