Finansudvalget 2022-23 (2. samling)
FIU Alm.del
Offentligt
2722434_0001.png
Folketingets Finansudvalg
Christiansborg
12. juni 2023
Svar på Finansudvalgets spørgsmål nr. 185 (Alm. del) af 28. april
2023 stillet efter ønske fra Martin Lidegaard (RV)
Spørgsmål
Vil ministeren oplyse, hvor meget de offentlige finanser i gennemsnit styrkes ved
en stigning i arbejdsudbuddet med én person? Endvidere bedes oplyst, hvor me-
get arbejdsudbuddet i gennemsnit skal stige for at finansiere ansættelsen af én eks-
tra offentlig ansat.
Svar
Når arbejdsudbuddet øges, styrkes de offentlige finanser som følge af øgede of-
fentlige indtægter fra skat af øget lønindkomst og fra moms og afgifter af øget for-
brug. I det omfang arbejdsudbudsvirkningen afspejler øget deltagelse på arbejds-
markedet vil det øgede arbejdsudbud derudover afspejle sig i reducerede offentlige
udgifter til indkomsterstattende overførsler.
For tiltag der vedrører helt brede grupper på arbejdsmarkedet
og ikke kun speci-
fikke overførselsgrupper mv.
indregner Finansministeriet i tillæg afledte virknin-
ger på makroøkonomien. Det skyldes, at sådanne beregninger foretages på en ma-
kromodel, som tager højde for det samlede indkomstkredsløb, og som kan kvanti-
ficere virkninger af øget beskæftigelse på virksomhedsskatter (herunder selskabs-
skat) og andre skatter og afgifter knyttet til produktionen og virksomhedsejernes
forbrug. Det er fx tilfældet med opgørelse af virkninger af at forhøje folkepensi-
onsalderen.
Ændringer i arbejdsudbuddet som har virkninger på den gennemsnitlige løn på ar-
bejdsmarkedet vil endvidere have afledte virkninger på reguleringen af overfør-
selsindkomsterne. En stigning i andelen af beskæftigede med et lønniveau under
gennemsnittet kan fx bidrage til lidt lavere opgjort gennemsnitlig lønstigningstakt
og dermed via satsreguleringen have afledte virkninger på udgifter til overførsels-
indkomster.
Saldovirkninger for specifikke indkomstgrupper
Finansministeriet indregner ikke afledte makroeffekter, når der ses på virkninger
af at flytte specifikke grupper i beskæftigelse. Det skyldes, at der anvendes partielle
Finansministeriet · Christiansborg Slotsplads 1 · 1218 København K
FIU, Alm.del - 2022-23 (2. samling) - Endeligt svar på spørgsmål 185: MFU spm. om, hvor meget de offentlige finanser i gennemsnit styrkes ved en stigning i arbejdsudbuddet med én person
2722434_0002.png
Side 2 af 5
men detaljerede modeller til at skønne over arbejdsudbudsvirkninger af fx skatte-
ændringer, og at disse virkninger også vil afhænge af, hvor beskæftigelsen opstår.
Der er spurgt til virkningen af at øge arbejdsudbuddet med én person, men der er
som nævnt betydelig forskel på saldovirkningen af et øget arbejdsudbud alt efter,
hvilke personer det er, der øger deres arbejdsudbud. Det er således centralt hvil-
ken del af befolkningen virkningen kan henføres til.
Hvis arbejdsudbudsvirkningen kan henføres til, at en gennemsnitlig kontant-
hjælpsmodtager kommer i fuldtidsbeskæftigelse med en løn svarende til gennem-
snitslønnen for fuldtidsbeskæftigede, skønnes det at indebære en saldovirkning på
263.000 kr. (2023-niveau). Er det derimod øget arbejdstid blandt beskæftigede
topskatteydere, der ligger til grund for det øgede arbejdsudbud, vurderes saldo-
virkningen at være på 527.000 kr. pr. fuldtidsperson,
jf. tabel 1.
Tabel 1
Saldovirkning pr. fuldtidsperson i øget arbejdsudbud fordelt på, hvor arbejdsudbuddet kommer fra
Kroner årligt, 2023-niveau
Kontanthjælpsmodtager, der kommer i fuldtidsbeskæftigelse
Dagpengemodtager, der kommer i fuldtidsbeskæftigelse
Kandidatstuderende der kommer i fuldtidsbeskæftigelse (studiefremdrift)
Øget arbejdstid blandt ikke-topskatteydere
Øget arbejdstid blandt topskatteydere
Saldovirkning pr. fuldtidsperson
263.000
317.000
240.000
219.000
527.000
Anm.: Se anmærkning til tabel 2-4 nedenfor.
Kilde: Egne beregninger på baggrund af lovmodellens datagrundlag.
De opgjorte saldovirkninger i tabel 1 er nærmere beskrevet nedenfor.
Ikke beskæftigede
En gennemsnitlig dagpengemodtager, forstået som personer, der i mindst 90 pct.
af et indkomstår (47 uger) har modtaget dagpenge, har en årlig samlet indkomst
på 213.000 kr. før skat og afgifter, hvoraf 199.000 kr. kan henføres til overførsels-
indkomst i 2023-niveau. Indkomsten afspejler sig i en indkomstskat på 55.000 kr.
og en forventet afgift på forbruget på 40.000 kr. Dermed er den gennemsnitlige
dagpengemodtager forbundet med et skønnet negativt saldobidrag på 104.000 kr.,
jf. tabel 2.
Tabel 2
Styrkelse af den offentlige saldo ved at øge arbejdsudbuddet med én dagpengemodtager eller én
kontanthjælpsmodtager, der skifter til fuldtidsbeskæftigelse, 2023-niveau.
Overførsels-
Løn-
indkomst indkomst
Samlet Indkomst- Forbrugs-
indkomst
skat
afgifter
Bidrag til
off. saldo
Kroner årligt, 2023-niveau
Gennemsnitlig dagpengemodtager
1)
199.000
12.000
213.000
55.000
40.000
-104.000
FIU, Alm.del - 2022-23 (2. samling) - Endeligt svar på spørgsmål 185: MFU spm. om, hvor meget de offentlige finanser i gennemsnit styrkes ved en stigning i arbejdsudbuddet med én person
2722434_0003.png
Side 3 af 5
Efter skift til fuldtidsbeskæftigelse
*)
Ændring
5.000
-194.000
421.000
409.000
428.000
215.000
150.000
95.000
68.000
28.000
214.000
317.000
Gennemsnitlig kontanthjælpsmodtager
2)
Efter skift til fuldtidsbeskæftigelse
*)
Ændring
152.000
900
-151.000
7.000
363.000
356.000
159.000
364.000
204.000
40.000
124.000
84.000
32.000
60.000
28.000
-80.000
183.000
263.000
Anm.: Lønindkomsten er opgjort før AM-bidrag, men ekskl. arbejdsgiveradministrerede pensionsindbetalinger.
Den samlede indkomst omfatter personlig indkomst, positiv nettokapitalindkomst og positiv aktieindkomst.
Indkomstskatten er af hensyn til opgørelse af saldovirkningen opgjort inkl. AM-bidrag af pensionsindbetalin-
ger, der afregnes på indbetalingstidspunktet. Dette AM-bidrag fratrækkes ikke indkomsten ved opgørelse af
den disponible indkomst, idet det fraregnes i pensionsindbetalingen. De opgjorte virkninger er afrundet til
nærmeste 1.000 kr., hvilket indebærer, at summen af elementerne i tabellen ikke nødvendigvis stemmer med
de anførte totaler.
1)
Afgrænset ved personer, der i mindst 90 pct. af tiden i løbet af et indkomstår har modtaget dagpenge, ferie-
dagpenge eller dagpengeydelser i forbindelse med aktivering (dog ekskl. perioder i løntilskud idet ydelsen i
disse tilfælde er registreret som løn hos dagpengemodtageren).
2)
Afgrænset ved personer, der i mindst 90 pct. af tiden i løbet af et indkomstår har modtaget kontanthjælp eller
kontanthjælpsydelser i forbindelse med aktivering. Omfatter ikke uddannelseshjælp og SHO-ydelse.
*)
Ved skiftet til fuldtidsbeskæftigelse er de pågældende modtagne ydelser sat til nul og personen er tildelt en
årlig lønindkomst baseret på en individuelt beregnet/estimeret timeløn og en arbejdstid på 37 timer i 52
uger. Dertil kommer en beregnet/estimeret indbetaling til arbejdsgiveradministreret pensionsordning. For
dagpenge- og kontanthjælpsmodtagerene er timelønningerne baseret på de såkaldte skyggelønninger i for-
skelsbeløbsmodellen. Derved tages der højde for, at ledige i gennemsnit har et lavere indkomstpotentiale end
de, som allerede er i beskæftigelse, fx som følge af lavere gennemsnitligt uddannelses- og kvalifikationsni-
veau. Det medvirker til, at den løn, ledige kan opnå i beskæftigelse, generelt er lavere end gennemsnitslønnen
for beskæftigede. Opgørelsesmetoderne for disse skyggelønninger er nærmere beskrevet i notatet fm.dk/me-
dia/13911/arbejdspapir_22_2010_panelmodel_for_timeloen_i_DK.pdf.
Kilde: Egne beregninger på baggrund af lovmodellens datagrundlag.
Flyttes en gennemsnitlig dagpengemodtager hypotetisk til fuldtidsbeskæftigelse
forventes det at ville indebære et løft i samlet indkomst før skat på 215.000 kr. I
forhold til saldovirkningen af et sådant skift indgår der sparede offentlige udgifter
til indkomstoverførsler på 194.000 kr. og øgede indtægter fra skatter og afgifter på
123.000 kr. Dermed skønnes et skifte fra dagpenge til fuldtidsbeskæftigelse at
styrke den offentlige saldo med 317.000 kr.
For den gennemsnitlige kontanthjælpsmodtager er indkomstfremgangen ved over-
gang til beskæftigelse på 204.000 kr. før skat, hvilket omtrent er på niveau med
indkomstfremgangen for den gennemsnitlige dagpengemodtager, om end frem-
gangen er fra et lavere udgangspunkt. Saldobidraget skønnes at udgøre 263.000 kr.
ved skift fra kontanthjælp til fuldtidsbeskæftigelse.
Studerende
For studerende er der her taget udgangspunkt i en kandidatstuderende, som mod-
tager SU. Disse studerende har typisk et beskæftigelsesomfang under studiet, som
indebærer, at de offentlige indtægter omtrent modsvarer de offentlige udgifter til
SU, når der tages højde for skat og tilbageløb fra moms og afgifter,
jf. tabel 3.
Sam-
let set giver en øget studiefremdrift, som omsættes til fuldtidsbeskæftigelse en sal-
dovirkning på 240.000 kr.
FIU, Alm.del - 2022-23 (2. samling) - Endeligt svar på spørgsmål 185: MFU spm. om, hvor meget de offentlige finanser i gennemsnit styrkes ved en stigning i arbejdsudbuddet med én person
2722434_0004.png
Side 4 af 5
Tabel 3
Styrkelse af den offentlige saldo ved at øge arbejdsudbuddet svarende til at én studerende skifter til
fuldtidsbeskæftigelse som følge af øget studiefremdrift, 2023-niveau.
Overførsels-
indkomst
Løn-
indkomst
Samlet Indkomst-
indkomst
skat
Forbrugs-
afgifter
Bidrag til
off. saldo
Kroner årligt, 2023-niveau
Gennemsnitlig kandidatstude-
rende som modtager SU
Efter skift til fuldtidsbeskæfti-
gelse
Ændring
70.000
0
-70.000
88.000
471.000
383.000
157.000
471.000
314.000
44.000
171.000
127.000
26.000
69.000
43.000
0
240.000
240.000
Anm.: Det er lagt til grund. at den studerende gennemfører uddannelsen således at taxameterudgifter er upåvirket
og at personen opnår løn som en gennemsnitlig kandidatuddannet. Der er set bort fra øvrige offentlige ind-
komstoverførsler, som antages at være upåvirket af overgangen til beskæftigelse. Der er ligeledes set bort fra
kapital- og aktieindkomst. Virkningerne er opgjort efter samme principper som udspillet
Forberedt på fremtiden
I,
nærmere beskrevet i faktaarket https://ufm.dk/aktuelt/pressemeddelelser/2023/nye-fleksible-universi-
tetsveje-er-forste-udspil-i-ny-sammenhaengende-reformkurs-pa-uddannelsesomradet/faktaark-opdaterede-
skon-pa-arbejdsudbud-og-virkning-pa-den-offentlige-saldo.pdf.
Kilde: Egne beregninger på baggrund af lovmodellens datagrundlag.
Ordinært beskæftigede
Arbejdsudbuddet kan også øges ved, at de beskæftigede arbejder mere, fx ved en
reduktion af marginalskatten. Igen afhænger virkningerne af, hvor i indkomstfor-
delingen arbejdsudbuddet opstår, fx om det er blandt personer under eller over
topskattegrænsen,
jf. tabel 4.
Tabel 4
Styrkelse af den offentlige saldo ved at øge arbejdsudbuddet svarende til én fuldtidsperson blandt
de beskæftigede, 2023-niveau.
Lønindkomst
Indkomstskat
Forbrugsafgifter
Bidrag til
off. saldo
Kroner årligt, 2023-niveau
Gennemsnitlig ikke-topskattebetaler
Gennemsnitlig topskattebetaler
393.000
786.000
166.000
447.000
53.000
80.000
219.000
527.000
Anm.: Lønindkomsten er opgjort før AM-bidrag, men ekskl. arbejdsgiveradministrerede pensionsindbetalinger.
Indkomstskatten er af hensyn til opgørelse af saldovirkningen opgjort inkl. AM-bidrag af pensionsindbetalin-
ger, der afregnes på indbetalingstidspunktet. Dette AM-bidrag fratrækkes ikke indkomsten ved opgørelse af
den disponible indkomst, idet det fraregnes i pensionsindbetalingen. De opgjorte virkninger er afrundet til
nærmeste 1.000 kr., hvilket indebærer, at summen af elementerne i tabellen ikke nødvendigvis stemmer med
de anførte totaler. Beregningen er foretaget ved propertionalt at øge arbejdstimerne med én promille for
derefter at omrenge til en virkning pr. fuldtidsperson.
Kilde: Egne beregninger på baggrund af lovmodellens datagrundlag.
Finansieringsbehov ved ansættelse af én ekstra offentligt ansat
Udgifter til offentligt ansatte varierer over stillingskategorier, og finansieringsbe-
hovet afhænger derfor af, hvilken type offentligt ansatte, der skal ansættes,
jf. tabel
5.
FIU, Alm.del - 2022-23 (2. samling) - Endeligt svar på spørgsmål 185: MFU spm. om, hvor meget de offentlige finanser i gennemsnit styrkes ved en stigning i arbejdsudbuddet med én person
2722434_0005.png
Side 5 af 5
Tabel 5
Finansieringsbehov ved ansættelse af én ekstra offentlig fuldtidsbeskæftiget opgjort på fire udvalgte
overenskomstområder
Kr., 2023-priser
Sygeplejeske
Folkeskolelærer
SOSU-assistent
Læge
Årlig lønudgift tillagt overhead pr. fuldtidsbeskæftiget
640.000
690.000
540.000
1.100.000
Anm.: Opgørelsen er ekskl. elever, fleksjob og ekstraordinært ansatte..
Sygeplejeske
omfatter stillingskategorierne sygeplejersker og ledende sygeplejersker under
overenskomstområderne syge- og sundhedspersonale.
Folkeskolelærer
omfatter stillingskategorierne
børnehaveklasseledere, lærere, timelønnede lærere og øvrige lærere mv. under overenskomstområdet lærere
m.fl. i folkeskolen og specialundervisning.
SOSU-assistent
omfatter stillingskategorien social- og
sundhedsassistenter under overenskomstområderne social- og sundhedspersonale, KL og social- og
sundhedspersonale, Regioner.
Læge
omfatter stillingskategorierne under overenskomstområderne kommunal-
læger, overlæger, lægelige chefer mv., speciallægekonsulenter, honorarlønnede sygehuslæger og underordnede
læger (reservelæger). Overhead dækker over de udgifter, som en arbejdsgiver skal betale
ud over lønnen -
for en medarbejder. Det dækker blandt andet over udgifter til oplæring, udstyr mv. Denne er forudsat at ud-
gøre 20 pct.
Kilde: KRL
Kommunernes og Regionerns Løndatakontor.
Finansieringsbehovet omfatter alene lønudgiften før skat, da der ikke indregnes
tilbageløb eller adfærdsvirkninger. Det skyldes, at øgede udgifter til offentlig be-
skæftigelse ikke i sig selv påvirker udbuddet af arbejdskraft eller de overordnede
strukturer på arbejdsmarkedet, og derfor påvirker det heller ikke den samlede be-
skæftigelse. Når den offentlige beskæftigelse øges, lægges det derfor til grund, at
der samlet set ikke vil være et tilbageløb fra skat, moms og afgifter, fordi der vil
være et tilsvarende fald i den private beskæftigelse.
Afhængigt af, hvordan arbejdsudbuddet øges og hvilken type offentlige ansatte,
der skal ansættes, skal arbejdsudbuddet på baggrund af ovenstående eksempler
øges med 1-5 fuldtidspersoner for at finansiere udgifterne. Hertil kommer dog
evt. direkte udgifter eller indtægter til tiltag, som skal lægge til grund for stigningen
i arbejdsudbuddet.
Med venlig hilsen
Morten Bødskov
Fg. Finansminister