Erhvervsudvalget 2022-23 (2. samling)
ERU Alm.del
Offentligt
2655283_0001.png
2. februar 2023
2023-274
Bidrag til besvarelse af ERU spørgsmål 3
alm. del
Spørgsmål 3
I forlængelse af den tidligere ministers foreløbige besvarelse af 21
september 2022, jf. ERU alm. del
spørgsmål 384 (2021-22) bedes
ministeren tilsende udvalget en opdateret oversigt over, hvilke love inden
for ministeriets lovgivningsområde, der har indsat revisionsbestemmelse,
er undergivet lovovervågning, eller hvor der på anden vis er besluttet/givet
tilsagn om evaluering/overvågning, med angivelse af temaet for
revisionen/evalueringen/overvågningen, og hvilken frist der er fastsat for
det enkelte initiativ. Ministeren bedes endvidere i oversigten oplyse, hvilke
love der har en solnedgangsbestemmelse.
UTP-direktivet/Fødevarehandelsloven
Lov om urimelig handelspraksis i relationer mellem virksomheder i
landbrugs- og fødevareforsyningskæden, lov nr. 719 af 27. april 2021
Der er ikke fastsat en revisionsbestemmelse. Følgende fremgår af
bemærkningerne til
lovforslaget (L84): ”Med
lovforslaget introduceres ny
sektorspecifik regulering af fødevareforsyningskæden, som på nuværende
tidspunkt ikke er reguleret særskilt i Danmark i forhold til regler om
urimelig handelspraksis. Det er derfor vanskeligt at kvalificere effekterne
af den foreslåede regulering. Det vurderes derfor også hensigtsmæssigt, at
der foretages løbende monitorering af den foreslåede regulering og samles
op herpå i en evaluering 3 år efter lovens ikrafttræden.”
Konkurrence- og Forbrugerstyrelsen har afholdt det første årlige møde med
erhvervene om erfaringer med fødevarehandelsloven torsdag den 19. maj
2022. Et lignende møde forventes afholdt i 2023, og møderne indgår som
del af den monitorering, der tre år efter reguleringens ikrafttrædelse skal
munde ud i en evaluering af fødevarehandelsloven, dvs. i 2024.
Konkurrenceområdet
Konkurrenceloven, jf. lovbekendtgørelse nr. 360 af 4. marts 2021.
Der er ikke indsat en revisionsbestemmelse i konkurrenceloven. Under
Folketingets behandling af lovforslaget tilkendegav daværende
erhvervsminister i sit svar på spørgsmål 41, at han var enig i, at det er en
god ide at gennemføre en evaluering inden for 3 år, fra loven er trådt i kraft,
med henblik på at følge op på, om loven virker efter hensigten. Partier bag
lovforslaget (Socialdemokratiet, Venstre, Dansk Folkeparti, Socialistisk
Folkeparti, Radikale Venstre, Enhedslisten, Det Konservative Folkeparti
ERHVERVSMINISTERIET
Slotsholmsgade 10-12
1216 København K
Tlf.
33 92 33 50
Fax.
33 12 37 78
CVR-nr. 10092485
EAN nr. 5798000026001
[email protected]
www.em.dk
ERU, Alm.del - 2022-23 (2. samling) - Endeligt svar på spørgsmål 3: Spm. om, hvilke love inden for ministeriets lovgivningsområde, der har indsat revisionsbestemmelse, er undergivet lovovervågning, eller hvor der på anden vis er besluttet eller givet tilsagn om lovevaluering/-overvågning, med angivelse af temaet for revisionen/evalueringen/overvågningen, og hvilken frist der er fastsat for det enkelte initiativ, til erhvervsministeren
2655283_0002.png
2/16
og Liberal Alliance) inddrages i udarbejdelsen af kommissoriet for den
kommende evaluering.
Betalingsområdet
Konkurrence- og Forbrugerstyrelsen fører tilsyn med dele af
betalingsloven. Styrelsen fører tilsyn med overholdelsen af kapitel 4, dvs.
§§ 63-64, og §§ 120-123.
Lov om betalinger, lov nr. 652 af 8. juni 2017.
Det fremgår af § 19, stk. 7, i ændringslov nr. 1374 af 13. december 2019,
at erhvervsministeren senest i folketingsåret 2021-22 fremsætter forslag
om revision af § 122, stk. 2, i lov om betalinger.
Bestemmelsen er efterfølgende ændret ved § 12 i ændringslov nr. 570 af
10. maj 2022, hvorefter erhvervsministeren senest i folketingsåret 2022-23
fremsætter forslag om revision af § 122, stk. 2, i lov om betalinger. Det
fremgår af bemærkningerne til lovforslaget (L 118 FT 2021-22), at
”Formålet
med ændringen er at bringe revisionsbestemmelsen tilbage i
overensstemmelse med ordlyden af og intentionen bag aftaleteksten bag
den politiske aftale af den 19. september 2019. Det fremgår således af
aftaleteksten, at aftaleparterne er enige om, at udvidelsen af § 122 vil blive
evalueret to år efter lovændringens ikrafttræden. Udvidelsen af § 122
trådte i kraft pr. 1. januar 2020. Evalueringen kan derfor først foretages
primo 2022.”
Evalueringen er under udarbejdelse og forventes forelagt Folketinget inden
1. juli 2023
Det fremgår af bemærkningerne til det oprindelige lovforslag (L 46 FT
2019-2020), vedrørende evalueringen af
bestemmelsen i § 122, stk. 2, at ”
Evalueringen skal navnlig undersøge det hensigtsmæssige i anvendelsen af
forbuddet mod anvendelse af urimelige priser og avancer ved fastsættelse
af gebyr m.v. i forbindelse med gennemførelse af direkte debitering.”
Det
fremgår endvidere af bemærkningerne, at: ”Evalueringen
skal afdække, om
lovændringen bidrager til, at danske forbrugere og virksomheder ikke
betaler urimelige priser for Betalingsservice eller andre direkte
debiteringsløsninger.”
Rejseområdet, pakkerejsebranchen
Lov om en rejsegarantifond, jf. lovbekendtgørelse nr. 1023 af 3. juli
2018, som ændret ved lov nr. 326 af 31. marts 2020 og lov nr. 612 af 14.
maj 2020.
ERU, Alm.del - 2022-23 (2. samling) - Endeligt svar på spørgsmål 3: Spm. om, hvilke love inden for ministeriets lovgivningsområde, der har indsat revisionsbestemmelse, er undergivet lovovervågning, eller hvor der på anden vis er besluttet eller givet tilsagn om lovevaluering/-overvågning, med angivelse af temaet for revisionen/evalueringen/overvågningen, og hvilken frist der er fastsat for det enkelte initiativ, til erhvervsministeren
2655283_0003.png
3/16
Loven indeholder en evalueringsbestemmelse, jf. lovens § 2, stk. 2, hvoraf
fremgår, at erhvervsministeren evaluerer loven 1 år efter lovens
ikrafttræden. Loven trådte i kraft den 6. april 2020 ved bekendtgørelse i
Lovtidende. Med lov nr. 326 af 31. marts 2020 blev der etableret en
støtteordning specifikt rettet mod pakkerejsebranchen som følge af
COVID-19, hvor der blev stillet en statsgaranteret låneramme i
Rejsegarantifonden, der gav rejseudbyderne mulighed for at optage lån til
at dække deres faktiske omkostninger i forbindelse med aflyste
pakkerejser. Reglerne vedr. støtteordningen blev ændret ved lov nr. 612 af
14. maj 2020.
Med
Aftale mellem Socialdemokratiet, Venstre, Dansk Folkeparti,
Radikale Venstre, Socialistisk Folkeparti, Enhedslisten, Konservative,
Liberal Alliance og Alternativet om yderligere hjælp til rejsebranchen i
lyset af coronakrisen af den 22. juni 2020
blev aftaleparterne enige om, at
lov om en rejsegarantifond først bør ændres efter coronakrisen. Blandt
andet er aftaleparterne enige i at se på, om der efter coronakrisen bør stilles
højere egenkapitalkrav eller garantikrav samt, at der efter coronakrisen
søges opbygget et katastrofebidrag i regi af Rejsegarantifonden. Den
konkrete udmøntning vil blive drøftet af aftaleparterne i forbindelse med
udarbejdelsen af et lovforslag.
Der har på den baggrund ikke været iværksat en evaluering af lov nr. 326
af 31. marts 2020, jf. lovens § 2, stk. 2, da loven vil blive justeret i
forbindelse med udarbejdelsen af lovforslag om ændring af lov om en
rejsegarantifond som aftalt i
Aftale mellem Socialdemokratiet, Venstre,
Dansk Folkeparti, Radikale Venstre, Socialistisk Folkeparti, Enhedslisten,
Konservative, Liberal Alliance og Alternativet om yderligere hjælp til
rejsebranchen i lyset af coronakrisen af den 22. juni 2020.
Det forventes at
der følges op på dette mhp. fremsættelse i samlingen 2023/2024.
Forbrugerområdet
Lov om ændring af forbrugslånsvirksomheder, lov om markedsføring
og lov om finansiel virksomhed (opgør med kviklån m.v.), lov nr. 801
af 9. juni 2020
Loven implementerer dele af den politiske aftale om et opgør med kviklån
af 19. december 2019, som er indgået af Socialdemokratiet, Venstre, Dansk
Folkeparti, Radikale Venstre, Socialistisk Folkeparti, Enhedslisten,
Alternativet og Ny Borgerlige.
Der er ikke fastsat en revisionsbestemmelse i loven. Følgende fremgår af
den politiske aftale:
”Aftalepartierne er enige
om at mødes ét år efter
ERU, Alm.del - 2022-23 (2. samling) - Endeligt svar på spørgsmål 3: Spm. om, hvilke love inden for ministeriets lovgivningsområde, der har indsat revisionsbestemmelse, er undergivet lovovervågning, eller hvor der på anden vis er besluttet eller givet tilsagn om lovevaluering/-overvågning, med angivelse af temaet for revisionen/evalueringen/overvågningen, og hvilken frist der er fastsat for det enkelte initiativ, til erhvervsministeren
2655283_0004.png
4/16
lovens ikrafttræden for at drøfte udviklingen og konkurrencen i markedet
og om initiativerne virker efter hensigten, herunder om lofterne virker.
Ligeledes vil Finanstilsynet blive bedt om at redegøre for erfaringer med
stikprøvekontrollen
senest et år efter lovens ikrafttræden.”
Loven trådte i kraft den 1. juli 2020.
Evaluering af aftalen om et opgør med kviklån er gennemført, og
evalueringen blev udgivet i april 2022.
Det søretlige område
Lodsloven, lov nr. 352 af 12. april 2016
Det fremgik af bemærkninger til lovforslaget om ændring af lodsloven i
2014, at ”moderniseringen, herunder effekter for DanPilots økonomi, vil
blive evalueret første gang i 2018. Samtidig vil behovet for yderligere
ændringer i lodsloven blive vurderet”.
På den baggrund fik Rambøll og Blue Consulting af Søfartsstyrelsen til
opgave at udarbejde rapporten ”Evaluering af modernisering af
lodsområdet”, som redegør for lodsmarkedets udvikling siden 2014,
herunder udviklingen i lodsanvendelsen, markedsandele, DanPilots
økonomi samt prisudviklingen på lodsydelser. Rapporten fra Rambøll og
Blue Consulting har været i offentlig høring i 2019.
Der har de senere år pågået et servicetjek af reguleringen på lodsområdet.
Dele af servicetjekket er afsluttet, mens det udestår at se på behovet for
justering af IMO’s lodsanbefaling om brug af lods gennem de danske
stræder. Der er i 2022 påbegyndt et servicetjek af den del af
lodsreguleringen, der gælder for Grønland.
Søloven, lov nr. 1548 af 19. december 2017
Det følger af bemærkningerne til lovforslaget (L 7 FT 2017), at det bl.a.
har til formål at forbedre muligheden for vækst i den maritime sektor ved
at gøre det attraktivt at drive skibe under dansk flag.
Erhvervsministeren har i et svar til det daværende Erhvervs-, Vækst- og
Eksportudvalg tilkendegivet, at der vil ske en evaluering af loven med
henblik på at se, om loven har haft den ønskede virkning, dvs. om loven
har bidraget til, at Danmark fastholder og udbygger sin globale position
som en stor flagstat. Evalueringen vedrører derfor kun den første
bestemmelse i lovforslaget.
ERU, Alm.del - 2022-23 (2. samling) - Endeligt svar på spørgsmål 3: Spm. om, hvilke love inden for ministeriets lovgivningsområde, der har indsat revisionsbestemmelse, er undergivet lovovervågning, eller hvor der på anden vis er besluttet eller givet tilsagn om lovevaluering/-overvågning, med angivelse af temaet for revisionen/evalueringen/overvågningen, og hvilken frist der er fastsat for det enkelte initiativ, til erhvervsministeren
2655283_0005.png
5/16
Evalueringen er afsluttet, og det forventes, at den oversendes til
Erhvervsudvalget primo 2023.
Lov om maritim fysisk planlægning, lov nr. 615 af 8. juni 2016
Loven indeholder ikke bestemmelser om revision eller lignende.
Havplanen, der udmøntes i en bekendtgørelse med hjemmel i loven, skal
dog ifølge lovens § 10, stk. 2, revideres og ajourføres mindst hvert 10. år.
Det fremgår af bemærkningerne til loven, at forslaget om en 10-årig
planrevision skal ses på baggrund af, at direktiv om maritim fysisk
planlægning stiller krav om, at havplanlægningen revideres og ajourføres
mindst hvert 10. år. Havplanen kan dog ændres med kortere intervaller,
hvis der måtte være behov for det.
Produktsikkerhedsområdet
Høringsnotat af 6. april af 2020 vedrørende lovforslaget om lov om
produkter og markedsovervågning, lov nr. 799 af 9. juni 2020.
Der er ikke i ovenstående lov fastsat en revisionsbestemmelse. Der er dog
givet tilsagn om en evaluering, eftersom det fremgår af høringsnotatet side
3, at: ”Da
der er tale om en ny hovedlov, der i væsentligt omfang bygger
på flere eksisterende love, men som samtidig rummer en række nye, og ikke
tidligere afprøvede kontrolbeføjelser, vurderes det at være relevant at
gennemføre en evaluering. Ét år vurderes dog at være for lidt til at vurdere,
om loven og anvendelsen af denne lever op til formålet, hvorfor det
foreslås, at der gennemføres en evaluering af loven efter to år. Det foreslås,
at evalueringen gennemføres af Sikkerhedsstyrelsen med forankring i det
rådgivende organ, jf. lovforslagets § 38.”
Evalueringen er påbegyndt, og relevante interessenter og myndigheder er
inddraget i arbejdet. Evalueringen forventes at være gennemført i foråret
2023.
Tilgængelighedsområdet
Lov om tilgængelighedskrav for produkter
(tilgængelighedsloven), lov nr. 801 af 7. juni 2022.
og
tjenester
Loven indeholder ikke revisionsbestemmelser, men der er givet tilsagn om
evaluering i lovforslagets almindelige bemærkninger. Det fremgår således
af bemærkningerne, at effekterne af lovforslaget løbende skal evalueres,
når tilgængelighedskravene er trådt endeligt i kraft fra den 28. juni 2025.
Det skyldes, at der er tale om omfattende krav til mange forskellige typer
ERU, Alm.del - 2022-23 (2. samling) - Endeligt svar på spørgsmål 3: Spm. om, hvilke love inden for ministeriets lovgivningsområde, der har indsat revisionsbestemmelse, er undergivet lovovervågning, eller hvor der på anden vis er besluttet eller givet tilsagn om lovevaluering/-overvågning, med angivelse af temaet for revisionen/evalueringen/overvågningen, og hvilken frist der er fastsat for det enkelte initiativ, til erhvervsministeren
2655283_0006.png
6/16
af produkter, tjenester og virksomheder. Endvidere er det af afgørende
betydning, at lovforslaget fungerer efter hensigten, og at personer med
handicap oplever en forbedring af tilgængelighedsfunktionaliteter i de
produkter og tjenester, der er nødvendige for at kunne deltage i samfundet.
Derudover fremgår det af bemærkningerne til lovforslaget, at det under alle
omstændigheder vil være hensigtsmæssigt, at der i forlængelse af
Kommissionens rapport om anvendelsen af tilgængelighedsdirektivet i
medlemslandene, som skal foreligge senest 28. juni 2030, foretages en
evaluering af implementeringen af tilgængelighedsdirektivet i dansk ret.
Ressortansvaret
for
tilgængelighedsloven
er
delt
mellem
Erhvervsministeriet, Klima-, Energi- og Forsyningsministeriet,
Justitsministeriet og Transportministeriet. Under Erhvervsministeriet er
Finanstilsynet, Konkurrence- og Forbrugerstyrelsen, Sikkerhedsstyrelsen
og Søfartsstyrelsen ressortansvarlige myndigheder. Sikkerhedsstyrelsen
fører kontrol på vegne af Finanstilsynet og Konkurrence- og
Forbrugerstyrelsen.
Lov nr. 1658 af 20. december 2016 om Planklageankenævnet
Erhvervsministeren kan oplyse, at der den 15. juni 2022 blev indgået en
politisk aftale mellem Socialdemokratiet, Venstre, Dansk Folkeparti og Det
Konservative Folkeparti om opfølgning på evaluering af planloven mv.,
herunder Lov om Planklagenævnet. Der forventes fremsat lovforslag til
gennemførelse af den politiske aftale i hhv. foråret 2023 og efteråret 2023.
Selskabslovgivning mv.
Lov nr. 695 af 24. maj 2022 om ændring af årsregnskabsloven
Det følger af den politiske aftale om det fremadrettede behov for revision
fra juni 2021, som loven udmønter,
at aftalepartierne er enige om at mødes
2 år efter lovens ikrafttræden for at drøfte udviklingen på området,
herunder om der på baggrund af Skattestyrelsens nyeste viden om
regelefterlevelsen er behov for en revidering af, hvilke risikobrancher der
skal være omfattet af initiativ 1, om indførelse af krav om revisorerklæring
efter eget valg for flere virksomheder i risikobrancher, således at de mest
risikofyldte brancher omfattes af initiativet. Der vil i den forbindelse blive
udarbejdet et oplæg til aftalepartierne om, hvilke risikobrancher der på
baggrund af det objektive, konstaterbare grundlag foreslås omfattet af
kravet. Partierne noterer sig ydermere, at regeringen har igangsat et
ERU, Alm.del - 2022-23 (2. samling) - Endeligt svar på spørgsmål 3: Spm. om, hvilke love inden for ministeriets lovgivningsområde, der har indsat revisionsbestemmelse, er undergivet lovovervågning, eller hvor der på anden vis er besluttet eller givet tilsagn om lovevaluering/-overvågning, med angivelse af temaet for revisionen/evalueringen/overvågningen, og hvilken frist der er fastsat for det enkelte initiativ, til erhvervsministeren
7/16
arbejde for at afklare eventuelle smuthuller ved kategorierne for
risikobrancher.
Loven trådte i kraft 1. juli 2022, men reglerne om revisorerklæring for
virksomheder i risikobrancher har først virkning for regnskabsår, der
begynder 1. januar 2023. Det indebærer, at Erhvervsstyrelsen først i 2024 i
forbindelse med, at årsrapporterne for 2023 indberettes kan påbegynde
udarbejdelsen af en evaluering. Det igangsættes dog allerede i 2. halvår
2022 initiativer, der sikrer at nødvendig understøttende data er tilgængelig
til brug for evalueringen.
Lov nr. 700 af 24. maj 2022 om bogføring
a) Af betænkningen til L 163 fremgår, at erhvervsministeren vil indkalde
partierne til politiske drøftelser om implementeringen af kravet om
digital bogføring. I den forbindelse skal Erhvervsministeriet bl.a.
belyse, hvor velfungerende markedet for udbydere af digitale
bogføringssystemer er. Derudover skal Erhvervsministeriet efter
inddragelse af erhvervsorganisationer og udbydere oplyse, hvordan
implementeringen er gået for de regnskabspligtige virksomheder, og i
hvilket omfang virksomheder med personlig hæftelse har omstillet sig
til digitale bogføringssystemer.
Evalueringen/belysningen skal gennemføres ”i
god tid inden reglerne
[om digital bogføring] for de personligt ejede virksomheder”
forventes
sat i kraft. Det sker efter bemærkningerne til lovens § 34 tidligst i 2026.
b) Det følger af den politiske aftale om det fremadrettede behov for
revision fra juni 2021, som loven delvist udmønter, at der i 2023 vil
blive gennemført en vurdering af effekten af skærpet kontrol med
virksomheders overholdelse af selskabs-, bogførings- og
regnskabslovgivningen mhp. at vurdere, hvorvidt initiativet skal
forlænges eller om den digitale udvikling på bogføringsområdet
muliggør alternative løsning
Loven og dermed hjemlen i § 23 til at gennemføre kontrol trådte i kraft
1. juli 2022 og evalueringen skal gennemføres inden udgangen af
2023.
Lov om ændring af lov om restaurationsvirksomhed
alkoholbevillinger m.v., lov nr. 386 af 26. april 2017.
og
Af betænkningen til L 113 fremgår det, at erhvervsministeren har tilkende-
givet, at bestemmelsen om unges beskæftigelse i restaurationslovens § 27
ERU, Alm.del - 2022-23 (2. samling) - Endeligt svar på spørgsmål 3: Spm. om, hvilke love inden for ministeriets lovgivningsområde, der har indsat revisionsbestemmelse, er undergivet lovovervågning, eller hvor der på anden vis er besluttet eller givet tilsagn om lovevaluering/-overvågning, med angivelse af temaet for revisionen/evalueringen/overvågningen, og hvilken frist der er fastsat for det enkelte initiativ, til erhvervsministeren
8/16
vil blive evalueret med henblik på oversendelse af evalueringen til udvalget
senest 2 år efter lovens ikrafttræden, dvs. senest den 1. juli 2019.
Afrapporteringen er forsinket. ERU er løbende blevet orienteret om
forsinkelsen, senest 14. april 2021 (ERU Alm. del
Bilag 267). Det har
vist sig at være særdeles vanskeligt at fremfinde pålidelige data om
målgruppens beskæftigelse, sager om krænkelser og misbrug mv.
Erhvervsstyrelsen har indsamlet og behandlet data fra politikredsene,
bevillingsmyndighederne, Danmarks Statistik samt arbejdsgiver og
lønmodtagerorganisationer. Dette arbejde har taget længere tid end
forventet. Disse data suppleres med data fra en undersøgelse, som er
gennemført af Nationalt Forskningscenter for Arbejdsmiljø (NFA) i
samarbejde med Center for Ungdomsforskning (CeFU).
Evalueringen forventes færdig i 2023.
Lov nr. 438 af 8. maj 2018 om Erhvervsstyrelsens behandling af data
Ved lov nr. 438 af 8. maj 2019 om Erhvervsstyrelsens behandling af data,
fik Erhvervsstyrelsen beføjelser til blandt andet at indsamle og behandle
oplysninger fra andre offentlige myndigheder samt offentligt tilgængelige
kilder.
Baggrunden herfor var et ønske om at imødegå organiseret svindel med
moms og afgifter, hvorefter der var essentielt, at der indførtes en intelligent
kontrol med virksomhedsregistrering, der skulle give Erhvervsstyrelsen
mulighed for, at styrelsen allerede inden registreringen kunne stoppe de
virksomheder, der med stor sandsynlighed havde til hensigt at begå svig
med moms og afgifter.
Det følger af de almindelige lovbemærkninger til loven, at det efter er
tidsrum, hvor anvendelsen af machine learning er udviklet og
implementeret bør evalueres, om de nuværende beføjelser er tilstrækkelige,
eller om der bør indføres yderligere sanktionsmuligheder for
Erhvervsstyrelsen.
Erhvervsstyrelsen har siden vedtagelsen af loven haft god erfaring med at
anvende beføjelserne i forbindelse med styrelsens machine learning indsats
dels i forhold til virksomhedsregistrering, men også senere i forbindelse
med kontrollen vedrørende svig med covid-19 kompensationsordningerne.
På denne baggrund har Erhvervsstyrelsen således opnået en erfaring, der
gør det muligt for styrelsen at evaluere loven ultimo 2023.
ERU, Alm.del - 2022-23 (2. samling) - Endeligt svar på spørgsmål 3: Spm. om, hvilke love inden for ministeriets lovgivningsområde, der har indsat revisionsbestemmelse, er undergivet lovovervågning, eller hvor der på anden vis er besluttet eller givet tilsagn om lovevaluering/-overvågning, med angivelse af temaet for revisionen/evalueringen/overvågningen, og hvilken frist der er fastsat for det enkelte initiativ, til erhvervsministeren
9/16
Lov om screening af visse udenlandske direkte investeringer m.v. i
Danmark (investeringsscreeningsloven), lov nr. 842 af 10. maj 2021.
Det fremgår af bemærkningerne til lovforslaget, at Erhvervsministeriet vil
foretage en evaluering af den nye lovgivning. Evalueringen vil blive
iværksat i 2023, således at resultaterne fra Kommissionens evaluering af
investeringsscreenings-forordningen, som forventes at komme i
oktober/november 2023, vil kunne indgå i forbindelse med evalueringen af
den nationale lov.
Den nationale evaluering i form af en rapport vil blive fremsendt til
Folketinget. I evalueringen vil der kunne indgå eventuelle overvejelser om
behovet for at ændre eller præcisere regelsættet.
Loven trådte i kraft den 1. juli 2021 og finder anvendelse for udenlandske
direkte investeringer og særlige økonomiske aftaler, der gennemføres efter
den 1. september 2021.
Lov om ændring af lov om anvendelsen af visse af Det Europæiske
Fællesskabs retsakter om økonomiske forbindelser til tredjelande m.v.
og lov om udlevering af lovovertrædere (Forbud mod transport af visse
produkter og teknologi med dobbelt anvendelse m.v), lov nr. 494 af 12.
maj 2010.
Loven indeholder et forbud mod transport af produkter med dobbelt
anvendelse, der er bestemt til anvendelse i forbindelse med udvikling og
fremstilling m.v. af masseødelæggelsesvåben. Alene forsætlige
overtrædelser af forbuddet kan straffes.
Det fremgår af bemærkningerne til lovforslaget (L 106), at
erhvervsministeren vil følge udviklingen (overvågning) på området. Hvis
der på et tidspunkt viser sig behov for en stramning af reglerne, vil
erhvervsministeren overveje at fremsætte forslag til ændring af loven, så
også groft uagtsomme overtrædelser af forbuddet kan straffes.
Det bemærkes, at der ikke hidtil har været sager i Danmark om
overtrædelse af forbuddet mod transport af produkter med dobbelt
anvendelse, hvorfor reglerne ikke er blevet foreslået ændret.
ERU, Alm.del - 2022-23 (2. samling) - Endeligt svar på spørgsmål 3: Spm. om, hvilke love inden for ministeriets lovgivningsområde, der har indsat revisionsbestemmelse, er undergivet lovovervågning, eller hvor der på anden vis er besluttet eller givet tilsagn om lovevaluering/-overvågning, med angivelse af temaet for revisionen/evalueringen/overvågningen, og hvilken frist der er fastsat for det enkelte initiativ, til erhvervsministeren
2655283_0010.png
10/16
Lov om ændring af lov om anvendelsen af visse af Den Europæiske Unions
retsakter om økonomiske forbindelser til tredjelande m.v. (Adgang til
kontrolbesøg), lov nr. 1732 af 1. december 2020.
I forbindelse med behandlingen af lovforslaget lovede ministeren, at der
efter en periode ville ske en evaluering af brugen af uvarslede kontrolbesøg.
Loven trådte i kraft den 1. januar 2021.
Det bemærkes, at der ikke hidtil har været gennemført uvarslede
kontrolbesøg, da Erhvervsstyrelsen har vurderet, at der ikke har været
tilfælde, hvor et uvarslet kontrolbesøg har været nødvendigt. Derfor er
evalueringen endnu ikke gennemført.
Det skønnes hensigtsmæssigt at udskyde evalueringen, til der foreligger
erfaringer med brugen af uvarslede kontrolbesøg.
Det finansielle område
Lov om ændring af lov om finansiel virksomhed, lov om finansiel
stabilitet, lov om en garantifond for indskydere og investorer, lov om
værdipapirhandel m.v. og ligningsloven, lov nr. 334 af 31. marts 2015
Det fremgår af bemærkningerne til lovforslagets § 1, nr. 11, som er
vedtaget som § 1, nr. 12, at det er hensigten, at gældsbufferkravet på 2 pct.
af realkreditinstituttets samlede udlån skal evalueres frem til 2018,
herunder i lyset af de krav, der vil blive stillet til nedskrivningsegnede
passiver til danske SIFI-pengeinstitutter og udviklingen på markedet for
gældsinstrumenter i Europa.
Evalueringen af gældsbufferkravet blev foretaget i 2018. Evalueringen er
bl.a. gengivet i forslaget til lov nr. 706 af 8. juni 2018. Det følger af
bemærkningerne til § 1, nr. 21, at der skal foretages en ny evaluering senest
i 2021.
Implementeringen af Basel-standarderne på EU-plan er blevet forsinket,
hvorfor der ikke i 1. halvår af 2022 har været et klart billede af
konsekvenserne af implementeringen for de danske realkreditinstitutter.
Den finansielle forligskreds valgte derfor at udskyde evalueringen af
gældsbufferen til 2. halvår af 2022, således at evalueringen i
overensstemmelse med det aftalte kan inddrage effekterne af Basel-
standarderne. Evaluering er grundet valgudskrivelse i oktober 2022 ikke
igangsat, men vil blive igangsat i løbet af 1. kvartal 2023.
ERU, Alm.del - 2022-23 (2. samling) - Endeligt svar på spørgsmål 3: Spm. om, hvilke love inden for ministeriets lovgivningsområde, der har indsat revisionsbestemmelse, er undergivet lovovervågning, eller hvor der på anden vis er besluttet eller givet tilsagn om lovevaluering/-overvågning, med angivelse af temaet for revisionen/evalueringen/overvågningen, og hvilken frist der er fastsat for det enkelte initiativ, til erhvervsministeren
2655283_0011.png
11/16
Lov om betalingskonti, lov nr. 375 af 27. april 2016
I forbindelse med besvarelse af spørgsmål 2 og 4 ved Folketingets
behandling af L 103 (Folketingssamling 2015-16) oplyste
erhvervsministeren, at ministeren gennemfører en evaluering af
lovgivningen, herunder særligt pengeinstitutternes anvendelse af reglerne
om fastsættelse af gebyr for oprettelse af en betalingskonto 2 år efter lovens
ikrafttræden.
Loven trådte i kraft den 1. juli 2016.
Evaluering
blev
sendt
til
erhvervsudvalget
i
2019:
https://www.ft.dk/samling/20191/almdel/ERU/bilag/135/2137431/index.h
tm.
Af evalueringen fremgår det, at der vil blive igangsat et arbejde, der skal
undersøge nærmere, om § 12 implementerer betalingskontodirektivets art.
17 hensigtsmæssigt.
Arbejdet har ledt til, at § 12 i lov om betalingskonti er blevet nyaffattet ved
lov nr. 1163 af 8. juni 2021.
Lov om forebyggende foranstaltninger mod hvidvask og finansiering
af terrorisme, lov nr. 651 af 8. juni 2017
I erhvervsministerens besvarelse af spørgsmål 4 ad L 41 stillet af
Folketingets Erhvervs-, Vækst- og Eksportudvalg den 16. november 2016,
fremgår det, at erhvervsministeren fire år fra lovens ikrafttræden vil
foretage en evaluering af loven. Der vil i den sammenhæng særligt være
fokus på myndighedernes og virksomhedernes anvendelse af den
risikobaserede tilgang, som kan give væsentlige lettelser i byrderne for
virksomhederne, samt på hvorvidt reglerne har en effekt på omfanget af
hvidvask og finansiering af terrorisme i Danmark. Loven trådte i kraft den
26. juni 2017.
I forbindelse med indgåelsen af den politiske aftale af 27. marts 2019 blev
der gennemført analyse af Finanstilsynets indsats på hvidvaskområdet. Det
blev samtidig aftalt, at der ved udgangen af 2020/begyndelsen af 2021
iværksættes en evaluering af de lovgivnings- og tilsynsmæssige rammer for
14/19 bekæmpelse af hvidvask på baggrund af stramningerne af
hvidvaskforanstaltningerne siden 2016/2017. Det omfatter også
anvendelsen af den risikobaserede tilgang. Evalueringen forventes også at
omfatte erfaringerne med muligheden for, at Finanstilsynet kan indsætte
ERU, Alm.del - 2022-23 (2. samling) - Endeligt svar på spørgsmål 3: Spm. om, hvilke love inden for ministeriets lovgivningsområde, der har indsat revisionsbestemmelse, er undergivet lovovervågning, eller hvor der på anden vis er besluttet eller givet tilsagn om lovevaluering/-overvågning, med angivelse af temaet for revisionen/evalueringen/overvågningen, og hvilken frist der er fastsat for det enkelte initiativ, til erhvervsministeren
12/16
uvildige sagkyndige personer i finansielle virksomheder mhp. at vurdere,
om der er behov for at udvide anvendelsen af sagkyndige bredere på det
finansielle område end alene i forhold til bekæmpelse af finansiel
kriminalitet.
Evalueringen blev aftalt gennemført samtidig med
FATF’s opfølgende
evaluering af Danmark, der på daværende tidspunkt forventedes
gennemført i 2020/2021. Grundet corona-virussen har FATF imidlertid
valgt at udsætte evalueringsarbejdet. Den finansielle forligskreds tiltrådte
derfor i efteråret 2020, at udskyde evalueringen, således at denne, som
aftalt i den politiske aftale af 27. marts 2019, vil blive gennemført samtidig
med FATFs opfølgende evaluering.
Lov om ændring af lov om finansiel virksomhed, lov om
ejendomskreditselskaber
og
lov
om
realkreditlån
og
realkreditobligationer m.v., lov nr. 667 af 8. juni 2017
Af aftalen mellem regeringen (Venstre, Liberal Alliance og Det
Konservative Folkeparti) og Socialdemokratiet, Dansk Folkeparti,
Radikale Venstre og Socialistisk Folkeparti om øget gennemsigtighed og
mobilitet på realkreditmarkedet af den 26. januar 2017, fremgår det, at
aftaleparterne er enige om, at hvis der er låneprodukter med særlige
udfordringer, f.eks. hvis rente og marginal ikke er adskilt, eller gebyrer og
finansielle omkostninger ikke er adskilt, bør der findes løsninger, der
sikrer, at disse låneprodukter omfattes af varslings- og indfrielsesreglerne
for realkreditlån og realkreditlignende lån i lov om finansiel virksomhed på
en hensigtsmæssig måde.
Loven trådte i kraft den 1. juli 2017.
Der er pr. januar 2023 ikke låneprodukter, der har aktualiseret behovet for
at finde nye løsninger.
Lov om ændring af lov om finansiel virksomhed, lov om
kapitalmarkeder, lov om investeringsforeninger m.v. og forskellige
andre love, lov nr. 1547 af 19. december 2017
Det fremgår af lovforslagets bemærkninger, at § 361, stk. 2, nr. 10, i lov
om finansiel virksomhed vil blive taget op til revision, såfremt der i praksis
viser sig at være en for stor forskel på Finanstilsynets omkostninger i
forbindelse med godkendelse af prospekter for forskellige typer af
værdipapirer eller udstedere.
ERU, Alm.del - 2022-23 (2. samling) - Endeligt svar på spørgsmål 3: Spm. om, hvilke love inden for ministeriets lovgivningsområde, der har indsat revisionsbestemmelse, er undergivet lovovervågning, eller hvor der på anden vis er besluttet eller givet tilsagn om lovevaluering/-overvågning, med angivelse af temaet for revisionen/evalueringen/overvågningen, og hvilken frist der er fastsat for det enkelte initiativ, til erhvervsministeren
13/16
§ 361, stk. 2, oplister hvilke juridiske og fysiske personer omfattet af lov
om kapitalmarkeder, der årligt skal betale et grundbeløb til Finanstilsynet.
Det fremgår af bemærkningerne til bestemmelsen i stk. 2, nr. 10, at
grundafgiften ikke er differentieret for forskellige typer af værdipapirer
eller udstedere. Da Finanstilsynet skal godkende prospekterne efter det
samme regelsæt, uanset hvilket type værdipapir det drejer sig om,
skønnedes det på tidspunktet for lovens fremsættelse, at der ikke ville være
stor forskel på udgifterne til behandling af forskellige typer af prospekter.
Loven trådte i kraft den 1. januar 2018.
Der er et stigende antal prospekter, der skal godkendes. Der opleves
umiddelbart en væsentlig forskel i tidsanvendelse på de forskellige typer af
prospekter. Finanstilsynet er i gang med at se nærmere på et nyt
prospektafgiftssystem, herunder dels en differentiering af afgiftsniveauet
for behandling af forskellige typer prospekter og dels administrationen i
forbindelse med inddrivelsen af afgifterne. I den forbindelse er
Finanstilsynet i dialog med relevante nabolande med henblik på at få
inspiration.
Lov om ændring af lov om finansiel virksomhed, lov om betalinger, lov
om kapitalmarkeder, lov om investeringsforeninger m.v. og
selskabsloven m.v. lov nr. 1374 af 13. december 2019
Med lov nr. 1374 af 13. december 2019 blev der desuden i § 122 i lov om
betalinger indsat et nyt stk. 2, hvorefter direkte debiteringsløsninger blev
omfattet af forbuddet mod urimelige priser og avancer ved fastsættelse af
gebyrer m.v.
Det fremgår af lovforslagets § 19, stk. 7, at Erhvervsministeren senest i
folketingsåret 2021-22 fremsætter forslag om revision af § 122, stk. 2, i lov
om betalinger, jf. denne lovs § 7, nr. 5.
Det fremgår af bemærkningerne til lovforslagets § 19, stk. 7, (L 46 FT
2019-20), at bestemmelsen skal
”evalueres to år efter dens ikrafttræden,
det vil sige senest den 1. januar 2022. Evalueringen skal navnlig undersøge
det hensigtsmæssige i anvendelsen af forbuddet mod anvendelse af
urimelige priser og avancer ved fastsættelse af gebyr m.v. i forbindelse med
gennemførelse af direkte debitering.”
Det fremgår endvidere af pkt. 2.21.2 af de almindelige bemærkninger til
lovforslaget, at: ”Evalueringen
skal afdække, om lovændringen bidrager
ERU, Alm.del - 2022-23 (2. samling) - Endeligt svar på spørgsmål 3: Spm. om, hvilke love inden for ministeriets lovgivningsområde, der har indsat revisionsbestemmelse, er undergivet lovovervågning, eller hvor der på anden vis er besluttet eller givet tilsagn om lovevaluering/-overvågning, med angivelse af temaet for revisionen/evalueringen/overvågningen, og hvilken frist der er fastsat for det enkelte initiativ, til erhvervsministeren
14/16
til, at danske forbrugere og virksomheder ikke betaler urimelige priser for
Betalingsservice eller andre direkte debiteringsløsninger.”
Det fremgår ikke, hvilken myndighed der skal gennemføre evalueringen.
Det kan derfor antages, at det pågældende ressortministerium, her
erhvervsministeriet, er ansvarligt for, at bestemmelsen evalueres.
Konkurrence- og Forbrugerstyrelsen fører dog tilsyn med dele af
betalingsloven. Styrelsen fører tilsyn med overholdelsen af kapitel 4, dvs.
§§ 63-64, og §§ 120-123 i betalingsloven.
L 1374 2019 trådte i kraft d. 1. januar 2020.
Med § 12, nr. 1, i lov nr. 570 af 10. maj 2022 blev § 19, stk. 7, i L 1374
2019 ændret, så det nu fremgår, at Erhvervsministeren senest i
folketingsåret 2022-23
fremsætter forslag om revision af § 122, stk. 2, i lov
om betalinger, jf. denne lovs § 7, nr. 5. Dette er en ændring fra
folketingsåret 2021-22.
Det fremgår af bemærkningerne til L 1374 2019, at udvidelsen af § 122,
stk. 2, skal evalueres to år efter dennes ikrafttræden, det vil sige den 1.
januar 2022. Det efterlod ikke mulighed for at fremsætte lovforslag om
revision af § 122, stk. 2, i folketingsåret 2021-22. Derfor blev
bestemmelsen om revision af § 122, stk. 2, ændret ved § 12, nr. 1, i L 570
2022.
Ændringen bragte revisionsbestemmelsen tilbage i overensstemmelse med
ordlyden af og intentionen bag aftaleteksten bag den politiske aftale af den
19. september 2019. Det fremgår af aftaleteksten, at aftaleparterne er enige
om, at udvidelsen af § 122 vil blive evalueret to år efter lovændringens
ikrafttræden.
Lov om fondsmæglerselskaber og investeringsservices og -aktiviteter,
lov nr. 1155 af 8. juni 2021.
Det fremgår af pkt. 2 i betænkning 207 af 20. maj 2021 over forslag til lov
om fondsmæglerselskaber og investeringsservice og -aktiviteter, at
forhenværende erhvervsministern i besvarelsen af spørgsmål 1 har givet
tilsagn om, at der i overensstemmelse med aftalen i den finansielle
forligskreds tre år efter ikrafttrædelsestidspunktet for lovforslaget
udarbejdes en evaluering af, om der er fundet den rette balance mellem
direktivnær implementering og videreførelse af de nationale særregler, der
ikke vedrører aflønning. Den forhenværende minister har oplyst, at den
finansielle forligskreds vil blive inddraget i og orienteret om evalueringen.
ERU, Alm.del - 2022-23 (2. samling) - Endeligt svar på spørgsmål 3: Spm. om, hvilke love inden for ministeriets lovgivningsområde, der har indsat revisionsbestemmelse, er undergivet lovovervågning, eller hvor der på anden vis er besluttet eller givet tilsagn om lovevaluering/-overvågning, med angivelse af temaet for revisionen/evalueringen/overvågningen, og hvilken frist der er fastsat for det enkelte initiativ, til erhvervsministeren
15/16
Den forhenværende minister har endvidere i sit svar på spørgsmål 2 oplyst,
at der i forbindelse med evalueringen vil være anledning til at gennemføre
et nabotjek på relevante områder, og at resultatet heraf kan indgå i
evalueringen.
Det fremgår ikke af svaret til spørgsmål 1, hvilken myndighed der skal
foretage evalueringen.
Det fremgår af svaret på spørgsmål 2, at Finanstilsynet vil afdække de
retlige rammer for accessoriske tjenesteydelser og praksis herfor i andre
lande (nabotjek) med henblik på at vurdere mulighederne for at give
fondsmæglerselskaber en videre adgang til accessoriske tjenesteydelser
end, hvad der følger af MiFID II.
Loven trådte i kraft 26. juni 2021. Evalueringen skal derfor udarbejdes i
anden halvdel af 2024.
Lov om ændring af lov om realkreditlån og realkreditobligationer
m.v., lov
om finansiel
virksomhed
og lov
om et
skibsfinansieringsinstitut, lov nr. 1166 af 8. juni 2021.
Det fremgår af betænkningen til L 175 afgivet af Erhvervsudvalget den 20.
maj 2021, at erhvervsministeren inden udgangen af 2023 skal foretage en
undersøgelse af den nye lovgivning. Det fremgår således af betænkningens
politiske bemærkninger, at ”Efter
lovgivningen er implementeret i 2022, vil
erhvervsministeren inden udgangen af 2023 undersøge, hvorvidt der er
sket forringelser i adgangen til realkreditfinansiering til industri- og
produktionsejendomme.”
Loven trådte i kraft den 8. juli 2021 med virkning fra 8. juli 2022, og finder
anvendelse
realkreditobligationer,
særligt
dækkede
realkreditobligationer, særligt dækkede obligationer og andre finansielle
instrumenter, som udstedes af realkreditinstitutter, og de realkreditlån, som
ydes på grundlag heraf. Endvidere finder loven anvendelse på udenlandske
kreditinstitutters udstedelse af realkreditobligationer her i landet og de
realkreditlån, som ydes på grundlag heraf.
Lov om etablering af statsgaranti på en del af ejendomskreditaftalerne
i landdistrikterne
Det fremgår af lovens § 23, at ”der
kan ikke gives statsgaranti efter denne
lov til ejendomskreditaftaler, hvor ansøgningen, jf. § 10, er modtaget efter
den 1. juli 2025.”
ERU, Alm.del - 2022-23 (2. samling) - Endeligt svar på spørgsmål 3: Spm. om, hvilke love inden for ministeriets lovgivningsområde, der har indsat revisionsbestemmelse, er undergivet lovovervågning, eller hvor der på anden vis er besluttet eller givet tilsagn om lovevaluering/-overvågning, med angivelse af temaet for revisionen/evalueringen/overvågningen, og hvilken frist der er fastsat for det enkelte initiativ, til erhvervsministeren
16/16
Af de specielle bemærkninger til § 23 fremgår det, at ”Statsgaranti-
ordningen efter denne lov er dermed tidsbegrænset og udløber den 1. juli
2025, hvorefter der ikke længere kan ansøges om nye aftaler om
statsgaranti under ordningen.
Loven har således en solnedgangsbestemmelse, hvorefter det ikke er muligt
at benytte ordningen, som etableres med lovforslaget, efter 1. juli 2025.
Af de specielle bemærkninger til § 23 fremgår det videre, at ”Formålet
med
den foreslåede bestemmelse er, at modellen for en statsgaranti på den
yderste del af boliglån i landdistrikterne skal evalueres i samarbejde med
myndigheder og interesseorganisationer i den finansielle sektor.”
Erhvervsministeren er således forpligtet til at evaluere ordningen.