Erhvervsudvalget 2022-23 (2. samling)
ERU Alm.del
Offentligt
Folketingets Erhvervsudvalg
ERHVERVSMINISTEREN
14. februar 2023
Besvarelse af spørgsmål 29 stillet af udvalget den 23. januar 2023 efter
ønske fra ikkemedlem af udvalget (MFU) Karina Lorentzen Dehn-
hardt (SF).
Spørgsmål:
Vil ministeren redegøre for, hvilke overvejelser der skal iagttages, hvis
lovgiver ønsker at forbyde markedsføring af et bestemt indhold på nettet?
Svar:
Hvis man ønsker at indføre et forbud mod markedsføring af et bestemt ind-
hold på nettet, er det nødvendigt at se på, om forbuddet er i strid med di-
rektivet om virksomheders urimelige handelspraksis, der er implementeret
i markedsføringsloven. Direktivet finder anvendelse på enhver handling
eller udeladelse med direkte relation til en erhvervsdrivendes promovering,
salg eller udbud af et produkt til forbrugerne inden for EU. Direktivet er et
totalharmoniseringsdirektiv, hvilket indebærer, at kravene til markedsfø-
ring inden for direktivets anvendelsesområde er ens i alle medlemsstater.
Medlemsstaterne må ikke indføre strengere eller mere vidtgående regler
end dem, der allerede følger af direktivet.
I forhold til hvornår en given form for markedsføring er forbudt, indehol-
der direktivets bilag 1
en såkaldt ”sortliste”, der oplister
en række former
for markedsføring, som altid er forbudte. Dette gælder eksempelvis vildle-
dende udeladelser, hvor en erhvervsdrivende udelader væsentlige oplys-
ninger, som forbrugeren har krav på at have til rådighed i købssituationen.
De enkelte medlemsstater kan dog fastsætte forbud mod markedsføring af
bestemt indhold på områder, der ikke er omfattet af direktivets anvendel-
sesområde. Direktivet indskrænker således ikke medlemsstaternes mulig-
hed for ud fra hensyn til forbrugernes sundhed, sikkerhed eller miljøhensyn
at fastsætte forbud mod markedsføring af bestemt indhold. Det følger des-
uden af direktivet, at det ikke vedrører lovmæssige krav med hensyn til
”smag
og anstændighed”.
De enkelte medlemsstater kan derfor forbyde
visse former for handelspraksis på deres område under henvisning til smag
og anstændighed. I Danmark er denne mulighed bl.a. udnyttet ved, at der i
markedsføringsloven er fastsat regler, der specifikt vedrører markedsføring
rettet mod børn og unge, og hvor kravene til markedsføringen derfor er
skærpede.
ERHVERVSMINISTERIET
Slotsholmsgade 10-12
1216 København K
Tlf.
Fax
CVR-nr
33 92 33 50
33 12 37 78
10 09 24 85
EAN nr. 5798000026001
www.em.dk