Finansudvalget 2022-23 (2. samling)
FIU Alm.del
Offentligt
2723217_0001.png
Folketingets Finansudvalg
Christiansborg
13. juni 2023
Svar på Finansudvalgets spørgsmål nr. 214 (Alm. del) af 24. maj
2023 stillet efter ønske fra Dennis Flydtkjær (DD)
Spørgsmål
I
faktaarket ”Opdateret finanspolitisk råderum” af 23. maj 2023 fremgår det, hvad
råderummet er i årene 2024 til 2030. Vil ministeren oplyse, hvor stort det udispo-
nerede råderum er de enkelte år, når der bl.a. er fratrukket penge til demografisk-
træk, forsvar, grønfond osv.
Svar
I forbindelse med Danmarks Konvergensprogram 2023 er den mellemfristede
fremskrivning frem mod 2030 opdateret, herunder opgørelsen af det finanspoliti-
ske råderum. Det finanspolitiske råderum er et mål for, hvor meget plads der er til
nye politiske initiativer på udgifts- eller skatteområdet inden for det fastsatte ba-
lancekrav på -0,5 pct. af BNP i 2030, herunder til realvækst i det offentlige forbrug
eller andre politiske initiativer. I den opdaterede fremskrivning er råderummet
frem mod 2030 opgjort til 64 mia. kr. (2023-priser).
Det lægges til grund i svaret, at spørgeren ønsker en opgørelse af det finanspoliti-
ske råderum fratrukket en prioritering af det demografiske træk, merudgifterne til
løftet af forsvarsudgifter til 2 pct. af BNP i 2030 samt reservationen til grønt råde-
rum,
jf. tabel 1.
Det demografiske træk illustrerer udgiftstrækket på det offentlige forbrug, som be-
folkningsudviklingen isoleret set medfører, såfremt den reale udgift pr. bruger
fastholdes uændret. Heri indgår en korrektion for delvis sund aldring idet stigende
levetid betyder, at en faldende andel i hver aldersgruppe vil være i de sidste leveår,
hvor sundhedsudgifterne erfaringsmæssigt er størst. Væksten i det demografiske
træk frem mod 2030 udgør 21¼ mia. kr. (2023-priser).
I forbindelse med
Nationalt kompromis om dansk sikkerhedspolitik,
mart 2022 blev det
aftalt, at Danmarks udgifter til forsvar og sikkerhed skal løftes varigt til 2 pct. af
BNP inden udgangen af 2033. Regeringen ønsker at fremrykke løftet, således at
udgifter til forsvar og sikkerhed i 2030 udgør 2 pct. af BNP. I Konvergenspro-
grammet skønnes dette beregningsteknisk at indebære merudgifter for ca. 20 mia.
Finansministeriet · Christiansborg Slotsplads 1 · 1218 København K
FIU, Alm.del - 2022-23 (2. samling) - Endeligt svar på spørgsmål 214: Spm. om, hvor stort det udisponerede råderum er de enkelte år, når der bl.a. er fratrukket penge til demografisktræk, forsvar, grønfond osv.
2723217_0002.png
Side 2 af 3
kr. i 2030, hvoraf 3¾ mia. kr. beregningsteknisk forudsættes at blive finansieret af
den offentlige investeringsramme. På baggrund af beregningsforudsætningerne i
Danmarks Konvergensprogram 2023,
maj 2023 er der forudsat en beregningsteknisk
indfasning af merudgifter til forsvarsløftet frem mod 2030. Det bemærkes dog, at
regeringen d. 30. maj har præsenteret et udspil til et forsvarsforlig med en række
initiativer, der skal styrke dansk forsvar og sikkerhed over de næste ti år. Dette er
ikke afspejlet i nedenstående tabel.
Inden for råderummet er der desuden også reserveret et grønt råderum, der i 2030
udgør 2�½ mia. kr. Det afspejler, at der i forbindelse med
Aftale om Etablering af en
grøn fond,
juni 2022 blev etableret et grønt råderum på 1�½ mia. kr. i 2024 og 3¼
mia. kr. årligt i 2025-2040 (2022-niveau), svarende til samlet set 53�½ mia. kr. En
del af det grønne råderum blev efterfølgende udmøntet med
Aftale om grøn skattere-
form for industri mv.,
juni 2022. Det bemærkes dog, at siden offentliggørelsen af
Danmarks Konvergensprogram 2023 er dele af det grønne råderum udmøntet i
forbindelse med
Tillægsaftale om udbudsrammer for 6 GW havvind og Energiø Bornholm,
maj 2023. Dette er ikke afspejlet i nedenstående tabel.
Tabel 1
Det finanspolitiske råderum fratrukket udvalgte prioriteter frem mod 2030
2024
Mia. kr. (2023-priser)
Det finanspolitiske råderum
15
23�½
32¼
40¾
48¼
55¾
64
2025
2026
2027
2028
2029
2030
Udvalgte prioriteter
Væksten i det demografiske træk
Beregningsteknisk opgørelse af merudgifter til løft af for-
svarsudgifter til 2 pct. af BNP i 2030
Grønt råderum
Det finanspolitiske råderum fratrukket udvalgte prioriteter
2�½
3
¾
9
5
6�½
2�½
8
2�½
13
11¼
10
16¼
14�½
11�½
3�½
18¾
17¾
14
2�½
21�½
21¼
16¼
2�½
24
Anm.: Det finanspolitiske råderum opgøres som den højest mulige offentlige forbrugsvækst ekskl. afskrivninger
inden for balancekravet på -0,5 pct. af BNP i 2030 og afrundet til nærmeste kvarte mia. kr. Opgørelsen er
korrigeret for midlertidige forhold relateret til håndteringen af situationen i Ukraine samt ekstraordinære
merudgifter i forbindelse med erstatningsaftale til minkavlere og følgeerhverv mv. I årene 2024-2026 er der
beregningsteknisk indregnet en makroreserve uden for udgiftslofterne, som udmøntes i forbindelse med
regeringens kommende 2030-plan. Råderummet er opgjort med usikkerhed, som er stigende over tid.
Væksten i det demografiske træk er beregnet på baggrund af det offentlige forbrug ekskl. afskrivninger.
I opgørelsen af merudgifterne til løft af forsvarsudgifterne til 2 pct. af BNP i 2030 er der beregningsteknisk
forudsat en lineær indfasning af forsvarsudgifterne til 2 pct. af BNP i forhold til en teknisk fremskrivning af
den nuværende bevilling. Til finansiering af de samlede merudgifter er der beregningsteknisk forudsat en
reservation under den offentlige investeringsramme på 3¾ mia. kr. i 2024-2030.
Kilde:
Danmarks Konvergensprogram 2023,
maj 2023 og egne beregninger.
Ud over den demografiske udvikling samt de centrale reservationer til det grønne
råderum og forsvarsløftet skal det finanspolitiske råderum frem mod 2030 blandt
andet også dække, at regeringen vil løfte sundhedsområdet med 5 mia. kr., psyki-
atriområdet med 3 mia. kr. men fx også investeringer i blandt andet uddannelse,
FIU, Alm.del - 2022-23 (2. samling) - Endeligt svar på spørgsmål 214: Spm. om, hvor stort det udisponerede råderum er de enkelte år, når der bl.a. er fratrukket penge til demografisktræk, forsvar, grønfond osv.
Side 3 af 3
vækst og udvikling. Forøgelsen af råderummet i forbindelse med Konvergenspro-
gram 2023 giver således et bedre afsæt for at håndtere de vigtige samfundspriorite-
ter.
Med venlig hilsen
Morten Bødskov
Fungerende finansminister