Finansudvalget 2022-23 (2. samling)
FIU Alm.del
Offentligt
Folketingets Finansudvalg
Christiansborg
2. maj 2023
Svar på Finansudvalgets spørgsmål nr. 165 (Alm. del) af 18. april
2023 stillet efter ønske fra Pelle Dragsted (EL)
Spørgsmål
Vil ministeren beregne det demografiske- og velstandskorrigerede træk fra 2010 til
2023, dvs. det offentlige forbrug, der både følger det beregnede demografiske træk
og lønudviklingen? Ministeren bedes opgøre det demografiske- og velstandsregu-
lerede træk i mia. kr. med 2010 som basisår og som en årlig vækstrate og sammen-
ligne dette med udviklingen i det offentlige forbrug?
Ministeren bedes korrigere for ekstraordinære udgifter knyttet til indsatser vedrø-
rende covid-19 og udgifter relateret til den russiske invasion af Ukraine herunder
tilstrømning af fordrevne. Udgifter relateret til Ukraine bedes afgrænset som den
type af udgifter, der ved bekendtgørelse nr. 709 af 24. maj 2022 (Bekendtgørelse
om undtagelse af udgifter fra udgiftslofterne i 2022 afledt af den russiske invasion)
er undtaget udgiftslofterne i 2022. Udgifter relateret til Covid-19 bedes afgrænset
på samme måde som i analysen af det offentlige forbrug i kapitel 8.4 i Økonomisk
Redegørelse fra marts 2023.
Spørgsmålet ønskes besvaret senest 2 dage forud for besvarelsen af samråds-
spørgsmål C
Svar
Finansministeriets beregningstekniske princip til fremskrivning af det offentlige
forbrug i perioden efter den mellemfristede planlægningshorisont (dvs. efter 2030)
tager udgangspunkt i, at det offentlige forbrug vil udgøre en uændret andel af
BNP efter 2030
i en ”steady state”-situation,
hvor befolkningssammensætningen
på alder, herkomst mv. er uændret. I fremskrivningerne antages antallet af brugere
af den offentlige service at følge det beregnede demografiske træk, og de nomi-
nelle udgifter pr. bruger antages at følge lønudviklingen, som forudsættes ens i
den private og den offentlige sektor. Tilsvarende principper anvendes i holdbar-
hedsvurderinger fra DØR, DREAM, EU m.fl.
Det langsigtede fremskrivningsprincip svarer omtrent
–
ved gældende antagelser
om varekøbskvoten i det offentlige forbrug og om produktivitetsvæksten i de pri-
vate erhverv, der leverer til offentligt varekøb mv.
–
til, at væksten i det offentlige
forbrug med det beregningstekniske princip er ca. �½ pct.-point højere pr. år end
væksten i det demografiske træk. Denne approksimation vurderes dækkende for
perioden efter 2000 og anvendes i det følgende.
Finansministeriet · Christiansborg Slotsplads 1 · 1218 København K