Finansudvalget 2022-23 (2. samling)
FIU Alm.del
Offentligt
2700268_0001.png
Folketingets Finansudvalg
Christiansborg
2. maj 2023
Svar på Finansudvalgets spørgsmål nr. 164 (Alm. del) af 18. april
2023 stillet efter ønske fra Pelle Dragsted (EL)
Spørgsmål
Vil ministeren beregne det demografiske- og velstandskorrigerede træk fra 2023 til
2030, dvs. det nominelle offentlige forbrug, der følger det beregnede demografi-
ske træk og lønudviklingen? Det skal i den forbindelse bemærkes, at Det Økono-
miske Råds formandskab foretog en lignende beregning inden for den mellemfri-
stede periode i deres efterårsrapport fra 2022.
Ministeren bedes opgøre det demografiske- og velstandskorrigerede træk i mia. kr.
med 2023 som basisår og som en årlig vækstrate og sammenligne dette med ud-
viklingen i det offentlige forbrug korrigeret for ekstraordinære udgifter knyttet til
indsatser vedrørende covid-19 samt udgifter relateret til den russiske invasion af
Ukraine herunder tilstrømning af fordrevne. Udgifter relateret til Ukraine bedes
afgrænset som den type udgifter, der ved bekendtgørelse nr. 709 af 24. maj 2022
(Bekendtgørelse om undtagelse af udgifter fra udgiftslofterne i 2022 afledt af den
russiske invasion) er undtaget udgiftslofterne i 2022. Såfremt ændringen af ferielo-
ven i 2020 har påvirket væksten i det offentlige forbrug bedes ministeren også
korrigere for dette. Udgifter relateret til Covid-19 bedes afgrænset på samme
måde som i analysen af det offentlige forbrug i kapitel 8.4 i Økonomisk Redegø-
relse fra marts 2023.
Spørgsmålet ønskes besvaret senest 2 dage forud for besvarelsen af samråds-
spørgsmål C
Svar
Finansministeriets beregningstekniske princip til fremskrivning af det offentlige
forbrug i perioden efter den mellemfristede planlægningshorisont (dvs. efter 2030)
tager udgangspunkt i, at det offentlige forbrug vil udgøre en uændret andel af
BNP efter 2030 i en ”steady state”-situation,
hvor befolkningssammensætningen
på alder, herkomst mv. er uændret. I fremskrivningerne antages antallet af brugere
af den offentlige service at følge det beregnede demografiske træk, og de nomi-
nelle udgifter pr. bruger antages at følge lønudviklingen, som forudsættes ens i
den private og den offentlige sektor. Tilsvarende principper anvendes i holdbar-
hedsvurderinger fra DØR, DREAM, EU m.fl.
Finansministeriet · Christiansborg Slotsplads 1 · 1218 København K
FIU, Alm.del - 2022-23 (2. samling) - Endeligt svar på spørgsmål 164: Spm. om det demografiske- og velstandskorrigerede træk fra 2023 til 2030
Side 2 af 3
Det langsigtede fremskrivningsprincip svarer omtrent
ved gældende antagelser
om varekøbskvoten i det offentlige forbrug og om produktivitetsvæksten i de pri-
vate erhverv, der leverer til offentligt varekøb mv.
til, at væksten i det offentlige
forbrug med det beregningstekniske princip er ca. �½ pct.-point højere pr. år end
væksten i det demografiske træk. Denne approksimation anvendes i det følgende.
I
tabel 1
fremgår udviklingen i det offentlige forbrug frem mod 2030 (korrigeret
for midlertidige udgifter relateret til covid-19) i
2030-planforløbet: Grundlag for udgifts-
poster 2023,
august 2022 sammenholdt med væksten i det demografiske træk samt
væksten med det langsigtede beregningstekniske princip. Det bemærkes, at der i
væksten i det offentlige forbrug i
2030-planforløbet: Grundlag for udgiftsposter 2023,
au-
gust 2022, blandt andet var indregnet beregningstekniske forudsætninger om stig-
ningen i udgifter til forsvar og sikkerhed frem mod et niveau på 2 pct. af BNP i
2033. Hertil kommer, at det grønne råderum i
2030-planforløbet
beregningsteknisk
er indregnet som en del af det offentlige forbrug.
Der udarbejdes ikke skøn for den offentlige forbrugsvækst ekskl. midlertidige ud-
gifter vedr. håndteringen af situationen i Ukraine. Merudgifterne forbundet med
håndteringen af situationen i Ukraine skønnes med betydelig usikkerhed at øge de
offentlige forbrugsudgifter med ca. 1 pct. (svarende til ca. 5-6 mia. kr.) i 2023,
jf.
også Svar på Finansudvalgets spørgsmål nr. 6 (L 65) af 27. marts 2023.
Fsva. konsekvensen af den nye ferielov henvises der til besvarelse af finansud-
valgsspørgsmål nr. 162 (Alm. del) af 18. april 2023.
FIU, Alm.del - 2022-23 (2. samling) - Endeligt svar på spørgsmål 164: Spm. om det demografiske- og velstandskorrigerede træk fra 2023 til 2030
2700268_0003.png
Side 3 af 3
Tabel 1
Udviklingen i det offentlige forbrug (ekskl. afskrivninger) og væksten i det demografiske træk
med/uden beregningsteknisk velstandsopskrivning svarende til det langsigtede beregningstekniske
princip, fra 2023 til 2030
2024
Pct.
(1) Realvækst i det offentlige forbrug
(korrigeret for midlertidige
COVID-19 udgifter)
(2) Vækst i det demografiske træk
(3) Vækst i det demografiske træk tillagt
beregningsteknisk velstandsopskrivning
- forskel (pct.-point) (1)-(2)
- forskel (pct.-point) (1)-(3)
0,6
0,4
0,9
0,2
-0,3
1,5
0,5
1,0
1,0
0,5
1,1
0,5
1,0
0,6
0,1
1,0
0,6
1,1
0,5
0,0
1,0
0,6
1,1
0,4
-0,1
0,9
0,6
1,1
0,3
-0,2
1,1
0,6
1,1
0,5
0,0
2025
2026
2027
2028
2029
2030
Akk. vækst, mia. kr. (2023-priser)
(1) Realvækst i det offentlige forbrug
(korrigeret for midlertidige
COVID-19 udgifter)
(2) Vækst i det demografiske træk
(3) Vækst i det demografiske træk tillagt
beregningsteknisk velstandsopskrivning
- forskel (1)-(2)
- forskel (1)-(3)
3�½
2�½
1
-1¾
12�½
5
10¾
19
8
16¼
11
2�½
25
11¼
22¼
14
31¼
14�½
28�½
16¾
36�½
17¾
34�½
18¾
2
43¼
21¼
40¾
22
Anm.: Væksten i det demografiske træk er beregnet på baggrund af det offentlige forbrug ekskl. afskrivninger. Det
offentlige forbrug er opgjort ved input-metoden ekskl. afskrivninger. Det offentlige forbrug er korrigeret for
midlertidige udgifter relateret til covid-19 baseret på
2030-planforløbet: Grundlag for udgiftslofter 2023,
august
2022.
Kilde: Danmarks Statistik,
2030-planforløb: Grundlag for udgiftslofter 2026,
august 2022 og egne beregninger.
Med venlig hilsen
Nicolai Wammen
Finansminister