Erhvervsudvalget 2022-23 (2. samling)
ERU Alm.del
Offentligt
2655242_0001.png
Erhvervsudvalget
ERHVERVSMINISTEREN
2. februar 2023
Besvarelse af spørgsmål 6 alm. del stillet af udvalget den 5. januar
2023 efter ønske fra Mona Juul (KF).
Spørgsmål:
Mener ministeren, at det er problematisk, at Lov nr. 801 af 9. juni 2020
(Lov om ændring af lov om forbrugslånsvirksomheder, lov om markeds-
føring og lov om finansiel virksomhed (Opgør med kviklån m.v.)) ek-
sempelvis begrænser banker og andre institutter i at reklamere for grønne
billån til forbrugerne, når vi i Danmark har et fælles politisk ønske om at
skabe en grønnere bilpark? Hvis ministeren mener, at det er problematisk,
at vi i dag begrænser muligheden for at udvide den grønne bilpark, er
ministeren så villig til at ændre lovgivningen, således at det alene er kvik-
lån, som fremover er omfattet af markedsføringsforbuddet (uanset om det
er i forbindelse med spil/spiludbydere)?
Svar:
Lov nr. 801 af 9. juni 2020 (Lov om ændring af lov om forbrugslånsvirk-
somheder, lov om markedsføring og lov om finansiel virksomhed (Opgør
med kviklån m.v.)) udmøntede en bred politisk aftale mellem den davæ-
rende regering (Socialdemokratiet), Venstre, Dansk Folkeparti, Radikale
Venstre, Socialistisk Folkeparti, Enhedslisten, Alternativet og Nye Bor-
gerlige fra december 2019. Med loven blev der indsat to markedsførings-
forbud (markedsføringslovens §§ 11 a og 11 b), rettet mod alle, der mar-
kedsfører forbrugerkreditaftaler, uanset om der er tale om en forbrugs-
lånsvirksomhed, herunder en bank eller andre institutter.
Markedsføringslovens § 11 a medfører, at forbrugslånsvirksomheder,
herunder banker og andre institutter, som udbyder kreditaftaler til forbru-
gere med årlige omkostninger (ÅOP) på 25 pct. eller derover, ikke må
markedsføre nogen former for forbrugerkreditaftaler uanset aftalernes
ÅOP. Ved kreditaftaler til forbrugere forstås fx kortfristede lån, kassekre-
ditter og andre lån, der ydes med henblik på erhvervelse af et forbrugsgo-
de.
Markedsføringslovens § 11 b medfører, at forbrugslånsvirksomheder,
herunder banker m.v. ikke må markedsføre virksomheden, banken m.v.
eller forbrugerkreditaftaler i forbindelse med markedsføring af spil eller
spiludbydere. Forbuddet vil som udgangspunkt gælde enhver markedsfø-
ring af forbrugslånsvirksomheder og af forbrugerkreditaftaler. Jf.
§
11,
ERHVERVSMINISTERIET
Slotsholmsgade 10-12
1216 København K
Tlf.
Fax
33 92 33 50
33 12 37 78
CVR-nr. 10 09 24 85
EAN nr. 5798000026001
[email protected]
www.em.dk
ERU, Alm.del - 2022-23 (2. samling) - Endeligt svar på spørgsmål 6: Spm., om ministeren mener, at det er problematisk, at Lov nr. 801 af 9. juni 2020 (Lov om ændring af lov om forbrugslånsvirksomheder, lov om markedsføring og lov om finansiel virksomhed (Opgør med kviklån m.v.)) eksempelvis begrænser banker og andre institutter i at reklamere for grønne billån til forbrugerne, når vi i Danmark har et fælles politisk ønske om at skabe en grønnere bilpark, til erhvervsministeren
stk. 3 finder forbuddet dog ikke anvendelse, såfremt det gælder køb på
afbetaling eller finansieringskøb (kreditkøb) af en specifik vare eller tje-
nesteydelse). Markedsføring af billån vil kunne falde ind under denne
undtagelse.
Jeg mener således ikke, at markedsføring af grønne billån er unødigt be-
grænset af kviklånsaftalen, idet markedsføringen af finansieringskøb net-
op er undtaget forbuddet. Grunden hertil, er at finansieringskøb ikke i
samme grad som forbrugerkreditaftaler med kontant udbetaling vurderes
at kunne fremme ludomani ved markedsføring i forbindelse med mar-
kedsføring af spil og spiludbydere.
Med venlig hilsen
Morten Bødskov
2