Europaudvalget 2022-23 (2. samling)
EUU Alm.del
Offentligt
Europaudvalget 2022-23 (2. samling)
EUU Alm.del - endeligt svar på spørgsmål 76
Offentligt
Skatteministeriet
Justitsministeriet
Afskæring af virksomheder på EU’s sortliste fra hjælpepakkerne
27. maj 2020
Der er spurgt til, i hvilket omfang
man kan anvende EU’s ’sortliste’ over skattely-
lande til at afskære virksomheders adgang til hjælpepakkerne.
Svar
De ordninger, der er blevet gennemført, er alle søgt afgrænset, således at det i vi-
dest muligt omfang sikres, at adgang til kompensation efter ordningerne alene gi-
ves til virksomheder, der er skattepligtige her i landet, og således at ordningerne
ikke kan ansøges af virksomheder med henblik på kompensation for aktiviteter i
såkaldte skattelylande, herunder lande på
EU’s sortliste.
Det vil være i strid med EU-rettens bestemmelser om kapitalens frie bevægelighed
at afskære virksomheder fra kompensation efter ordningerne alene med henvis-
ning til, at virksomhederne helt eller delvist er ejet af selskaber eller personer, der
er hjemmehørende i lande,
der er på EU’s sortliste.
Dette skyldes, at reglerne om
kapitalens frie bevægelighed ikke blot finder anvendelse inden for EU/EØS, men
også gælder i forhold til 3. lande.
Reglerne om kapitalens frie bevægelighed finder derimod ikke anvendelse, såfremt
en virksomhed i et 3. land direkte, dvs. uden mellemliggende ejer(e), udøver aktivi-
teter her i landet. Såfremt aktiviteterne i Danmark udøves direkte af en fysisk eller
juridisk person hjemmehørende i et land på EU’s sortliste, vil det således ikke
stride mod EU-retten at afskære den pågældende fysiske eller juridiske person fra
adgang til hjælpepakkerne.
Reglerne om kapitalens frie bevægelighed finder heller ikke anvendelse på foran-
staltninger, der udelukkende vedrører tilfælde, hvor der direkte fra et 3. land ud-
øves bestemmende indflydelse (kontrol) over en virksomhed her i landet. Foran-
staltninger, der udelukkende vedrører tilfælde, hvor der udøves en sådan bestem-
mende indflydelse, skal således vurderes efter EU’s bestemmelser om etablerings-
friheden, der kun finder anvendelse inden for EU/EØS.
Det strider derfor ikke mod EU-retten at afskære danske virksomheder fra adgang
til hjælpepakkerne, når fysiske eller juridiske personer hjemmehørende i lande på
EU’s sortliste har en
direkte ejerandel i den danske virksomhed (i praksis selska-
ber), der medfører bestemmende indflydelse. Dette vil efter EU-Domstolens
praksis forudsætte en ejerandel på ca. 25 pct.
Danske selskaber, der ejes fra skattelylande
–
herunder af selskaber i lande på
EU’s sortliste –
er i praksis meget sjældent ejet direkte af selskabet i skattelylandet,
idet ejerskabet derimod udøves via et eller flere mellemliggende selskab(er) belig-
gende i EU/EØS. I så fald kan det EU/EØS-selskab, der er den direkte ejer af
det danske selskab, påberåbe sig EU-rettens regler om etableringsfriheden. Det vil
derfor ikke være muligt at afskære det danske selskab fra adgang til hjælpepak-
kerne, når der er en sådan mellemliggende ejer.