Finansudvalget 2022-23 (2. samling)
FIU Alm.del
Offentligt
Folketingets Finansudvalg
Christiansborg
28. marts 2023
Svar på Finansudvalgets spørgsmål nr. 102 (Alm. del) af 8.
februar 2023 stillet efter ønske fra Pelle Dragsted (EL)
Spørgsmål
Vil ministeren oversende en fuldkommen redegørelse for de beregninger, der ind-
går i svar på FIU alm. del
–
spørgsmål 430 (folketingsåret 2020-2021), herunder
eksplicitte henvisninger til anvendte regneregler og metoder og en beskrivelse, der
gør, at man kan følge alle beregningstrin, jf. anbefalingerne i Det Økonomiske
Råds formandskabs efterårsrapport, 2021, s. 271?
Svar
I
Svar på Finansudvalgets spørgsmål nr. 430 (alm. del) af 3. september 2021
beskrives de
beregningsforudsætninger, som ligger til grund for den skønnede virkning af at
permanentgøre ordningen med uddannelsesløft på 110 pct. af dagpenge. I vurde-
ringen af en permanentgørelse af ordningen skønnes der først over aktiviteten på
ordningen med afsæt i den faktiske aktivitet på den midlertidige ordning. Med af-
sæt heri skønnes over den samlede virkning af at permanentgøre ordningen, her-
under de forventede adfærdsvirkninger (opkvalificerings- og fastholdelseseffekter).
I tillæg til
Svar på Finansudvalgets spørgsmål nr. 430 (alm. del) af 3. september 2021
kan
det oplyses, at beregningsforudsætninger og fundamentet for vurderingen af op-
kvalificeringseffekter i beskæftigelsesindsatsen er gennemgået nærmere i publikati-
onen
Regneprincipper på beskæftigelses- og overførselsområdet
(2021) offentliggjort på
www.fm.dk.
Publikationen indeholder blandt andet forudsætningerne bag den be-
slægtede
”Pulje
til uddannelsesløft”
aftalt i forbindelse med
Beskæftigelsesreformen
(2014) samt
”Ret
til en erhvervsuddannelse på 110 procent dagpenge” besluttet i
forbindelse med
Aftale om ekstraordinært løft af ledige
(2020). Som det fremgår af
Svar
på Finansudvalgets spørgsmål nr. 430 (alm. del) af 3. september 2021
tager vurderingen af
effekten bag uddannelsesløft på 110 pct. dagpenge afsæt i de samme beregnings-
mæssige grundforudsætninger. Estimatet for opkvalificeringseffekten er således
første gang anvendt i forbindelse med
Beskæftigelsesreformen
(2014).
Uddannelsesløftet styrker isoleret set beskæftigelsen, fordi befolkningen opnår et
højere uddannelsesniveau, hvilket er forbundet med stærkere tilknytning til ar-
bejdsmarkedet. Opkvalificeringseffekterne akkumulerer gradvist over tid, i takt
med at flere personer gennemfører en uddannelse, og finder et stabil niveau, når
Finansministeriet · Christiansborg Slotsplads 1 · 1218 København K