Finansudvalget 2022-23 (2. samling)
FIU Alm.del
Offentligt
2746723_0001.png
Folketingets Lovsekretariat
Christiansborg
06. september 2023
Svar på Finansudvalgets spørgsmål nr. 258 (alm. del) af 30.
juni 2023 stillet efter ønske fra Pelle Dragsted (EL)
Spørgsmål
Vil ministeren oplyse, om den usædvanlige undtagelsesklausul stadigvæk vil
kunne anvendes i forbindelse med en fremtidig flygtningekrise og/eller udgifter
knyttet til krigen i Ukraine med de ændringer, der lægges op til i Kommissionens
forslag til en reform af EU’s finanspolitiske regler fra den 26. april 2023?
Svar
Kommissionens forslag til en reform af EU’s finanspolitiske regler af 26. april
2023 lægger op til en generel undtagelsesklausul på europæisk niveau samt en
undtagelsesklausul på nationalt niveau.
Den generelle undtagelsesklausul indebærer, at Rådet kan vedtage en henstilling
om, at EU-landene i tilfælde af et
alvorligt økonomisk tilbageslag i euroområdet el-
ler EU som helhed
kan afvige fra de fastlagte udgiftsstier i deres respektive mel-
lemfristede planer i en afgrænset periode, hvis afvigelserne ikke er til fare for den
finanspolitiske holdbarhed på mellemlang sigt.
Den landespecifikke undtagelsesklausul indebærer, at Rådet kan vedtage en hen-
stilling om, at et EU-land i en afgrænset periode kan afvige fra sin udgiftssti i til-
fælde af en
exceptionel hændelse,
der er uden for det pågældende lands kontrol og
har store konsekvenser for landets offentlige finanser, hvis afvigelsen ikke er til
fare for den finanspolitiske holdbarhed på mellemlang sigt.
Kommissionens forslag præciserer ikke de nærmere betingelser for anvendelsen
af de to klausuler, herunder hvad der kan udgøre et
alvorligt økonomisk tilbage-
slag
eller en
exceptionel hændelse.
Økonomiministeriet
Ved Stranden 8
1061 København K
Telefon 40 20 86 87
Mail [email protected]
FIU, Alm.del - 2022-23 (2. samling) - Endeligt svar på spørgsmål 258: Spm. om den usædvanlige undtagelsesklausul stadig vil kunne anvendes i forbindelse med en fremtidig flygtningekrise og/eller udgifter knyttet til krigen i Ukraine med de ændringer, der lægges op til i Kommissionens forslag til en reform af EU’s finanspolitiske regler fra den 26. april 2023
Foruden undtagelsesklausulerne indebærer forslagene, at reglerne fortsat skal
indeholde fleksibilitet ifm. vurderinger af behovet for henstillinger ved brud på
grænsen på 3 pct. af BNP for det faktiske underskud. Fleksibiliteten indebærer, at
et land i visse tilfælde kan overskride underskudsgrænsen uden at modtage en
henstilling. Det kan blandt andet afhænge af, om overskridelsen er lille og midler-
tidig samt exceptionel.
Det bemærkes endvidere, at det er centralt for regeringen, at Danmark
med sta-
tus som lavgældsland med sunde og holdbare offentlige finanser
som hidtil kan
tilrettelægge finanspolitikken inden for rammerne af den danske budgetlov og
kravene til underskud (3 pct. af BNP) og gæld (60 pct. af BNP) i Stabilitets- og
Vækstpagten. I henhold til budgetlovens § 2 stk. 5 og stk. 6 kan underskudsgræn-
sen for den strukturelle saldo midlertidigt fraviges i tilfælde af ekstraordinære
omstændigheder.
Med venlig hilsen
Jakob Ellemann-Jensen
Økonomiminister
Side 2 af 2