Finansudvalget 2022-23 (2. samling)
FIU Alm.del
Offentligt
Folketingets Finansudvalg
Christiansborg
2. maj 2023
Svar på Finansudvalgets spørgsmål nr. 164 (Alm. del) af 18. april
2023 stillet efter ønske fra Pelle Dragsted (EL)
Spørgsmål
Vil ministeren beregne det demografiske- og velstandskorrigerede træk fra 2023 til
2030, dvs. det nominelle offentlige forbrug, der følger det beregnede demografi-
ske træk og lønudviklingen? Det skal i den forbindelse bemærkes, at Det Økono-
miske Råds formandskab foretog en lignende beregning inden for den mellemfri-
stede periode i deres efterårsrapport fra 2022.
Ministeren bedes opgøre det demografiske- og velstandskorrigerede træk i mia. kr.
med 2023 som basisår og som en årlig vækstrate og sammenligne dette med ud-
viklingen i det offentlige forbrug korrigeret for ekstraordinære udgifter knyttet til
indsatser vedrørende covid-19 samt udgifter relateret til den russiske invasion af
Ukraine herunder tilstrømning af fordrevne. Udgifter relateret til Ukraine bedes
afgrænset som den type udgifter, der ved bekendtgørelse nr. 709 af 24. maj 2022
(Bekendtgørelse om undtagelse af udgifter fra udgiftslofterne i 2022 afledt af den
russiske invasion) er undtaget udgiftslofterne i 2022. Såfremt ændringen af ferielo-
ven i 2020 har påvirket væksten i det offentlige forbrug bedes ministeren også
korrigere for dette. Udgifter relateret til Covid-19 bedes afgrænset på samme
måde som i analysen af det offentlige forbrug i kapitel 8.4 i Økonomisk Redegø-
relse fra marts 2023.
Spørgsmålet ønskes besvaret senest 2 dage forud for besvarelsen af samråds-
spørgsmål C
Svar
Finansministeriets beregningstekniske princip til fremskrivning af det offentlige
forbrug i perioden efter den mellemfristede planlægningshorisont (dvs. efter 2030)
tager udgangspunkt i, at det offentlige forbrug vil udgøre en uændret andel af
BNP efter 2030 i en ”steady state”-situation,
hvor befolkningssammensætningen
på alder, herkomst mv. er uændret. I fremskrivningerne antages antallet af brugere
af den offentlige service at følge det beregnede demografiske træk, og de nomi-
nelle udgifter pr. bruger antages at følge lønudviklingen, som forudsættes ens i
den private og den offentlige sektor. Tilsvarende principper anvendes i holdbar-
hedsvurderinger fra DØR, DREAM, EU m.fl.
Finansministeriet · Christiansborg Slotsplads 1 · 1218 København K