Færøudvalget 2022-23 (2. samling)
FÆU Alm.del
Offentligt
2743825_0001.png
Folketinget
Færøudvalget
Christiansborg
1240 København K
Dato:
Kontor:
Sagsbeh:
Sagsnr.:
Dok.:
31. august 2023
Nordatlantkontoret
Astrid Boesen
2023-0032/35-0028
2897513
Besvarelse af spørgsmål nr. 5 (Alm. del) fra Folketingets Færøudvalg
Hermed sendes besvarelse af spørgsmål nr. 5 (Alm. del), som Folketingets
Færøudvalg har stillet til justitsministeren den 21. juni 2023. Spørgsmålet
er stillet efter ønske fra Sjúrður Skaale (JF).
Peter Hummelgaard
/
Marie Mølsted
Slotsholmsgade 10
1216 København K.
T +45 7226 8400
www.justitsministeriet.dk
[email protected]
Side 1/3
FÆU, Alm.del - 2022-23 (2. samling) - Endeligt svar på spørgsmål 5: Spm., om straffesager mod virksomheder på Færøerne, til justitsministeren
Spørgsmål nr. 5 (Alm. del) fra Folketingets Færøudvalg:
”De
seneste år er der eksempler på potentielt store straffesager
på Færøerne inden for fiskeriområdet af principiel karakter, som
aldrig er kommet for retten og i stedet er endt med meget små
bøder sammenlignet med de oprindelige anklager i sagerne. År-
sagen har vist sig at være, at sagerne er blevet henlagt i årevis,
efter at de er blevet meldt til politiet af den færøske fiskeriin-
spektion, Vørn, og efter at politiet har foretaget deres afhøringer.
Da sagerne blev taget op igen, er de
uden at komme for retten
endt med en aftale om, at de, der i henhold til Vørn og politiet
har brudt loven, er sluppet med en meget lille bøde, i forhold til
hvad der er anført i anklageskrifterne. Sagen er blandt andet be-
lyst i den færøske udgave af Frihedsbrevet.fo den 5. juni 2023,
»Reiðari legði tr�½st á fleiri politisar: Slapp við einari umbering«
(»Skibsreder lagde pres på politifolk: Slap med en undskyld-
ning«) og i podcastserien »Uttanfyri lóg og land« (»Uden for
lov og land«) af samme medie, december 2022. Der er tale om
sager af principiel karakter, som oprindelig er rejst af en færøsk
instans (den færøske fiskeriinspektion, Vørn), men som den
danske anklagemyndighed har »syltet« så længe, at de slet ikke
er kommet for retten. I den forbindelse ønskes ministerens svar
på følgende spørgsmål:
Mener ministeren, at det er i orden, at potentielt store og princi-
pielle straffesager mod virksomheder på Færøerne aldrig kom-
mer for retten, men ender med meget lave bøder sammenlignet
med de oprindelige anklager i sagerne, på grund af at politime-
steren på Færøerne angiveligt ikke prioriterer eller har ressour-
cer til at efterforske sagerne, men »sylter« dem flere år?
Vil ministeren oplyse, hvor mange straffesager, der har været
mod færøske virksomheder de seneste 10 år på Færøerne, og
som pga. den lange sagsbehandlingstid er endt uden prøvelse for
retten og med en væsentlig mindre bøde, end hvad anklagen lød
på. Såfremt spørgsmålet ikke kan besvares, bedes ministeren
svare på, om han vil igangsætte en undersøgelse heraf?
Hvad vil ministeren gøre for at opretholde retssikkerheden i
principielle sager som eksempelvis de straffesager, der har væ-
ret mod færøske virksomheder de seneste 10 år på Færøerne, og
som pga. af den lange sagsbehandlingstid er endt uden prøvelse
for retten og med en væsentlig mindre bøde, end hvad anklagen
lød på?”
Svar
:
Jeg skal helt generelt slå fast, at straffesager selvfølgelig skal efterforskes
og behandles ordentligt og med den fornødne hurtighed. En hurtig og effek-
tiv sagsbehandlingstid er en grundlæggende forudsætning for et
Side 2/3
FÆU, Alm.del - 2022-23 (2. samling) - Endeligt svar på spørgsmål 5: Spm., om straffesager mod virksomheder på Færøerne, til justitsministeren
velfungerende retssamfund. Jeg forventer derfor også, at Færøernes Politi
behandler alle sager med den prioritet og grundighed, der kræves.
Justitsministeriet har til brug for besvarelsen af spørgsmålet desuden ind-
hentet en udtalelse fra Rigsadvokaten, der har oplyst følgende:
”Rigsadvokaten
har anmodet Statsadvokaten i København om
en udtalelse. Statsadvokaten i København har anmodet Færøer-
nes Politi om en udtalelse.
Færøernes Politi har om den konkrete sag oplyst, at den vedrører
overtrædelse af den færøske fiskerilovgivning samt straffelo-
vens § 162 (afgivelse af urigtig erklæring til offentlig myndig-
hed). Sagen blev anmeldt i juli 2018 af det færøske fiskeritilsyn,
og der blev rejst tiltale i september 2019.
Sagen blev i juni 2022 efter en fornyet vurdering afgjort med et
bødeforlæg. Den del af tiltalen, der vedrørte overtrædelse af
straffelovens § 162, blev samtidig sluttet i medfør af § 724, stk.
1, nr. 2 (bevisets stilling), i retsplejeloven for Færøerne. Det be-
mærkes, at overtrædelserne af fiskerilovgivningen i den kon-
krete sag alene kunne straffes med bøde.
I forhold til den føromtalte sag samt de øvrige sager, hvortil der
henvises i spørgsmålet, kan det oplyses, at sagsbehandlingstiden
er trukket ud som følge af en beklagelig fejl. Færøernes Politi
har beklaget fejlen og har stort fokus på at sikre, at der ikke
fremadrettet sker lignende fejl.
For så vidt angår spørgsmålet om antallet af straffesager mod
færøske virksomheder kan det oplyses, at Færøernes Politi ikke
anvender POLSAS. Færøernes Politi anvender fortsat det elek-
troniske sagsstyringssystem NIFLHEIMR, hvis funktionalitet i
forhold til bl.a. statistikudarbejdelse er stærkt begrænset. Det er
derfor ikke muligt at fastlægge antallet af sager, hvor færøske
virksomheder har været sigtet og/eller tiltalt i en konkret straf-
fesag.
Besvarelse af spørgsmålet på baggrund af en eventuel manuelt
baseret analyse af sager fra de seneste 10 år vil derfor forudsætte
en meget omkostningstung gennemgang og vurdering af sa-
gerne med henblik på at undersøge, om sagsbehandlingstiden
har haft indvirkning på afgørelsen i sagen. Det er Færøernes Po-
litis vurdering, at validiteten af en sådan undersøgelse vil være
begrænset, da den ikke vil kunne afgrænses på baggrund af ob-
jektive kriterier eller efterprøves.”
Side 3/3