Finansudvalget 2022-23 (2. samling)
FIU Alm.del
Offentligt
Folketingets Finansudvalg
Christiansborg
7. juni 2023
Svar på Finansudvalgets spørgsmål nr. 199 (Alm. del) af 15. maj
2023
Spørgsmål
Vil ministeren redegøre for, hvordan EU-Kommissionens lovgivningsforslag til en
reform af EU's ramme for økonomisk styring af 26. april 2023 præcis skærper
håndhævelsen af reglerne, herunder hvilke finansielle sanktioner kan tages i brug
med de nye forslag, og hvordan de adskiller sig fra de finansielle sanktioner, der
tages i brug under de nuværende regler? Spørgsmålet skal ses i sammenhæng
med, at det af EU-Kommissionen orientering fra 9. november 2022 fremgik, at
“Macroeconomic conditionality exists for structural funds and for the RRF and
would be applied in a similar spirit. EU financing could also be suspended when
Member States have not taken effective action to correct their excessive deficit.”
Svar
Kommissionen lægger med sin pakke med forslag til nye finanspolitiske regler af
26. april 2023 op til håndhævelse af de finanspolitiske regler blandt andet ved lø-
bende overvågning af landenes efterlevelse af reglerne under det europæiske seme-
ster samt via procedurer for tildeling af henstillinger og sanktioner rettet eurolande
i visse tilfælde, hvor henstillinger ikke efterleves.
Kommissionen lægger konkret op til at fastholde, at EU-landene ligesom under de
eksisterende regler kan tildeles henstillinger fra Rådet ved underskud på den faktiske
offentlige saldo, der overskrider 3 pct. af BNP, såkaldte
underskudshenstillinger.
Hvis
et land, der vurderes at have substantielle gældsudfordringer, overskrider 3-pro-
centsgrænsen, vil det som hovedregel medføre, at Kommissionen foreslår Rådet at
vedtage en
underskudshenstilling.
Kommissionen lægger ligeledes op til, at Rådet kan tildele henstillinger i tilfælde af
høj gæld, såkaldte
gældshenstillinger.
Da der samtidig lægges op til en afskaffelse af
gældsreglen om årlig gældsreduktion på 1/20 af forskellen mellem gælden og græn-
sen på 60 pct. af BNP, vil
gældshenstillingerne
blive tildelt i tilfælde, hvor et land afviger
fra den sti for de offentlige nettoudgifter, som er fastsat i landets nationale mellem-
fristede plan. Hvis et land, der vurderes at have substantielle gældsudfordringer,
overskrider sin udgiftssti, vil det som hovedregel medføre, at Kommissionen fore-
slår Rådet at vedtage en
gældshenstilling.