Europaudvalget 2022-23 (2. samling)
EUU Alm.del
Offentligt
2669011_0001.png
Islands Brygge 32D
2300 København S
Tlf. 3524 6000
Mail: [email protected]
Beskæftigelsesministeriet
Holmens Kanal 20
1060 København K
Sendt pr. mail
til
[email protected], [email protected],
[email protected]
Sagsnr. 22-0494
Vores ref. RAS
Den 11. februar 2022
FH bidrag til afrapportering til EU-Kommissionen om implementeringen af
arbejdstidsdirektivet
Som svar på EU-kommissionens forespørgsel vedr. direktiv 2003/88 videresendt af Beskæfti-
gelsesministeriet skal FH hermed sende et svar.
Ad 1. Indledning
FH har ingen kommentarer hertil.
Ad 2. Retssituationen
I forhold til EU-kommissionens
spørgsmål om ”2. Retssituationen”
skal FH for det første i rela-
tion til spørgsmålene om implementering
henholde sig til LO’s tidligere svar
vedr. tilsvarende
spørgsmål i vores brev af 23. oktober 2014 og tidligere, hvori den danske implementering
også er nærmere beskrevet.
I forhold til foranstaltninger i forbindelse med Covid-19, så meldte Arbejdstilsynet den 13. maj
2020 ud, at Covid-19-pandemien måtte opfattes som en force majeure-situation
også i for-
hold til overholdelse af arbejdstidsreglerne
hvilket fik FH til at skrive til Beskæftigelsesmini-
steriet og fremsætte ønske om, at meddelelsen blev trukket tilbage bl.a. under henvisning til
Forhandlingsfællesskabet og Danske Regioners fælles udmelding, ifølge hvilken de gældende
arbejdstidsregler i overenskomsterne kunne overholdes på trods af Covid-19. Dansk Sygepleje-
råd og FOA har oplyst overfor FH, at det er lykkedes at holde arbejdstiderne inden for de gæl-
dende regler i overenskomsterne
helt i overenstemmelse med Danske Regioner og Forhand-
lingsfællesskabets fælleserklæring af 14. maj 2020.
Ad 3. Overvågning af gennemførelsen
FH har ingen kommentarer.
Ad 4. Retlig fortolkning
EUU, Alm.del - 2022-23 (2. samling) - Endeligt svar på spørgsmål 40: Spm. om at oversende eventuelle redegørelser fra arbejdsmarkedets parter om status på implementeringen af EU's arbejdstidsdirektiv, til beskæftigelsesministeren, kopi til udenrigsministeren
2669011_0002.png
I forhold til dansk retspraksis vedr. arbejdstidsdirektivet siden 2014 er især UfR 2018.763 H
interessant, da Højesteret i denne sag fastsatte generelle kriterier for fastsættelse af godtgø-
relsesniveauet ved overtrædelse af 48-timers-reglen i Lov om gennemførelse af arbejdstidsdi-
rektivet. (Dommen er analyseret i artiklen
”Godtgørelse og udmålingsprincipper i lov om gen-
nemførelse af dele af arbejdstidsdirektivet, fortolkning af UfR 2018.763 H”,
Rune Asmussen,
HR Jura-Magasinet, nr. 14, forår 2019, side 23-30). Der er afsagt en del civilretlige afgørelser
på landsretsniveau siden denne afgørelse vedr. 48-timers-regen, herunder ØLD af 10. decem-
ber 2021, ØLD af 2. december 2019, VLD af 26. august 2019 og ØLD af 3. december 2018,
mens der så vidt vides ikke er fagretlig praksis, udover hvad LO tidligere har angivet i brev af
23. oktober 2014.
Det kunne være ønskværdigt med en klarere ordlyd om, hvad der gælder i forhold til reglerne
om arbejdstid, når en arbejdstager har mere end 1 arbejdskontrakt hos to forskellige arbejds-
givere. Som det kan ses i EU-kommissionens fortolkningsmeddelelse fra maj 2017, så er rets-
opfattelsen ganske forskellig i de forskellige lande, jf. punkt B side 4-5.
Vedrørende implemteringen af direktivet har FH ikke noget at tilføje i forhold til, hvad der
fremgår af brev af 23. oktober 2014.
Ad. 5. Evaluering
FH har ingen kommentarer hertil.
Ad 6. Udsigter
I forhold til det igangværende arbejde i implementeringsudvalgt tillader FH at antage, at Be-
skæftigelsesministeriet skriver en status til EU-kommissionen, hvis Beskæftigelsesministeriet
måtte finde dette nødvendigt.
Med venlig hilsen
Lizette Risgaard
Side 2 af 2