Finansudvalget 2022-23 (2. samling)
FIU Alm.del
Offentligt
Folketingets Finansudvalg
Christiansborg
15. februar 2024
Svar på Finansudvalgets spørgsmål nr. 327 (Alm. del) af 22.
september 2023 stillet efter ønske fra Pelle Dragsted (EL)
Spørgsmål
Vil ministeren opdatere Tabel 2 i svaret på FIU alm. del
–
spørgsmål nr. 165 til
2024-priser? Ministeren bedes særskilt opgøre udgiftstræk og realvækst i tabellen
for hhv. kommuner, regioner og stat. Ministeren bedes også opgøre udgiftstræk
og realvækst for individuelle velfærdsområder og aldersgrupper. Opgørelsen øn-
skes inddelt på områderne: pleje, sundhed, dagtilbud, uddannelse, udsatte og øv-
rige. Ministeren bedes også opgøre udgiftstræk og realvækst for aldersgrupperne
0-5-årige, 6-14-årige, 15-69-årige og 70+-årige. Derudover ønskes en opgørelse
over demografisk træk og velstandskorrigeret udgiftsvækst i hvert år frem mod
2030 opgjort efter afgrænsningerne beskrevet ovenfor. Opgørelsen ønskes korri-
geret for ekstraordinære udgifter relateret til covid-19 og invasionen af Ukraine ef-
ter samme afgrænsning som i det oprindelige udvalgsspørgsmål.
Svar
Helt generelt gælder der, at disaggregerede opgørelser af det demografiske træk
skal fortolkes med forsigtighed. Besvarelsens opdeling af udgiftsudviklingen på
stat, kommuner og regioner samt udgiftsområder sker under en beregningsteknisk
antagelse om ens PL-udvikling på tværs af udgifts- og sektorområder. Det bety-
der, at der er tale om en beregningsteknisk opdeling og
ikke
en statistisk opgø-
relse.
I besvarelsen opdeles det offentlige forbrug historisk på fem udgiftsområder, som
følger den internationale COFOG-opdeling, men som ikke eksakt svarer til den
efterspurgte kategorisering (pleje, sundhed, dagtilbud, uddannelse, udsatte og øv-
rige).
I forhold til det demografiske træk tillagt en velstandskorrektion bemærkes føl-
gende: velstandskorrektionen, som følger af de langsigtede beregningsprincipper
for det offentlige forbrug i årene efter planlægningshorisonten (dvs. aktuelt efter
2030), er som princip defineret for det
samlede
offentlige forbrug. Det ligger ikke i
princippet bag de mellemfristede fremskrivninger, at fordelingen af det offentlige
forbrug på udgiftskategorier dermed følger det demografiske træk tillagt en ensar-
tet velstandskorrektion på hvert område (holdbarhedsberegningen forholder sig
Finansministeriet · Christiansborg Slotsplads 1 · 1218 København K