Finansudvalget 2022-23 (2. samling)
FIU Alm.del
Offentligt
2825423_0001.png
Folketingets Finansudvalg
Christiansborg
15. februar 2024
Svar på Finansudvalgets spørgsmål nr. 327 (Alm. del) af 22.
september 2023 stillet efter ønske fra Pelle Dragsted (EL)
Spørgsmål
Vil ministeren opdatere Tabel 2 i svaret på FIU alm. del
spørgsmål nr. 165 til
2024-priser? Ministeren bedes særskilt opgøre udgiftstræk og realvækst i tabellen
for hhv. kommuner, regioner og stat. Ministeren bedes også opgøre udgiftstræk
og realvækst for individuelle velfærdsområder og aldersgrupper. Opgørelsen øn-
skes inddelt på områderne: pleje, sundhed, dagtilbud, uddannelse, udsatte og øv-
rige. Ministeren bedes også opgøre udgiftstræk og realvækst for aldersgrupperne
0-5-årige, 6-14-årige, 15-69-årige og 70+-årige. Derudover ønskes en opgørelse
over demografisk træk og velstandskorrigeret udgiftsvækst i hvert år frem mod
2030 opgjort efter afgrænsningerne beskrevet ovenfor. Opgørelsen ønskes korri-
geret for ekstraordinære udgifter relateret til covid-19 og invasionen af Ukraine ef-
ter samme afgrænsning som i det oprindelige udvalgsspørgsmål.
Svar
Helt generelt gælder der, at disaggregerede opgørelser af det demografiske træk
skal fortolkes med forsigtighed. Besvarelsens opdeling af udgiftsudviklingen på
stat, kommuner og regioner samt udgiftsområder sker under en beregningsteknisk
antagelse om ens PL-udvikling på tværs af udgifts- og sektorområder. Det bety-
der, at der er tale om en beregningsteknisk opdeling og
ikke
en statistisk opgø-
relse.
I besvarelsen opdeles det offentlige forbrug historisk på fem udgiftsområder, som
følger den internationale COFOG-opdeling, men som ikke eksakt svarer til den
efterspurgte kategorisering (pleje, sundhed, dagtilbud, uddannelse, udsatte og øv-
rige).
I forhold til det demografiske træk tillagt en velstandskorrektion bemærkes føl-
gende: velstandskorrektionen, som følger af de langsigtede beregningsprincipper
for det offentlige forbrug i årene efter planlægningshorisonten (dvs. aktuelt efter
2030), er som princip defineret for det
samlede
offentlige forbrug. Det ligger ikke i
princippet bag de mellemfristede fremskrivninger, at fordelingen af det offentlige
forbrug på udgiftskategorier dermed følger det demografiske træk tillagt en ensar-
tet velstandskorrektion på hvert område (holdbarhedsberegningen forholder sig
Finansministeriet · Christiansborg Slotsplads 1 · 1218 København K
FIU, Alm.del - 2022-23 (2. samling) - Endeligt svar på spørgsmål 327: MFU spm. om udgiftstræk og realvækst for individuelle velfærdsområder og aldersgrupper mv.
2825423_0002.png
Side 2 af 12
således ikke til løbende prioriteringer mellem udgiftsområder inden for det offent-
lige forbrug)
1
.
1. Vækst i samlet offentligt forbrug og demografisk træk
Væksten i det demografiske træk er et beregningsteknisk mål, der opgør, hvor me-
get ressourceanvendelsen til offentligt forbrug rent mekanisk vil ændre sig, hvis
befolkningen ændrer sig, og det forudsættes, at den reale udgift pr. bruger er fast-
holdt uændret. Heri indgår en korrektion for delvis sund aldring, idet stigende le-
vetid betyder, at en faldende andel i hver aldersgruppe vil være i de sidste leveår,
hvor sundhedsudgifterne erfaringsmæssigt er størst.
I
tabel 1
fremgår en opdatering af tabel 2 fra
Svar på Finansudvalgets spørgsmål nr. 165
(Alm. del) af 18. april 2023.
Tabellen er opdateret med seneste beregning af det de-
mografiske træk samt seneste opgørelse af udgiftsudviklingen i det offentlige for-
brug. De realiserede vækstrater i det offentlige forbrug i de enkelte år er i perioden
2020-2022 stærkt påvirket af forhold relateret til covid-19
både i kraft af ekstra-
ordinære engangsudgifter og hjemsendelser af offentlige medarbejdere mv. Opgø-
relsen er korrigeret for engangsudgifter til covid-19.
Fra 2019 til 2023 (dvs. i årene 2020-2023) svarer den gennemsnitlige realvækst i
det offentlige forbrug (korrigeret for covid-19 udgifter) til 0,9 pct., hvilket er hø-
jere end væksten i det demografiske træk på ca. 0,5 pct. om året i samme periode.
I spørgsmålet ønskes udviklingen i det offentlige forbrug belyst siden 2010, dvs.
med 2010 som udgangspunkt. Udviklingen siden dette år skal dog ses i lyset af, at
det offentlige forbrug netop i 2010 udgjorde den højeste andel af BNP nogen-
sinde, herunder på baggrund af en årrække med gentagne budgetoverskridelser og
uholdbar høj udgiftsvækst.
Opgørelsen af det demografiske træk tilbage i tid beregnes på baggrund af det se-
nest tilgængelige data for det offentlige forbrug. Den historisk beregnede vækst ta-
ger dermed afsæt i bl.a. de politiske prioriteringer og det offentlige udgiftsniveau i
2022. Hvis man fx foretager beregning af væksten i det demografiske træk i mia.
kr. fra 2010 til 2011, vil beregningen skulle fortolkes som det øgede udgiftstræk i
2011 som ændringer i befolkningen mellem 2010 og 2011 isoleret set ville med-
føre. I beregningen forudsættes det, at de reale offentlige forbrugsudgifter pr. bru-
ger af den offentlige service fastholdes på 2022-niveau med den aktuelle fordeling
på udgiftsområder mv.
I 2030-planen
DK2030
Danmark rustet til fremtiden, regeringen,
november 2023 indgår i tabel 8.2 en opgørelse
svarende til det beregningstekniske princip for fem individuelle udgiftsområder i form af gennemsnitlige
vækstrater over en længere historisk periode. Der tale om en illustration under en teknisk antagelse om ensar-
tet PL-udvikling på tværs af områderne. Tabellen trækker desuden på egne beregninger af udgiftsudviklingen
fordelt på de fem underkategorier på baggrund af tal fra Danmarks Statistik, som Danmarks Statistik generelt
ikke offentliggør på grund af usikkerhed.
1
FIU, Alm.del - 2022-23 (2. samling) - Endeligt svar på spørgsmål 327: MFU spm. om udgiftstræk og realvækst for individuelle velfærdsområder og aldersgrupper mv.
2825423_0003.png
Side 3 af 12
Tabel 1
Udviklingen i de offentlige forbrugsudgifter (ekskl. afskrivninger) og væksten i det demografiske
træk med/uden beregningsteknisk velstandsopskrivning, 2010 til 2023
2011 2012 2013 2014 2015 2016 2017 2018 2019 2020 2021 2022 2023
Pct.
(1) Realvækst i det offentlige
forbrug (korrigeret for midlerti-
dige covid-19 udgifter)
(2) Vækst i det demografiske
træk
(3) Vækst i det demografiske
træk tillagt beregningsteknisk
velstandsopskrivning
- forskel (1)-(2)
- forskel (1)-(3)
-2,1
0,4
0,9
-2,4
-2,9
1,1
0,4
0,9
0,7
0,2
-0,6
0,4
0,9
-1,0
-1,5
0,6
0,5
1,0
0,1
-0,4
0,8
0,7
1,2
0,0
-0,5
0,2
0,8
1,3
-0,6
-1,1
0,6
0,7
1,2
-0,1
-0,6
0,9
0,5
1,0
0,4
-0,1
0,2 -1,4
1)
2,7
1)
-1,2
1)
3,4
1)
0,5
1,0
-0,3
-0,8
0,5
1,0
-1,9
-2,4
0,5
1,0
2,2
1,7
0,5
1,0
-1,7
-2,2
0,4
0,9
2,9
2,4
Akk. vækst, mia. kr. (2024-priser)
(1) Realvækst i det offentlige
forbrug (korrigeret for midlerti-
dige covid-19 udgifter)
(2) Vækst i det demografiske
træk
(3) Vækst i det demografiske
træk tillagt beregningsteknisk
velstandsopskrivning
- forskel (1)-(2)
- forskel (1)-(3)
-11�½
2
-13�½
-5�½
4
-8¾
6
-5�½
9
-1¼
-0¼
8�½
27
30
18
33
11 31�½
36 38�½
13 17�½ 21¼ 24¼
34 40¾ 46�½
9�½ 14¼
-9�½
20 26¾
52 57¾ 63¾ 69¾ 75¼
-15
-25
-7¼
-15 -14�½ -14¼ -17¾
-23 -25�½
-18 -15¾ -17¼ -28¼
-38 -42¼
-16¼ -14¾
-28 -34¼ -37�½
-56 -45¾ -58¾ -43¾
Anm.: Væksten i det demografiske træk er beregnet på baggrund af det offentlige forbrug ekskl. afskrivninger. Det
offentlige forbrug er opgjort ved input-metoden ekskl. afskrivninger. Det offentlige forbrug er korrigeret for
midlertidige udgifter relateret til covid-19 baseret på
Økonomisk Redegørelse,
december 2023. Det langsigtede
fremskrivningsprincip svarer omtrent
ved gældende antagelser om varekøbskvoten i det offentlige forbrug
og om produktivitetsvæksten i de private erhverv, der leverer til offentligt varekøb mv.
til, at væksten i det
offentlige forbrug med det beregningstekniske princip er ca. �½ pct.-point højere pr. år end væksten i det
demografiske træk. Denne approksimation vurderes dækkende for perioden efter 2000.
1)
Udgiftsudviklingen i det offentlige forbrug i 2020-2022 skal blandt andet ses i lyset af ekstraordinære mid-
lertidige forhold relateret til covid-19, herunder hjemsendelser.
Kilde: Danmarks Statistik,
Økonomisk Redegørelse,
december 2023,
2030-planforløb: Grundlag for udgiftslofter 2027,
august
2023 og egne beregninger.
FIU, Alm.del - 2022-23 (2. samling) - Endeligt svar på spørgsmål 327: MFU spm. om udgiftstræk og realvækst for individuelle velfærdsområder og aldersgrupper mv.
2825423_0004.png
Side 4 af 12
2. Opdeling på kommuner, regioner og staten
Det bemærkes indledningsvist, at det offentlige forbrug er en udgiftspost i
national-
regnskabsmæssig sammenhæng,
mens kommunernes og regionernes regnskaber vedrø-
rer de offentlige udgifter i
budgetmæssig/regnskabsmæssig sammenhæng.
Der er således
ikke en direkte sammenhæng mellem opgørelsen af kommunernes serviceudgifter,
regionernes driftsudgifter og statens udgifter samt opgørelsen af det offentlige for-
brug i nationalregnskabet. Væksten i det realiserede offentlige forbrug for kom-
munerne og regionerne svarer således
ikke
til de aftalte niveauer for hhv. kommu-
nernes serviceudgifter og regionernes driftsudgifter til sundhed og regional udvik-
ling.
Det bemærkes endvidere, at der udelukkende skønnes over det
samlede
offentlige
forbrug i 2023, hvorfor udviklingen i skønnet for det offentlige forbrug i 2023
ikke kan dekomponeres på delsektorer eller udgiftsområder.
Desuden skal det bemærkes, at væksten i det demografiske træk som udgangs-
punkt ikke er sektorfordelt på kommuner, regioner og stat. Finansministeriet fore-
tager imidlertid med usikkerhed en grov fordeling på sektorerne,
jf. 2030-planforløb:
Grundlag for udgiftslofter 2027,
august 2023.
I
tabel 2, 3 og 4
fremgår udviklingen i de offentlige forbrugsudgifter (ekskl. afskriv-
ninger) i henholdsvis kommunerne, regionerne og staten sammenholdt med den
beregningstekniske opgørelse af væksten i det demografiske træk for hver af del-
sektorerne fra 2010 til 2022.
Siden 2019 er der i de årlige økonomiaftaler med KL og DR aftalt løft af kommu-
nernes og regionernes økonomi, der som minimum modsvarer det demografiske
træk. Den gennemsnitlige årlige realvækst i det offentlige forbrug i kommunerne
og regionerne fra 2019-2022 dækker hertil det demografiske træk,
jf. tabel 2 og tabel
3
2
.
Den gennemsnitlige årlige realvækst i det offentlige forbrug i kommunerne udgør 0,4 pct. fra 2020-2022,
mens den gennemsnitlige vækst i det demografiske træk i samme periode er 0,4 pct. Den gennemsnitlige år-
lige realvækst i det offentlige forbrug i regionerne udgør 2,3 pct. fra 2020-2022, mens den gennemsnitlige
vækst i det demografiske træk i samme periode er 1 pct.
2
FIU, Alm.del - 2022-23 (2. samling) - Endeligt svar på spørgsmål 327: MFU spm. om udgiftstræk og realvækst for individuelle velfærdsområder og aldersgrupper mv.
2825423_0005.png
Side 5 af 12
Tabel 2
Udviklingen i de offentlige forbrugsudgifter (ekskl. afskrivninger) i kommunerne og væksten i det
demografiske træk blandt de kommunale driftsudgifter, 2010 til 2022
2011
Pct.
Realvækst i det
offentlige forbrug i kom-
munerne
Vækst i det demografiske
træk
- forskel
Akk. vækst, mia. kr.
(2024-priser)
Realvækst i det
offentlige forbrug
Vækst i det demografiske
træk
- forskel
-3,5
0,1
-3,6
0,3
0,1
0,2
-0,2
0,1
-0,3
0,8
0,3
0,5
0,7
0,5
0,2
0,7
0,6
0,1
0,6
0,5
0,1
0,4
0,3
0,1
-0,5
0,4
-0,9
0,0
1)
0,4
-0,4
1,9
1)
0,4
1,5
-0,6
1)
0,4
-1,0
2012
2013
2014
2015
2016
2017
2018
2019
2020
2021
2022
-10¼
¼
-10�½
-9¼
�½
-10
-9¾
1
-10¾
- 7¾
-9¼
- 5¾
-8¾
-3¾
5
-8¾
-2
6�½
-8�½
-1
7�½
-8¼
-2�½
8�½
-11
-2�½
-12¼
3
11
-8
12¼
-10¾
Anm.: Det offentlige forbrug fordelt på sektorer er ikke korrigeret for midlertidige covid-19 udgifter, da udgifterne
ikke kan dekomponeres på delsektorer. Det bemærkes desuden, at fx kommunernes serviceudgifter vedrører
de offentlige udgifter i budgetmæssig/regnskabsmæssig sammenhæng, mens det offentlige forbrug er en
udgiftspost i nationalregnskabsmæssig sammenhæng. Der er således ikke en direkte 1:1 sammenhæng mel-
lem opgørelsen af kommunernes serviceudgifter og opgørelsen af det offentlige forbrug i nationalregnska-
bet. Nationalregnskabet indeholder ikke en særskilt deflator for det offentlige forbrug i kommunerne, og
fastprisberegningen er således foretaget på baggrund af pris- og lønudviklingen i det samlede offentlige for-
brug ekskl. afskrivninger opgjort ved input-metoden. Jf. derudover anmærkning til tabel 1.
1)
Udgiftsudviklingen i det offentlige forbrug i 2020-2022 skal blandt andet ses i lyset af ekstraordinære mid-
lertidige forhold relateret til covid-19, herunder hjemsendelser. I perioden 2020-2022 udgør den gennem-
snitlige årlige realvækst 0,4 pct.
Kilde: Danmarks Statistik,
Økonomisk Redegørelse,
december 2023,
2030-planforløb: Grundlag for udgiftslofter 2027,
august
2023 og egne beregninger.
Udviklingen i realvæksten i regionerne i perioden 2020-2022 kan i høj grad henfø-
res til midlertidige forhold forbundet med Covid-19,
jf. tabel 3.
FIU, Alm.del - 2022-23 (2. samling) - Endeligt svar på spørgsmål 327: MFU spm. om udgiftstræk og realvækst for individuelle velfærdsområder og aldersgrupper mv.
2825423_0006.png
Side 6 af 12
Tabel 3
Udviklingen i de offentlige forbrugsudgifter (ekskl. afskrivninger) i regionerne og væksten i det
demografiske træk blandt de regionale driftsudgifter , 2010 til 2022
2011 2012 2013 2014 2015 2016 2017 2018 2019 2020 2021 2022
Pct.
Realvækst i det
offentlige forbrug i regionerne
Vækst i det demografiske træk
- forskel
Akk. vækst, mia. kr.
(2024-priser)
Realvækst i det
offentlige forbrug i regionerne
Vækst i det demografiske træk
- forskel
-1,1
0,5
-1,6
2,8
0,6
2,2
0,0
0,7
-0,7
1,0
0,9
0,2
1,8
1,1
0,7
1,3
1,2
0,1
0,3
1,1
-0,9
0,7
1,0
-0,3
0,7
1,0
-0,3
5,1
1)
1,1
4,0
8,4
1)
-
6,7
1)
1,1
7,4
0,9
-7,6
-1�½
¾
-2¼
¾
0
�½
4�½
1�½
8
6
2
8�½
7�½
1
9�½
¾
10�½
10
�½
17¾
11�½
6�½
30¾
12¾
18
19�½
14
5�½
Anm.: Jf. anmærkning til tabel 2.
1)
Realvæksten i det offentlige forbrug i 2020-2022 skal blandt andet ses i lyset af ekstraordinære midlertidige
forhold relateret til covid-19, herunder hjemsendelser. I perioden 2020-2022 udgør den gennemsnitlige år-
lige realvækst 2,3 pct.
Kilde: Danmarks Statistik,
Økonomisk Redegørelse,
december 2023,
2030-planforløb: Grundlag for udgiftslofter 2027,
august
2023 og egne beregninger.
Udviklingen i realvæksten i staten i perioden 2020-2022 kan i høj grad henføres til
midlertidige forhold forbundet med Covid-19,
jf. tabel 4.
Tabel 4
Udviklingen i de offentlige forbrugsudgifter (ekskl. afskrivninger) i staten og væksten i det
demografiske træk blandt de statslige driftsudgifter, 2010 til 2022
2011
Pct.
Realvækst i det
offentlige forbrug i staten
Vækst i det demografiske
træk
- forskel
Akk. vækst, mia. kr.
(2024-priser)
Vækst i det
offentlige forbrug i staten
Vækst i det demografiske
træk
- forskel
0,0
0,7
-0,7
1,0
0,7
0,3
-2,0
0,7
-2,7
-0,3
0,7
-1,0
-0,1
0,9
-1,0
-2,0
0,9
-2,9
1,0
0,7
0,3
2,2
0,5
1,7
1,4
0,3
1,1
0,4
1
0,2
-0,6
7,9
1
0,3
7,6
-5,9
1
0,5
-6,4
2012
2013
2014
2015
2016
2017
2018
2019
2020
2021
2022
0
1
-1
2
-1�½
3
-4�½
-2
4
-6
-2
-7¼
-5
6�½
-11�½
-3�½
7�½
-11
-�½
-8¾
1�½
8�½
-7
1
-8
12
10
-6¾
Anm.: Jf. anmærkning til tabel 2.
1)
Realvæksten i det offentlige forbrug i 2020-2022 skal blandt andet ses i lyset af ekstraordinære midlertidige
forhold relateret til covid-19, herunder hjemsendelser. I perioden 2020-2022 udgør den gennemsnitlige år-
lige realvækst 0,5 pct.
Kilde: Danmarks Statistik,
Økonomisk Redegørelse,
december 2023,
2030-planforløb: Grundlag for udgiftslofter 2027,
august
2023 og egne beregninger.
FIU, Alm.del - 2022-23 (2. samling) - Endeligt svar på spørgsmål 327: MFU spm. om udgiftstræk og realvækst for individuelle velfærdsområder og aldersgrupper mv.
2825423_0007.png
Side 7 af 12
3. Væksten i det demografiske træk og offentlige forbrug opdelt på
udgiftsområder og aldersgrupper
I
tabel 5
fremgår Danmarks Statistik opgørelse af det offentlige forbrug (inkl. af-
skrivninger) fordelt på sundhedsvæsen, undervisning, social beskyttelse, fritid, kul-
tur og religion samt øvrige (herunder udgifter, som er en del af kollektive offent-
lige forbrugsudgifter) fra 2010 til 2022. Opdelingen i tabel 5 følger den internatio-
nale COFOG-opdeling, da det kun er det demografiske træk som følger den efter-
spurgte kategorisering (pleje, sundhed, dagtilbud, uddannelse, udsatte og øvrige).
Tabel 5
Udviklingen i det offentlige forbrug (inkl. afskrivninger) fordelt på COFOG-grupper, 2010 til 2022
2011 2012 2013 2014 2015 2016 2017 2018 2019 2020 2021
Pct.
Sundhedsvæsen
Undervisning
Social beskyttelse
Fritid, kultur og religion
Øvrige (kollektivt mv.)
Akk. vækst mia. kr
(2024-priser)
Sundhedsvæsen
Undervisning
Social beskyttelse
Fritid, kultur og religion
Øvrige (kollektivt mv.)
-2¾
-6¼
¾
-4
�½
-6�½
-3�½
-6¼
-7¼
0
10
-7¼
¼
13�½
-5
¼
15
1�½
-6¼
�½
-8
15¾
-2�½
0
-7�½
19
-5¼
0
-7¼
27¼
-6¼
0
-3�½
48
3
-4¼
-�½
30�½
-3
-5¼
-�½
-1,4
-0,1
-4,0
2,8
-2,6
3,0
0,7
-0,2
-3,3
0,3
0,6
-0,8
0,2
0,1
-2,0
1,3
5,0
-0,7
0,9
-2,6
2,0
-0,1
0,0
0,2
0,3
1,7
-2,5
1,5
0,6
-1,1
0,8
-0,6
-0,9
0,3
2,5
0,5
0,0
2,4
-1,1
0,4
1,5
0,4
-1,7
-0,4
0,1
4,2
-2,5
-0,7
0,1
2,6
9,8
3,3
1,3
-1,0
2,0
-7,5
-5,1
-0,7
-1,3
-0,2
2022
-6¾ -10�½ -10¼ -11¾
Anm.: Det offentlige forbrug er ikke korrigeret for midlertidige covid-19 udgifter, da udgifterne ikke kan
dekomponeres på udgiftsområder. Nationalregnskabet indeholder ikke en særskilt deflator for de enkelte
COFOG-grupper, og fastprisberegningen er således foretaget på baggrund af pris- og lønudviklingen i det
samlede offentlige forbrug inkl. afskrivninger opgjort ved input-metoden. Deflatoren for det offentlige for-
brug er baseret på skøn fra
Økonomisk Redegørelse,
december 2023. Det bemærkes, at det offentlige forbrug
modsat tabellerne ovenfor
er opgjort inkl. afskrivninger.
Kilde: Danmarks Statistik,
Økonomisk Redegørelse,
december 2023 og egne beregninger.
I
tabel 6 og 7
fremgår udviklingen i den beregningstekniske opgørelse af væksten i
det demografiske træk for de offentlige driftsudgifter fra 2010 til 2022 fordelt på
udgiftsområderne pleje, sundhed, dagtilbud, uddannelse, udsatte og øvrige samt
fordelt på aldersgrupperne 0-5-årige, 6-14-årige, 15-69-årige samt 70+-årige.
Opdelingen er ikke tiltænkt til beregninger af konkrete udgiftstræk i de enkelte år,
navnlig ikke på særskilte udgiftsområder eller sektorer. For kommunale og regio-
nale udgifter gælder, at der aftales en økonomisk ramme med henholdsvis KL og
Danske Regioner under ét i de årlige økonomiaftaler, og at regioner og kommuner
selv skal prioritere de enkelte udgiftsområder.
FIU, Alm.del - 2022-23 (2. samling) - Endeligt svar på spørgsmål 327: MFU spm. om udgiftstræk og realvækst for individuelle velfærdsområder og aldersgrupper mv.
2825423_0008.png
Side 8 af 12
Opdelingen af det demografiske træk på udgiftsområder nedenfor følger fordelin-
gen fra
Økonomisk Analyse
Rekruttering af velfærdsmedarbejdere nu og i fremtiden, septem-
ber 2023.
Opgørelsen er behæftet med væsentlig usikkerhed, da der er tale om en
disaggregeret opgørelse af det demografiske træk og skal derfor fortolkes med for-
sigtighed.
Tabel 6
Væksten i det demografiske træk fordelt på udgiftsområder og aldersgrupper, pct.
2011
Pct.
Uddannelse
- herunder 0-5-årige
- herunder 6-14-årige
- herunder 15-69-årige
- herunder 70+-årige
0,3
0,6
-0,9
1,4
2,5
0,3
0,1
-0,5
1,0
3,4
0,3
-0,1
-0,3
0,9
4,6
0,4
-0,9
0,0
0,7
5,2
0,6
-1,1
0,2
1,0
5,5
0,6
-2,5
0,3
0,9
5,4
0,2
-3,6
0,2
0,4
4,5
-0,1
-2,2
-0,3
0,1
3,0
-0,4
-0,8
-0,8
-0,1
1,6
-0,6
1,5
-1,2
-0,2
1,1
-0,5
2,9
-1,4
0,1
0,7
-0,4
1,6
-1,3
0,4
0,3
2012
2013
2014
2015
2016
2017
2018
2019
2020
2021
2022
Sundhed
- herunder 0-5-årige
- herunder 6-14-årige
- herunder 15-69-årige
- herunder 70+-årige
0,5
-0,9
-0,8
0,4
1,3
0,6
-1,9
-0,5
0,3
2,0
0,7
-2,3
-0,2
0,1
2,6
0,9
-2,2
0,1
0,0
3,3
1,1
-1,3
0,1
0,0
3,9
1,2
-0,1
0,2
-0,1
4,1
1,1
0,7
0,0
-0,2
3,9
1,0
0,8
-0,6
0,0
3,3
1,0
0,8
-1,0
0,1
3,0
1,1
0,7
-1,2
0,2
3,1
1,1
0,8
-1,2
0,3
2,6
0,9
0,1
-0,9
0,4
1,9
Pleje
- herunder 0-5-årige
- herunder 6-14-årige
- herunder 15-69-årige
- herunder 70+-årige
1,1
0,2
-0,8
2,2
1,0
1,4
-0,3
-0,2
1,7
1,3
1,5
-0,2
0,1
0,9
1,6
1,9
-1,3
0,4
0,1
2,2
2,1
-1,3
0,6
-0,6
2,5
2,0
-2,7
0,6
-1,1
2,5
1,7
-4,6
-0,1
-1,2
2,2
1,7
-2,9
-1,1
-0,7
2,0
2,4
-0,9
-1,7
-0,1
2,8
2,8
1,9
-1,9
0,3
3,2
2,3
3,9
-1,4
0,4
2,5
1,8
2,4
-0,2
0,5
2,0
Dagtilbud
- herunder 0-5-årige
- herunder 6-14-årige
- herunder 15-69-årige
- herunder 70+-årige
-0,6
-0,7
-0,2
0,3
0,0
-1,1
-1,5
0,1
-0,7
0,0
-1,4
-1,9
0,2
-1,0
0,0
-1,5
-2,1
0,3
-1,1
0,0
-1,2
-1,6
0,1
-0,4
0,0
-0,6
-0,8
-0,1
-0,3
0,0
-0,3
0,0
-1,1
-0,9
0,0
-0,2
0,5
-2,4
-0,7
0,0
0,1
1,0
-2,5
-0,2
0,0
0,3
1,1
-2,0
0,0
0,0
0,6
1,0
-0,9
0,4
0,0
0,3
0,2
0,7
0,5
0,0
Udsatte
- herunder 0-5-årige
- herunder 6-14-årige
- herunder 15-69-årige
- herunder 70+-årige
0,1
-0,5
-1,0
0,2
2,5
0,0
-1,3
-0,7
0,1
3,3
0,0
-1,6
-0,4
0,0
4,2
0,1
-1,9
0,0
0,0
4,9
0,3
-1,3
0,2
0,1
5,3
0,3
-0,7
0,4
0,1
5,2
0,2
-0,4
0,4
0,0
4,5
0,0
0,1
-0,1
-0,1
3,1
0,0
0,5
-0,6
-0,1
2,0
0,0
0,9
-0,8
0,0
1,4
0,0
1,1
-1,0
0,1
1,0
0,1
0,3
-1,0
0,2
0,6
Øvrige
0,4
0,4
0,4
0,5
0,7
0,8
0,7
0,5
0,4
0,3
0,4
0,6
FIU, Alm.del - 2022-23 (2. samling) - Endeligt svar på spørgsmål 327: MFU spm. om udgiftstræk og realvækst for individuelle velfærdsområder og aldersgrupper mv.
2825423_0009.png
Side 9 af 12
- herunder 0-5-årige
- herunder 6-14-årige
- herunder 15-69-årige
- herunder 70+-årige
-0,8
-0,7
0,4
2,0
-1,6
-0,4
0,3
2,6
-2,0
-0,2
0,3
3,3
-2,1
0,1
0,3
3,9
-1,4
0,1
0,4
4,4
-0,5
0,2
0,4
4,5
0,1
-0,1
0,2
4,2
0,5
-0,7
0,1
3,4
0,8
-1,1
0,1
2,8
0,9
-1,3
0,0
2,5
1,0
-1,3
0,3
2,1
0,3
-0,9
0,6
1,7
Anm.: Væksten i det demografiske træk er beregnet på baggrund af det offentlige forbrug ekskl. afskrivninger. I
tabel 6 består sundhed af hospital og sygesikring og medicintilskud. Udsatte består af udgifter til udsatte
børn og voksne samt handicappede, mens pleje dækker udgifter til hjemmehjælp og plejehjem. Under øvrige
indgår bl.a. udgifter til den aktive beskæftigelsesindsats, asyl og kollektivt forbrug samt ikke-individualiser-
bare udgifter (fritid, kultur mv.)
Kilde:
2030-planforløb: Grundlag for udgiftslofter 2027,
august 2023 og egne beregninger.
Tabel 7
Akkumuleret vækst i det demografiske træk fordelt på udgiftsområder og aldersgrupper i mia. kr.
(2024-priser)
2011
Mia. kr. (2024-priser)
Uddannelse
- herunder 0-5-årige
- herunder 6-14-årige
- herunder 15-69-årige
- herunder 70+-årige
¼
0
-�½
�½
0
�½
0
1
0
¾
0
1�½
0
1
0
0
1�½
0
0
0
-�½
0
-�½
3
0
-�½
3
0
-1
3
0
-1�½
0
¾
0
-2
3
0
¼
0
-2�½
3
0
2012
2013
2014
2015
2016
2017
2018
2019
2020
2021
2022
Sundhed
- herunder 0-5-årige
- herunder 6-14-årige
- herunder 15-69-årige
- herunder 70+-årige
�½
0
0
¼
�½
0
�½
1
0
�½
2
0
�½
3
4�½
-�½
0
�½
4�½
6
-�½
0
�½
6
0
¼
7�½
8�½
0
¼
¼
10
11¼
�½
11¼
12¾
¾
12�½
13¾
1
13¼
Pleje
- herunder 0-5-årige
- herunder 6-14-årige
- herunder 15-69-årige
- herunder 70+-årige
�½
0
0
0
¼
1
0
0
¼
¾
1�½
0
0
¼
0
0
¼
2
0
0
¼
3
4
0
0
¼
4
0
0
0
5�½
0
0
0
5�½
0
0
0
8
0
0
0
8
9
0
0
0
9
10
0
0
0
Dagtilbud
- herunder 0-5-årige
- herunder 6-14-årige
- herunder 15-69-årige
- herunder 70+-årige
0
0
0
-�½
-�½
0
0
0
-1
-1
0
0
0
-1�½
-1�½
0
0
0
-1¾
-1¾
0
0
0
-2
-2
0
0
0
-2
-2
0
0
0
-2
-1¾
0
0
-2
-1¾
-�½
0
0
-2
-1�½
-�½
0
0
-1¾
-1¼
0
0
-1¾
-1¼
-�½
0
0
FIU, Alm.del - 2022-23 (2. samling) - Endeligt svar på spørgsmål 327: MFU spm. om udgiftstræk og realvækst for individuelle velfærdsområder og aldersgrupper mv.
2825423_0010.png
Side 10 af 12
Udsatte
- herunder 0-5-årige
- herunder 6-14-årige
- herunder 15-69-årige
- herunder 70+-årige
0
0
0
0
0
0
0
¼
0
0
0
¼
¼
0
0
0
¼
¼
0
¼
¼
�½
0
0
¼
�½
�½
0
¼
�½
�½
0
¼
�½
�½
0
¼
¾
�½
0
¼
¾
�½
0
¼
¾
�½
0
¼
¾
Øvrige
- herunder 0-5-årige
- herunder 6-14-årige
- herunder 15-69-årige
- herunder 70+-årige
¾
0
¾
�½
1�½
1
2�½
-�½
1�½
3�½
-1
2
-1
7
-1¼
5
-1¼
3�½
9�½
-1
7
10¼
-1
-�½
4
8
11
-1
4
12
-1¼
4�½
13¼
-1¼
Anm.: Se anmærkning til tabel 6.
Kilde:
2030-planforløb: Grundlag for udgiftslofter 2027,
august 2023 og egne beregninger.
4. Fremskrevet vækst i det demografiske træk fordelt på udgiftsområder og
aldersfordeling
Et skøn for væksten i det demografiske træk frem mod 2030 fordelt på overstå-
ende udgiftsområder og aldersfordeling fremgår af
tabel 8 og 9.
Der kan henvises til
samme forbehold for fortolkningen som beskrivelsen af tabel 7 og 8 om det histo-
riske demografiske træk fordelt på udgiftsområder.
Tabel 8
Væksten i det demografiske træk fremskrevet mod 2030, pct.
Pct.
Uddannelse
- herunder 0-5-årige
- herunder 6-14-årige
- herunder 15-69-årige
- herunder 70+-årige
2023
-0,4
-0,2
-1,1
0,2
0,5
2024
-0,5
-0,2
-1,0
-0,1
0,4
2025
-0,5
0,1
-0,8
-0,3
0,2
2026
-0,5
0,8
-0,4
-0,6
0,6
2027
-0,5
-2,3
0,2
-1,0
0,8
2028
-0,4
-1,5
0,5
-1,2
0,8
2029
-0,3
2,9
0,5
-1,2
0,7
2030
-0,2
3,4
0,4
-1,0
0,9
Sundhed
- herunder 0-5-årige
- herunder 6-14-årige
- herunder 15-69-årige
- herunder 70+-årige
0,7
-0,7
-0,7
0,3
1,6
0,6
-0,2
-0,8
0,2
1,6
0,6
0,5
-0,9
0,1
1,6
0,6
1,6
-0,6
0,0
1,6
0,6
2,1
0,2
0,0
1,6
0,6
2,8
0,4
-0,1
1,5
0,6
3,1
0,3
-0,1
1,4
0,5
2,5
0,5
-0,2
1,4
Pleje
- herunder 0-5-årige
- herunder 6-14-årige
1,9
-0,3
0,6
2,2
-0,4
0,2
2,5
0,0
-0,1
2,7
1,8
-0,3
2,9
-2,4
-0,1
2,9
-2,5
-0,3
3,0
3,1
-0,4
2,9
3,4
0,1
FIU, Alm.del - 2022-23 (2. samling) - Endeligt svar på spørgsmål 327: MFU spm. om udgiftstræk og realvækst for individuelle velfærdsområder og aldersgrupper mv.
2825423_0011.png
Side 11 af 12
- herunder 15-69-årige
- herunder 70+-årige
0,4
2,0
0,4
2,4
0,5
2,7
0,5
3,0
0,6
3,1
0,7
3,2
0,8
3,2
0,7
3,2
Dagtilbud
- herunder 0-5-årige
- herunder 6-14-årige
- herunder 15-69-årige
- herunder 70+-årige
-0,1
-0,5
1,2
0,5
0,0
0,1
0,0
0,4
-0,1
0,0
0,3
0,4
0,0
-0,7
0,0
0,6
0,9
0,0
-1,7
0,0
1,3
1,5
0,7
-2,8
0,0
1,8
2,5
-0,2
-2,9
0,0
2,1
3,2
-1,2
-2,5
0,0
2,2
2,8
0,2
-1,1
0,0
Udsatte
- herunder 0-5-årige
- herunder 6-14-årige
- herunder 15-69-årige
- herunder 70+-årige
0,0
-0,4
-1,1
0,2
0,6
-0,1
-0,1
-1,3
0,0
0,6
-0,2
0,3
-1,3
-0,1
0,6
-0,2
0,9
-0,9
-0,2
0,9
-0,3
1,0
0,0
-0,4
1,0
-0,3
2,0
0,3
-0,5
1,0
-0,3
3,2
0,4
-0,6
0,9
-0,3
2,9
0,5
-0,6
1,0
Øvrige
- herunder 0-5-årige
- herunder 6-14-årige
- herunder 15-69-årige
- herunder 70+-årige
0,5
-0,5
-0,7
0,4
1,7
0,3
-0,1
-0,8
0,2
1,7
0,2
0,4
-0,7
0,1
1,6
0,3
1,2
-0,4
0,0
1,7
0,3
1,6
0,3
-0,1
1,6
0,3
2,5
0,4
-0,1
1,5
0,3
3,2
0,2
-0,2
1,5
0,3
2,7
0,4
-0,2
1,5
Anm.: Se anmærkning til tabel 6.
Kilde:
2030-planforløb: Grundlag for udgiftslofter 2027,
august 2023 og egne beregninger.
Tabel 9
Akkumuleret vækst i det demografiske træk frem mod 2030 fordelt på udgiftsområder og
aldersgrupper i mia. kr. (2024-priser)
2023
Mia. kr. (2024-priser)
Uddannelse
- herunder 0-5-årige
- herunder 6-14-årige
- herunder 15-69-årige
- herunder 70+-årige
0
-�½
0
0
2024
2025
2026
2027
2028
2029
2030
0
-1
0
0
-1¼
0
-1¼
0
0
-1¾
0
-1�½
-�½
0
-2¼
0
-1¼
0
-2�½
0
-1
-1�½
0
-3
0
-1
-2
0
-3¼
0
-2�½
0
Sundhed
- herunder 0-5-årige
- herunder 6-14-årige
- herunder 15-69-årige
1
0
0
¼
0
0
�½
2�½
0
0
�½
3�½
0
�½
¼
�½
5
¼
0
�½
�½
0
¼
6�½
�½
0
¼
FIU, Alm.del - 2022-23 (2. samling) - Endeligt svar på spørgsmål 327: MFU spm. om udgiftstræk og realvækst for individuelle velfærdsområder og aldersgrupper mv.
2825423_0012.png
Side 12 af 12
- herunder 70+-årige
¾
1�½
3
4�½
6
Pleje
- herunder 0-5-årige
- herunder 6-14-årige
- herunder 15-69-årige
- herunder 70+-årige
1
0
0
0
1
2
0
0
0
2
0
0
0
0
0
0
4�½
0
0
¼
6
0
0
¼
9�½
0
0
¼
11¼
0
0
¼
11
Dagtilbud
- herunder 0-5-årige
- herunder 6-14-årige
- herunder 15-69-årige
- herunder 70+-årige
0
0
0
0
0
0
0
0
0
0
0
0
0
0
0
¼
¼
0
0
0
¾
�½
¼
0
0
1
¼
0
0
2
0
0
0
2�½
2�½
0
0
0
Udsatte
- herunder 0-5-årige
- herunder 6-14-årige
- herunder 15-69-årige
- herunder 70+-årige
0
0
0
0
0
0
0
0
0
0
0
0
0
0
0
-�½
0
0
-�½
0
-�½
0
0
¼
¼
-1
¼
Øvrige
- herunder 0-5-årige
- herunder 6-14-årige
- herunder 15-69-årige
- herunder 70+-årige
1
0
¾
�½
0
1
1
0
-�½
3
¼
-�½
3�½
¼
-�½
1
¾
-�½
¾
5
�½
1�½
¼
Anm.: Se anmærkning til tabel 6.
Kilde:
2030-planforløb: Grundlag for udgiftslofter 2027,
august 2023 og egne beregninger.
Med venlig hilsen
Nicolai Wammen
Finansminister