Finansudvalget 2022-23 (2. samling)
FIU Alm.del
Offentligt
Folketingets Finansudvalg
Christiansborg
24. januar 2023
Svar på Finansudvalgets spørgsmål nr. 26 (Alm. del) af 10. januar
2023 stillet efter ønske fra Alex Vanopslagh (LA)
Spørgsmål
Vil ministeren opgøre væksten (både i pct. og mia. kr.) i det offentlige forbrug
(korrigeret for COVID-19 og håndtering af situationen i Ukraine) og væksten
(både i pct. og mia. kr.) i det demografiske træk for hvert af årene 2020, 2021,
2022 og 2023 og en samlet opgørelse dels for årene 2019-2022 og dels for årene
2019-2023, baseret på Økonomisk Redegørelse, august 2022? Desuden bedes mi-
nisteren opgøre forskellen i væksten i det offentlige forbrug og det demografiske
træk for de angivne år og perioder (både i pct. og mia. kr.). Spørgsmålet har tidli-
gere været stillet i folketingsåret 2021-22,
jf. FIU alm. del
–
spørgsmål 470.
Svar
Væksten i det demografiske træk er et beregningsteknisk mål, der opgør hvor me-
get ressourceanvendelsen til offentligt forbrug rent mekanisk vil ændre sig, hvis
befolkningen ændrer sig, og det forudsættes at den reale udgift pr. bruger er fast-
holdt uændret. Heri indgår en korrektion for delvis sund aldring idet stigende le-
vetid betyder, at en faldende andel i hver aldersgruppe vil være i de sidste leveår,
hvor sundhedsudgifterne erfaringsmæssigt er størst.
Beregningen af det demografiske træk er senest opdateret i forbindelse med
2030-
planforløb: Grundlag for udgiftslofter 2026,
august 2022, hvor udgiftsgrundlaget blandt
andet består af nationalregnskabstal for 2021. For historiske år skal beregningen
fortolkes som det øgede udgiftstræk i fx 2020, ændringer i befolkningen i 2020 iso-
leret set ville medføre, hvis de reale offentlige forbrugsudgifter pr. bruger fastholdes
på 2021-niveau, og med den aktuelle fordeling på udgiftsområder mv.
Merindvandring fra Ukraine er udeladt i beregningen af det demografiske træk,
grundet usikkerhed vedrørende merindvandringens omfang og træk på offentligt
forbrug.
Beregningen af det demografiske træk skal generelt fortolkes varsomt, blandt an-
det da den er baseret på en række forudsætninger og skøn for befolkningsudvik-
lingen mv., som er behæftet med usikkerhed. Der tages desuden ikke højde for
produktivitetsændringer i det offentlige.
Finansministeriet · Christiansborg Slotsplads 1 · 1218 København K