Erhvervsudvalget 2022-23 (2. samling)
ERU Alm.del
Offentligt
2683831_0001.png
Folketinget
Erhvervsudvalget
Christiansborg
1240 København K
DK Danmark
Dato:
Kontor:
Sagsbeh:
Sagsnr.:
Dok.:
29. marts 2023
Formueretskontoret
Lars Møller Haase
2023-0032/43-0063
2756745
Besvarelse af spørgsmål nr. 85 (Alm. del) fra Folketingets Erhvervsud-
valg
Hermed sendes besvarelse af spørgsmål nr. 85 (Alm. del), som Folketingets
Erhvervsudvalg har stillet til justitsministeren den 1. marts 2023. Spørgsmå-
let er stillet efter ønske fra Mona Juul (KF).
Peter Hummelgaard
/
Camilla Hellesø Nielsen
Slotsholmsgade 10
1216 København K.
T +45 7226 8400
www.justitsministeriet.dk
[email protected]
Side 1/4
ERU, Alm.del - 2022-23 (2. samling) - Endeligt svar på spørgsmål 85: Spm., om at kommentere fordele og ulemper ved ISOBROs forslag om at indføre mulighed for fast støtte, til justitsministeren, kopi til erhvervsministeren
Spørgsmål nr. 85 (Alm. del) fra Folketingets Erhvervsudvalg:
”Ministeren
bedes kommentere fordele og ulemper ved ISOB-
ROs forslag om at indføre mulighed for ”fast støtte”. For en be-
skrivelse af forslaget henvises til ISOBROS høringssvar vedrø-
rende forslag til lov om ændring af lov om indsamling mv.
(Undtagelse af belønningsbaseret crowdfunding, ændring af
Indsamlingsnævnets sammensætning, øgede kontrolmuligheder
mv.):
https://isobro.dk/files/media/document/ISOB-
ROs%20h%C3%B8ringssvar%20til%20indsamlingslo-
ven_180822_0.pdf”
Svar
:
1.
Indsamlingsorganisationernes Brancheorganisation (herefter ISOBRO)
giver i sit høringssvar af 18. august 2022 udtryk for et generelt ønske om, at
lov om indsamling m.v. (herefter indsamlingsloven) ændres, så det gøres
muligt at hverve
”faste
støtter” på lige fod med hvervning af medlemmer på
gaden eller pr. telefon efter tilladelse fra Indsamlingsnævnet.
Det fremgår af høringssvaret, at der ved ”faste støtter” forstås personer, der
vil støtte organisationerne med et fast beløb, men som ikke ønsker et egent-
ligt medlemskab.
ISOBRO foreslår konkret, at der i indsamlingslovens § 6, stk. 2, indføres et
3. pkt., hvorefter Indsamlingsnævnet kan meddele tilladelse til hvervning af
”faste
støtter” på gaden og til hvervning af faste støtter ved telefonisk hen-
vendelse.
2.
Indsamlingsloven finder anvendelse på indsamlinger, hvorved forstås en-
hver form for opfordring til at yde bidrag til et forud angivet formål, jf. ind-
samlingslovens § 1, stk. 1. Dette omfatter både opfordringer til at yde bidrag
i form af enkeltbetalinger og i form af løbende betalinger.
Det bemærkes, at hvervning af medlemmer af eller donorer til en forening
eller en organisation ikke anses for at være en indsamling i lovens forstand.
Det forudsætter dog, at der er tale om et reelt medlemskab eller lignende,
hvor den pågældende modtager en modydelse fra organisationen, f.eks. i
form af adgang til organisationens generalforsamling eller andre medlems-
eller donorydelser, jf. Folketingstidende 2013-14, A, L 142 som fremsat,
side 31.
Side 2/4
ERU, Alm.del - 2022-23 (2. samling) - Endeligt svar på spørgsmål 85: Spm., om at kommentere fordele og ulemper ved ISOBROs forslag om at indføre mulighed for fast støtte, til justitsministeren, kopi til erhvervsministeren
Medlemshvervning ved personlig eller telefonisk henvendelse skal dog fo-
regå i overensstemmelse med god indsamlingsskik, jf. lovens § 8, stk. 1, jf.
§ 1, stk. 2. Det indebærer navnlig, at der skal udvises respekt for bidragyde-
rens integritet og handlefrihed, ligesom der skal være åbenhed om indsam-
lerens egen organisations formål, ledelse og økonomi.
Efter indsamlingslovens § 3, stk. 1, kan en indsamling først iværksættes, når
Indsamlingsnævnet har givet tilladelse til indsamlingen. Indsamlingsnæv-
nets tilladelse meddeles som udgangspunkt for et år, jf. § 3, stk. 2.
Organisationer, der er godkendt efter ligningsloven som berettiget til at
modtage gaver, som kan fradrages ved indkomstopgørelsen, og som har ek-
sisteret i mindst 3 år, kan dog meddeles en 3-årig tilladelse til at foretage
indsamlinger, jf. indsamlingslovens § 4, stk. 1.
3.
Indsamlingslovens §§ 5 og 6 indeholder særlige regler om hus- og gade-
indsamling, som indebærer, at sådanne indsamlinger som udgangspunkt
ikke må finde sted. Forbuddet mod husindsamling gælder også telefoniske
henvendelser, uanset om opringningen sker, mens personer er på sin bopæl
eller et andet sted, jf. Folketingstidende 2013-14, A, L 142 som fremsat, side
34.
Indsamlingsnævnet kan dog efter ansøgning meddele tilladelse for op til 3
år ad gangen til foretagelse af én årlig landsdækkende eller geografisk af-
grænset husindsamling eller én enkeltstående husindsamling, som iværksæt-
tes på baggrund af en særlig begivenhed, hvis betingelserne i § 5, stk. 3, nr.
1-3, er opfyldt, jf. lovens § 5, stk. 3. Det indebærer,
at
indsamleren skal have
tilladelse efter § 4, stk. 1,
at
indsamleren kan sandsynliggøre, at der ved
indsamlingen indbringes et godt indsamlingsresultat, og
at
indsamleren har
den fornødne folkelige forankring.
Derudover kan Indsamlingsnævnet i særlige tilfælde efter ansøgning med-
dele tilladelse til foretagelse af gadeindsamling, hvis betingelserne i § 5, stk.
3, nr. 1-3, er opfyldt, jf. lovens § 6, stk. 2.
De særlige regler om hus- og gadeindsamlinger er udtryk for en afvejning
af hensynet til befolkningen over for hensynet til de indsamlende organisa-
tioners mulighed for at samle penge ind til velgørende formål.
Side 3/4
ERU, Alm.del - 2022-23 (2. samling) - Endeligt svar på spørgsmål 85: Spm., om at kommentere fordele og ulemper ved ISOBROs forslag om at indføre mulighed for fast støtte, til justitsministeren, kopi til erhvervsministeren
Der er således taget hensyn til, at hus- og gadeindsamlinger kan virke gene-
rende for de personer, som ikke ønsker at yde bidrag, f.eks. fordi de forstyr-
res i andre gøremål. En person kan desuden føle sig presset til at yde et bi-
drag, fordi der kan være et ubehag ved at afvise en indsamler. Hertil kom-
mer, at husindsamlinger forstyrrer privatlivets fred, idet befolkningen opsø-
ges personligt på deres private bopæl eller ved opringning pr. telefon eller
lignende, jf. betænkning nr. 1532/2012 om indsamlinger, side 96 og 102-
103.
4.
Jeg mener, at det er vigtigt, at indsamlende organisationer sikres gode
muligheder for at samle ind til velgørende formål. Henset til de gener, som
hus- og gadeindsamlinger kan medføre for befolkningen, er det dog nødven-
digt, at sådanne indsamlinger alene kan foretages efter særlig tilladelse.
Dette gør sig gældende uagtet, om der indsamles bidrag i form af enkeltbe-
talinger eller løbende betalinger.
På denne baggrund finder jeg, at den nuværende retsstilling er hensigtsmæs-
sig.
Side 4/4