Finansudvalget 2022-23 (2. samling)
FIU Alm.del
Offentligt
Folketingets Finansudvalg
Christiansborg
30. juni 2023
Svar på Finansudvalgets spørgsmål nr. 216 (Alm. del) af 25. maj
2023 stillet efter ønske fra Samria Nawa (RV)
Spørgsmål
Vil ministeren dele en detaljeret dekomponering af drivkræfterne bag opjusterin-
gen af råderummet med 16 mia. kr. i 2030 i Danmarks Konvergensprogram 2023?
I svaret bedes det fremgå, hvor stor betydning de ændrede skøn for henholdsvis
international arbejdskraft og efterlønsmodtagere har haft for justeringen.
Svar
I forbindelse med
Danmarks Konvergensprogram 2023
er den mellemfristede frem-
skrivning frem mod 2030 opdateret, herunder opgørelsen af det finanspolitiske rå-
derum. Det finanspolitiske råderum er et mål for, hvor meget plads der er til nye
politiske initiativer på udgifts- eller skatteområdet inden for det fastsatte balance-
krav på -0,5 pct. af BNP i 2030, herunder til realvækst i det offentlige forbrug eller
andre politiske initiativer.
I den opdaterede fremskrivning er råderummet frem mod 2030 opgjort til 64 mia.
kr. (2023-priser). Det svarer til en opjustering på 16 mia. kr. i forhold til
2030-plan-
forløb: Grundlag for udgiftslofter 2026,
august 2022, hvor råderummet blev opgjort til
48 mia. kr.
Opjusteringen af det finanspolitiske råderum frem mod 2030 afspejler blandt an-
det de indgåede politiske aftaler siden den seneste mellemfristede fremskrivning,
herunder afskaffelsen af store bededag som en helligdag. De indgåede aftaler samt
øvrige forhold og tekniske justeringer øger isoleret set råderummet med 5¾ mia.
kr. i 2030,
jf. tabel 1.
Herudover er ændringerne i råderummet i høj grad et resultat af den underlig-
gende forbedring af den strukturelle saldo. Forbedringen kan særligt henføres til
ændrede forudsætninger for den forventede udvikling på arbejdsmarkedet, herun-
der en opjustering af den strukturelle beskæftigelse.
Finansministeriet · Christiansborg Slotsplads 1 · 1218 København K