Erhvervsudvalget 2022-23 (2. samling)
ERU Alm.del
Offentligt
2661954_0001.png
Folketingets Erhvervsudvalg
ERHVERVSMINISTEREN
14. februar 2023
Besvarelse af spørgsmål 33 alm. del stillet af udvalget den 23. januar
2023 efter ønske fra Mona Juul (KF).
Spørgsmål:
Vil ministeren fremsende en aktuel plan for, hvordan kravene i bogførings-
loven implementeres, herunder hvornår Erhvervsstyrelsen udmelder ram-
merne for at bruge specialsystemer?
Svar:
Jeg har forelagt spørgsmålet for Erhvervsstyrelsen, der oplyser følgende:
”Bogføringsloven af 24. maj 2022 indeholder 1) en række bestem-
melser vedr. virksomhedernes generelle bogføring (§§ 1-14), og 2)
grundlæggende krav til hhv. virksomhedernes brug af digitale bog-
føringssystemer og funktionerne i sådanne systemer (§§ 15-21).
Mens bestemmelserne vedr. virksomhedernes generelle bogføring er
trådt i kraft den 1. juli 2022, udmøntes lovens krav til digital bogfø-
ring over de kommende år i forskellige faser ved bekendtgørelser.
Fase 1, der gennemføres i 2023-24, skal tilvejebringe den nødven-
dige digitale infrastruktur ved krav til digitale standard bogførings-
systemer. Disse krav er trådt i kraft ved to bekendtgørelser pr. 1. fe-
bruar 2023. Se mere herom i boks 1 nedenfor.
Efter ikraftsættelsen af krav til digitale standard bogføringssystemer
indledes fase 2 (2024), hvori der stilles krav til regnskabspligtige
virksomheder om at bogføre digitalt, samt fase 3 (tidligst 2026) hvori
der stilles krav til personligt ejede virksomheder om at bogføre digi-
talt.
Det forventes, at regnskabspligtige virksomheder vil skulle bogføre
digitalt fra de regnskabsår, der begynder efter 1. juli 2024. Personligt
ejede virksomheder forventes at skulle bogføre digitalt tidligst fra de
regnskabsår, der begynder efter ikrafttrædelsesdatoen i 2026. Inden
kravene til de personligt ejede virksomheder sættes i kraft (fase 3),
vil der blive udarbejdet en evaluering af erfaringerne fra fase 1 og 2
jf. Folketingets betænkning vedr. Ny lov om bogføring.
ERHVERVSMINISTERIET
Slotsholmsgade 10-12
1216 København K
Tlf.
Fax
33 92 33 50
33 12 37 78
CVR-nr. 10 09 24 85
EAN nr. 5798000026001
[email protected]
www.em.dk
ERU, Alm.del - 2022-23 (2. samling) - Endeligt svar på spørgsmål 32: Spm., om ministeren vil fremsende en status for implementering af kravene i bogføringsloven , til erhvervsministeren
2661954_0002.png
Kravene til specialudviklede- eller andre ikke-registrerede bogfø-
ringssystemer forventes at træde i kraft i løbet af 2023. Udarbejdel-
sen af kravene, der i øjeblikket pågår, sker ved inddragelse af er-
hvervsorganisationerne, virksomheder og leverandører af bogfø-
ringsløsninger.
Boks 1. Detaljeret implementeringsplan for Fase 1 af bogføringsloven
1. februar 2023: krav til digitale standard bogføringssystemer trådte
i kraft, jf. Bekendtgørelse nr. 97 af 26. januar 2023 herom (link).
31. oktober 2023: standard systemer skal være anmeldt til Erhvervs-
styrelsen, jf. Bekendtgørelse nr. 98 af 26. januar 2023 herom (link)
1. november – 31. december 2023: anmeldte systemer kontrolleres
og registreres i Erhvervsstyrelsen.
1. januar 2024: alle systemer er registrerede, og Erhvervsstyrelsen
offentliggør fortegnelse over registrerede systemer.
Erhvervsstyrelsen kommunikerer løbende om implementeringspla-
nen på Erhvervsstyrelsens
temaside om bogføring.
Se ” Digital bog-
føring: Hvilke regler træder i kraft hvornår?”.
Jeg kan i forlængelse heraf oplyse, at implementeringsplanen ift. fase 1
afspejler et ønske fra både erhvervsorganisationerne og udbyderne af bog-
føringssystemerne om at få længere tid til at omstille sig, end de var stillet
i udsigt med loven. Udbyderne af digitale standard bogføringssystemer får
nu ni måneder til at omstille deres systemer frem for oprindeligt seks. Og
virksomhederne får seks måneder til at vælge et digitalt standardbogfø-
ringssystem frem for oprindeligt tre.
Med venlig hilsen
Morten Bødskov
2