Erhvervsudvalget 2022-23 (2. samling)
ERU Alm.del
Offentligt
2669160_0001.png
Folketingets Erhvervsudvalg
ERHVERVSMINISTEREN
1. marts 2023
Besvarelse af spørgsmål 55 alm. del stillet af udvalget den 6. februar
2023 efter ønske fra Pelle Dragsted (EL).
Spørgsmål:
Er ministeren enig i Forbrugerrådet Tænks udtalelse om de finansielle su-
permarkeder (Jyllands-Posten
d. 10/8 2022): ”Det er jo problematikken om
de finansielle supermarkeder, som endnu engang viser sig. Det er svært at
gennemskue, hvornår der er tale om god rådgivning til gavn for kunden
eller mersalg til gavn for banken.”
Svar:
Jeg er optaget af, at den rådgivning, de finansielle virksomheder yder al-
tid er i kundens interesse.
Det følger af reglerne om god skik i finansielle virksomheder, at en finan-
siel virksomhed skal handle redeligt og loyalt over for sine kunder. Det
betyder bl.a., at hvis en finansiel virksomhed modtager provision eller an-
det vederlag i forbindelse med formidling af produkter, skal kunden gøres
opmærksom på dette. Tilsvarende vil det være i strid med god skik at sælge
finansielle produkter til kunderne, som de ikke har brug for. Dette krav
gælder for alle finansielle virksomheder, og er dermed uafhængigt af, om
der er tale om et finansielt supermarked eller ej. For de relevante regler i
lov om formidling af fast ejendom henviser jeg til bevarelsen af ERU
spørgsmål 58 alm. del.
Det fremgår af Konkurrence- og Forbrugerbrugerstyrelsens rapport om
Konkurrencen på bankmarkedet for privatkunder, at lidt mere end 10 pct.
af rådgiverne angiver, at de oplever en interessekonflikt mellem at sælge
virksomhedernes produkter og give god rådgivning. Af dem, der oplever
en konflikt, angiver godt fire ud af fem rådgivere, at de rådgiver til kundens
fordel, også selvom dette stiller virksomheden dårligere. Det indikerer, at
mere end 95 pct. af rådgiverne rådgiver i kundens interesse. Undersøgelsen
er ikke afgrænset til rådgivere i finansielle supermarkeder. Undersøgelsen
viser for mig, at langt hovedparten af rådgiverne er samvittighedsfulde og
lever op til reglerne. Det er selvsagt afgørende, at rådgivningen i bankerne
altid er i overensstemmelse med lovgivningen og i kundens interesse.
Jeg henviser i øvrigt til min besvarelse af ERU spørgsmål 52 alm. del.
Med venlig hilsen
Morten Bødskov
ERHVERVSMINISTERIET
Slotsholmsgade 10-12
1216 København K
Tlf.
Fax
33 92 33 50
33 12 37 78
CVR-nr. 10 09 24 85
EAN nr. 5798000026001
[email protected]
www.em.dk