Finansudvalget 2022-23 (2. samling)
FIU Alm.del
Offentligt
2651334_0001.png
Overordnede hensyn for at sikre forsyningssikkerheden i den
danske gennemførelse af indtægtsloft
28. november 2022
På ekstraordinært energirådsmøde den 30. september 2022 blev der vedtaget råds-
forordning om et nødindgreb for at imødegå høje energipriser indeholdende bl.a.
et indtægtsloft for elproducenter, der har virkning fra den 1. december 2022.
1
Overordnede hensyn for at sikre forsyningssikkerheden i den danske gennemfø-
relse af indtægtsloftet beskrives nedenfor. Valgene er alle inden for rammerne af
forordningens muligheder for national gennemførelse.
Forordningens anvendelsesområde
Elproducenters markedsindtægter fra salg af produceret elektricitet fra følgende
kilder, må som følge af forordningen ikke overstige 180 EUR pr. MWh produce-
ret elektricitet:
a) vindkraft
b) solenergi (solvarme og solceller)
c) geotermisk energi
d) vandkraft uden reservoir
e) biomassebrændsel (fast eller gasformigt), undtaget biomethan
f) affald
g) atomkraft
h) brunkul
i) råolieprodukter
j) tørv
Indtægtsloftet finder ifølge forordningen anvendelse på producenternes realise-
rede markedsindtægter for salg og levering af elektricitet
2
og tager højde for salg af
produceret elektricitet på de forskellige elmarkeder, herunder prissikringsaftaler.
Overordnede hensyn for at sikre forsyningssikkerheden i den danske gennemførelse
For at sikre at biomasse- og oliebaseret elproduktion, der udgør en væsentlig del
af Danmarks samlede elforsyning, fortsat vil deltage på elmarkederne, lægges der
op til et højere dynamisk indtægtsloft for disse kilder,
jf. teknisk bilag.
For så vidt muligt at undgå at ændre kraftvarmeanlæggenes adfærd på elmarkedet,
lægges der op til, at anlæg, som ifølge gældende regler skal hvile-i-sig-selv, hvor et
eventuelt overskud tilbageføres til forbrugernes, undtages fra indtægtsloftet. For
så vidt angår kraftvarmeanlæg, som i reguleringen indirekte tilskyndes til at over-
føre indtægter for salg af el til forbrugere, lægges der op til, at indtægtsloftet ikke
finder anvendelse på markedsindtægter i det omfang, at indtægterne overføres til
forbrugere.
Rådets forordning (EU) 2022/1854 af 6. oktober 2022 om et nødindgreb for at imødegå høje energipriser
Det vurderes, at forordningen ikke finder anvendelse på indtægter fra nedreguleringsbud og fra at stille re-
servekapacitet til rådighed
1
2
FIU, Alm.del - 2022-23 (2. samling) - Endeligt svar på spørgsmål 32: Spm. om det notat, som Klima-, Energi- og Forsyningsministeriet har sendt til energiindustrien med besked om, at embedsværket ikke har i sinde, at energihandelsselskaber skal omfattes af det EU-prisloft, der snart skal etableres i praksis
Side 2 af 4
For at sikre forsyningssikkerheden og undgå risiko for øgede CO
2
-udledningerlæg-
ges der op til at undtage værker, der både kan anvende grønne brændsler som bio-
masse eller biogas og fossile brændsler som stenkul eller gas.
For at sikre forsyningssikkerheden er det nødvendigt, at der fortsat er tilstrække-
lige mængder produktion, der vil byde ind i de forskellige elmarkeder, herunder
balancemarkedet. Der lægges derfor op til, at loftet over markedsindtægter alene
finder anvendelse på 90 pct. af de markedsindtægter, der overstiger indtægtsloftet.
For at sikre, at Energinet har tilstrækkelige nedreguleringsressourcer til at balan-
cere systemet og sikre forsyningssikkerheden, lægges der op til, at nedregulerings-
bud ikke påvirkes.
Af hensyn til elproduktionen lægges der op til, at indtægtsloftet finder anvendelse
på alle salg
ud af
koncernen, herunder salg foretaget af et koncernforbundet sel-
skab placeret i et andet land og tager højde for prissikringsaftaler. Der lægges op
til, at de realiserede markedsindtægter i Danmark opgøres på månedsbasis.
Ikrafttrædelse
Forordningen er midlertidig og finder anvendelse fra den 1. december 2022 til den
30. juni 2023. Når en ny regering tiltræder, tages stilling til gennemførelse af ind-
tægtsloftet. Der lægges op til, at national følgelovgivning om indtægtsloftet vedta-
ges efter 1. december 2022, men tillægges virkning fra 1. december 2022 ud fra
bl.a. ovenstående principper.
FIU, Alm.del - 2022-23 (2. samling) - Endeligt svar på spørgsmål 32: Spm. om det notat, som Klima-, Energi- og Forsyningsministeriet har sendt til energiindustrien med besked om, at embedsværket ikke har i sinde, at energihandelsselskaber skal omfattes af det EU-prisloft, der snart skal etableres i praksis
2651334_0003.png
Side 3 af 4
Teknisk bilag: Implementeringsmodel for højere indtægtsloft for
udvalgte teknologier
28. november 2022
Olie og biomasse er ligesom kul og gas centrale for at opretholde forsyningssik-
kerheden i Danmark. Biomasse udgør en væsentlig andel af den danske elforsy-
ning og bidrager til at opretholde forsyningssikkerheden særligt over vinteren. El
produceret på olie aktiveres typisk i spidslastperioder, og er derfor meget vigtig
for forsyningssikkerheden. Produktionsomkostningerne ved elproduktion på olie
vurderes at være væsentligt højere end indtægtsloftet på 180 €/MWh. Ligeledes er
brændselspriserne for nogle typer biomasse i betydelig risiko for at have omkost-
ninger, som overstiger indtægtsloftet. Brændselspriserne er ligeledes meget varie-
rende, hvorfor situationen hurtigt kan ændre sig.
Implementeringsmodel
Der indføres et dynamisk indtægtsloft for olie- og biomassefyrede anlæg for at
tage højde for fluktuerende brændsels- og kvotepriser. Loftet har hjemmel i for-
ordningens artikel 8(1)
3
.
Indtægtsloftet, IL, beregnes i €/MWh som:
IL = (B+
*C+T)/
+ D + F/FLH + U
Hvor:
B er brændselsprisen i €/MWh. B beregnes som middelværdi over hver
kalendermåned. Producenten skal kunne dokumentere beregning af B.
er CO
2
-indholdet i det anvendte brændsel i kg/MWh.
fastlægges til 266
kg/MWh
4
for gasolie, 281
5
kg/MWh for fuelolie og nul for biomasse.
C er CO
2
-kvoteprisen i €/ton, aflæst på offentlig handelsplatform
https://www.eex.com/en/market-data/environmentals/spot. C beregnes
som middelværdi over hver kalendermåned. Producenten skal kunne do-
kumentere beregning af C.
T er transportomkostningen for brændsel i €/MWh. T fastlægges til 1,1
6
€/MWh.
Medlemsstaterne kan fastsætte et højere loft over markedsindtægter for producenter, der producerer elektri-
citet fra de kilder, der er anført i artikel 7, stk. 1, forudsat at deres investeringer og driftsomkostninger oversti-
ger det maksimum, der er fastsat i artikel 6, stk. 1
4
Svarende til 74 kg/GJ.
5
Svarende til 78 kg/GJ.
6
2,3 kr/GJ iflg. Energistyrelsens samfundsøkonomiske beregningsforudsætninger.
3
FIU, Alm.del - 2022-23 (2. samling) - Endeligt svar på spørgsmål 32: Spm. om det notat, som Klima-, Energi- og Forsyningsministeriet har sendt til energiindustrien med besked om, at embedsværket ikke har i sinde, at energihandelsselskaber skal omfattes af det EU-prisloft, der snart skal etableres i praksis
Side 4 af 4
er elvirkningsgraden.
fastlægges til 26% for olie og 35% for biomasse
D er de variable driftsomkostninger i €/MWh. D fastlægges til 4 €/MWh.
F er faste omkostninger i €/MW/år (investeringer og faste driftsomkost-
ninger). F fastlægges til 60.000 for olie og 120.000 for biomasse.
FLH er det årlige antal fuldlast-driftstimer. FLH fastlægges til 500 for olie
og 5000 for biomasse.
U er et tillæg, der øger indtægtsloftet med henblik på at bevare et vist inci-
tament til at levere el på markedet. U fastlægges til 100 €/MWh.
Dog udgør IL mindst 180 €/MWh.
Det dynamiske indtægtsloft medfører, at producenter, der producerer elektricitet
fra henholdsvis olie og biomasse, udregner det højere indtægtsloft ved brug af en
ens formel. Dog kan loftet ikke blive mindre end 180 €/MWh. Beregningsmeto-
den anvender en række nøgletal, der er baseret på Energistyrelsens og Energinets
offentliggjorte teknologikatalog, Energistyrelsens samfundsøkonomiske bereg-
ningsforudsætninger samt offentliggjorte priser.
Klima-, Energi og -Forsyningsministeriet vurderer, at U = 100 EUR/MWh er
nødvendigt af hensyn til forsyningssikkerhed, således at de omfattede producenter
byder ind på markedet, når der er behov for spidslast.
Brændselspriser
Brændselsprisen udregnes bagudrettet efter den gennemsnitlige brændselspris pr.
måned.
Producenterne skal kunne fremsende dokumentation for den pris, de har indkøbt
for i den afregnede periode. Det gælder både for olie og for biomasse (træpiller,
træflis og halm).
Oven i brændselsprisen lægges et tillæg til dækning af faste omkostninger og ud
fra et forsigtighedsprincip. Tillægget skal understøtte, at det alene er
ekstraordinære
markedsindtægter, der omfattes af indtægtsloftet. Tillægget øger indtægtsloftet, og
har til formål at bevare incitamentet til at levere el på markedet.