Finansudvalget 2022-23 (2. samling)
FIU Alm.del
Offentligt
2719513_0001.png
Folketingets Finansudvalg
Christiansborg
1. juni 2023
Svar på Finansudvalgets spørgsmål nr. 131 (alm. del) af 28.
februar stillet efter ønske fra Lars-Christian Brask
Spørgsmål
Er ministeren enig i CEPOS’
analyse af, at der har været en vækst i statens admi-
nistrative omkostninger på 9,4 mia. kr. siden 2011, sådan som det fremgår af
NB-Økonomis artikel fra december 2022, jf. » Milliardvækst i statens administra-
tion ikke nævnt med et ord«, nb-okonomi.dk, den 16. december 2022?
Svar
Det bemærkes indledningsvist, at en opgørelse af administrative udgifter i staten
er forbundet med usikkerhed. En opgørelse af administrative udgifter vil ikke
umiddelbart kunne tage højde for, at stillinger, der normalt ikke anses som admi-
nistrative stillinger, kan have arbejdsopgaver af administrativ karakter. Der kan li-
geledes være ansatte i administrative stillinger, som ikke udelukkende udfører ad-
ministrative opgaver.
Der foreligger samtidig ikke en entydig eller fyldestgørende metode til afgrænsning
af administrative udgifter i staten, jf. også svar på Finansudvalgets spørgsmål nr.
319 (alm. del) af 17. august 2020.
Til denne opgørelse afgrænses staten til det statslige forhandlingsområde, der om-
fatter medarbejdere ansat iht. overenskomster indgået mellem staten og en faglig
organisation. Herunder medregnes også tjenestemænd, ansatte på tjenestemands-
lignende vilkår i staten samt medarbejdere, der er individuelt ansat af en statslig
myndighed. Dermed medregnes statslige institutioner (ministerier, styrelser mv.),
selvejeinstitutioner (universiteter, erhvervsskoler mv.) og selvstændige offentlige
virksomheder (f.eks. DSB og Naviair). Staten forhandler ligeledes overenskomster
for statsansatte i Grønland, men disse indgår ikke, da de typiske ikke indgår i af-
grænsningen af det statslige forhandlingsområde.
Nedenstående
tabel 1
viser en indikativ opgørelse over antallet af administrative
årsværk i staten for perioden 2011-2022 med udgangspunkt i den afgrænsning af
Finansministeriet · Christiansborg Slotsplads 1 · 1218 København K · T 33 92 33 33 · E [email protected] · www.fm.dk
FIU, Alm.del - 2022-23 (2. samling) - Endeligt svar på spørgsmål 131: MFU spm. om ministeren er enig i CEPOS' analyse af, at der har været en vækst i statens administrative omkostninger på 9,4 mia. kr. siden 2011,
2719513_0002.png
Side 2 af 3
administrative fagklassifikationer, som også blev anvendt i svar på Finansudval-
gets spørgsmål nr. 319 (alm. del) af 17. august 2020. Opgørelsesmetoden og data-
grundlaget er behæftet med usikkerhed, jf. de ovennævnte forbehold.
Tabel 2
viser en opgørelse over lønudgifterne til de administrative medarbejdere og
alle ledere i staten for perioden 2011-2022. Opgørelsen viser en vækst på 10,5 mia.
kr. i perioden 2011-2022. Til
tabel 1
og
tabel 2
er der anvendt samme afgrænsninger
i forhandlingsstatistikken i Statens BI - ISOLA.
Det bemærkes, at den anvendte metode for opgørelse af antallet af administrative
årsværk og ledere, og lønomkostningerne hertil i
tabel 1
og
tabel 2,
er anderledes
end den anvendte metode
i CEPOS’ analyse,
hvor administrative årsværk opgøres
på baggrund af personalekategori og stillingsbetegnelser.
Tabel 1
Indikativ opgørelse af antal administrative årsværk og ledere i staten
Antal årsværk i hele
tusinder
Administrative års-
værk og ledere
Samlet antal årsværk i
staten
Andel administrative-
og ledelsesårsværk af
samlet antal årsværk
(pct.)
2011
2012
2013
2014
2015
2016
2017
2018
2019
2020
2021
2022
57
56
56
56
57
58
59
59
62
64
68
71
185
184
185
184
184
184
183
181
184
186
191
196
31
31
30
31
31
32
32
33
34
34
36
36
Anm.: Datagrundlaget udgøres af tal fra ISOLA for 2. kvartal i hvert år, og opgørelsen afspejler en opregning til
årsniveau på basis heraf. Opgørelses er lavet pba. forhandlingsstatistikken på det statslige
forhandlingsområde. Der anvendes Danmarks Statistiks DISCO-fagklassifikationer til at klassificere
administrative årsværk i ISOLA. Opgørelsen medtager administrative medarbejdere og alle ledere.
Opgørelsen er skønsbaseret med udgangspunkt i beskrivelserne af fagklassifikationerne. Der opgøres pba. de
lønarter, der anvendes til statslige OK-forhandlinger Opgørelsen i tabel 1 afviger fra tidligere opgørelser (fx
svar på FIU spm. 319 (alm. del) af 2. november 2020), da der anvendes et andet lederbegreb, og da DSB
Koncern er udeholdt af opgørelse fra 2018 og frem, da de ved udgangen af 2017 overgår til private
overenskomster. De fratrukne årsværk fra DSB Koncern udgør pr. år i perioden 2018 til 2022 gennemsnitligt
godt 675 administrative årsværk og 3.300 samlede årsværk. Det bemærkes endvidere, at specifikt DanPilot og
Diakonissestiftelsen ikke er omfattet af Økonomistyrelsens indsamlingsproces for lønoplysninger, og at disse
behandles separat i statslige overenskomstforhandlinger, hvorfor de ikke fremgår af datagrundlaget i ISOLA.
Kilde: ISOLA og Økonomistyrelsen.
FIU, Alm.del - 2022-23 (2. samling) - Endeligt svar på spørgsmål 131: MFU spm. om ministeren er enig i CEPOS' analyse af, at der har været en vækst i statens administrative omkostninger på 9,4 mia. kr. siden 2011,
2719513_0003.png
Side 3 af 3
Tabel 2
Indikativ opgørelse af lønudgifter til administrative årsværk og ledere i staten
Mia. kr., 2022-niveau
2011
2012
2013
2014
2015
2016
2017
2018
2019
2020
2021
2022
Lønudgifter til administra-
32,29 32,58 32,40 32,73 33,64 34,36 34,80 34,69 36,79 38,28 40,45 42,80
tive årsværk og ledere
Anm.: Datagrundlaget udgøres af tal fra ISOLA for 2. kvartal i hvert år, og opgørelsen afspejler en opregning til
årsniveau på basis heraf. Opgørelses er lavet pba. forhandlingsstatistikken på det statslige
forhandlingsområde. Der anvendes Danmarks Statistiks DISCO-fagklassifikationer til at klassificere
administrative årsværk i ISOLA. Opgørelsen medtager administrative medarbejdere og alle ledere.
Opgørelsen er skønsbaseret med udgangspunkt i beskrivelserne af fagklassifikationerne. Der opgøres pba. de
lønarter, der anvendes til statlige OK-forhandlinger. Opgørelse i tabel 2 afviger fra tidligere opgørelser (fx
svar på FIU spm. 319 (alm. del) af 2. november 2020), da der anvendes et andet lederbegreb og da DSB
Koncern er udeholdt af opgørelse fra 2018 og frem, da de ved udgangen af 2017 overgår til private
overenskomster. De fratrukne udgifter fra DSB Koncern udgør pr. år i perioden 2018 til 2022
gennemsnitligt godt 360 mio. kr.. Det bemærkes endvidere, at specifikt DanPilot og Diakonissestiftelsen ikke
er omfattet af Økonomistyrelsens indsamlingsproces for lønoplysninger, og at disse behandles separat i stats-
lige overenskomstforhandlinger, hvorfor de ikke fremgår af datagrundlaget i ISOLA. Udgifterne er reguleret
til 2022-niveau med reguleringsprocenten fra Medarbejder- og Kompetencestyrelsen.
Kilde: ISOLA og Økonomistyrelsen.
Det bemærkes, at udviklingen i årsværk og udgifter til administration i staten bl.a.
skal ses i lyset af udviklingen på Skatteministeriets område, hvor der har været en
stigning på ca. 3.500 administrative årsværk og lederårsværk fra 2011-2022.
Udgifterne er som følge heraf vokset med 2,3 mia. kr. i 2022-niveau. Stigningen i
administration på Skatteministeriets område er navnlig sket siden 2017 som led i
genopretningen af skattevæsenet. På Justitsministeriets område er antallet af
administrative årsværk og lederårsværk steget med ca. 2.200 fra 2011-2022. Dette
giver en udgiftsstigning til administrative årsværk og lederårsværk på 1,5 mia. kr. i
2022-niveau.
Endelig bemærkes det, at stigningen i både årsværk og lønudgifterne ligeledes skal
ses i lyset af håndteringen af covid-19, hvor det var nødvendigt at ansætte flere i
bl.a. Sundhedsministeriet og Erhvervsministeriet. Derudover har der generelt
været en stigning i udgifterne til administrative årsværk i staten, der ikke alene kan
forklares af disse ministerområder.
Herudover medfører den nye ferielov fra 2020, at der i mindre omfang end tidli-
gere fratrækkes løntimer ved ferieafholdelse, da nyansatte har ret til betalt ferie fra
ansættelsens begyndelse, hvilket øger antallet af årsværk i overgangsperioden fra
2020 til 2021. Men det forklarer ikke hele udviklingen, og derfor kommer regerin-
gen også til at se på besparelser på administration i staten.
Med venlig hilsen
Nicolai Wammen
Finansminister