Finansudvalget 2022-23 (2. samling)
FIU Alm.del
Offentligt
Folketingets Finansudvalg
Christiansborg
24. maj 2023
Svar på Finansudvalgets spørgsmål nr. 128 (Alm. del) af 28.
februar 2023 stillet efter ønske fra Samira Nawa (RV)
Spørgsmål
Vil ministeren oplyse virkningen på de offentlige finanser og arbejdsudbuddet fra
en reform af tidlige tilbagetrækningsordninger, hvor efterløn og tidlig pension
afskaffes, og hvor seniorpension fortsætter efter gældende regler? Derudover
ønskes skøn for to alternative reformer, hvor den ovennævnte omlægning
suppleres med ét af følgende to elementer:
1. Antallet af år på seniorpension ændres fra 6 år til henholdsvis 4, 5 og 7 år.
2. Kravet til arbejdsevne for visitation til seniorpension nedjusteres fra de
vedtagne 18 timer om ugen til henholdsvis højst 13 og 15 timer.
Effekterne skal regnes i forhold til gældende regler, dvs. før den omlægning af
seniorpension og tidlig pension, som er skitseret
i regeringsgrundlaget ”Ansvar for
Danmark”, december 2022.
Svar
Den skønnede effekt af at udfase efterløn og tidlig pension er angivet i
Svar på Fi-
nansudvalgets spørgsmål nr. 28 (Alm. del) af 11. januar 2023,
hvor der ses på en gradvis
udfasning af ordningerne med et �½ år årligt fra og med 2025, således at efterløn-
nen og tidlig pension er fuldt udfasede i 2030. Udfasningen skønnes med betyde-
lig usikkerhed at ville øge den strukturelle beskæftigelse med ca. 18.100 fuldtids-
personer og forbedre de offentlige finanser med ca. 9,5 mia. kr. i 2030,
jf. tabel 1.
Tabel 1
Virkning på strukturel beskæftigelse og primær offentlig saldo ved gradvis udfasning af
efterlønsordningen og tidlig pension, 2025-2035
2025
Beskæftigelse,
1.000 fuldtidspersoner
Primær saldo,
mia. kr. (2023-niveau)
0,9
0,0
2026
3,6
1,3
2027
5,9
2,6
2028
7,6
3,8
2029
10,6
5,9
2030
18,1
9,5
2031
23,8
12,5
2032
22,1
10,9
2033
17,9
9,2
2034
13,3
7,3
2035
14,9
8,0
Anm.: Virkningerne er eksklusiv ekstraordinære engangsudbetalinger af efterlønsbidrag, som ikke indgår i
beregningen af den strukturelle offentlige saldo, og skønnes at udgøre ca. 13 eller 19 mia. kr. (2023-niveau)
efter afgift og tilbageløb, afhængigt af om tilbagebetalingen sker på almindelig vilkår eller skattefrit.
Kilde:
Svar på Finansudvalgets spørgsmål nr. 28 (Alm. del) af 11. januar 2023
Finansministeriet · Christiansborg Slotsplads 1 · 1218 København K