Finansudvalget 2022-23 (2. samling)
FIU Alm.del
Offentligt
2683835_0001.png
Folketingets Finansudvalg
Christiansborg
28. marts 2023
Svar på Finansudvalgets spørgsmål nr. 150 (Alm. del) af 23.
marts 2023
Spørgsmål
Vil ministeren oversende sit talepapir fra samrådet den 13. januar 2023 om det
europæiske semester 2023, jf. FIU alm. del - samrådsspm. A?
Svar
Talepapir til samråd 13. januar 2023 er vedlagt i bilag 1.
Det bemærkes, at det talte ord gælder.
Med venlig hilsen
Stephanie Lose
Fung. økonomiminister
FIU, Alm.del - 2022-23 (2. samling) - Endeligt svar på spørgsmål 150: Spm. om talepapir fra samrådet den 13/1-23 om det europæiske semester 2023
Side 2 af 15
Bilag 1
Økonomiministerens talepapir til samråd i FIU 13. januar 2023
Indledning
Tak for invitationen til dette samråd om det europæiske se-
mester. Som ny økonomiminister har jeg fået ansvaret for
det internationale økonomiske område. Jeg ser frem til
samarbejdet med jer i udvalgene.
Samrådet følger (som bekendt) af udvalgenes beretning om
et nationalt semester fra 2013, der giver mulighed for drøf-
telser af det europæiske semester mellem regeringen og
Folketinget.
I dag vil jeg komme omkring følgende hovedpunkter:
- En kort introduktion til det europæiske semester og dets
udvikling de seneste år.
- Herefter en redegørelse for Kommissionens udspil, dvs.
strategi for bæredygtig vækst for 2023, anbefalinger til euroområ-
det som helhed,
og
varslingsrapport
om makroøkonomiske
ubalancer.
- Til sidst vil jeg give regeringens vurdering af Kommissi-
onens udspil og kort opsummere, hvad der er gjort for
at følge op på de
landespecifikke anbefalinger
til Danmark
fra i sommer.
FIU, Alm.del - 2022-23 (2. samling) - Endeligt svar på spørgsmål 150: Spm. om talepapir fra samrådet den 13/1-23 om det europæiske semester 2023
2683835_0003.png
Side 3 af 15
Først til introduktionen til det europæiske semester:
Det europæiske semester sætter rammen for samarbejdet
om økonomisk politik i EU, herunder analyser og drøftel-
ser af den økonomiske politik. Semesteret er en fast, årlig
proces, der blev indledt i november sidste år med blandt
andet Kommissionens økonomiske prioriteter for 2023, og
ender med Rådets vedtagelse af anbefalinger til de enkelte
EU-lande til sommer.
Semesteret blev etableret i 2011, hvor finanskrisen og den
efterfølgende statsgældskrise påvirkede de europæiske øko-
nomier. Mange lande var plaget af lav vækst, svage offent-
lige finanser, høj arbejdsløshed, udfordringer i den finan-
sielle sektor og forskellige makroøkonomiske ubalancer.
EU-landene aftalte derfor det europæiske semester for at
hjælpe hinanden i den rigtige retning mod mere sunde og
holdbare økonomier.
I årene, der fulgte, fik mange lande gradvist bedre styr på
økonomien. Det var blandt andet reformer anbefalet under
det europæiske semester, der var med til at forbedre de eu-
ropæiske økonomier.
Det europæiske semester er over årene løbende blevet til-
passet den økonomiske udvikling. Efter at have haft et
FIU, Alm.del - 2022-23 (2. samling) - Endeligt svar på spørgsmål 150: Spm. om talepapir fra samrådet den 13/1-23 om det europæiske semester 2023
Side 4 af 15
stærkt fokus på krisehåndtering i de første år, fik semesteret
gradvist større fokus på nye udfordringer, herunder de øko-
nomiske aspekter af den grønne omstilling.
De seneste år har vi igen stået over for kriser, herunder
pandemien, hvilket har øget semesterets fokus på krise-
håndtering og økonomisk genopretning.
Siden 2020 har semesteret således spillet en central rolle i
implementeringen af genopretningsfaciliteten, som blev
vedtaget under pandemien, og som yder direkte støtte og
lån til EU-landene i takt med implementering af aftalte re-
former og investeringer.
Vi ser også, at krigen i Ukraine og den medfølgende ener-
gikrise i disse år sætter sine tydelige spor i semesteret.
Blandt andet modtog alle EU-landene i 2022 anbefalinger
om at reducere afhængigheden af fossile brændstoffer.
Og der er et generelt fokus på håndteringen af de negative
effekter af krigen for europæisk økonomi, som foruden de
stigende energipriser også kommer til udtryk ved stor usik-
kerhed, svækket forbrugertillid og lavere samhandel.
FIU, Alm.del - 2022-23 (2. samling) - Endeligt svar på spørgsmål 150: Spm. om talepapir fra samrådet den 13/1-23 om det europæiske semester 2023
Side 5 af 15
De turbulente år, som europæisk økonomi befinder sig i,
har samtidig givet de traditionelle fokusområder øget rele-
vans, herunder arbejdet med at få nedbragt skadelige uba-
lancer og sikret økonomierne mod nye kriser.
De økonomiske udfordringer, vi står overfor i EU, afspej-
les generelt i Kommissionens pakke, som indleder det eu-
ropæiske semester for 2023, herunder Kommissionens år-
lige
strategi for bæredygtig vækst.
Kommissionens årlige strategi for bæredygtig vækst
Kommissionens
strategi for bæredygtig vækst
fremlægger fire
prioriteter for det økonomiske samarbejde og det europæ-
iske semester i 2023:
o
Bæredygtighed
o
Produktivitet
o
Social retfærdighed
o
Makroøkonomisk stabilitet
Kommissionen fremhæver, at prioriteringen af
bæredyg-
tighed
på kort sigt handler om at håndtere konsekvenserne
af de stigende energipriser som følger af krigen i Ukraine
uden at svække incitamenterne til at reducere energiforbru-
get og udrulle bæredygtig energi. Det handler blandt andet
FIU, Alm.del - 2022-23 (2. samling) - Endeligt svar på spørgsmål 150: Spm. om talepapir fra samrådet den 13/1-23 om det europæiske semester 2023
Side 6 af 15
om at reducere afhængigheden af russisk energi og gen-
nemføre støttetiltag målrettet dem, der er hårdest ramt af
krisen, uden at øge inflationspresset.
Derudover bør EU-landene prioritere målsætningerne i
den europæiske grønne pagt og fit-for-55 pakken. Det
handler blandt andet om at fortsætte implementeringen af
EU-landenes genopretningsplaner, prioritere grønne inve-
steringer og forbedre rammebetingelserne for den grønne
omstilling. EU-landene bør fx prioritere reformer af skat-
tesystemet, der i højere grad tilpasser skatter og afgifter til
klimamålsætningerne.
Prioriteringen af
produktivitet
lægger op til, at EU og EU-
landene på kort sigt skal håndtere virksomhedernes udfor-
dringer som følge af forstyrrelser af de globale forsynings-
kæder ved bl.a. at diversificere handlen med tredjelande.
Derudover bør produktiviteten styrkes ved at sikre et vel-
fungerende indre marked, mindske administrative byrder
samt fremme investeringer i arbejdsstyrkens færdigheder,
digitalisering samt forskning og udvikling.
Prioriteringen af
social retfærdighed
handler på kort sigt
om at håndtere de sociale konsekvenser af de stigende
FIU, Alm.del - 2022-23 (2. samling) - Endeligt svar på spørgsmål 150: Spm. om talepapir fra samrådet den 13/1-23 om det europæiske semester 2023
Side 7 af 15
energipriser ved støttetiltag, der er målrettede og ikke
mindsker incitamenterne til at reducere energiforbruget.
Derudover handler det sociale fokus om at fremme beskæf-
tigelsen ved at forbedre arbejdsstyrkens færdigheder og
gennem effektive arbejdsmarkedspolitiker. EU-landene
bør også forbedre dækningsgraden og effektiviteten af de
sociale sikkerhedsnet.
Prioriteringen af
makroøkonomisk stabilitet
handler om
at sikre sunde og holdbare offentlige finanser, styrke øko-
nomiernes modstandsdygtighed og fremme sunde investe-
ringer. Finanspolitikken bør være overordnet neutral i
2023, ikke øge inflationspresset og tage højde for de for-
skellige nationale udgangspunkter. EU-lande med høj gæld
skal fx have en forsigtig tilgang til finanspolitikkerne.
Anbefalingerne til euroområdet som helhed
Euroanbefalingerne
afspejler flere af de samme temaer.
Eurolandene anbefales blandt andet at føre holdbar finans-
politik, der ikke øget inflationspresset, og koordinere even-
tuelle støttetiltag i lyset af energikrisen. Derudover anbefa-
les eurolandene at sikre finansiel stabilitet, fremme grønne
og digitale investeringer, at fortsætte arbejdet at fremme
den finansielle integration.
FIU, Alm.del - 2022-23 (2. samling) - Endeligt svar på spørgsmål 150: Spm. om talepapir fra samrådet den 13/1-23 om det europæiske semester 2023
Side 8 af 15
Anbefalingerne vil sætte retning for de senere
landespecifikke
anbefalinger
til de enkelte eurolande, som godkendes af
ECOFIN i juni.
Varslingsrapporten om makroøkonomiske ubalancer
Kommissionens
varslingsrapport om makroøkonomiske ubalan-
cer
vil også være med til at sætte retning for de landespeci-
fikke anbefalinger, der skal godkendes i juni.
Varslingsrapporten indleder hvert år samarbejdet om
makroøkonomiske ubalancer. Samarbejdet har til formål at
forebygge økonomiske ubalancer i EU-landene, før de ud-
vikler sig og eventuelt medfører kriser, samt håndtere uba-
lancerne, hvis de alligevel opstår.
Hvis varslingsrapporten vurderer, at EU-lande har poten-
tielle ubalancer, vil Kommissionen i maj eller juni 2023
fremlægge
dybdegående analyser
for hvert af disse lande. Her
vurderes det, om landene har ubalancer eller har risiko for
det og derfor bør modtage konkrete landespecifikke anbe-
falinger om at korrigere eller forebygge dem.
Varslingsrapporten for 2023 konkluderer overordnet, at
der er risici relateret til ubalancer i en række lande, og at der
skal udarbejdes dybdegående analyser om 17 lande.
FIU, Alm.del - 2022-23 (2. samling) - Endeligt svar på spørgsmål 150: Spm. om talepapir fra samrådet den 13/1-23 om det europæiske semester 2023
2683835_0009.png
Side 9 af 15
Det er bl.a. andet tilfældet for de 10 lande, som oplevede
makroøkonomiske ubalancer sidste år, og som fortsat op-
lever flere af de samme risici. Der er bl.a. tale om høj of-
fentlig og privat gæld, svagheder i den finansielle sektor og
svag konkurrenceevne. Derudover udpeges syv nye lande
til dybdegående analyser på grund af især bekymrende ud-
viklinger i konkurrenceevnen og på boligmarkederne.
Kommissionen vurderer, at der
ikke
er risiko for ubalancer
i Danmark.
Kommissionen bemærker bl.a., at overskuddet på beta-
lingsbalancen fortsat er højt, men ventes at falde i de kom-
mende år. Overskuddet skyldes bl.a. afkast fra store for-
muer i udlandet. Det fremhæves, at Danmark generelt ikke
er udfordret i forhold til konkurrenceevnen, men at en-
hedslønomkostningerne ventes at stige i 2023.
Kommissionen fremhæver også, at der er høj privat brut-
togæld i Danmark, og at boligpriserne er høje og har været
stigende i 2021 og begyndelsen af 2022. Kommissionen
nævner dog samtidig vendingen i udviklingen i boligpri-
serne.
FIU, Alm.del - 2022-23 (2. samling) - Endeligt svar på spørgsmål 150: Spm. om talepapir fra samrådet den 13/1-23 om det europæiske semester 2023
Side 10 af 15
Regeringens holdning
Regeringen deler generelt vurderingerne og prioriteterne i
Kommissionens udspil.
Det er vigtigt, at EU-samarbejdet bidrager til at sikre an-
svarlig økonomisk politik i EU-landene. EU-landene skal
føre sund finanspolitik, nedbringe ubalancer og arbejde for
at styrke beskæftigelse og produktivitet gennem reformer.
Det sikrer vækst og beskæftigelse og giver os de bedste for-
udsætninger for at håndtere kriser og de økonomiske
muskler til at stå stærkt internationalt.
Sunde europæiske økonomier giver os også mulighed for
at prioritere den grønne omstilling. Det er vigtigt, at den
grønne omstilling har en central plads i EU-samarbejdet, så
vi i fælleskab kan finde de mest effektive redskaber til at nå
vores klimamålsætninger.
For regeringen er det også vigtigt, at den økonomiske poli-
tik bidrager til social balance, og at de sociale konsekvenser
af den aktuelle krise også håndteres på en rimelig måde.
Regeringen er tilfreds med, at Kommissionen vurderer, at
Danmark ikke har større ubalancer og derfor ikke vil udar-
bejde en dybdegående analyse af Danmark i 2023.
FIU, Alm.del - 2022-23 (2. samling) - Endeligt svar på spørgsmål 150: Spm. om talepapir fra samrådet den 13/1-23 om det europæiske semester 2023
Side 11 af 15
Videre proces
Kigger vi fremad, så skal ECOFIN den 17. januar vedtage
konklusioner om Kommissionens undersøgelse for bære-
dygtig vækst og varslingsrapporten. Samtidig godkender
eurolandene anbefalingerne til euroområdet som helhed.
Udkastene til ECOFIN’s konklusioner støtter generelt
Kommissionens prioriterer og analyser og opfordrer EU-
landene til at føre sund økonomisk politik og fremme den
grønne omstilling.
Kommissionens pakke og ECOFIN’s konklusioner ventes
at danne baggrund for drøftelsen af økonomiske temaer på
EU-topmødet (Det Europæiske Råd) 23.-24. marts 2023.
Det er tanken, at landene herefter skal tage højde for ECO-
FIN’s
konklusioner
og DER’s
drøftelse i deres
stabilitets- el-
ler konvergensprogrammer
samt
nationale reformprogrammer,
som
bliver fremlagt i løbet af marts og april.
Kommissionens udspil samt de politiske drøftelser og kon-
klusioner vil sammen med landenes programmer danne
baggrund for Kommissionens udkast til
landespecifikke anbe-
falinger,
der ventes offentliggjort i maj eller juni sammen
med Kommissionens
landerapporter
og
dybdegående analyser
af
ubalancer.
FIU, Alm.del - 2022-23 (2. samling) - Endeligt svar på spørgsmål 150: Spm. om talepapir fra samrådet den 13/1-23 om det europæiske semester 2023
2683835_0012.png
Side 12 af 15
Opfølgning på de landespecifikke anbefalinger til DK
Afslutningsvis vil jeg kort redgøre for opfølgningen på de
fire
landespecifikke anbefalinger,
som Danmark fik i sommer.
Den første anbefaling vedrører finanspolitikken, boligmar-
kedet og investeringer i grøn og digital omstilling. Her an-
befales Danmark overordnet set at føre neutral finanspoli-
tik, at implementere det nye ejendomsskattesystem, styrke
udbuddet af billige boliger og generelt fremme investerin-
ger i grøn og digital omstilling.
Den anden anbefaling handler om, at Danmark skal gen-
nemføre sin genopretningsplan.
Den tredje anbefaling anbefaler Danmark at fremme cirku-
lær økonomi og sikre bedre affaldshåndtering.
Og den fjerde anbefaling handler om at reducere afhængig-
heden af fossile brændstoffer og udledningen af drivhus-
gasser.
Anbefalingerne til Danmark flugter generelt godt med re-
geringens dagsorden.
Kigger vi på den første anbefaling og dens fokus på finans-
politikken, så taler den høje økonomiske aktivitet sammen
FIU, Alm.del - 2022-23 (2. samling) - Endeligt svar på spørgsmål 150: Spm. om talepapir fra samrådet den 13/1-23 om det europæiske semester 2023
Side 13 af 15
med den høje inflation for en stram finanspolitik. Finans-
politikken er strammet i 2022 og regeringen finder det cen-
tralt, at nye prioriteter på finansloven for 2023 skal være
fuldt finansierede inden for ansvarlige rammer.
I forhold til anbefalingens fokus på boligmarkedet, vil det
nye ejendomsskattesystem træde i kraft i 2024. Det skal øge
stabiliteten på boligmarkedet, fordi ejendomsskatterne vil
følge udviklingen i boligpriserne og dermed dæmpe udsvin-
gene i ejendomspriserne.
For så vidt angår anbefalingens opfordring til at fremme
opførelse af boliger til overkommelige priser er der med
fonden for blandede byer afsat et betydeligt beløb til etab-
lering af flere nye almene boliger i de kommende år. Det er
i god tråd med regeringens generelle ønske om et boligmar-
ked, hvor der er et blandet udbud af ejerboliger, almene
boliger, andelsboliger og privat udlejning.
Anbefalingen om digitale og grønne investeringer stemmer
også overens med regeringens prioriteter. Regeringen vil
udvikle og fastholde Danmark som et digitalt foregangs-
land, hvor digitalisering skaber værdi for borgere, virksom-
heder, vores personale i den offentlige sektor og for landet
FIU, Alm.del - 2022-23 (2. samling) - Endeligt svar på spørgsmål 150: Spm. om talepapir fra samrådet den 13/1-23 om det europæiske semester 2023
2683835_0014.png
Side 14 af 15
som helhed. Derfor vil regeringen bl.a. fortsætte de ambi-
tiøse investeringer i digitalisering og automatisering på
tværs af både den offentlige og private sektor.
Og den grønne omstilling og grønne investeringer er gene-
relt en kerneprioritet for regeringen.
Det gælder fx også i forhold til den anden anbefaling om
fortsat implementering af den danske genopretningsplan,
som er blandt de grønneste i EU. Implementeringen af ini-
tiativerne i genopretningsplanen er i fuld gang, og Danmark
sendte i december dokumentation for opfyldelse af de før-
ste 25 af i alt 77 mål og milepæle.
I forhold til den tredje anbefaling, som vedrører
cirkulær
økonomi og affaldshåndtering,
vil jeg fremhæve aftalerne om
øget genanvendelse af affald, der er indgået i efteråret 2022.
Særligt implementeringen af affaldssortering i 10 fraktioner
og aftalen om at indføre udvidet producentansvar for em-
ballage og engangsprodukter ventes at bidrage væsentligt til
øget genanvendelse.
Desuden vil en række ændringer i reguleringen af fjernvar-
mesektoren understøtte omstillingen til billigere og grøn-
nere varme, ligesom rumvarmeafgiften er ændret, så fossile
FIU, Alm.del - 2022-23 (2. samling) - Endeligt svar på spørgsmål 150: Spm. om talepapir fra samrådet den 13/1-23 om det europæiske semester 2023
2683835_0015.png
Side 15 af 15
brændsler beskattes relativt hårdere end CO
2
-lette brænds-
ler.
Samtidig er der er indgået aftale om at nedbringe forbræn-
dingskapaciteten for affald i de kommende år, idet affalds-
forbrændingen erstattes af grønnere løsninger.
I forhold til den fjerde anbefaling om
reduktion af afhængighed
af fossile brændstoffer,
er der det seneste år indgået en række
store klimaaftaler med et bredt flertal i Folketinget, som har
leveret væsentlige drivhusgasreduktioner.
Regeringen har lavet et nyt regeringsgrundlag med ambiti-
øse mål for klimaet, hvor der også er særligt fokus på at
blive uafhængig af fossile brændsler.
Tak for ordet
og så står jeg selvfølgelig til rådighed for
spørgsmål.