Europaudvalget 2022-23 (2. samling)
EUU Alm.del
Offentligt
2661585_0001.png
Udenrigsministeriet
Folketingets Europaudvalg
Asiatisk Plads 2
DK-1448 København K
Telefon +45 33 92 00 00
Telefax +45 32 54 05 33
E-mail: [email protected]
http://www.um.dk
Bilag
Sag/ID Nr.
Enhed
Dato
-
2023-6959
JTEU
13. februar 2023
EUU alm. del
endeligt svar på spørgsmål 32 fra Marianne
Bigum stillet den 23. januar 2023 til udenrigsministeren.
Spørgsmål
Ministeren bedes redegøre for, om man vil kunne opnå de samme effekter
ved at sanktionere Irans Revolutionsgarde gennem de eksisterende
sanktionsregimer, herunder de specifikke Iran-sanktioner og det generelle
menneskerettighedssanktionsregime,
som
hvis
man
tilføjede
Revolutionsgarden til EU’s terrorliste eller om en terrorlistning medfører
mere vidtgående sanktioner end hvad der ellers er muligt.
Svar
Det lægges til grund, at spørgeren
ved ”EU’s terrorliste” henviser til EU’s
terrorsanktionsregime (Rådets Fælles holdning 2001/931/FUSP) samt
den underliggende liste med navne på personer, grupper eller enheder
sanktionslistet under regimet.
Personer, grupper eller enheder, som sanktionslistes på EU’s autonome
sanktionsregimer,
herunder
EU’s
regime
mod
alvorlige
menneskerettighedskrænkelser og EU’s
regimer relateret til Iran, omfattes
af regimernes målrettede sanktioner i form af indefrysning af den listedes
værdier i EU, forbud mod at stille økonomiske ressourcer til rådighed for
den listede samt et indrejseforbud til EU for listede personer.
Listning under
EU’s terrorsanktionsregime
indebærer således målrettede
sanktioner i form af indefrysning af den listedes værdier i EU samt et
forbud mod at stille økonomiske ressourcer til rådighed for den listede.
Dog adskiller dette regime sig fra øvrige EU-regimer ved ikke at indeholde
EUU, Alm.del - 2022-23 (2. samling) - Endeligt svar på spørgsmål 32: Spm. om sanktioner mod Iran, til udenrigsministeren
2
et indrejseforbud til EU for listede personer og er herved på dette punkt
mindre indgribende for de listede.
EU’s terrorsanktionsregime adskiller sig derudover fra øvrige EU-regimer
ved ikke at have en forudbestemt udløbsdato. Dette indebærer, at
personer, grupper eller enheder, som sanktionslistet under regimet, kun
kan aflistes, hvis Rådet beslutter dette med enstemmighed. Dette betyder
i praksis, at én medlemsstat til enhver tid kan forhindre en sanktionslistet
person, gruppe eller enhed i at blive fjernet fra sanktionslisten under
terrorsanktionsregimet. Øvrige EU-regimer samt de tilhørende
sanktionslister bortfalder derimod automatisk ved regimernes udløbsdato,
medmindre Rådet med enstemmighed beslutter en fornyelse. Dette
betyder i praksis, at det ved udløbsdatoen vil kræve enighed blandt alle
medlemsstater at forlænge en sanktionslistning under EU’s
øvrige
regimer.
Terrorsanktionsregimet er derfor på dette punkt mere indgribende for de
listede.
Det bemærkes desuden, at EU har sanktionslistet en række medlemmer
og underenheder af Revolutionsgarden (IRGC) under flere af EU’s
sanktionsregimer, herunder Iran-regimet relateret til alvorlige
menneskerettighedskrænkelser, ligesom IRGC som enhed er listet under
Iran-regimet relateret til spredning af masseødelæggelsesvåben. Det er
muligt at sanktionsliste personer, grupper og enheder på flere af EU’s
sanktionsregimer, såfremt den listede ved sin adfærd lever op til
pågældende sanktionsregimes listningskriterier.
Med venlig hilsen
Lars Løkke Rasmussen