Finansudvalget 2022-23 (2. samling)
FIU Alm.del
Offentligt
2681032_0001.png
Folketingets Finansudvalg
Christiansborg
24. januar 2023
Svar på Finansudvalgets spørgsmål nr. 26 (Alm. del) af 10. januar
2023 stillet efter ønske fra Alex Vanopslagh (LA)
Spørgsmål
Vil ministeren opgøre væksten (både i pct. og mia. kr.) i det offentlige forbrug
(korrigeret for COVID-19 og håndtering af situationen i Ukraine) og væksten
(både i pct. og mia. kr.) i det demografiske træk for hvert af årene 2020, 2021,
2022 og 2023 og en samlet opgørelse dels for årene 2019-2022 og dels for årene
2019-2023, baseret på Økonomisk Redegørelse, august 2022? Desuden bedes mi-
nisteren opgøre forskellen i væksten i det offentlige forbrug og det demografiske
træk for de angivne år og perioder (både i pct. og mia. kr.). Spørgsmålet har tidli-
gere været stillet i folketingsåret 2021-22,
jf. FIU alm. del
spørgsmål 470.
Svar
Væksten i det demografiske træk er et beregningsteknisk mål, der opgør hvor me-
get ressourceanvendelsen til offentligt forbrug rent mekanisk vil ændre sig, hvis
befolkningen ændrer sig, og det forudsættes at den reale udgift pr. bruger er fast-
holdt uændret. Heri indgår en korrektion for delvis sund aldring idet stigende le-
vetid betyder, at en faldende andel i hver aldersgruppe vil være i de sidste leveår,
hvor sundhedsudgifterne erfaringsmæssigt er størst.
Beregningen af det demografiske træk er senest opdateret i forbindelse med
2030-
planforløb: Grundlag for udgiftslofter 2026,
august 2022, hvor udgiftsgrundlaget blandt
andet består af nationalregnskabstal for 2021. For historiske år skal beregningen
fortolkes som det øgede udgiftstræk i fx 2020, ændringer i befolkningen i 2020 iso-
leret set ville medføre, hvis de reale offentlige forbrugsudgifter pr. bruger fastholdes
på 2021-niveau, og med den aktuelle fordeling på udgiftsområder mv.
Merindvandring fra Ukraine er udeladt i beregningen af det demografiske træk,
grundet usikkerhed vedrørende merindvandringens omfang og træk på offentligt
forbrug.
Beregningen af det demografiske træk skal generelt fortolkes varsomt, blandt an-
det da den er baseret på en række forudsætninger og skøn for befolkningsudvik-
lingen mv., som er behæftet med usikkerhed. Der tages desuden ikke højde for
produktivitetsændringer i det offentlige.
Finansministeriet · Christiansborg Slotsplads 1 · 1218 København K
FIU, Alm.del - 2022-23 (2. samling) - Endeligt svar på spørgsmål 26: MFU spm. om væksten (både i pct. og mia. kr.) i det offentlige forbrug
2681032_0002.png
Side 2 af 3
I
tabel 1
fremgår udviklingen i det offentlige forbrug (korrigeret for midlertidige
udgifter relateret til COVID-19) og det demografiske træk i perioden fra 2020 til
2023 med afsæt i
Økonomisk Redegørelse,
august 2022. Det bemærkes, at Danmarks
Statistik efterfølgende har offentliggjort reviderede regnskabstal for det offentlige
forbrug i 2020-21. De reviderede regnskabstal fremgår ligeledes af tabellen.
Der udarbejdes ikke skøn for den offentlige forbrugsvækst i 2022 og 2023 ekskl.
midlertidige udgifter vedr. håndteringen af situationen i Ukraine i forbindelse med
Økonomisk Redegørelse.
Merudgifterne forbundet med håndteringen af situationen i
Ukraine skønnes med betydelig usikkerhed at øge de offentlige forbrugsudgifter
med ca. 1 pct. (svarende til ca. 5-6 mia. kr.) i 2022 og 2023, og påvirker dermed
isoleret set den offentlige forbrugsvækst med op mod 1 pct.-point i 2022.
Tabel 1
Udviklingen i det offentlige forbrug (inkl. afskrivninger) og det demografiske træk, 2020-2023
Akk.
vækst
2020-
2022
Akk.
vækst
2020-
2023
Gns.
vækst
2020-
2023
2020
Pct.
(1) Realvækst i det offentlige forbrug
(2) Realvækst i det offentlige forbrug
(korrigeret for midlertidige COVID-19
udgifter)
(3) Vækst i det demografiske træk
- forskel (pct.-point)
(2)-(3)
0,6
-0,8
0,5
-1,3
2021
2022
2023
3,4
1,0
0,5
0,5
0,7
2,7
0,5
2,2
-0,7
1,0
0,4
0,6
4,7
2,8
1,4
1,4
4,0
3,8
1,9
1,9
1,0
1,0
0,5
0,5
Realvækst i det offentlige forbrug base-
ret på Danmarks Statistiks senest op-
gjorte tal *
1,5
3,6
-
-
-
-
-
Mia. kr., 2023-priser
(1) Vækst i det offentlige forbrug
(2) Vækst i det offentlige forbrug (korri-
geret for midlertidige COVID-19 udgif-
ter)
(3) Vækst i det demografiske træk
- forskel
(2)-(3)
3�½
-5¼
2�½
-7¾
21
3
4�½
16�½
13¾
-4�½
4
29¼
17¼
24¾
23¾
10
13�½
6
2�½
3�½
Vækst i det offentlige forbrug baseret
på Danmarks Statistiks senest opgjorte
tal *
22¼
-
-
-
-
-
Anm.: Der er foretaget afrundinger. Det offentlige forbrug er opgjort ved input-metoden inkl. afskrivninger. Det
offentlige forbrug er korrigeret for midlertidige udgifter relateret til COVID-19.
* Opgørelsen af den offentlige forbrugsvækst i 2020 og 2021 er baseret på Danmarks Statistiks seneste
offentliggjorte tal, der d. 14. september 2022 blev revideret, da de tidligere offentliggjorte tal fejlagtigt har
indeholdt en korrektion for hjemsendte medarbejdere under COVID-19-pandemien. Tallene er ikke
korrigerede for midlertidige udgifter relateret til COVID-19 relaterede i perioden 2020-2023.
Kilde: Danmarks Statistik,
Økonomisk Redegørelse,
august 2022,
2030-planforløb: Grundlag for udgiftslofter 2026,
august
2022 og egne beregninger.
FIU, Alm.del - 2022-23 (2. samling) - Endeligt svar på spørgsmål 26: MFU spm. om væksten (både i pct. og mia. kr.) i det offentlige forbrug
Side 3 af 3
Med venlig hilsen
Nicolai Wammen
Finansminister