Erhvervsudvalget 2022-23 (2. samling)
ERU Alm.del
Offentligt
2679438_0001.png
22. marts 2023
J.nr. 2023 - 2384
Til Folketinget
Erhvervsudvalget
Hermed sendes svar på spørgsmål nr. 72 af 23. februar 2023 (alm. del). Spørgsmålet er
stillet efter ønske fra Nick Zimmermann (DF).
Jeppe Bruus
/ Jeanette Rose Hansen
ERU, Alm.del - 2022-23 (2. samling) - Endeligt svar på spørgsmål 72: Spm. om, hvordan det giver mening at såvel herboende danskere som udlændinge inden for Danmarks grænser ikke kan foretage betalinger med kontanter på beløb over 20.000,- kr., mens man uden videre kan udføre 10.000,- euro svarende til cirka 75.000,- DKK, til skatteministeren
2679438_0002.png
Spørgsmål
Vil ministeren i forlængelse af S 206 (SAU) forklare, hvordan det giver mening, at såvel
herboende danskere som udlændinge inden for Danmarks grænser ikke kan foretage beta-
linger med kontanter på beløb over 20.000,- kr., mens man uden videre kan udføre
10.000,- euro svarende til cirka 75.000,- DKK?
Svar
Den første del af spørgsmålet vedrører et kontantforbud, som er fastsat efter reglerne i
hvidvaskloven, hvilket hører under Erhvervsministeriets ressort. Derfor har jeg indhentet
nedenstående bidrag fra Erhvervsministeriet, som jeg kan henholde mig til:
”Kontantforbuddet er gældende
for såvel danske statsborgere som udlændinge og på
samme vilkår. Det samme gør sig gældende fsva. reglerne om udførsel af kontanter.
Der henvises i øvrigt til besvarelsen af spørgsmål S 206 stillet af Nick Zimmermann den
1. februar 2023.”
Fsva. den del af spørgsmålet, der vedrører personer, som passerer ud af det danske told-
område med likvide midler på sig, kan jeg oplyse, at beløbet på 10.000 euro er fastsat i
forordning (EU) nr. 2018/1672 af 23. oktober 2018 om kontrol med likvide midler, der
føres ind i eller ud af Unionen (herefter pengeforordningen), samt den danske toldlov.
Pengeforordningen er direkte gældende i Danmark, og beløbet på 10.000 euro er således
bindende for Danmark og de øvrige medlemsstater i EU.
EU-Kommissionen har ifm. fremsættelsen af forslaget til pengeforordningen udarbejdet
en konsekvensanalyse, som er offentligt tilgængelig på EU-Kommissionens hjemmeside.
Det fremgår bl.a. af analysen, at de 10.000 euro er fastsat ud fra henholdsvis et ønske om
ikke at bebyrde lovlydige rejsende unødigt, samtidig med at man ønsker at forhindre ulov-
lige aktiviteter forbundet med bevægelse af kontanter.
Det bemærkes, at der i pengeforordningen gælder en angivelsespligt for likvide midler
med en værdi svarende til 10.000 euro eller derover, som ledsages af personer, der rejser
ind i eller forlader EU. I toldloven er fastsat en tilsvarende bestemmelse, der gælder for
personer, der rejser ind i eller ud af Danmark fra eller til øvrige dele af EU. De danske
regler i toldloven supplerer således EU-reglerne i pengeforordningen.
Både pengeforordningen og toldloven indeholder bestemmelser om, at toldmyndighe-
derne, hvis der er indikationer på ulovlige aktiviteter såsom hvidvask, finansiering af ter-
rorisme eller anden økonomisk kriminalitet, kan kræve en angivelse af de likvide midler,
også selv om værdien er under 10.000 euro. Det betyder, at Toldstyrelsen har beføjelse til
at tilbageholde likvide midler til nærmere undersøgelse, hvis der er en mistanke om ulov-
lig aktivitet.
Side 2 af 2