Finansudvalget 2022-23 (2. samling)
FIU Alm.del
Offentligt
Finansudvalget 2020-21
FIU Alm.del - endeligt svar på spørgsmål 430
Offentligt
Folketingets Finansudvalg
Christiansborg
1.november 2021
Svar på Finansudvalgets spørgsmål nr. 430 (Alm. del) af 3.
september 2021 stillet efter ønske fra Lisbeth Bech-Nielsen (SF)
Spørgsmål
Vil ministeren oversende et notat, der redegør for beregningerne der ligger til
grund for svaret på FIU alm. del - spørgsmål 311?
I notatet bedes effekterne år for år af det, at flere tager en uddannelse adskilt fra
effekten af, at arbejdsstyrken efterhånden bliver bedre uddannet; herunder effekt
på arbejdsudbud, beskæftigelse, umiddelbar udgift og tilbageløb etc. Effekten på
arbejdsbuddet som følge af bedre uddannelse bedes sammenholdt med hvor
mange (ekstra), der forventes at have gennemført en erhvervsuddannelse i et givet
år.
Svar
Af besvarelsen af FIU spørgsmål 311 (2020-2021) fremgår de skønnede effekter
af at permanentgøre den nugældende midlertidige ordning, som giver mulighed
for uddannelsesløft på 110 pct. af den hidtidige dagpengesats. Ordningen udløber
i 2022. Det vil sige, at der skønnes over en permanentgørelse fra 2023 og frem.
Det skønnes at indebære merudgifter på 0,3 mia. kr. i 2023 stigende til 0,4 mia. kr.
i 2024. Varigt skønnes der merudgifter på 0,1 mia. kr.
Skønnet for virkningerne tager udgangspunkt i en række beregningstekniske anta-
gelser, idet der indtil videre alene er høstet visse erfaringer med virkningen af den
midlertidige ordning. Virkningerne er således behæftet med væsentlig usikkerhed,
særligt nedslag i de enkelte år.
Nogle af de beregningstekniske antagelser tager afsæt i erfaringerne fra den mid-
lertidige ordning, som løbende er blevet udvidet med et større antal uddannelser
og indført i en periode med ekstraordinære forhold på det danske arbejdsmarked.
Fortsat erfaringsopsamling kan give ny relevant viden om brugen og effekten af
ordningen.
Konkret tager beregningerne udgangspunkt i en antagelse om, at ca. 1.450 perso-
ner bruger ordningen, svarende til ca. 1.200 fuldtidspersoner. Antallet er skønnet
FIU, Alm.del - 2022-23 (2. samling) - Endeligt svar på spørgsmål 100: Spm. om den estimerede gennemslagsgrad og opkvalificeringseffekten og den forudsatte tilknytning til arbejdsmarkedet for ufaglærte og faglærte
2683089_0002.png
Side 2 af 3
med afsæt i den faktiske aktivitet på den midlertidige ordning, hvor det er muligt
at tage udvalgte erhvervsuddannelser på 110 pct. af den hidtidig dagpengesats.
Uddannelsesløftet styrker isoleret beskæftigelsen, fordi befolkningen opnår et hø-
jere uddannelsesniveau, hvilket er forbundet med stærkere tilknytning til arbejds-
markedet. Opkvalificeringseffekterne akkumulerer gradvist over tid i takt med, at
flere personer gennemfører en uddannelse.
Størrelsen af opkvalificeringseffekten afhænger blandt andet af, hvor mange som
gennemfører et uddannelsesløft, og herved løfter uddannelsesniveauet fra ufaglært
til faglært. Der indregnes en positiv opkvalificeringseffekt svarende til en stigning i
beskæftigelsesomfanget på mellem 2-4 pct. de efterfølgende 30 år efter endt ud-
dannelse. Størrelsen af effekten forudsættes at afhænge af uddannelsesforløbet,
som vil have varierende længde. Det er forudsat, at 80 pct. af de påbegyndte for-
løb gennemføres. Samlet set svarer det til, at der indregnes en gennemsnitlig op-
kvalificeringseffekt på ca. 2,5 pct. Opkvalificeringseffekten kan også betyde højere
lønniveau.
Ordningen har også såkaldte fastholdelseseffekter. Den højere uddannelsestilbøje-
lighed forudsættes isoleret set at svække beskæftigelsen, fordi nogen er i uddan-
nelse i stedet for at være i ordinær beskæftigelse. Størrelsen på denne effekt af-
hænger af en række forhold, herunder uddannelseslængden, frafald, hvornår i le-
dighedsperioden uddannelsen påbegyndes mv. Beregningsteknisk er en gennem-
snitlig fastholdelseseffekt på ca. 50 pct. lagt til grund.
Af figur 2 fremgår den forudsatte arbejdsudbudsvirkning.
Figur 1
Skønnede merudgifter, mio.kr., 21-pl
Figur 2
Skønnede arbejdsudbudsvirkning,
fuldtidspersoner
450
400
350
300
250
200
150
100
50
0
1.200
1.000
800
600
400
200
0
-200
-400
-600
-800
1.200
1.000
800
600
400
200
0
450
400
350
300
250
200
150
100
50
0
2023
2025
2027
2029
2031
2033
2035
2037
2039
2041
2043
2045
2047
2049
2051
varigt
-200
-400
-600
2023
2025
2027
2029
2031
2033
2035
2037
2039
2041
2043
2045
2047
2049
2051
varigt
Umiddelbar virkning efter tilbageløb
Virkning efter tilbageløb og adfærd
Nettovirkning
Fastholdelseseffekter
Opkvalificeringseffekter
-800
Kilde: Egne beregninger
FIU, Alm.del - 2022-23 (2. samling) - Endeligt svar på spørgsmål 100: Spm. om den estimerede gennemslagsgrad og opkvalificeringseffekten og den forudsatte tilknytning til arbejdsmarkedet for ufaglærte og faglærte
Side 3 af 3
Det bemærkes, at man i regi af
Danmark kan mere I
har lagt op til, at muligheden
for uddannelsesløft på 110 pct. af den hidtidige dagpengesats permanentgøres for
udvalgte uddannelser. Konkret foreslås det, at muligheden videreføres foreløbigt i
tre år og evalueres inden udløb med henblik på eventuelle justeringer i brugen af
ordningen. Evalueringen vil være en anledning til systematisk at indsamle erfarin-
ger af ordningen.
Med venlig hilsen
Nicolai Wammen
Finansminister