Finansudvalget 2022-23 (2. samling)
FIU Alm.del
Offentligt
2761896_0001.png
Folketingets Finansudvalg
Christiansborg
6. oktober 2023
Svar på Finansudvalgets spørgsmål nr. 320 (Alm. del) af 8.
september 2023 stillet efter ønske fra Lisbeth Bech-Nielsen (SF)
Spørgsmål
Vil ministeren
i forlængelse af samrådet om Økonomisk Redegørelse, august
2023 afholdt den 6. september 2023, jf. FIU alm. del
samrådsspørgsmål L
re-
degøre for, hvordan skattereformer de seneste 30 år har været finansieret? Svaret
bedes opstillet i skematiskform.
Svar
Der er spurgt til, hvordan tidligere skattereformer er finansieret. Spørgsmålet for-
stås på den baggrund som refererende til reformer, hvor et eller flere centrale ele-
menter er personskattelempelser, der kræver finansiering. På den baggrund tager
opgørelsen udgangspunkt i følgende reformer:
En ny reformpakke for dansk økonomi
(2022)
Aftale om lavere skat på arbejdsindkomst og større fradrag for pensionsindbetalinger
(2018)
Aftale om skattereform
(2012)
Forårspakke 2.0
(2009)
Aftale om lavere skat på arbejdsindkomst
(2003)
Pinsepakken
(1999)
Ny kurs mod bedre tider
(1994)
I besvarelsen er der taget udgangspunkt i den økonomi, der er gengivet i de en-
kelte aftaletekster. For nogle af aftalerne præsenteres saldovirkninger efter tilbage-
løb og adfærd, mens der for andre opgørelser alene præsenteres umiddelbare virk-
ninger. Dette er angivet i anmærkningerne til tabellerne. Desuden er virkninger
opgjort i samme niveau som ved indgåelse af aftalen. Sammenligninger af aftale-
elementer på tværs af aftaler skal derfor tages med forbehold.
Det bemærkes desuden, at det fra prioriteringssiden alene er skattelempelser i hver
enkelt aftale, der præsenteres. Andre lempelser fremgår ikke, hvormed der ikke
nødvendigvis er balance mellem de præsenterede mindreprovenuer og den sam-
lede aftalefinansiering i tabellerne.
Finansministeriet · Christiansborg Slotsplads 1 · 1218 København K
FIU, Alm.del - 2022-23 (2. samling) - Endeligt svar på spørgsmål 320: Spm. om, hvordan skattereformer de seneste 30 år har været finansieret
2761896_0002.png
Side 2 af 8
Finansiering af aftaler
Med aftalen om
En ny reformpakke for dansk økonomi
(2022) indgik en række priori-
teringer, herunder afskaffelsen af modregning af partners arbejdsindkomst i før-
tids- senior- og folkepension, men desuden også en gradvis lempelse af elafgiften
og en forhøjelse af det maksimale beskæftigelsesfradrag. Dertil indeholdt aftalen
en permanent forhøjelse af FoU-fradraget til 130 pct. og en yderligere forhøjelse
af det maksimale beskæftigelsesfradrag, såfremt yderligere finansiering kunne fin-
des via sanering af erhvervsstøtten. Finansieringen af den samlede aftale er vist i
tabel 1.
Tabel 1
Finansiering af
En ny reformpakke for dansk økonomi
(2022)
2023
Mia. kr. (2022-niveau)
Prioriterede skattelempelser i alt
Forhøjet fradrag for fagforeningskontingenter
Grøn check til børn fastholdes og forhøjes til 240
kr.
Nedsættelse af elafgiften
Forhøjelse af det maksimale beskæftigelsesfradrag
Forhøjet permanent FoU-fradrag på 130 pct.
Finansieringselementer i samlet aftale
Reduktion af dimittendsatserne
Forkortelse af dagpengeperioden for dimittenddag-
pengemodtagere
Krav om dansk sprogkundskab eller beskæftigelse
for dimittenddagpenge
Afskrivningssatsen på ejendomme nedsættes fra 4
til 3 pct.
Afskaffelse af den grønne check for ikke-pensioni-
ster
Udmøntning af reserve til sikring af gode rammebe-
tingelser for dansk erhvervsliv
Justering af rammen for de offentlige investeringer
Sanering af erhvervsstøtte
-3,1
-
-0,1
-1,2
-1,0
-0,9
7,0
0,4
0,1
0,0
0,1
1,6
0,0
1,3
3,5
-3,3
-0,1
-0,2
-1,3
-1,0
-0,9
7,5
1,5
0,6
0,2
0,1
1,6
0,0
0,0
3,5
-3,5
-0,1
-0,2
-1,2
-1,2
-0,9
8,4
1,5
1,1
0,2
0,2
1,5
0,2
0,0
3,5
-3,4
-0,1
-0,1
-1,2
-1,2
-0,8
8,6
1,5
1,3
0,2
0,5
1,3
0,2
0,0
3,5
2024
2025
2030
Anm.: Tabellen angiver den isolerede virkning på den offentlige saldo af de forskellige initiativer. Virkningen af
opgjort efter tilbageløb og adfærd.
Kilde: Aftaletekst vedr.
En ny reformpakke for dansk økonomi
(2022).
Aftale om lavere skat på arbejdsindkomst og større fradrag for pensionsindbetalinger
(2018) in-
deholder bl.a. et nyt skattefradrag for indbetalinger til pension, introduktion af
jobfradraget, en udvidelse af grundlaget for beskæftigelsesfradrag, nedsættelse af
bundskatten. Reformen er samlet set provenuneutral, og finansieringen kan pri-
mært henføres til puljen fra
Aftale om flere år på arbejdsmarkedet, jf. tabel 2.
FIU, Alm.del - 2022-23 (2. samling) - Endeligt svar på spørgsmål 320: Spm. om, hvordan skattereformer de seneste 30 år har været finansieret
2761896_0003.png
Side 3 af 8
Tabel 2
Finansiering af
Aftale om lavere skat på arbejdsindkomst og større fradrag for
pensionsindbetalinger
(2018)
2019
Mia. kr. (2018-niveau)
Prioriterede skattelempelser i alt
Ekstra skattefradrag for indbetalinger til pension
Nyt jobfradrag
Udvidelse af grundlaget for beskæftigelsesfradra-
get til også at omfatte pensionsindbetalinger
Forhøjelse af loftet over beskæftigelsesfradraget
Nedsættelse af bundskatten
Finansieringselementer i samlet aftale
Jobreform I reserve
Pulje fra
Aftale om flere år på arbejdsmarkedet
Midler fra ikke-udmøntet pulje til skattenedsættelse
i kommunerne
Deltagerbetaling for danskuddannelse til udenland-
ske arbejdstagere m.fl.
Opholdskrav for ret til dagpenge
Opholdskrav for at opnå ret til fuld ressourcefor-
løbsydelse, fleks-løn-tilskud og ledighedsydelse
Strammere opholdskrav på 9 ud af 10 år for kon-
tanthjælp og beskæftigelseskrav for ret til uddan-
nelses- eller kontanthjælp
En reduceret forøgelse af rammen til offentlige in-
vesteringer afsat i 2025-planen
Råderumsfinansiering i øvrigt
-3,9
-2,2
-0,8
-0,5
-0,3
-0,2
3,9
0,4
2,0
0,2
0,2
0,1
0,0
0,1
0,0
1,1
-5,1
-3,1
-1,0
-0,5
-0,3
-0,2
5,1
0,4
2,0
0,2
0,1
0,1
0,0
0,1
0,0
2,1
-5,0
-3,1
-1,0
-0,5
-0,3
-0,2
5,0
0,3
2,1
0,2
0,1
0,2
0,0
0,2
0,5
1,4
-5,0
-3,1
-1,0
-0,5
-0,3
-0,2
5,0
0,4
2,5
0,2
0,1
0,2
0,0
0,4
0,5
0,7
2020
2021
2025
Anm.: Tabellen angiver den isolerede virkning på den offentlige saldo af de forskellige initiativer. Virkningen af
opgjort efter tilbageløb og adfærd.
Kilde: Aftaletekst vedr.
Aftale om lavere skat på arbejdsindkomst og større fradrag for pensionsindbetalinger
(2018).
Aftale om skattereform
(2012) indeholdte bl.a. en forhøjelse af beskæftigelsesfradra-
get, en indførelse af et særligt beskæftigelsesfradrag for enlige forsørgere og en
forhøjelse af indkomstgrænsen. Skattereformen indeholder også ændringer til
visse pensionsydelser. Finansieringen af den samlede aftale er vist i
tabel 3.
FIU, Alm.del - 2022-23 (2. samling) - Endeligt svar på spørgsmål 320: Spm. om, hvordan skattereformer de seneste 30 år har været finansieret
2761896_0004.png
Side 4 af 8
Tabel 3
Finansiering af
Aftale om skattereform
(2012)
Varig virkning
Mia. kr. (2013-niveau)
Prioriterede skattelempelser
Beskæftigelsesfradrag forhøjes
Ekstra beskæftigelsesfradrag til enlige forsørgere
Topskattegrænse forhøjes
Ophævelse af ”iværksætterskatten”
(beskatning af selskabers avancer af unoterede por-
teføljeaktier)
Lempelige afskrivningsregler for driftsmidler frem til udgangen af 2013
Finansieringselementer i samlet aftale
Regulering af visse afgifter 2013-2020
Nedsættelse af loft over rejsefradrag
Beskatning af arbejdsudleje
Beskatning af fuldt skattepligtiges udenlandske lønindkomst
Ophævelse af fradrag for grundforbedringer
Øget beskatning af fri bil
Forhøjelse af udligningsafgiften for dieselbiler
Strammere regler for kontrol (øget efterretlighed)
Øget beskatning af finansielle institutioner
Fremrykning af kapitalpensionsbeskatning
Mindre opregulering af overførselsindkomst
Aftrapning af børne- og ungeydelse for familier med høje indkomstskatter
Besparelser forsvar (offentligt konsum)
Besparelser EU-bidrag
-7,8
-5,2
-0,2
-1,9
-0,4
-0,1
11,5
1,6
0,1
0,1
0,3
0,4
0,1
0,3
0,7
0,4
0,0
3,8
0,1
2,7
1,0
Anm.: Tabellen angiver den isolerede virkning på den offentlige saldo af de forskellige initiativer. Virkningen af
opgjort efter tilbageløb og adfærd.
Kilde: Aftaletekst vedr.
Aftale om skattereform
(2012)
Med
Forårspakke 2.0
(2009) blev mellemskatten afskaffet, topskattesatsen nedsat
med 1,5 pct.-point og topskattegrænsen forhøjet med 36.000 kr. Finansieringen af
den samlede aftale er vist i
tabel 4.
Det bemærkes, at man ved indgåelse af aftalen
vurderede, at reformen over en længere årrække ville være fuldt finansieret.
FIU, Alm.del - 2022-23 (2. samling) - Endeligt svar på spørgsmål 320: Spm. om, hvordan skattereformer de seneste 30 år har været finansieret
2761896_0005.png
Side 5 af 8
Tabel 4
Finansiering af
Forårspakke 2.0
2010
Mia. kr. (2009-niveau)
Prioriterede skattelempelser
Afskaffelse af mellemskatten på 6 pct.
Forhøjelse af topskattegrænsen med 36.000 kr.
Nedsættelse af topskattesatsen med 1�½ pct.-enheder
Bundfradrag for positiv nettokapitalindkomst på 40.000 kr.
Skat af aktieindkomst nedsættes til 25 og 40 pct.
Aldersgrænse af aktieindkomst for hævning af kapitalpen-
sioner øges 5 år.
Nedsættelse af bundskattesatsen med 0,5 pct.-enheder
Forhøjelse af beskæftigelsesfradraget til 7,0 pct.
Øget økonomisk friplads i dagsinstitutioner
Forhøjelse af personfradraget med 1.000 kr.
”Grøn check”
på 700 kr. til personer, der fylder 18 år
Finansieringselementer i samlet aftale
Lavere værdi af rentefradrag
Loft over indbetaling på ratepension
Udligningsskat for større private pensionsudbetalinger
Lavere værdi af ligningsmæssige fradrag
Multimediebeskatning mv.
Grønne afgifter mv. (inkl. sundhed)
Erhvervslivet generelt udover grønne afgifter
Auktionering af CO
2
-kvoter
Skattekompensationsordning
-21,6
-5,8
-2,1
-1,0
-0,0
-0,4
-0,4
-4,5
-2,6
-0,2
-1,6
-3,0
8,9
0,0
0,5
0,2
0,0
1,2
4,2
2,8
0,0
0,0
-24,2
-5,8
-3,9
-1,5
-0,3
--0,5
-0,4
-4,5
-2,6
-0,2
-1,6
-2,9
15,4
0,0
0,5
0,2
0,0
1,3
9,3
4,1
0,0
0,0
-24,5
-5,8
-3,9
-1,5
-0,3
-0,5
-0,4
-4,5
-3,0
-0,2
-1,6
-2,8
16,6
0,2
0,5
0,2
1,0
1,3
9,2
4,2
0,0
0,0
-25,2
-5,8
-3,9
-1,5
-0,3
-0,5
-0,0
-4,5
-4,3
-0,2
-1,6
-2,5
23,9
0,8
0,5
0,2
3,9
1,3
8,8
4,9
3,7
-0,2
2011
2012
2015
Anm.: Tallene angiver umiddelbare provenuvirkninger.
Kilde: Aftaletekst vedr.
Forårspakke
(2009)
I
Aftale om lavere skat på arbejdsindkomst
(2003) blev mellemskattegrænsen hævet
samtidig med at beskæftigelsesfradraget blev introduceret. I forbindelse med afta-
len blev det vurderet, at begge initiativer kunne rummes inden for de finanspoliti-
ske rammer i den daværende fremskrivning frem mod 2010, herunder en reduk-
tion i den planlagte offentlige forbrugsvækst. Det er således svarende til, at initiati-
verne blev finansieret af råderummet inden for rammerne frem mod 2010.
FIU, Alm.del - 2022-23 (2. samling) - Endeligt svar på spørgsmål 320: Spm. om, hvordan skattereformer de seneste 30 år har været finansieret
2761896_0006.png
Side 6 af 8
Tabel 5
Provenuvirkning af
Aftale om lavere skat på arbejdsindkomst
(2003)
2004
Mia. kr. (2003-niveau)
Prioriterede skattelempelser
Forhøjelse af mellemskattegrænsen
Beskæftigelsesfradrag
Finansiering
Finansiering inden for rammerne af revideret 2010-frem-
skrivning (råderum).
6
7�½
9�½
10�½
-6,1
-1,8
-4,3
-7,6
-3,3
-4,3
-9,4
-4,6
-4,8
-10,6
-5,7
-4,9
2005
2006
2007
Anm.: Tallene angiver umiddelbare provenuvirkninger.
Kilde: Aftaletekst vedr.
Aftale om lavere skat på arbejdsindkomst
(2003).
I
Pinsepakken
(1999) indgik skattelettelser til de laveste indkomster, højere mellem-
skattegrænse, sænkning af skattesatserne på lønindkomst, højere skatteloft, forhø-
jelse af en række grønne afgifter samt reduktion af rentefradragets skatteværdi til
kommuneskatteniveau,
jf. tabel 6.
Tabel 6
Finansiering af
Pinsepakken
(1999)
1999
Mia. kr. (1998-niveau)
Prioriterede skattelempelser
Bundskatten sænkes med 0,5 pct. årligt i 1999-2002, og
bundskattegrundlaget udvides.
Mellemskattegrænsen forhøjes med 32.000 kr.
Bortfald af overskud af ejerbolig fra 2000
Forhøjelse af pensionstillæg til gifte pensionister
Fordobling af aftrapningsintervallet for daginstitutionsbeta-
ling
Finansieringselementer i samlet aftale
Negativ nettokapitalindkomst udgår af mellemskattegrund-
laget fra 1999
Fradrag for kapitalpensionsindskud i topskattegrundlaget
fjernes i 1999
Skrå skatteloft forhøjes fra 58 til 59 pct.
Positiv nettokapitalindkomst medregnes fuldt ud til tops-
kattegrundlaget i 1999
Forhøjelse af beskatningsprocenten for fri firmabil til rådig-
hed fra 23 pct. til 24 pct. i 1999 og 25 pct. i 2000
Ny ejendomsværdiskat fra 2000
Skatteindbetalinger fra forhøjet pensionstillæg
Realrenteafgift erstattes af kapitalafkastbeskatning på 26
pct.
Engangsprovenu ved overgang til lagerværdiopgørelse
samt afvikling af realisationssaldoen
Afskaffelse af afgiftsfri ejendomskvoter
-4,2
-2,6
-1,2
-
-0,1
-0,3
4,4
2,2
1,3
0,4
0,4
0,1
0,0
0,1
0,0
0,0
0,0
-12,3
-3,7
-2,2
-5,8
-0,3
-0,3
11,7
2,2
1,3
0,8
0,4
0,2
6,6
0,1
0,1
0,0
0,0
-14,1
-5,0
-3,2
-5,4
-0,3
-0,3
14,4
2,2
1,3
1,2
0,4
0,2
6,8
0,1
0,2
2,0
0,0
-15,9
-6,0
-4,0
-5,4
-0,3
-0,3
16,3
2,3
1,3
1,5
0,4
0,2
7,0
0,1
0,5
3,1
0,0
2000
2001
2002
Anm.: Tallene angiver umiddelbare provenuvirkninger.
Kilde: Aftaletekst vedr.
Aftale om skattejusteringer
(1998) og Skatteministeriet.
FIU, Alm.del - 2022-23 (2. samling) - Endeligt svar på spørgsmål 320: Spm. om, hvordan skattereformer de seneste 30 år har været finansieret
2761896_0007.png
Side 7 af 8
I
Ny kurs mod bedre tider
(1994) indførtes bl.a. arbejdsmarkedsbidraget, visse grønne
afgifter og en sænkelse af bundskatten,
jf. tabel 7.
Aftalen indeholder også en brut-
toficering af kontanthjælp og sociale pensioner.
Tabel 7
Finansiering af
Ny kurs mod bedre tider
(1994)
1994
Mia. kr. (1993-priser/niveau)
Prioriterede skattelettelser
Skalaomlægning og 3 pct.-fradrag
Ophævelse af 6 pct. skat, omlægning af 12 pct. skat og
skatteloft
Børnefamilieydelse
Nedsat lejeværdi
Ophævelse af kapitaltilførselsafgift og halvering af ak-
tieomsætningsafgift
Kontantlån
Finansiering
Øremærkede arbejdsmarkedsbidrag (netto efter skat)
Aftrapning af udlandslempelse
Sanering af goodwill-beskatning
Sanering af varelagernedskrivning
Sanering af fradrag for investeringsfonde
Omlægning af befordringsfradrag
Ombygning af lejede lokaler
Kontantomregning af anskaffelsessummer
Igangværende arbejder
Nedskrivning af husdyrbesætninger
Sanering af fradrag for firmabiler
Sanering af fradrag for personalegoder
Sort arbejde og effektiviseret ligning
Øvrig fradragssanering
1
Energiafgift af mineralolieprodukter
Afgift af stenkul, brunkul, koks m.v.
Afgift af elektricitet
Afgift af ledningsført vand
Øvrige grønne afgifter
2
-20,1
-18,2
0,1
-0,2
-1,2
-0,5
-0,1
16,2
10,5
0,1
0,2
0,0
0,0
0,1
0,0
0,0
0,2
0,0
0,0
0,1
0,5
1,9
0,6
-
0,5
0,4
1,1
-26,5
-22,9
-1,0
-0,4
-1,2
-0,8
-0,2
23,0
13,4
0,2
0,3
0,3
0,3
0,1
0,0
0,0
0,0
0,0
0,0
0,1
1,0
2,2
2,1
0,1
1,0
1,0
1,0
-32,0
-26,1
-3,1
-0,6
-1,2
-0,8
-0,2
30,4
16,7
0,2
0,4
0,6
0,6
0,1
0,0
0,0
0,0
0,0
0,0
0,1
1,5
2,4
3,3
0,2
1,6
1,6
1,0
-38,5
-31,8
-3,7
-0,9
-1,1
-0,8
-0,2
38,8
20,5
0,3
0,3
1,2
0,9
0,1
0,0
0,0
0,0
0,1
0,1
0,1
1,8
2,7
3,6
0,4
2,3
2,1
1,6
-47,0
-39,8
-4,1
-1,0
-1,1
-0,8
-0,2
47,1
21,9
0,4
0,2
2,4
1,6
0,1
0,0
0,0
0,0
0,1
0,1
0,1
2,5
2,8
3,8
0,5
3,3
2,7
2,0
1995
1996
1997
1998
Anm.: Tallene angiver umiddelbare provenuvirkninger.
1):
Inkluderer øget beskatning af aktie- og ejendomsavancer, indgreb over for skattearrangementer og øvrige
afledede virkninger af sammenhængende skattesystem m.v.
2):
Inkluderer afgift af affald og råstoffer og hævet registreringsafgift m.v.
Kilde: Skatteministeriet.
FIU, Alm.del - 2022-23 (2. samling) - Endeligt svar på spørgsmål 320: Spm. om, hvordan skattereformer de seneste 30 år har været finansieret
Side 8 af 8
Med venlig hilsen
Nicolai Wammen
Finansminister