Finansudvalget 2022-23 (2. samling)
FIU Alm.del
Offentligt
Folketingets Finansudvalg
Christiansborg
11. september 2023
Svar på Finansudvalgets spørgsmål nr. 321 til FIU alm. del af 8.
september
Spørgsmål 321
Vil ministeren oversende sit talepapir fra samrådet den 6. september 2023 om Økonomisk
Redegørelse, august 2023, jf. FIU alm. del - samrådsspm. L?
Svar
Talepapir til samråd d. 6. september 2023 er vedlagt i bilag 1.
Det bemærkes, at det talte ord gælder.
Med venlig hilsen
Jakob Ellemann-Jensen
Økonomiminister
FIU, Alm.del - 2022-23 (2. samling) - Endeligt svar på spørgsmål 321: Spm. om talepapir fra samrådet den 6. september 2023 om Økonomisk Redegørelse, august 2023
Side 2 af 6
Bilag 1
Økonomiministerens talepapir til samråd i FIU d. 6. september 2023
Tak fordi jeg i dag må komme og redegøre for Økonomisk
Redegørelse, som vi offentliggjorde for en uge siden. Jeg vil
i den forbindelse lægge ud med at give en status på den
danske økonomi.
Dansk økonomi er i en rigtig god form. Det har vi fået be-
kræftet af en række positive nøgletal over de seneste måne-
der
og også efter, vi færdiggjorde arbejdet med Økono-
misk Redegørelse.
Inflationen er faldet hurtige end ventet. Danmark er tilmed
blandt de lande i EU, hvor inflationen er aftaget hurtigst, og
hvor der aktuelt er det laveste inflationsniveau.
Det er en helt anden situation end sidste efterår, hvor vi
havde en historisk høj inflation på omkring 10 pct. Det
gjorde ondt på mange familier og virksomheder, som i den
grad mærkede de stigende priser. Nu har vi i længere tid set
tendensen gå i en lysere retning.
Forbrugerne ser også noget mere positivt på økonomien
både på deres egen og på landets. Stemningen er markant
forbedret siden sidste efterår, hvor forbrugertilliden dyk-
kede til et historisk lavpunkt, og det har allerede ført til, at
husholdningerne har øget deres forbrug.
Den mere positive stemning gælder også på boligmarkedet,
hvor vi i de seneste måneder har set en stabilisering. Det ser
nu ud til, at det meste af faldet i boligpriserne oven på de
store rentestigninger er sket. Og på nogle områder stiger
boligpriserne faktisk igen.
FIU, Alm.del - 2022-23 (2. samling) - Endeligt svar på spørgsmål 321: Spm. om talepapir fra samrådet den 6. september 2023 om Økonomisk Redegørelse, august 2023
Side 3 af 6
Også arbejdsmarkedet viser fortsat gode takter. Beskæftigel-
sen fortsætter med at stige. Aldrig har flere været i arbejde i
Danmark. Og ledigheden er stadig på et meget lavt niveau.
Når det er sagt, kommer vi ikke udenom, at tempoet i
dansk økonomi er på vej ned. Dele af økonomien er alle-
rede bremset op, og vi har set en væsentlig op-bremsning i
den indenlandske efterspørgsel det seneste halvandet års
tid. Aktiviteten i dansk økonomi som helhed er holdt oppe
af eksporten, men vi ser flere og flere tegn på afmatning i
udlandet.
Når vi dykker længere ned i tallene, er det især medicinalin-
dustrien, som har bidraget til væksten. Medicinalindustrien
har haft så kraftig fremgang, at den har trukket den samlede
industriproduktion op, så den er fortsat med at vokse.
Og for dansk økonomi som helhed ville der have været stil-
stand i den samlede værdiskabelse uden den stærke frem-
gang i medicinalindustrien.
De positive nøgletal for dansk økonomi, vi har set over de
seneste måneder, har betydet, at vi har opjusteret vækstfor-
ventningerne i den seneste Økonomiske Redegørelse.
Vi har hævet vores skøn for vækst i BNP i år til 1,2 pct. fra
0,6 pct. i maj. I 2024 er forventningen til væksten uændret
på 1,4 pct.
Det er positivt, at vi kun får en mild afmatning, når vi sam-
menligner os med landene omkring os og tager højde for
halvandet år med høje renter, rekordhøj inflation og krigen
i Ukraine.
FIU, Alm.del - 2022-23 (2. samling) - Endeligt svar på spørgsmål 321: Spm. om talepapir fra samrådet den 6. september 2023 om Økonomisk Redegørelse, august 2023
Side 4 af 6
Inflationen forventer vi vil aftage fra 7,7 pct. sidste år til 3,8
pct. i år og 3,0 pct. næste år. Det er tæt på niveauet fra før
krigen i Ukraine.
Og vi forventer nu en stigning i beskæftigelsen fra 2022 til
2023 på godt 30.000 personer, mens vi for tre måneder for-
ventede, at den ville være omtrent uændret.
Fra 2023 til 2024 venter vi et lille fald i beskæftigelsen og at
ledigheden vil stige lidt. Det afspejler svagere udsigter for
både den danske og internationale økonomi, hvor en alle-
rede svækket indenlandsk efterspørgsel ventes at slå igen-
nem på arbejdsmarkedet og dæmpe behovet for arbejds-
kraft.
Det betyder, at presset på arbejdsmarkedet aftager. Det vil
ikke længere være glohedt, men der kan stadig være mangel
på visse typer af arbejdskraft.
Danskerne har også udsigt til at bedring i købekraften. Både
lavere inflation og forventede lønstigninger vil trække i den
retning.
Vi forventer, at reallønnen for lønmodtagere i den private
sektor allerede næste år kan være tilbage på niveauet fra
2020-2021.
De stigende lønninger vil også slå igennem på det offentlige
område og på overførselsindkomster. Det vil gøre det nem-
mere for husholdninger at få pengene til at række efter en
tid med store prisstigninger.
Det ventes at bidrage til en positiv udvikling i privatforbru-
get og bidrage til, at afdæmpningen bliver mild, og at vi får
en blød landing.
FIU, Alm.del - 2022-23 (2. samling) - Endeligt svar på spørgsmål 321: Spm. om talepapir fra samrådet den 6. september 2023 om Økonomisk Redegørelse, august 2023
Side 5 af 6
Men vi skal fortsat passe på, at vi ikke puster unødigt til in-
flationen. Regeringen fører en ansvarlig finanspolitik. Det
gælder både i forhold til de offentlige finanser og i forhold
til at dæmpe inflationen.
De seneste to år er finanspolitikken strammet markant.
Pengepolitikken er også blevet strammet, og det er helt cen-
tralt, at finanspolitikken og pengepolitikken trækker i
samme retning for at få prisudviklingen tilbage i et roligt
leje.
Med finanslovforslaget for 2024 holder vi fast i den ansvar-
lige linje. Den økonomiske politik vurderes at have en neu-
tral virkning på kapacitetspresset. Altså en finanseffekt på 0
i 2024.
Det kommer oven på de stramninger af både penge- og fi-
nanspolitikken, som er gennemført over de sidste to år.
Og det er lidt strammere end den finanseffekt på +0,1 pct.,
som blev skønnet i majprognosen. Det er passende i lyset
af, at konjunkturerne tegner bedre, end vi tidligere regnede
med.
Samtidig venter vi overskud på både den faktiske og den
strukturelle offentlige saldo i 2024. Ligesom vi også har i år.
Overskuddet på den strukturelle saldo næste år skønnes til
0,4 pct. af BNP
trods Danmarks store støtte til Ukraine
med blandt andet Ukrainefonden på over 10 mia. kr. i 2024.
Samtidig er den danske ØMU-gæld
fortsat blandt EU’s la-
veste. Og faktisk har Danmark en offentlig nettoformue,
fordi vi har flere finansielle aktiver end gæld.
FIU, Alm.del - 2022-23 (2. samling) - Endeligt svar på spørgsmål 321: Spm. om talepapir fra samrådet den 6. september 2023 om Økonomisk Redegørelse, august 2023
Side 6 af 6
Derfor er finanspolitikken, som jeg sagde, ansvarlig både i
forhold til at fastholde sunde offentlige finanser og i for-
hold til ikke at skubbe til inflationen.
Alt i alt ser det altså meget fornuftigt ud for den danske
økonomi. Men vi må ikke lade os blænde af succesen i me-
dicinalindustrien. Den afmatning, vi ser foran os, vil blive
en stor udfordring for mange af de andre brancher.
Derfor skal vi arbejde for endnu bedre rammevilkår for
danske virksomheder og mere adgang til kvalificeret ar-
bejdskraft, herunder fra udlandet.
Det vil blandt andet ske gennem en række nye udspil vedrø-
rende skattereform og udmøntning af lønløft i den offent-
lige sektor, frisættelse af velfærdssamfundet, styrkelse af ef-
teruddannelse, samt vækst og grøn omstilling.
Vi glæder os til at fortsætte i reformsporet.
Tak for ordet.