Finansudvalget 2022-23 (2. samling)
FIU Alm.del
Offentligt
2763103_0001.png
Folketingets Finansudvalg
Christiansborg
10. oktober 2023
Svar på Finansudvalgets spørgsmål nr. 229 (Alm. del) af 12. juni 2023 stillet efter
ønske fra Pelle Dragsted (EL)
Spørgsmål
Vil ministeren oversende en opgørelse over statens direkte og indirekte udgifter til
dansk landbrug (defineret som det primære landbrug og ikke den samlede fødeva-
reklynge) opgjort over de seneste ti år? Opgørelsen bør medtage 1) direkte tilskud i
form af landbrugsstøtte, miljøtilskud (som f.eks. tilskud til udtagning af lavbunds-
jorde, etablering af vådområder og lign.
hvoraf dele af tilskuddene er samlet på
Landbrugsstyrelsen hjemmeside https://lbst.dk/tilskud-selvbetjening/tilskuds-
guide) og produkttilknyttede tilskud, 2) erhvervsfremme, skattefradrag (hvoraf en
række af fradragene fremgår af skat.dk https:// skat.dk/data.aspx?oid=2303409)
og skattefordele, der tilgår det primære landbrug, f.eks. skattefordele ved generati-
onsskifte, fritagelse for energiafgift, lavere skat på jord og lign, 3) eksportstøtte, 4)
støtte til forskning og innovation (herunder statens forskningsbidrag gennem pro-
milleafgiftsfondene), 5) udgifter til uddannelse af arbejdskraft i primærlandbruget
på f.eks. landbrugsskoler, landbrugsfaglige uddannelser på universiteterne og vete-
rinære uddannelser 6) statens udgifter til administration, forvaltning og håndhævelse
indenfor primærlandbruget, f.eks. via Landbrugsstyrelsen, Fødevarestyrelsen og
Miljøstyrelsen.
Svar
Af nedenstående
tabel 1
fremgår statens direkte og indirekte udgifter til dansk land-
brug. Svaret er baseret på bidrag fra Ministeriet for Fødevarer, Landbrug og Fiskeri,
Miljøministeriet, Børne- og Undervisningsministeriet, Uddannelses- og Forsknings-
ministeriet, Erhvervsministeriet og Skatteministeriet på ministeriernes respektive
områder. Svaret er behæftet med en række forbehold og usikkerheder, herunder at
en del af udgifterne kan være svære at henføre direkte til landbruget. Det gælder
eksempelvis udgifter til uddannelse, hvor færdiguddannede kan finde beskæftigelse
i andre sektorer. Der er truffet en del valg om afgrænsninger, hvilket for hver række
er forklaret under tabellen. Udgifterne er opregnet i 2023-pl. Det bemærkes, at der
ikke vurderes at være udgifter direkte til eksportstøtte, som ikke er indeholdt under
tilskud. Således fremgår denne kategori ikke af tabellen. Der indgår desuden ikke
virkninger af skatteudgifter fra 2013-2016, hvorfor disse år ikke direkte kan sam-
menlignes med årene efter.
Finansministeriet · Christiansborg Slotsplads 1 · 1218 København K
FIU, Alm.del - 2022-23 (2. samling) - Endeligt svar på spørgsmål 229: Spm. om en opgørelse over statens direkte og indirekte udgifter til dansk landbrug
2763103_0002.png
Side 2 af 6
Tabel 1
Samlede statslige udgifter til landbruget, mio. kr., 2023-pl
2013
1) Direkte tilskud,
miljøtilskud, pro-
dukttilknyttede til-
skud
Heraf erstat-
ningsordninger i
FVST (COVID-19
i mink, fugleinflu-
enza og salmo-
nella)
2) Erhvervs-
fremme, skatteud-
gifter
3) Støtte til forsk-
ning og innovation
4) Uddannelse af
arbejdskraft
5) Administrations-
udgifter mv. i
LBST, FVST, NST,
MST, Nævnenes
hus, Sikkerheds-
styrelsen
9.968
2014
9.433
2015
10.106
2016
9.566
2017
8.587
2018
9.118
2019
8.774
2020
10.907
2021
19.450
2022
8.296
4
6
7
15
12
6
9
2.132
11.396
-58
3.788
1.311
632
1.318
1.218
632
1.294
1.450
628
1.297
1.489
688
1.322
1.468
664
1.384
3.992
1.684
660
1.251
3.736
1.560
635
1.213
3.768
1.442
642
1.751
4.079
1.813
784
1.649
3.568
1.688
735
1.450
Anm: Uddannelsestilskud
på UFM’s område er
udregnet på baggrund af aktiviteter gennemført af studerende indskrevet på
heltids- og deltidsuddannelser. Hertil tillægges en proportional andel af de generelle uddannelsestilskud, der ikke er
baseret på uddannelsesaktivitet eller givet med særlige formål. Tilskud til bl.a. fripladser og stipendier er ikke medregnet.
SU-udgifterne til studerende på de pågældende uddannelser er skønnet ud fra de opgjorte studenterårsværk, jf. afgrænsningen
ovenfor, og de gennemsnitlige stipendieudgifter per studenterårsværk for den relevante uddannelsestype i 2022. SU-
udgifterne til studerende på uddannelser på Børne- og undervisningsministeriets område er skønnet ud fra opgjorte
årselevsbidrag, som er udregnet på baggrund af tal for den totale bestand af grundforløbselever over 18 år på de
relevante uddannelser.
Forskningsbaseret myndighedsbetjening på DTU vedr. geodæsi er trukket ud, fordi det ikke vedrører hverken det primære
landbrug eller fiskerierhvervet.
Skatteudgifter er ikke opgjort efter gældende principper før 2017.
Kilde: SKS, Skatteministeriet, Statsregnskab for 2013-2022, Statens Budgetsystem, Uddannelses- og Forskningsministeriet,
Nævnenes Hus, Sikkerhedsstyelsen, Miljøstyrelsen og Naturstyrelsen, Det offentlige forskningsbudget formål 10
”Landbrug, skovbrug, jagt og fiskeri”.
Forklaringer til
tabel 1
Ad 1)
Udgifterne vedrører EU-medfinansierede tilskudsordninger til landbrugser-
hvervet (bl.a. direkte landbrugsstøtte, landdistriktsstøtte mv.), en række nationale
tilskudsordninger samt erstatningsudgifter ifm. nedslagning af dyr og covid-19 i
mink.
I udgifter under Miljøministeriet indgår der følgende udgifter vedr. Miljøstyrelsen:
Tilskud vedr. vand
og naturindsats, tilskud til lavbundsindsatser, vådområdepro-
jekter, naturindsatser mv. på landbrugsjord, herunder under LDP-programmet for
2013-2018, landbrugsrelaterede forskningsmidler i Miljøstyrelsen under landbrugs-
pakken, administrative udgifter til ovenstående, samt til administration af godken-
delsessystem til husdyrbrug. Følgende udgifter vedr. Naturstyrelsen indgår: Ind-
sats mod afrikansk svinepest/vildsvinehegn, tilskud til beplantning til gavn for
vildtet på landbrugsjord mv., vådområder, søer mv. fra jagttegnsmidler, udtagning
af lavbundsjorder, LIFE-projekter, samt administrative midler relateret til ovenstå-
ende.
FIU, Alm.del - 2022-23 (2. samling) - Endeligt svar på spørgsmål 229: Spm. om en opgørelse over statens direkte og indirekte udgifter til dansk landbrug
Side 3 af 6
Landbrug, der har indgået i projekter under brede puljer som fx Markedsmod-
ningsfonden under Erhvervsministeriet, er ikke medtaget, idet det vil være en me-
get omfattende opgave at gennemgå de enkelte projekter for mulige projektdelta-
gere inden for landbrug og fiskeri.
Ad 2)
Skattefradrag og lempelser udgøres af lavere ansættelse af grundværdi på
produktionsjord (bondegårdsreglen), lempelser og fritagelser for energiafgift for
jordbruget mv. og diverse processer, nedskrivning af husdyrbesætning i skatteplig-
tig indkomst, sælgerpantebrevsmodel ved salg af erhvervsejendomme, lempeligere
beskatning ved genanbringelse af fortjeneste ved afståelse af fast ejendom, skatte-
udskydelse gennem andelsselskaber og skattefritagelse af gratis betalingsrettighe-
der og kvoter.
Der er ikke medregnet virkningen fra 2013-2016 af de relevante skatteudgifter, da
disse ikke findes opgjort efter den gældende metode.
Nogle skatteordninger er direkte målrettet landbrugserhvervet, fx lempet grund-
skyld for landbrugsjord og lempelser og fritagelser for energiafgift for jordbruget.
For andre skatteordninger gælder det, at de som hovedregel ikke kun tilfalder
landbrugserhverv og derfor ikke bør ses om en direkte støtte af landbruget, men
nærmere lempeligere skatteregler, der i overvejende grad anvendes af landbrugs-
virksomheder.
Lavere ansættelse af grundværdi på produktionsjord (bondegårdsreglen) medfører,
at landbrugsjord beskattes lempeligt i forhold til andre typer jord. Det betyder, at
landbrugsjord i praksis vurderes lavere end jordens faktiske handelsværdi, og giver
landbruget en lavere grundskyld.
Lempelser og fritagelser for energiafgift for jordbruget mv. og diverse processer
medfører, at jordbrug beskattes med lempeligere energiafgift end andre aktiviteter.
Fra 2025 gælder ordningen ikke længere jordbrug.
Nedskrivning af husdyrbesætning i skattepligtig indkomst består i fordelen ved at
udskyde skattebetalingen i ét år, hvilket udgør en likviditetsfordel for landmænd.
Sælgerpantebrevsmodellen giver sælgere af erhvervsejendomme adgang til at ud-
skyde beskatningen af ejendomsavancer, når der udstedes et sælgerpantebrev i for-
bindelse med handlen. Formålet med ordningen er at skabe bedre muligheder for
generationsskifte for bl.a. unge landmænd og andre erhvervsdrivende ved køb og
salg af erhvervsejendomme. Ordningen anvendes primært i landbrugssektoren.
Lempeligere beskatning ved genanbringelse af fortjeneste ved afståelse af fast
ejendom består i, at en sælger af fast ejendom, som genanbringer fortjenesten ved
at erhverve en anden ejendom, kan udskyde skatten af fortjenesten på den solgte
ejendom. Ordningen omfatter ikke ejendomme, der har tjent som bolig. Den an-
vendes primært i landbrugssektoren.
FIU, Alm.del - 2022-23 (2. samling) - Endeligt svar på spørgsmål 229: Spm. om en opgørelse over statens direkte og indirekte udgifter til dansk landbrug
Side 4 af 6
Skatteudskydelse gennem andelsselskaber består i, at andelshavere opnår likvidi-
tetsmæssige fordel ved den udskudte beskatning sammenlignet med en løbende
beskatning af overskuddet. Ordningen understøtter at andelshavere samler sig i
andelsselskaber og hvorved opnår stordriftsfordele ved deling af kapitalapparat,
administration, intern opsætning af varer mv.
Skattefritagelse af gratis betalingsrettigheder og kvoter består i, at modtageren af
en betalingsrettighed eller en kvote ikke beskattes af værdien. Referencerammen
vil således være modtagerens beskatningsforhold. Betalingsrettigheder handles
normalt mellem landbrug, men nyetablerede og/eller unge landmænd kan ansøge
om at få tildelt betalingsrettigheder fra en national reserve. Disse tildeles veder-
lags- og skattefrit.
Det bemærkes, at Danmarks Eksport- og Investeringsfond (EIFO) tilbyder en
række finansielle produkter (fx låne- og garantiprodukter), som blandt andet kan
benyttes af aktører inden for det danske landbrug. Disse produkter er markedskon-
forme og indebærer ikke en udgift for staten. Ud over de markedskonforme pro-
dukter tilbyder EIFO enkelte produkter med et vist støtteelement, bl.a. produktet
Små Vækstkautioner, der er målrettet små og mellemstore virksomheder (SMVer),
herunder også landbrugsvirksomheder, og som indebærer en udgift på finansloven.
For 2023 er der afsat 50,7 mio. kr. til Små Vækstkautioner, som vurderes at være
det støttede produkt, der er mest relevant for landbruget. Det bemærkes imidlertid,
at udgiften opført på finansloven repræsenterer udgifter for den samlede ordning
til alle SMV’er, ikke kun udgifter forbundet med landbrugsvirksomheder.
Disse ud-
gifter fremgår ikke af tabellen.
Ad 3)
Vedrører bl.a. forskningsbaseret myndighedsbetjening under Ministeriet for
Fødevarer, Landbrug og Fiskeri ift. landbrugsområdet, tilskud til Promilleafgifts-
fonden, Grønt Udviklings- og Demonstrationsprogram (GUDP) og øvrige forsk-
ningsindsatser på landbrugsområdet.
For udgifter opgjort under Uddannelses- og Forskningsministeriet ressort, er der
opgjort et skøn for hvilke bevillinger UFM har givet til formålet landbrug, skovbrug,
jagt og fiskeri i det offentlige forskningsbudget. Der har ikke nødvendigvis været
ensartet indberetningspraksis i hele perioden 2013-2022. Der er markante usikker-
heder forbundet med skønnet.
Det har ikke været muligt for Uddannelses- og Forskningsministeriet at vurdere,
hvor stor en del af beløbet under ministeriets udgifter, der vedrører henholdsvis
landbrug, skovbrug, jagt og fiskeri. Derfor er der for Uddannelses- og Forsknings-
ministeriets område oplyst det samme beløb for forskning og innovation i både FiU
229 og FiU 232. For denne del må der således være tale om et overkantsskøn isole-
ret ift. landbrug.
For Uddannelses- og Forskningsministeriets ressort bemærkes det, at nogle forsk-
ningsbevillinger, der er givet uden formål til eksempelvis Danmarks Frie Forsk-
ningsfond, Grundforskningsfonden og basismidler til forskning på universiteterne
FIU, Alm.del - 2022-23 (2. samling) - Endeligt svar på spørgsmål 229: Spm. om en opgørelse over statens direkte og indirekte udgifter til dansk landbrug
Side 5 af 6
i sidste ende kan være anvendt til forskning inden for landbrugsområdet. Uddan-
nelses- og Forskningsministeriet har ikke kortlagt, hvor stor en andel af forsknings-
bevillingerne uden formål, der er anvendt til forskning inden for landbrugsområdet.
Tallet indeholder blandt andet forskningsbaseret myndighedsbetjening ift. land-
brugs- og fiskeriområdet og en andel af den årlige bevilling til Danmarks Innovati-
onsfond. Danmarks Innovationsfond modtog bevilling første gang i 2015. Andelen
af den årlige bevilling til Danmarks Innovationsfond er et skøn.
Ad 4)
Der er opgjort skønnede udgifter til uddannelser, hvor dimittenderne vurde-
res at kunne finde beskæftigelse i primærlandbruget på både Uddannelses- og
Forskningsministeriet og Børne- og Undervisningsministeriets områder. Udgifterne
udgøres af uddannelsestilskud og SU-udgifter.
For Uddannelses- og forskningsministeriets udgifter, er uddannelser til primærland-
bruget på f.eks. landbrugsskoler, landbrugsfaglige uddannelser på universiteterne og
veterinære uddannelser afgrænset til uddannelser, der indeholder følgende ord i tit-
len: ”landbrug”, ”veterinær”, ”jordbrug”, ”agro”, ”agri”, ”husdyr” og ”animal”. Det
bemærkes, at en del af dimittenderne vil finde beskæftigelse i andre erhverv.
Udgifter til universitetsuddannelsen i veterinærmedicin (bachelor og kandidat) ud-
gør 50-70 pct. af de samlede årlige udgifter til uddannelser på Uddannelses- og
Forskningsministeriets område, hvor dimittenderne vurderes at kunne finde be-
skæftigelse i primærlandbruget i perioden 2013-2022. Uddannelserne på Uddannel-
ses- og Forskningsministeriets område udgør ca. 50 pct. af de samlede uddannel-
sesudgifter.
Uddannelsesinstitutionerne på Uddannelses- og Forskningsministeriets område di-
sponerer frit inden for deres formål ved anvendelse af tilskud, indtægter og kapital
under ét. Tilskuddene er således ikke øremærket til bestemte aktiviteter. En del af
uddannelsestilskuddene beregnes på baggrund af studieaktiviteten på de enkelte ud-
dannelser.
For Børne- og Undervisningsområdets ressort bemærkes det, at opgørelsen inde-
holder udgifter til aktivitetsafhængige tilskud til landbrugsuddannelsen, entrepre-
nør- og landbrugsmaskinuddannelsen samt veterinærsygeplejerske, samt øvrige til-
skud til landbrugsskoler, herunder grund- og udkantstilskud. Opgørelsen indehol-
der endvidere udgifter til aktivitet på arbejdsmarkedsuddannelserne (AMU) og In-
tegrationsgrunduddannelsen (IGU) relateret til primærlandbruget på landbrugs-
skoler.
Ad 5)
Vedrører bl.a. Landbrugsstyrelsens samlede administrationsudgifter og den
del af Fødevarestyrelsens administrationsudgifter, der vedrører husdyrsområdet.
For årene 2020-2022 omfatter opgørelsen desuden Fødevarestyrelsens administra-
tionsudgifter relateret til minkerstatningsordninger og øvrige driftsudgifter i for-
bindelse med nedlukningen af minkproduktion.
Herudover har Miljøstyrelsen og Naturstyrelsen opgjort de administrative udgifter
forbundet med opgaverne, samt udgifter i Miljøstyrelsen til et system der stilles til
FIU, Alm.del - 2022-23 (2. samling) - Endeligt svar på spørgsmål 229: Spm. om en opgørelse over statens direkte og indirekte udgifter til dansk landbrug
Side 6 af 6
rådighed for kommunerne til udførelse af husdyrbrugsgodkendelser. Der er for de
administrative udgifter i et vist omfang tale om skøn, da oplysningerne ikke kan
fremsøges specifikt for alle opgavetyper.
Udgifterne i Nævnenes Hus omhandler klagesagsbehandling i Planklagenævnet og
Miljø- og Fødevareklagenævnet, og udgifterne i Sikkerhedsstyrelsen omhandler til-
syn rettet mod elinstallationer i landbruget.
Med venlig hilsen
Nicolai Wammen
Finansminister