Finansudvalget 2022-23 (2. samling)
FIU Alm.del
Offentligt
Folketingets Finansudvalg
Christiansborg
19. juni 2023
Svar på Finansudvalgets spørgsmål nr. 212 (Alm. del) af 22. maj
2023 stillet efter ønske fra Dennis Flydtkjær (DD)
Spørgsmål
Vil ministeren sende en opgørelse over udgifterne til ekstern kommunikationsbi-
stand i staten? Af opgørelsen bedes der fremgår, hvordan udgifterne fordeler sig
på de statslige arbejdspladser.
Svar
Økonomistyrelsen under Finansministeriet opgør statens forbrug af eksterne ind-
køb på baggrund af fakturadata, der er afgrænset inden for bestemte kategorier. I
indkøbskategoriseringen er det ikke muligt at skelne mellem fx eksterne udgifter til
hhv. markedsføring, kommunikationskonsulenter og borgerrettede oplysningskam-
pagner.
Nedenstående tabel er derfor opgjort på baggrund af den brede indkøbskategori
markedsføring, som både indeholder markedsføring og kommunikation, PR, re-
klame, kampagner og oplysning til borgerne, meningsmålinger, annoncering, stil-
lingsannoncer, udbudsannoncering mv.
Statens forbrug skal derfor ses i lyset af, at opgørelsen bl.a. indeholder en række
særlige borgerrettede aktiviteter, herunder fx oplysningskampagner i Sundhedssty-
relsen, der eksempelvis har kørt influenzavaccinationskampagne og i Energistyrel-
sen, der eksempelvis har kørt kampagner med information om energibesparelser.
Nedenfor i
tabel 1
fremgår opgørelsen af statens forbrug på markedsføringskatego-
rien i 2022. Det bemærkes, at opgørelsen er fordelt på ministerområder, idet en
opgørelse fordelt på samtlige statslige arbejdspladser vil være særdeles omfattende.
Finansministeriet · Christiansborg Slotsplads 1 · 1218 København K