Finansudvalget 2022-23 (2. samling)
FIU Alm.del
Offentligt
2720932_0001.png
Folketingets Finansudvalg
Christiansborg
7. juni 2023
Svar på Finansudvalgets spørgsmål nr. 199 (Alm. del) af 15. maj
2023
Spørgsmål
Vil ministeren redegøre for, hvordan EU-Kommissionens lovgivningsforslag til en
reform af EU's ramme for økonomisk styring af 26. april 2023 præcis skærper
håndhævelsen af reglerne, herunder hvilke finansielle sanktioner kan tages i brug
med de nye forslag, og hvordan de adskiller sig fra de finansielle sanktioner, der
tages i brug under de nuværende regler? Spørgsmålet skal ses i sammenhæng
med, at det af EU-Kommissionen orientering fra 9. november 2022 fremgik, at
“Macroeconomic conditionality exists for structural funds and for the RRF and
would be applied in a similar spirit. EU financing could also be suspended when
Member States have not taken effective action to correct their excessive deficit.”
Svar
Kommissionen lægger med sin pakke med forslag til nye finanspolitiske regler af
26. april 2023 op til håndhævelse af de finanspolitiske regler blandt andet ved lø-
bende overvågning af landenes efterlevelse af reglerne under det europæiske seme-
ster samt via procedurer for tildeling af henstillinger og sanktioner rettet eurolande
i visse tilfælde, hvor henstillinger ikke efterleves.
Kommissionen lægger konkret op til at fastholde, at EU-landene ligesom under de
eksisterende regler kan tildeles henstillinger fra Rådet ved underskud på den faktiske
offentlige saldo, der overskrider 3 pct. af BNP, såkaldte
underskudshenstillinger.
Hvis
et land, der vurderes at have substantielle gældsudfordringer, overskrider 3-pro-
centsgrænsen, vil det som hovedregel medføre, at Kommissionen foreslår Rådet at
vedtage en
underskudshenstilling.
Kommissionen lægger ligeledes op til, at Rådet kan tildele henstillinger i tilfælde af
høj gæld, såkaldte
gældshenstillinger.
Da der samtidig lægges op til en afskaffelse af
gældsreglen om årlig gældsreduktion på 1/20 af forskellen mellem gælden og græn-
sen på 60 pct. af BNP, vil
gældshenstillingerne
blive tildelt i tilfælde, hvor et land afviger
fra den sti for de offentlige nettoudgifter, som er fastsat i landets nationale mellem-
fristede plan. Hvis et land, der vurderes at have substantielle gældsudfordringer,
overskrider sin udgiftssti, vil det som hovedregel medføre, at Kommissionen fore-
slår Rådet at vedtage en
gældshenstilling.
FIU, Alm.del - 2022-23 (2. samling) - Endeligt svar på spørgsmål 199: Spm. om, hvordan EU-Kommissionens lovgivningsforslag til en reform af EU's ramme for økonomisk styring af 26. april 2023 præcis skærper håndhævelsen af reglerne
Side 2 af 2
Fsva. sanktioner lægger Kommissionen op til, at der som i de eksisterende regler
vil være mulighed for at pålægge eurolande sanktioner i form af bl.a. bøder ved
manglende efterlevelse af en henstilling. Kommissionens forslag lægger dog op til,
at sanktionerne over for eurolande, der ikke efterlever en henstilling, ændres, så
eventuelle bøder gøres mindre med henblik på i højere grad at tage bøderne i an-
vendelse.
Foruden bestemmelserne om sanktioner i de finanspolitiske regler er der i de gæl-
dende regler relateret samhørighedsfondene og genopretningsfaciliteten en såkaldt
konditionalitet, der gælder for
alle
EU-lande. Konditionaltiteten medfører, at
struktur- og genopretningsmidler kan tilbageholdes i tilfælde af manglende efterle-
velse af henstillinger om overskridelse af reglerne for underskud og gæld. Reglerne
om konditionalitet relateret til EU-budgettet ændres ikke med Kommissionens
forslag til reform af de finanspolitiske regler.
Med venlig hilsen
Stephanie Lose
Fung. økonomiminister