Finansudvalget 2022-23 (2. samling)
FIU Alm.del
Offentligt
2732008_0001.png
Folketingets Finansudvalg
Christiansborg
30. juni 2023
Svar på Finansudvalgets spørgsmål nr. 209 (Alm. del) af 22. maj
2023 stillet efter ønske fra Pelle Dragsted (EL)
Spørgsmål
Den et-årige finanseffekt er ifølge Økonomisk Redegørelse, maj 2023, negativ og
lig -0,9 pct. i 2023. Samtidig fremgår det af figur 1.33 på side 28, at væksten i den
offentlige efterspørgsel bidrager til BNP væksten i 2023. Vil ministeren redegøre
for, hvordan det hænger sammen?
Svar
Den ét-årige finanseffekt måler virkningen på outputgabet af den aktive finanspo-
litik og strukturpolitik i et enkelt år relativt til året før. Finanseffekten afspejler
ikke alene væksten i det offentlige forbrug og offentlige investeringer, men også
de øvrige instrumenter i den aktive finanspolitik samt udviklingen i kapaciteten i
økonomien (målt ved væksten i de såkaldte nulpunkter,
jf. nedenfor).
Hertil kom-
mer, at finanseffekterne afspejler, at forskellige finanspolitiske instrumenter har
forskellig virkning på kapacitetspresset.
I beregningen af finanseffekterne tages der udgangspunkt i de direkte provenuer,
som beskriver hvor meget finanspolitikken lempes eller strammes. De direkte pro-
venuer beregnes som forskellen mellem finanspolitikken og nulpunkterne, som af-
spejler en neutral finanspolitik. Nulpunkterne for virkningen på kapacitetspresset
beskriver et scenarie, hvor finans- og strukturpolitikken hverken bidrager positivt
eller negativt til kapacitetspresset,
jf. også Opdaterede finanseffekter: Dokumentationsno-
tat,
Finansministeriet (2017).
Hvis
for eksempel
den offentlige efterspørgsel efter arbejdskraft vokser hurti-
gere end det strukturelle arbejdsudbud, vil dette isoleret set bidrage til øget kapaci-
tetspres i økonomien. Hvis den offentlige efterspørgsel efter arbejdskraft omvendt
vokser langsommere end arbejdsudbuddet, vil dette isoleret set bidrage til at redu-
cere kapacitetspresset. Det indebærer, at en positiv vækst i den offentlige efter-
spørgsel godt kan have et negativt bidrag til finanspolitikkens aktivitetsvirkning.
Tilsvarende princip gælder også for de øvrige instrumenter i finanspolitikken.
Den ét-årige finanseffekt er senest skønnet til -0,9 pct.-point i 2023 svarende til en
markant opstramning af den samlede finans- og strukturpolitik,
jf. Økonomisk Rede-
gørelse,
maj 2023. Det kommer efter, at finanspolitikken også blev strammet i 2022
Finansministeriet · Christiansborg Slotsplads 1 · 1218 København K
FIU, Alm.del - 2022-23 (2. samling) - Endeligt svar på spørgsmål 209: Spm. om den et-årige finanseffekt mv.
Side 2 af 2
svarende til en ét-årig finanseffekt på -1,5 pct.-point. Stramningen afspejler bl.a.
udfasningen af de hjælpepakker og andre særlige tiltag fx investeringsvinduet og
udbetalingen af indefrosne feriepenge, der midlertidigt blev iværksat for at under-
støtte økonomien under coronapandemien. Tilbagerulningen af lempelserne gen-
nemført under coronapandemien blev foretaget relativt hurtigt i Danmark sam-
menlignet med mange lande, blandt andet med baggrund i anbefalingerne fra ek-
spertudvalget om hjælpepakker. Dette blev i 2022 og 2023 suppleret af tiltag som
afskaffelsen af håndværkerfradraget i 2022 og et fald i de planlagte reale offentlige
bygge- og anlægsinvesteringer (ekskl. kampflyanskaffelser) i 2023. Hertil kommer
bl.a. også, at den skønnede vækst i den strukturelle beskæftigelse bidrager til at ud-
vide kapaciteten i økonomien (målt ved væksten i nulpunkterne) og dermed isole-
ret set bidrager til at dæmpe kapacitetspresset.
Med venlig hilsen
Morten Bødskov
Fungerende Finansminister