Finansudvalget 2022-23 (2. samling)
FIU Alm.del
Offentligt
2713560_0001.png
Folketingets Finansudvalg
Christiansborg
24. maj 2023
Svar på Finansudvalgets spørgsmål nr. 205 til FIU alm. del af 17.
maj 2023
Spørgsmål
Vil ministeren oversende sit talepapir fra samrådet den 17. maj 2023 om Økono-
misk Redegørelse, jf. FIU alm. del - samrådsspm. H?
Svar
Talepapir til samråd 17. maj 2023 er vedlagt i bilag 1.
Det bemærkes, at det talte ord gælder.
Med venlig hilsen
Stephanie Lose
Fungerende økonomiminister
Finansministeriet · Christiansborg Slotsplads 1 · 1218 København K
FIU, Alm.del - 2022-23 (2. samling) - Endeligt svar på spørgsmål 205: Spm. om talepapir fra samrådet den 17/5-23 om Økonomisk Redegørelse, maj 2023
Side 2 af 7
Bilag 1
Økonomiministerens talepapir til samråd i FIU den 17. maj 2023
Tak fordi jeg i dag må komme og redegøre for Øko-
nomisk Redegørelse.
Det er ikke længe siden, vi sad her sidst og drøftede en
Økonomisk Redegørelse. Og lad mig sige det med det
samme: Konklusionerne har ikke ændret sig det store.
Nye nøgletal har bestyrket vores forventning om, at
dansk økonomi er på vej mod en blød landing. Men
det var ikke givet, at det ville gå sådan.
Ruslands invasion af Ukraine fik, ud over de ubegribe-
lige menneskelige konsekvenser, hurtigt store virknin-
ger for den globale økonomi. I efteråret nåede inflatio-
nen det højeste niveau i 40 år i mange vestlige lande.
Det var endnu et stød til økonomien i en tid, hvor den
hurtige genopretning efter coronapandemien fortsat
var i gang, og et inflationspres i forvejen var ved at
bygge op.
De stigende priser har udhulet husholdningernes kø-
bekraft. Kombineret med markante pengepolitiske
stramninger har det ført til en opbremsning i den øko-
nomiske udvikling på tværs af lande.
Også herhjemme bremsede store dele af økonomien
op sidste år. Husholdningerne holdt igen på forbruget,
og på boligmarkedet faldt salget og priserne, blandt
andet som følge af de højere renter.
Vi må forvente, at stilstanden i økonomisk aktivitet vil
fortsætte ind i 2023. Det skyldes blandt andet, at den
FIU, Alm.del - 2022-23 (2. samling) - Endeligt svar på spørgsmål 205: Spm. om talepapir fra samrådet den 17/5-23 om Økonomisk Redegørelse, maj 2023
Side 3 af 7
fulde effekt af de høje renter først forventes at slå
igennem på boliginvesteringerne og erhvervsinveste-
ringerne i år.
Derudover vil afmatningen i den globale økonomi
fortsat påvirke danske virksomheders eksportmulighe-
der.
Meget peger dog på, at det kun er en mild afmatning,
vi står over for.
Inflationen er på vej ned. Energipriserne ligger nu la-
vere end før Ruslands invasion af Ukraine.
Forstyrrelser af de globale forsyningskæder er også
mindre nu, efter at Kina opgav sin nulcovidpolitik i
december.
I takt med at inflationen er aftaget, er der sket en bed-
ring i både forbruger og erhvervstilliden fra det lav-
punkt, som de nåede i efteråret, og hvor der var frygt
for, at tilbageslaget kunne blive alvorligt.
Selvom virksomhedernes eksportmuligheder rammes
af opbremsningen i udlandet, er eksporten i Danmark
mere robust end i mange andre lande. En stor del af
dansk eksport udgøres af fx medicinal og fødevarepro-
dukter. Efterspørgslen på disse er mindre følsom over
for konjunkturudsving og påvirkes dermed i mindre
grad af modvind i udlandet.
Hovedscenariet i vores nye prognose er, at vi får en
blød landing. Vi forventer blandt andet, at husholdnin-
gernes forbrug vil stige igen, i takt med at inflationen
FIU, Alm.del - 2022-23 (2. samling) - Endeligt svar på spørgsmål 205: Spm. om talepapir fra samrådet den 17/5-23 om Økonomisk Redegørelse, maj 2023
Side 4 af 7
falder yderligere, og tilliden stiger. I prognosen forven-
ter vi, at inflationen aftager fra knap 8 pct. sidste år til
omkring 4 pct. i år og falder yderligere til 3 pct. næste
år.
Særlige forhold er også på spil i dansk økonomi. Mens
opbremsningen i efterspørgslen viste sig i aktiviteten i
resten af erhvervene, var der sidste år fuld fart på i me-
dicinalindustrien. Fremgangen inden for medicinalin-
dustrien var afgørende for, at dansk økonomi som hel-
hed voksede i slutningen af 2022, mens aktiviteten
stagnerede eller decideret faldt i andre lande.
Det fortsat høje produktionsniveau har givet anled-
ning til en opjustering af skønnet for væksten i BNP i
2023 til 0,6 pct. fra 0,2 pct. i marts. Og næste år for-
venter vi, at væksten stiger til omkring halvanden pro-
cent.
Arbejdsmarkedet virker indtil videre bemærkelsesvær-
digt robust. Det afspejler formentlig, at arbejdsgiverne
er tilbageholdende med at afskedige efter en periode
med stor mangel på arbejdskraft. I de fleste erhverv
har produktiviteten således været faldende det seneste
års tid.
Vi forventer, at opbremsningen i efterspørgslen fra
husholdningerne og udlandet efterhånden også omsæt-
tes til en mere afdæmpet efterspørgsel på arbejdskraft
og et fald i beskæftigelsen.
FIU, Alm.del - 2022-23 (2. samling) - Endeligt svar på spørgsmål 205: Spm. om talepapir fra samrådet den 17/5-23 om Økonomisk Redegørelse, maj 2023
Side 5 af 7
Samlet forventer vi et fald i beskæftigelsen på 22.000
personer fra 2022 til 2024. Men beskæftigelsen er aktu-
elt meget høj, så den ventes fortsat at ligge over det
strukturelle niveau, og tilsvarende ventes ledigheden at
ligge under det strukturelle niveau.
Arbejdsmarkedet ventes altså at forblive stramt, og vi
regner med en vis grad af mangel på arbejdskraft på
dele af arbejdsmarkedet.
Her i foråret er der blevet indgået centrale overens-
komstaftaler med et bredt flertal. Det er med til at
sikre en stabil udvikling på arbejdsmarkedet
Usikkerheden er dog fortsat stor på andre områder.
Blandt andet vil træghed i tilpasningen af inflationen
kunne påvirke købekraft og renter. Vi har også set uro
på de finansielle markeder som følge af bankproble-
mer i udlandet.
Inflationen er den største udfordring for dansk øko-
nomi lige nu. Samtidig ligger den økonomiske aktivitet
også på et højt niveau. Det ansvarlige er derfor, at vi
med et bredt flertal vedtog en stram finanslov for
2023.
Samlet set strammer vi finanspolitikken markant i
2023 svarende til en finanseffekt på 0,9 procentpoint.
Det er nemlig vigtigt, at vi ikke skubber på inflationen.
Danmark har et godt udgangspunkt til at tilrettelægge
vores finanspolitik, både nu, hvor der er pres på øko-
nomiens ledige ressourcer, og i den afdæmpning, der
FIU, Alm.del - 2022-23 (2. samling) - Endeligt svar på spørgsmål 205: Spm. om talepapir fra samrådet den 17/5-23 om Økonomisk Redegørelse, maj 2023
Side 6 af 7
tegner sig forude. Det skyldes blandt andet, at de of-
fentlige finanser overordnet er sunde
med solide
overskud og lav gæld.
Overskuddet på den faktiske offentlige saldo var på
godt 3 pct. af BNP i 2022. Det var det højeste offent-
lige overskud blandt EU-landene. Og der er også ud-
sigt til overskud i år og næste år. Det gælder også på
den strukturelle saldo.
Samtidig er den danske ØMU-gæld
blandt EU’s lave-
ste og forventes at forblive lav de kommende år. Og
Danmark har en offentlig nettoformue, fordi vi har
flere finansielle aktiver end passiver.
Til slut er der grund til at hæfte sig ved, at vi trods
modvind fra udlandet har en tilpasningsdygtig øko-
nomi uden væsentlige ubalancer.
En periode med mere afdæmpet vækst, men fortsat
med beskæftigelse på et meget højt niveau og lav ledig-
hed, er udtryk for en fornuftig økonomisk udvikling,
som lægger et godt spor for økonomien på lidt længere
sigt.
Baggrunden for, at dansk økonomi står godt, er de
mange reformer, som ansvarlige regeringer fra begge
sider af folketinget har gennemført de seneste årtier.
Det spor skal vi fortsætte i. Det er derfor, vi som rege-
ring holder fast i at lave reformer.
Vi har vigtige prioriteter i forhold til sikkerhed, for-
svar, skat, grøn omstilling og velfærd.
FIU, Alm.del - 2022-23 (2. samling) - Endeligt svar på spørgsmål 205: Spm. om talepapir fra samrådet den 17/5-23 om Økonomisk Redegørelse, maj 2023
Side 7 af 7
Tak for ordet.