Europaudvalget 2022-23 (2. samling)
EUU Alm.del
Offentligt
2766827_0001.png
Folketinget
Europaudvalget
Christiansborg
1240 København K
DK Danmark
13. oktober 2023
Kontoret for Organiseret
Kriminalitet
Sagsbeh: Simon Holmelund Lange
Sagsnr.: 2023-0032/06-0193
Dok.:
2947395
Dato:
Kontor:
Besvarelse af spørgsmål nr. 141 (Alm. del) fra Folketingets Europaud-
valg
Hermed sendes besvarelse af spørgsmål nr. 141 (Alm. del), som Folketin-
gets Europaudvalg har stillet til justitsministeren den 17. august 2023.
Spørgsmålet er stillet efter ønske fra Christian Friis Bach (RV).
Peter Hummelgaard
/
Niklas V. Johansen
Slotsholmsgade 10
1216 København K.
T +45 7226 8400
www.justitsministeriet.dk
[email protected]
Side 1/3
EUU, Alm.del - 2022-23 (2. samling) - Endeligt svar på spørgsmål 141: Spm. om hvilke retlige muligheder Kommissionen har over for Danmark, til justitsministeren, kopi til udenrigsministeren
Spørgsmål nr. 141 (Alm. del) fra Folketingets Europaudvalg:
”Ifølge
Dagbladet information fra den 16. august 2023 har Eu-
ropa-Kommissionen indledt en undersøgelse af, hvorvidt den
midlertidige grænsekontrol, som Danmark har haft siden 2016,
er ulovlig. Kommissionen har i en rapport fra den 16. maj 2023
gjort det klart, at den er rede til at gøre brug af de retsmidler,
den har til rådighed, hvis det viser sig, at der er medlemsstater,
som forlænger kontrollen ved de indre grænser på en måde, der
ikke er nødvendig og forholdsmæssig, og som ikke er baseret på
en ny alvorlig trussel mod den offentlige orden eller den indre
sikkerhed”.
Ministeren bedes i den forbindelse oplyse, hvilke retlige mulig-
heder Kommissionen har over for Danmark? Har Kommissio-
nen f.eks. mulighed for at indlede en traktatkrænkelsessag mod
Danmark i henhold til TEUF art. 258 for brud på Schengenreg-
lerne eller på traktatens bestemmelser om den fri bevægelig-
hed?”
Svar
:
Danmark deltager som følge af det danske retsforbehold i forordning
2016/399 om en EU-kodeks for personers grænsepassage (Schengengræn-
sekodeksen) på mellemstatsligt niveau. EU-Kommissionen har ikke kom-
petence til at indbringe Danmark for EU-Domstolen for Danmarks mang-
lende opfyldelse af dets folkeretlige forpligtelser efter Schengenreglerne.
Det følger af artikel 4 i protokol nr. 22 om Danmarks stilling, som er knyttet
til Lissabontraktaten, at hvis Danmark tilslutter sig et forslag om eller initi-
ativ til udbygning af Schengenreglerne, vil denne foranstaltning skabe en
folkeretlig forpligtelse mellem Danmark og de øvrige medlemsstater, som
er bundet af foranstaltningen. Højesteret har i en kendelse fra 2018 udtalt,
at det følger af almindelige principper for fortolkning af lovgivning, der gen-
nemfører folkeretlige forpligtelser, at der skal tages hensyn til allerede fore-
liggende retspraksis fra EU-Domstolen. Danmark skal således tage hensyn
til EU-Domstolens praksis vedrørende fortolkning af Schengenretsakter,
herunder Schengengrænsekodeksen.
Kommissionen kan anmode Danmark om oplysninger og begrundelse for
beslutningen om midlertidigt at genindføre grænsekontrol mv. i medfør af
Danmarks pligt til loyalt samarbejde som anført i Traktaten om Den Euro-
pæiske Union artikel 4, stk. 3, og Schengengrænsekodeksens artikel 27, stk.
1, ligesom Kommissionen kan anlægge en traktatkrænkelsessag ved EU-
Side 2/3
EUU, Alm.del - 2022-23 (2. samling) - Endeligt svar på spørgsmål 141: Spm. om hvilke retlige muligheder Kommissionen har over for Danmark, til justitsministeren, kopi til udenrigsministeren
Domstolen, hvis Kommissionen er af den opfattelse, at Danmark har over-
trådt reglerne om fri bevægelighed i Traktaten om Den Europæiske Unions
Funktionsmåde.
Justitsministeriet kan dertil oplyse, at der løbende har været og er dialog
med Kommissionen om bl.a. Danmarks beslutninger om midlertidigt at gen-
indføre grænsekontrol på Danmarks indre grænser. Kommissionen har i den
forbindelse i invitationen af 21. juni 2023 til et møde, der blev afholdt den
26. juni 2023, oplyst, at Kommissionen, som varslet i den såkaldte State of
Schengen report 2023, der blev udgivet den 16. maj 2023, har indledt en
formel konsultationsproces baseret på artikel 27 i Schengengrænsekodek-
sen, og som bygger på den konstruktive og uformelle dialog, som hidtil har
fundet sted. Justitsministeriet kan herudover oplyse, at hvis en medlemsstat
midlertidigt genindfører grænsekontrol ved de indre grænser i henhold til
artikel 25 i Schengengrænsekodeksen, skal Kommissionen og de øvrige
medlemsstater underrettes herom inden genindførelsen. Det følger i den for-
bindelse bl.a. af artikel 27, stk. 4, at Kommissionen, såfremt den på grundlag
af oplysningerne i underretningen eller af andre yderligere oplysninger, den
har modtaget, har betænkeligheder med hensyn til, hvorvidt den planlagte
genindførelse af grænsekontrol ved de indre grænser er nødvendig og står i
et rimeligt forhold til truslen, eller såfremt den er af den opfattelse, at en
høring om visse aspekter ved underretningen er hensigtsmæssig, afgiver ud-
talelse herom. Kommissionen har fortsat ikke afgivet sådanne udtalelser
vedrørende Danmark.
Side 3/3